رفتن به مطلب

درباره رتبه و شرکت های رتبه دار بدانیم


ارسال های توصیه شده

توسعه بازارهای سرمایه، موجب ایجاد و گسترش موسسات و شرکت های تجاری و ارائه محصولات و نیز خدمات آنها می شود. یکی از خدماتی که در ایران معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردی ریاست جمهوری براي پيمانكاران و شركت ها ارائه می کند، رتبه بندی شرکت هاست که در بخش های زیر انجام می گیرد:

1- رتبه بندی پیمانکاران

2- رتبه بندی مشاوران

3- رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

4- رتبه بندی شرکت های EPC

5- رتبه بندی انبوه سازان

رتبه بندی در واقع یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت شرکت های برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره‌وران می‎باشد.

رتبه بندی شرکت ها در صنایع گوناگون می تواند آینه تمام نمایی از وضعیت شرکت های مختلف نسبت به هم و نقاط ضعف و قوت آنها باشد. هم چنین سرمایه گذار با آگاهی از رتبه بندی این شرکت ها و توان فنی و مالی آنها می تواند در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه خود تصمیم بهتری اخذ نماید. برای مثال در گذشته پیمانکاری در مناقصات برنده می شد که قیمت کمتری پیشنهاد می داد، اما از جمله فواید رتبه بندی این است که در انتخاب پیمانکار فاکتورهای دیگری همچون عوامل فنی و اجرایی و توان مالی و اداری نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. در مجموع با رتبه بندی فضای رقابتی بین شرکت ها ایجاد می شود که این امر خود فواید بسیاری دارد که به توسعه جامعه منجر می شود.

هر شرکتی برای عقد قرارداد با شرکت ها و سازمان های دولتی به رتبه بندی نیاز دارد. به عبارت دیگر مراکز دولتی اجازه ندارند با شرکت هایی که رتبه ندارند قرارداد ببندند. رتبه یک شرکت مشخص می کند آن شرکت در طول یک سال مجموعا تا چه مبلغی می تواند قرارداد ببندد و چند پروژه همزمان داشته باشد.

مبنای رتبه بندی در مجموع بستگی به توانایی فنی و مالی و استانداردهای کیفیتی شرکت مذکور دارد که اخیرا در برآورد امتیاز کل فاکتور رضایت مشتری به عنوان پارامتر کاهنده یا افزاینده لحاظ شده است. البته می توان با خرید رتبه یک شرکت به مزایای استفاده از رتبه آن دست یافت، در کنار این مطلب این نکته قابل ذکر است که شرکت واگذار کننده رتبه دیگر هیچ حقی نسبت به استفاده از آن یا افزایش درجه آن ندارد.

 

 

 

 

لینک منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...