tanaz22 37 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 دی، ۱۳۹۳ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مقابله با هر آنچه دنیای جدید و زندگی مدرن در سر راه انسان قرار داده ،به زبان های مختلف و با ابزار های متفاوتی صورت میگیرد که هر کدام در پی خلق شیوه ی بیانی تازه و کنکاش در مییان دغدغه های روز مره هستند.شیوه ی دیگر در بیان تفاوت ها و تنش های طبیعت درون و محیط اطراف ،استفاده از عناصر نور و سایه ،شفافیت ها و محو شدن هاست.اتلیه توکیو در سال 2004 خانه ای با زیر بنای 85 متر مربع در حومه توکیو طراحی کرد که در ان به جای پنجره ،سطوح شطرنجی مات و عریضی نصب شده است که تمام نمای دو طبقه را پوشش داده است.در طول روز ،فضای داخل خانه غرق در نور و سایه ی شطرنجی است و با تاریک شدن هوا و روشن کردن چراغ ها ،نمای خانه با پنجره های بزرگش از بیرون همچون جعبه ی عظیمی در دل محیط می درخشد.معماری خانه ی تی ،که تویو ایتو آن را طراحی کرده و در 1999 در شهر یوتنجی ژاپن ساخته شد.تداعی کننده ی شوجی های سنتی ژاپنی است که انسان را غرق در وهم و تصورات خیال انگیزمی کند.در این خانه که برای زندگی دو هنرمند گرافیست و پسرشان در مرکز شهر طراحی و ساخته شده،شیشه های مات وسیعی تمام سطح دیوار را پوشانده اند که هم حکم نورگیر پنجره ها را دارند و هم بخش اصلی نمای این ساختمان را تشکیل می دهند.اتاق غذاخوری خانه بسیار ساده مبلمان شده است.اما هدف از این سادگی تعمدی زمانی اشکار می شود که سایه ی درختی از میان نمای نیمه شفاف گذشته و روی دیوار بزرگ و روشن مقابل می افتد و تصویر ،تنها المان های تزئینی فضای داخلی هستند که گرافیست های ساکن خانه را به یاد تصویر های صفحه نمایش کامپیوتر و همچنین سایه بازی های سنتی می اندازد. شیشه های اکوستیک بهره گیری از و مصالح اکوستیک در چیدمان اتاق ،نتایج مطلوبی به بار خواهد آورد .این مطلب خصوصا در اتاقی که در انن از وسایل صوتی و تصویری استفاده می شود .اهمیت بیشتری دارد.همانطور که می دانید ،سطوح سخ لاوه بر اینکه ناقل صوت هستند ،خاصیت اعکاسی هم دارند ،پس بهتر است که با پرده و پوشش های نرم پوشانده شوند.وجود مبلمان و فرش نیز خاصیت انعکاسی کف اتاق را ضعیف می کند.با رعایت این نکات ،علاوه بر اینکه صدای فیلم و موسیقی مورد علاقه تان را واضح تر می شنوید،مزاحمت کمتری هم برای دیگران فراهم می آورید. خانه ی شکافته وارد شدن عناصری زنده از طبیعت به درون معماری یک اتفاق ساده و صرفا با رویکردی زیبا شناسانه نیست که تنها به ارگانیک و سبک های مشابه محدود شود.یک قصددیگر از قرار دادن درخت یا عنصری زنده و طبیعی در خانه ،به عنوان بخشی از اصل طراحی آن ،تذکر حذف و محو شدن تدریجی طبیعتی است که در پی صنعتی شدن سریع و میل کنترل انسان بر محیط پیرامون خود به وجود آمده است .امری که خیلی سریع رشد کرده و فراگیر هم شده است.همانطور که کارشناس طبیعی جی بی جکسون بیان می کند."ایجاد نسخه ای از طبیعت در داخل محل سکونت افراد در جهت ایجاد ارتباط و تعامل بین انسان و طبیعت ،کامل کننده ان بنای مسکونی است.در حالی که این محیط طبیعی نه در خارج بنای مسکونی آن است" در حالی که این محیط طبیعی نه در خارج بنا ،در حیاط یا محیط اطراف خانه ،بلکه در فضای درونی ساختمان و بین اتاق ها و راه رو ها ایجاد می شود.زیرا اصل رویکرد بر این اساس است که طبیعت به داخلی خانه نفوذ کند تا به همه ی آن چیزهایی که به قیمت مدرنیته و صنعتی شدن از دست رفته ،دوباره فکر کنیم و پیوسته تصویری عینی و حسی از رابطه ی نزدیک با آن ها در انسان زنده شود و باقی بماند .در معماری معاصر نیل به این هدف با ابزار و شیوه های مختلف حذف دیوار ها و استفاده از پنجره های عریض ،شیشه مات یا مشبک و وجود درختان و المان های زنده طبیعی در خانه مسیر می شود.تعامل نزدیک و اغراق شده ی انسان با طبیعت را می توان در خانه ای که شرکت معماری لاکتیون و واسال 1998 در بوردوی فرانسه طراحی کرد نیز مشاهده کرد.در این جا درختانی که در میان فضای داخلی خانه هستند و از میان سقف به بیرون ادامه دارند بیشتر از ان که به عنوان آبژه های نامتعارف خارجی که به داخل خانه اورده شده باشند،و جلب توجه کنند،حس مفرح بخش و نشاطآوری را در انسان زنده می کنند .گر چه تا چندی پیش تنها روالمعمول ایجاد حس و حال پناهندگی در دامن طبیعت در فضای داخلی به کار بردن عناصر طبیعی ،سنگ ،چوب ،و غیره و مبلمانی با طرح های روستیک بود اما حال که در سبک جدید ،طبیعت مستقیما وارد خانه شده است این خلا پر شده و اجازه می دهد تا از میلمان با طرح های روستیک بود اما حال که در سبک جدید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ،طبیعت مستقیما وارد خونه شده است این خلا پر شده و اجازه می دهد تا از همان مبلمان و چیدمان شهری داخلی خانه استفاد شود. 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده