رفتن به مطلب

Icao


ارسال های توصیه شده

سازمان جهاني هواپيمايي کشوري ( ايکائو) و اهداف آن

 

 

International Civil Aviation Organization

 

 

icao_logo2B4173_B0C4DE.jpg

 

 

پس از پایان جنگ جهانی دوم ايکائو يا ICAO در تاريخ 7 دسامبر 1944 در ضمن تنظيم و امضا پيمان حمل و نقل هوايي مرسوم به پيمان شيکاگو تشکيل گرديد. اما موجوديت آن به طور رسمي در سال 1947 اتفاق افتاد و اولين جلسه آن در 6 مي 1947 تشکيل گرديد و در 28 مي اعضاء شورا انتخاب گرديدند. دولت ايران نيز در سال 1327 هجري شمسي رسماً به پيمان شيکاگو و در نتيجه به ايکائو پيوست.

پيمان شيکاگو در 96 ماده تدوين شده و در ضمن آن بر اصول کلي حقوق بين المللي و هوانوردي از جمله اصل حاکميت دولت ها بر قلمرو و تابعيت هواپيما تاکيد دارد. بر اساس توافق مقر سازمان در مونترال كانادا ميباشد.

 

منشور ایکائو:

 

اطمينان از رشد منظم و ايمن هواپيمائي كشوري بين المللي در سراسر جهان

تشويق صنعت و طراحي هواپيما براي مقاصد صلح جويانه

ترغيب توسعه خطوط هوائي،فرودگاه ها و تسهيلات هوانوردي براي هواپيمائي كشوري بين المللي

پاسخ به نياز مردم جهان به حمل و نقل هوائي ايمن ،منظم،كارا و با صرفه

جلوگیري از تضييع اقتصادي ناشي از رقابت مضره

حفظ حقوق دول عضو و تامين فرصت مساوي براي اعضاء براي برقراري سرويس هوائي بين المللي

از بين بردن تبعيض ميان كشورهاي عضو

افزايش ايمني پروازها در ناوبري بين المللي

ارتقاء عمومي همه ابعاد هوانوردي

و به طور كلي تعميم و توسعه كليه امور پشتيباني هواپيمائي كشوري بين المللي

 

اهداف ايکائو براي سال هاي 2005 تا 2010 :

 

سلامت و ايمني پرواز

امنيت پرواز

حفاظت محيط زيست

ارتقاء کارايي عمليات هواپيمايي کشوري

استمرار عمليات هواپيمايي کشوري

قانون و مقررات و تحکيم حاکميت قانون بر هواپيمايي کشوري

 

مناطق 9 گانه ایکائو:

 

دفتر تایلند- آسیا و اقیانوسیه

 

ICAO, Asia and Pacific Office 252/1 Vibhavadi-Rangsit Road, Chatuchak, Bangkok 10900, Thailand Mail: P.O. Box 11, Samyaek Ladprao, Bangkok 10901, Thailand Tel.: +66 2 537 8189; Fax: +66 2 537 8199 Internet e-mail: icao_apac@bangkok.icao.int Internet home page:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دفتر نایروبی- آفریقای شرقی و جنوبی

 

ICAO, Eastern and Southern African Office United Nations Accommodation, Limuru Rd., Gigiri, Nairobi, Kenya Mail: P.O. Box 46294, 00100 GPO, Nairobi, Kenya Tel.: +254 20 7622 394, 7622 395, 7622 396, 7622 397 Fax: +254 20 7621 092, 7623 028 Internet e-mail: icao@icao.unon.org Internet home page:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دفتر پاریس

 

ICAO, European and North Atlantic Office 3 bis villa Émile-Bergerat, 92522 Neuilly-sur-Seine Cedex, France Tel.: +33 1 46 41 85 85; Fax: +33 1 46 41 85 00 CABLE: ICAOREP, Paris; SITATEX: PAREUYA; AFTN: LFPSYAYU E-mail: icaoeurnat@paris.icao.int Internet home page:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دفتر قاهره- خاورمیانه

 

ICAO, Middle East Office Egyptian Civil Aviation Complex, Cairo Airport Road, Cairo, Egypt Mail: P.O. Box 85, Cairo Airport Post Office Terminal One, Cairo 11776, Arab Republic of Egypt Tel.: +20 2 267 4840; Fax: +20 2 267 4843 Internet e-mail: icaomid@cairo.icao.int Internet home page:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب

 

ICAO, North American, Central American and Caribbean Office Av. Presidente Masaryk No. 29 - 3rd floor Col. Chapultepec Morales, C.P. 11570 México, D.F. Mail: Apartado postal 5-377, C.P. 06500, México, D.F. Mail: 705 Martens, PMB MX34-300/439015, Laredo, Tx. 78041, U.S.A. Tel.: +52 55 52 50 32 11; Fax: +52 55 52 03 27 57; Cable: ICAOREP, México Internet e-mail: icao_nacc@mexico.icao.int Sale of publications e-mail: publications@mexico.icao.int Internet home page:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دفتر لیما- آمریکای جنوبی

