رفتن به مطلب

چرا حجاب اجباري است؟


بيتاب

ارسال های توصیه شده

من اگه نخوام حجاب رعایت کنم باید کیو ببینم؟مگه حجاب زوریه؟من میخوام واسه بدحجابی برم جهنم اقا جون بهشت مال شما نخواستیم چرا دست از سر ما بر نمیدارین؟تمام مشکلات جامعه حل شده فقط مونده حجاب ما؟

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 191
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

چرا راه را خاكي مي رويد

شما مي گوييد مستند قراني بياوريد ومن جوابت را دادم وتو جوابي نداشتي ..........يك

در اسلام حق با اقليت يا اكثريت نيست ، حق با حق است وكيفيت مطرح است نه كميت است ...............دو

در مثل مناقشه نيست امروزه ميلياردي مسيحي وجود دارد ومسلمانان شيعه در اندك هستند پس مسيحيت برتر از اسلام است .......زهي حرف بيخود ......سه

برادارن اهل سنت يك ميليارد نفرند وما شيعيان علي چند ميليون هستيم ..............حق با كيست علي يا ......................چهار

ما هم صبر ميكنيم ..............وخواهي ديد كه يك ولايتي معادل چند نفر ازشماها خواهد بود ............پنج

قران بلديد پس اين ايه را بخوان :

كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله والله مع الصابرين

 

 

شما کدوم سوال منو درست جواب دادی؟ هر تقفسیری که دلت میخواد از دین میکنی!!!

 

مبنای اسلام قرآنه. پس دلیل حجاب رو از قرآن برام بیار.منتظرم

  • Like 2
لینک به دیدگاه
شما کدوم سوال منو درست جواب دادی؟ هر تقفسیری که دلت میخواد از دین میکنی!!!

 

مبنای اسلام قرآنه. پس دلیل حجاب رو از قرآن برام بیار.منتظرم

 

اقاي مجتهد وكارشناس دين:icon_pf (34):

ميخواهيد نظر وحكم وفتواي مراجع تقليد در باره حجاب در اين اينجا نقل كنم .................

علماء دين سخني كه ميگويند از قران وسنت مي گويند نه از روي هوا وهوس

  • Like 1
لینک به دیدگاه
اقاي مجتهد وكارشناس دين:icon_pf (34):

ميخواهيد نظر وحكم وفتواي مراجع تقليد در باره حجاب در اين اينجا نقل كنم .................

علماء دين سخني كه ميگويند از قران وسنت مي گويند نه از روي هوا وهوس

 

 

دوست خدا شناس. ای الهه ی تقوا! شما فقط برای من یک سند تاریخی بیار که نشون بده حجابی که الان به اجبار بر سر زنان ایرانیه، برآمده از اصول اسلام و قرآنه. اگه دلیلی نداری، پس سکوت کن. علما هم انسانند و جایزالخطا.اگر از عالمی سخنی بیاری منبی بر تائید حرفت، منم از عالم دیگه ای سخنی برخلاف دلیل تو میارم. پس مبنا فقط قرآن

  • Like 3
لینک به دیدگاه
شما کدوم سوال منو درست جواب دادی؟ هر تقفسیری که دلت میخواد از دین میکنی!!!

 

مبنای اسلام قرآنه. پس دلیل حجاب رو از قرآن برام بیار.منتظرم

اگر مبناي اسلام قران است پس چرا مسلمانان بر اساس همين قران 72 فرقه شدند وهمگي ميگويند ما بر اساس قران درست هستيم وديگران در اشتباه هستند

با همين قران كه بر سر نيزه بردند ، حضرت علي را كافر دانستند وكشتند

  • Like 1
لینک به دیدگاه
دوست خدا شناس. ای الهه ی تقوا! شما فقط برای من یک سند تاریخی بیار که نشون بده حجابی که الان به اجبار بر سر زنان ایرانیه، برآمده از اصول اسلام و قرآنه. اگه دلیلی نداری، پس سکوت کن. علما هم انسانند و جایزالخطا.اگر از عالمی سخنی بیاری منبی بر تائید حرفت، منم از عالم دیگه ای سخنی برخلاف دلیل تو میارم. پس مبنا فقط قرآن

كدام عالمي فرموده است كه مراعات حجاب ، ضرورت ندارد ؟؟؟؟؟؟//:jawdrop:

لینک به دیدگاه

آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی می‌کنند چیست؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای: اصل حجاب ضروری دین محسوب است، ولی بعضی فروع آن ممکن است ضروری نباشد و بی‌اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.

حضرت آیت الله تبریزی: اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است و حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی نمایند، حکم بی‌اعتنایی به سایر تکالیف دینی است.

حضرت آیت الله صافی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است، ولی بی‎اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن باعث فسق است.

