رفتن به مطلب

دیوارهای خاکستری تهران زنده می‌شوند :)


ارسال های توصیه شده

4

 

دیوارهای خاکستری تهران با هدف احیای شهر، در سومین دوسالانه‌ی ملی دیوارنگاری شهری با عنوان «شاهدان شهر» در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرند.

 

سیدنظام‌الدین امامی‌فر - دبیر این دوسالانه - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی برگزاری این رویداد، اظهار کرد: سازمان زیباسازی شهرداری تهران از گذشته یک جشنواره‌ی دیوارنگاری با عنوان «شاهدان شهر» داشت که به‌صورت سفارشی از بعضی هنرمندان و مناطق می‌خواست کارهایی را با موضوع شهدا و جانبازان برای دیوارهای شهر طراحی کنند. حتی کتاب این آثار هم منتشر شد.

 

او ادامه داد: چند سال پیش با توجه به نیاز فرهنگی شهر و با رایزنی برخی افراد قرار شد، یک شورای سیاست‌گذاری تشکیل شود و این جشنواره را به‌عنوان یک دوسالانه با همان نام «شاهدان شهر» برگزار کند.

 

وی بیان کرد: اتفاق خوبی که در جریان برگزاری این دوسالانه افتاد، این بود که موضوع «آزاد» برای هنرمندان در نظر گرفته شد تا هم نیاز شهرداری تأمین شود و هم هنرمندان بتوانند کارهای خوبی ارائه کنند.

 

امامی‌فر همچنین گفت: از یک دوره‌ای، بسیاری از دیوارهای شهر، بخصوص دیوارهایی که روی آن‌ها طرح‌هایی با موضوع شهدا و موضوع‌های دینی کار شده بود، آسیب دیدند و نیاز به مرمت و بازسازی داشتند. بنابراین تصمیم گرفته شد که همان طرح‌ها و موضوعات قبلی با یک ساختار جدید روی دیوارها شکل گیرد، به‌گونه‌ای که با بافت‌ تازه‌ی جامعه هماهنگ باشد.

 

دبیر سومین دوسالانه‌ی ملی دیوارنگاری اظهار کرد: این دوسالانه سه بخش مجزا دارد؛ بخش اول مربوط به کارهای انجام‌شده از سال 1357 است که متأسفانه از بین رفته‌اند. هدف این است که یک آرشیو از آثار هنرمندان بزرگی مانند هانیبال الخاص و اسکندری تهیه کنیم که کارهای‌شان در بازسازی‌ها نابود شد. بخش دوم شامل آثار رقابتی دوسالانه است. مناطق 22گانه‌ی تهران دیوارهای مناسب برای نقاشی دیواری را معرفی می‌کنند که روی سایت دوسالانه قرار می‌گیرد. هنرمند می‌تواند این دیوارها را از روی سایت ببیند و انتخاب کند و پنج اثر برای پنج دیوار طراحی و در بخش رقابتی شرکت کند.

 

او ادامه داد: حدود 500 دیوار پراکنده در سطح شهر معرفی شده‌اند که هنرمند با رزرو کردن آن‌ها می‌تواند به محل مورد نظر برود، از دیوار عکاسی کند و طرح خود را از زوایای مختلف برای دبیرخانه بفرستد. هنرمندانی که طرح‌های آن‌ها توسط هیئت انتخاب برگزیده می‌شود، می‌توانند برای بستن قرارداد و مذاکره با شهرداری همکاری کنند و پس از انجام مراحل کارشناسی و فنی طرح‌های‌شان را روی دیوار پیاده کنند.

 

امامی‌فر همچنین بیان کرد: بخش سوم دوسالانه به پژوهش در 9 موضوع در رابطه با دیوارنگاری مربوط است که علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در این زمینه به‌صورت مقاله ارسال کنند. متأسفانه در بحث مطالعه و پژوهش، یک خلأ بزرگ احساس می‌شود که امیدواریم این بخش کمک کند که این خلأ تا حدودی جبران شود. در کنار این سه بخش، میزگردها و نشست‌هایی هم برگزار خواهد شد.

 

او افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری می‌تواند مدارک تصویری مورد نیاز هنرمندان برای دیوارنگاری با موضوع شهدا را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از مهلت ارسال آثار، داوری و شرایط شرکت در مسابقه به سایت دوسالانه به نشانی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه کنند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...