 

ICAO, South American Regional Office Av. Víctor Andrés Belaúnde No. 147 San Isidro Lima, Peru (Centro Empresarial Real, Vía Principal No. 102, Edificio Real 4, Floor 4) Telephone: +51 1 611 8686; Fax: +51 1 611 8689; SITATEX: LIMCAYA Internet e-mail: mail@lima.icao.int Internet home page:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دفتر داکار- آفریقا و اقیانوسیه

 

ICAO, Western and Central African Office 15, boulevard de la République, Dakar, Sénégal Mail: Boîte postale 2356, Dakar, Sénégal Tel.: +221 839 9393; Fax: +221 823 6926; Telex: SG61348 ICAOREP SG Cable: ICAOREP, Dakar; SITATEX: DKRCAYA Internet e-mail: icaodkr@icao.sn Internet home page:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

_________________

لینک به دیدگاه

در پیمان شیکاگو سال 1944 به امضاء رسید و سازمان جهانی هواپیمایی غیر نظامی بین المللی ICAO inter national civil aviation organization به عنوان یکی از زیر مجموعه های سازمان ملل کار خود رو اغاز کرد در این پیمان نامه کشورهای عضو ملزم به رعایت قوانین این سازمان بین المللی در عملیات هواپیمایی خود شدند.

کشورهای عضو ایکائو ازادی های زیر را برای دیگر اعضا قائلند مگر موارد استثنا مثل ایران و رژیم صهیونیستی

حقوق اصولي هواپيمايي كشورها كه به تصويب رسيده است به شرح زير مي باشد.

دولت هر كشور مجاز است در محدوده كشور خود اقدام به فعاليتهاي هوايي كند.اما در روابط بين المللي و ارتباط هوايي نمي تواند پرواز دائر نمايد،مگر آن كه دولتها متقابلا در زمينه 7 نوع آزادي مربوطه به هوايي توافق كنند.

عموما دولتها با امضاي پيمانهاي دوجانبه نسبت به اين آزاديها توافق مي كنند.

 

آزادی اول: اختيار عبور از قلمرو هوايي دولت بيگانه بدون اينكه هواپيما حق فرود داشته باشد.

آزادی دوم: اختيار عبور از قلمرو هوايي دولت بيگانه و حق فرود صرفا براي عمليات غير بازرگاني مانند تعمير و سوخت گيري هواپيما

آزادی سوم: اختيار حمل مسافر، بار و پست از كشور مالك هواپيما به كشور ديگر

آزادی چهارم: اختيار حمل مسافر، بار و پست از كشور طرف قرارداد به كشور مالك هواپيما

آزادی پنجم: حق سوار كردن مسافر، بارگيري محمولات پستي و كالاي ميان كشورهاي مختلف

آزادی ششم: حق سوار كردن مسافر، بارگيري محمولات پستي و كالاي ميان دو كشور مختلف غير

آزادی هفتم: حق سوار كردن مسافر، بارگيري محمولات پستي و كالا در داخل يك كشور غير

 

منبع: كتاب مقررات هواپيمايي

لینک به دیدگاه

پس از بسته شدن پیمان شیکاگو کار گروههایی در زمینه های مختلف هوانوردی تشکیل شد و قوانین و مقررات هوانوردی در قلب ضمایمی بر این پیمان تهیه شد که در طول سالهای بعد از ان تکامل پیدا کردند و همواره این قوانین در حال تکامل هستند بطوریکه هر صفحه از انتشارات ایکائو دارای تاریخ در پایین صفحه میباشد و مشترکین این انتشارات همواره اخرین اصلاحیه ها را از این سازمان دریافت میکنند و در ابتدای هر سند رسمی فهرست صفحات و اخرین تاریخ بروز رسانی ان ذکر میشود

این دقت ازینروست که این قوانین جنبه حقوقی داشته و هر بند ان در دادگاههای کل دنیا قابل استناد میباشد

ضمایم 18 گانه ایکائو به شرح زیر می باشد.

1. ضميمه شماره 1 (گواهينامه ها):

استانداردها و قوانین صدور گواهينامه‌هاي ريتينگ صلاحيت‌كاري برايکنترلرهای مراقبت پرواز، خلبانان ،مهندسان تعمير و نگهداری هواپيما وبه‌طوركلي كساني كه با پرواز در ارتباطمستقيم مي‌باشند.