حضرت آیت‌الله سیستانی: اصل حجاب از مسلمات شریعت است و در قرآن آمده است، ولی کسانی که توجّه به وضوح آن ندارند، انکار آنها مستلزم انکار نبوت نیست و بی‌اعتنایی عملی گناه است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: آری حجاب از ضروریات دین است، ولی انکار آن برای کسانی که از ضروری بودن آن آگاهی ندارند، موجب ارتداد نمی‌شود.

حضرت آیت‌الله بهجت: بی‌اعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است.

لینک به دیدگاه
اگر مبناي اسلام قران است پس چرا مسلمانان بر اساس همين قران 72 فرقه شدند وهمگي ميگويند ما بر اساس قران درست هستيم وديگران در اشتباه هستند

با همين قران كه بر سر نيزه بردند ، حضرت علي را كافر دانستند وكشتند

 

 

مشکل از علمای ماست که هفتاد و دو برداشت مختلف از دین دارند مثل شما که برداشت خاص خودت رو داری.دین مشکلی نداره. ایراد خودمون رو به قرآن خدا نسبت ندیم.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
كدام عالمي فرموده است كه مراعات حجاب ، ضرورت ندارد ؟؟؟؟؟؟//:jawdrop:

آیت الله طالقانی در 19 اسفند 1357 گفت: « حتی برای زنان مسلمان هم حجاب اجباری نیست چه برسد به اقلیت های مذهبی ...مگر در دهت ما ار صدر اسلام تاکنون،زنان ما چگونه زندگی می کردند؟مگر چادر می پوشیدند؟...کی در این راهپیمایی ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ در مورد حجاب اجبار در کار نیست.» ( روزنامه اطلاعات 19 سافند 1357) آیا این مجتهد مسلم در زمان گفتن این مطلب به اندازه سینه چاکان امروز،فهم،درک و آشنایی با اصول اسلامی نداشته اند؟ همچنین دادستان کل انقلاب در 20 اسفند 57 گفت: « مزاحمین خانم های بی حجاب ضد انقلاب هستند» !!

بررسی ما در متون دینی جهت یافتن حتی یک مدرک تاریخی که پیامبر در دوران حاکمیت مسلمانان در مدینه و علی (ع) در 5 سال حکومت خویش،در باب این گونه مسائل،محاکمه،تفتیش،برخورد و ...داشته باشند،بدون نتیجه باقی ماند. فقط دیدیم که علی (ع) فرمود: « اگر مسلمانی از شنیدن خبر بیرون آوردن خلخال از پای یک زن یهودی بمیرد، جایز است.» علی (ع) از این که زن یهودی در جامعه اسلامی،خلخال( از نمادهای تبرج!) به پا می بندد از غصه نمی مرد.بلکه از ظلم های بزرگ،تجاوز به حریم انسان ها و خشونت بود که می نالید.مگر آنکه دستگاه حدیث سازی به کار بیافتد و حدیت در باب لزوم گشت ارشاد کشف نماید!!

  • Like 3
لینک به دیدگاه
مشکل از علمای ماست که هفتاد و دو برداشت مختلف از دین دارند مثل شما که برداشت خاص خودت رو داری.دین مشکلی نداره. ایراد خودمون رو به قرآن خدا نسبت ندیم.

شما از كدام قران برداشت ميكنيد كه سخن علماء ومراجع مشكل دارد لطف كنيد ايه بياوريد

لینک به دیدگاه

حجاب در قرآن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

hijab2.jpgدر قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و حرمت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وجود دارد.

یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)

جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.

در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن

 

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.

حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.

علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

هدف و فلسفه حجاب

 

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می‎آید:

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.

 

-=هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛

اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند.=-

از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

 

 

حجاب چشم

 

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

 

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

 

حجاب در گفتار

 

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

 

حجاب رفتاری

 

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.

 

از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.

بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛

حجاب و عفت

 

دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

حجاب زنان سالمند

 

قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه می‎دهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباس‎های رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت می‎گوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباس‎هایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است.

وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.(نور؛60)

 

علاوه بر رابطه‌ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه‌ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری، نشانه‎ای از مرحله‌ی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه‌ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است.

آیا حجاب مانع همه بزهکاری های اجتماعی است؟

 

hijab1.gifبا توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبهه‌ی افرادی که برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار می‎دهند آشکار می‎گردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در حجاب باطنی و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به آثار مثبت حجاب و پوشش ظاهری است و قبلاً گذشت که حجاب اسلامی ابعادی گسترده دارد و یکی از مهم‌ترین و اساسی‏ترین ابعاد آن، حجاب درونی و باطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار می‌کند؛ و اساساً این حجاب ذهنی و عقیدتی، به منزله‎ی سنگ بنای دیگر حجاب‎ها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهنده‌ی رفتارهای اوست.

