رفتن به مطلب

صادرات غیرنفتی امسال 28 درصد افزایش یافت


ارسال های توصیه شده

[h=1]صادرات غیرنفتی امسال 28 درصد افزایش یافت[/h] [h=3]بجنورد - ایرنا - مدیرکل نوسازی و تحول اداری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان صادرات کالای غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از 28درصد افزایش یافته است.[/h]

81389900-6082526.jpg به گزارش ایرنا، حسن تاژور روز دوشنبه در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر خراسان شمالی در بجنورد اظهارکرد: این میزان صادرات در این مدت با احتساب میعانات گازی است که بدون احتساب آن 18 درصد به نسبت مدت مشابه پارسال رشد دارد.

 

وی میزان صادرات غیرنفتی را بدون احتساب میعانات گازی در سالجاری حدود 18 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: 15 میلیارد دلار آن به کشورهای آسیایی صادر شده است.

 

این مسوول در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سالجاری حدود پنج میلیارد دلار از درآمد صادرات غیر نفتی ما از محل گردشگری بوده و به نسبت مشابه سال قبل 32 درصد رشد دارد.

 

وی چهار بخش عمده صادرات غیر نفتی ایران را شامل صدور خدمات فنی مهندسی، گردشگری، اعزام نیروی کار و ترانزیت اعلام کرد که به جز در بخش صدور خدمات فنی مهندسی که 37 درصد کاهش داشته در مابقی بخش ها در سالجاری صادرات ایران از رشد 13 تا 30 درصدی برخوردار است.

 

به گفته وی براساس آمار، 93 درصد از صادرات کشور در سالجاری به کشورهای آسیایی انجام شده است.

 

وی در ادامه گفت: در هفت ماه امسال نیز میزان واردات کالاهای خارجی به کشور 32 درصد نسبت به مشابه پارسال رشد داشته و به میزان 21میلیارد و 695 میلیون دلار رسیده است.

 

تاژور اضافه کرد: بیشترین واردات کالاهای خارجی به ایران در این مدت از امارات متحده عربی بود که در مجموع 40 درصد از واردات مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

 

به گفته وی کشورهای چین، هند ، کره، ترکیه، آلمان، سوییس و ایتالیا سایر کشورهای هدف وارداتی کالا به ایران هستند.

 

وی افزود: بررسی آماری نشان داده که 91 درصد از واردات از کشورهای آسیایی است به طوری که 20 میلیارد دلار از این قاره و مابقی از قاره های اروپا، آفریقا و آمریکا انجام شده است.

 

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تراز بازرگانی ایران در سال جاری رو به مثبت بوده و این تراز به 35.8 درصد بیشتر از واردات است.

 

* برنامه های دولت تدبیر و امید عامل اصلی رشد صادرات

 

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سیاست های تعاملی دولت تدبیر و امید در حوزه بین المللی موجب افزایش صادرات غیرنفتی شده و رشد این بخش در اولویت برنامه های دولت یازدهم قرار دارد.

 

تاژور افزود: دولت یازدهم با احیای شورای عالی توسعه صادرات و تدوین لایحه خروج غیرتورمی از رکود گام اساسی را برای رونق صادرات کشور بر داشته است.

 

وی لغو الزام قانون تعهد ارزی، برخورداری از معافیت مالیاتی و بهبود فرایند صادراتی را مهم ترین گام دولت یازدهم برای توسعه صادرات غیر نفتی اعلام کرد.

 

وی اضافه کرد: همچنین طرح پرداخت یارانه سود تسهیلات برای صدور خدمات فنی و مهندسی را از دیگر برنامه های دولت یازدهم برای رشد صادرات غیر نفتی دانست.

 

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای غلبه بر تحریم های بی رحمانه استکبار جهانی، ایران راهی جز توسعه صادرات غیر نفتی ندارد.

 

در پایان این همایش از 15 صادرکننده برتر استانی استان خراسان شمالی قدردانی شد.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

امارات متحده شده قطب اقتصادی خاورمیانه اونوقت اقتصاد ما را ببین

 

خیلی متاسفانه از بازار جهانی عقب افتادیم و توی این مدت کشور های عقب افتاده ای مثل این شیخ نشین ببین به کجاها که نرسیدن

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...