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

2. ضميمه شماره 2 (مقررات هوانوردی):

این سند در حقیقت مقرراتی را که یک خلبان در ارتباط با عملیات هوا پیمای خود دارد تشریح میکند برای درک بهتر میتوان آنرا با آیین نامه راهنمایی رانندگی مقایسه کرد يكي از مهم‌ترين ضمايم ايكايو براي کنترلرهای مراقبت پرواز و خلبانان مي‌باشد كه دانشجويان خلباني و کنترلرهای مراقبت پرواز در اوايل دوره خود به عنوان يكياز دروسپايه مي‌گذرانند.

مقررات هوانوردي شامل مقررات عمومي، مقررات پرواز با ديد (vfr) و مقررات پرواز با دستگاه (ifr) مي‌باشد كه در اين انكس آمده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

3. ضميمه شماره 3 (خدمات هواشناسي-هوانوردي بين‌المللي):

در این سند استانداردهای جهانی برای بیان موارد هواشناسی تدوین گشته است و پل ارتباطی بین هواشناسان خلبانان و کنترلرهای مراقبت پرواز میباشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

4. ضميمه شماره 4 (نقشه‌هاي هوانوردي):

در این سند استانداردهای تهيه و نشر نقشه‌هاي هوانوردي تعيين شده است. رعایت این این استانداردها باعث میشود که نقشه های تهیه شده براحتی مورد استفاده خلبانان مختلف از کشورهای مختلف قرار بگیرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

5. ضميمه شماره 5 (واحدهاي اندازه‌گيري):

در این سند استاندارد ها و قوانین مربوط به واحدهای اندازه گیری در تمام ابعاد هواپیمایی تصریح شده با توجه به اهميت استفاده از واحدهای يكسان در هوانوردي بين‌المللي كميته ويژه‌اي با همین هدف در كنفرانس شيكاگو در سال 1944 تشكيل شد؛ كه نتيجه آن مجموعه‌اي از جداول مخصوص واحدهاي اندازه‌گيريبين‌المللي مورد استفاده در هوانوردي مي‌باشد و به صورت ضميمه شماره 5كنوانسيون منتشر شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

6. ضميمه شماره 6 (عمليات هواپيما):

در این سند استانداردهای عمليات پرواز هواپیما به منظوراطمينان از حداكثر ايمني و كارآيي آنها تصریح شده است. استانداردهای که مالکان و مدیران شرکتهای هوایی ملزم به رعایت انها میباشند مثلا استاندارد اینکه چقدر سوخت برای یک پرواز لازم است یا اینکه یا چه مقدار اکسیژن باید در پرواز موجود باشد یا برای پرواز بر فراز اقیانوس موتور هواپیما باید چه استانداردهایی را داشته باشد این ضمیمه در 3 جلد منتشر شده است .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

7.ضميمه شماره 7 (تابعيت و ثبت هواپيما):

هر هواپيما داراي يك شماره ثبت می باشد كه تابعیت آن هواپیما و مالک آنرا مشخص میکند در این سند استاندارد های مربوط به ثبت هواپیما و صدور سند برای آن تصریح شده است این شماره ثبت حکم پلاک اتومبیل را دارد و روی بدنه هواپیما درج میگردد هر هواپیما در دنیا شماره ثبت منحصر به فرد خود را دارد.

8.ضميمه شماره 8 (صلاحیت پرواز هواپيماها):

در این سند استاندارد های مربوط به صلاحیت پرواز هواپیما تصریح شده و قوانین مربوط به صدور گواهینامه صلاحیت پرواز هواپیما هیچ هواپیمایی حق پرواز بدون داشتن این گواهی نامه را ندارد و یک کپی از این گواهینامه باید در کابین خلبان موجود باشد این گواهینامه بطور سالانه باید برای هر هواپیما تجدید شود و اشکالات فنی مشخصی این گواهینامه را از درجه اعتبار ساقط میکند به منظور استمرار صلاحیت پرواز هواپيماها استادانداردهاي خاصي تعريف شدهاست كه هواپيماها براي انجام عمليات در هر جای دنیا باید انرا رعایت کنند. كشور ثبت‌كننده گواهينامهصلاحیت پرواز را بر اساس استاندار هاي اين انكس صادر میکند.

9.ضميمه شماره 9 (تسهيلات):

در اين سند استانداردها و قوانین مربوط به تسهیلات مربوط به کاهش زمان جابجایی بار و مسافر در فرودگاه‌ها و افزايش سرعت سفر هوايي با كم كردن ايستايي‌ها تصریح شده است.

10.ضميمه شماره 10 (مخابرات هواپیمایی):

در این سند استانداردهای مربوط به دستگاههای کمک ناوبری و شبکه جهانی مخابرات هوانوردی که بیش از 30 سال از اینترنت قدیمی تر است ذکر شده است.