البته، همان‎گونه که حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنای برخورداری از همه‌ی مراتب عفاف نیست، عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. نمی‎توان زن یا مردی را که عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر می‎شود عفیف دانست؛ زیرا گفتیم که پوشش ظاهری یکی از علامت‎ها و نشانه‎های عفاف است، و بین مقدار عفاف و حجاب، رابطه‌ی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بعضی نیز رابطه‌ی عفاف و حجاب را از نوع رابطه‌ی ریشه و میوه دانسته‌اند؛ با این تعبیر که حجاب، میوه‌ی عفاف، و عفاف، ریشه‌ی حجاب است. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته‌ و ظاهری است. از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلب‌ها کار دارد»، خود را سرگرم می‌کنند؛ چنین انسان‎هایی باید در قاموس اندیشه‌ی خود این نکته‌ی اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک می‌پروراند و هرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه‌ی ناپاکِ بی‌حجابی نخواهد شد

لینک به دیدگاه
من اگه نخوام حجاب رعایت کنم باید کیو ببینم؟مگه حجاب زوریه؟من میخوام واسه بدحجابی برم جهنم اقا جون بهشت مال شما نخواستیم چرا دست از سر ما بر نمیدارین؟تمام مشکلات جامعه حل شده فقط مونده حجاب ما؟

 

جواب را بخوان :

دو نفر يكي بيماري زخم معده دارد ونمي خواهد خودش را درمان كند

ويكي بيماري ايدز دارد ونمي خواهد خودش را درمان كند

خوب كداميك از اين دو بيمار براي جامعه خطر دارد ؛ زخم معده يا ايدزي كداميك ؟

بيمار زخم معده اگر خودش را درمان نكرد ؛ كسي را نه مريض ميكند و نه كسي سالم مي نمايد

پس نه كسي را به جهنم بيمار ي مي برد ونه بهشت سلامتي

ولي

بيمار ايدزي وقتي خودش را درمان نكرد وميگويد آزادي است مگر زور است كه خودم رادرمان كنم نمي خواهم به بهشت سلامتي بروم ولم كنيد .............ولم كنيد

خوب اگراين فرد بيمار ايدزي را درجامعه رها كنيم وبه زور به سوي بهشت سلامتي نبريم ؛ متاسفانه تمام جامعه را يواشكي ومخفيانه به جهنم بيماري ايدز خواهد برد

خوب اينجا چه بايد ؟

بيمار ايدزي را به زرو به بهشت سلامتي ببريم يا اورا رها سازيم تا همه را به جهنم بيماري ايدز ببرد

كداميك ؟

بهشت زوري سلامتي بهتر است

يا جهنم آزادي بيماري كداميك بهتر است

لینک به دیدگاه

پوشیدن جوراب نازک و بدن‌نما برای خانم‌ها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورت دارد؟ و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر و مقنعه توسط خانم‌ها در دید نامحرمان چگونه است؟

جواب كارشناس ديني؟

لینک به دیدگاه

حضرت آیت الله خامنه‌ای: پوشانیدن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جوراب‌هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی‌کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است.

لینک به دیدگاه

حضرت آیت‌الله خامنه‎ ای: بر زن واجب است تمام بدن و موی و زینت خود را از نامحرم بپوشاند.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: حرام است.

حضرت آیت‌الله بهجت: حرام است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: حرام است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: بدون شک جایز نیست.

حضرت آیت‌الله تبریزی: جایز نیست.

حضرت آیت‌الله سیستانی: جایز نیست.

لینک به دیدگاه
ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)

 

جالبه. تا الان می گفتید که در قران چنین چیزی نیست و استناد کردید به نماز صبح!!

 

این ایه کاملا مشخصه که برای چی نازل شده.عبارت مورد اذیت و زنان مومنین دقیقا نشون دهنده جو مکه در زمان دعوت پیامبره و ربطی به تفسیر شما نداره.

 

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن

 

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.

حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.

علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

 

این قسمت بدون کوچکترین اشاره ای به ایه خاص فقط حاوی توهمات نویسنده در مورد حجابه

 

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

 

 

حجاب چشم

 

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

 

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

 

حجاب در گفتار

 

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

 

حجاب رفتاری

 

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.

 

نیازی به توضیح نداره.کاملا گویاست. در هیچ کجا تفسیر فعلی از حجاب در قرآن نیست.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

برخورد زن همراه با چهره‌ی خندان و متبسّم با مردان نامحرم هنگام خرید از مغازه‌ها و سایر برخوردها چه صورت دارد؟

ب: خندیدن زنان و دختران با صدای بلند در خیابان و یا انجام برخی حرکات دیگر که موجب جلب توجّه نامحرمان می‌شود چگونه است؟

جواب ؟

لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...