11.ضميمه شماره 11 (سرویسهای مراقبت پرواز):

در این سند تعاریف، استانداردها و قوانین مربوط به ارائه انواع سرویسهای مراقبت پرواز تصریح شده است. بر اساس استانداردهای مطروحه در این سند فضاهای پروازی به هفت کلاس طبقه بندی شده و قوانین هر کلاس پروازی متفاوت است در ایران فقط 4 کلاس پروازی از این هفت کلاس وجود دارد.

 

12.ضمیمه شماره 12 (جستجو و نجات):

در این سند استانداردها و قوانین مربوط به هواپیمایی که نیاز به جستجو و نجات دارد تصریح شده مسائلی چون روشهای استاندارد جستجو هواپیمای سانحه دیده مدیریت صحیح واحدهای در گیر عملیات جستجو و مقررات مربوط به مرکز جستجو ونجات هواپیمای هر کشور ارتباطات بین المللی برای استفاده از ماهواره هایی که بدین منظور وجود دارند

همچون سیستم ماهواره ای cospas-sarsat و علایم استاندارد جهت استفاده افراد سانحه دیده جهت تسریع در عملیت جستجو مقررات حقوقی در زوانی که سانحه در مرز بین کشورها رخ داده باشد و مواردی از این قبیلدر این سند موجود است.

 

لینک به دیدگاه

13.ضمیمه شماره 13 (بررسی سانحه هواپیما):

در این سند مقررات و استانداردهای یک بررسی اصولی سانحه هوایی تصریح شده اینکه چه کشوری مسئول این بررسی هست و اینکه اینکار با چه روشی باید انجام شود برای توضیح بیشتر مثالی میزنم فرض کنید یک هواپیمای ساخت امریکا که در مالکیت سویس میباشد توسط یک شرکت مصری اجاره شده و در فرانسه سانحه بدهد تمامی کشور های گفته شده حقوق و مسئولیتهایی دارند که در این سند گفته شده است اینکه چه کشورهایی باید در بررسی سانحه شرکت کنند و به چه مواردی باید توجه شود و گزارش پایانی باید شامل چه مواردی باشد.

تمامی علت‌هایی که موجب سوانح هوایی می‌شود باید سریعا شناسایی شود تااز تکرار سوانح مشابه جلوگیری شود.

 

14.ضمیمه شماره 14 (فرودگاه‌ها):

در این سند استانداردهای مربوط به طراحی و ساخت فرودگاهها و اعم از باند تاکسی وی ها پارکینگ موانع اطراف فرودگاه و.............تصریح شده است که در 2 جلد تهیه شده است.

 

15.ضمیمه شماره 15 (سرویس اطلاعات هوانوردی):

در این سند استانداردهای جمع‌آوري و ارايه اطلاعات هوانوردی تصریح شده است. همچنين علاوه بر تعاريف، استانداردهاي مربوط به مسووليت‌ها و نحوه تبادل اطلاعات هوانوردي، تدوين كتاب اطلاعات هوانوردي،چگونگي تهيه نوتام و محتواي اطلاعات قبل و بعد از پرواز در اين ضميمه آمدهاست. در ايران اداره‌اي به همين نام فقط براي اجراي استانداردهاي اين انكسبه وجود آمده است.که از زیر مجموعه های اداره کل مراقبت پرواز کشور می باشد.

 

16.ضميمه شماره 16 (حفاظت محيط زيست):

در این سند استانداردهاي لازم براي اندازه‌گيري ميزان آلودگي محيط توسط هواپيما و گازهاي خروجي از هواپيما و همچنين ميزان آلودگي صوتي، و مقررات صدور گواهينامه‌هاي مربوط به آنها تصریح شده است.

 

17.ضميمه شماره 17 (امنيت هوانوردي):

در این سند استاندارد های مربوط به حفظ امنیت هواپیما و مسافرین با توجه به وجود اعمالي چون هواپيماربايي، بمب‌گذاري در هواپيما و تصرفغيرقانوني تصریح شده است. در اين ضميمه ضمن بيان جنبه‌هاي اداري و هماهنگي از كشورهايمتعاهد درخواست شده است تا برنامه امنيت هوانوردي را با نظر ساير مقاماتمسوول در كشور تنظيم نمايند.

18.ضميمه شماره 18 (حمل و نقل ايمن كالاهاي خطرناك از طريق هوا):

در این سند استانداردهای مربوط به حمل کالا و مواد خطرناک توسط هواپیما تصریح شده به دليل مزيت‌هايي كه حمل و نقل هوايي دارد كالاهاي خطرناك جهان از جمله مواد منفجره، مواد شيميايي، مواد قابل اشتعال، مواد سمي و مواد راديواكتيو براي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي، صنعتي، پزشكي و تحقيقاتي از طريق هواپيما انجام مي گيرد.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...