رفتن به مطلب

دستکاری خط محدوده پایتخت


ارسال های توصیه شده

دستکاری خط محدوده پایتخت؟

 

روز گذشته رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران از درخواست شهرداری برای تغییر مساحت محدوده رسمی کلان‌شهر تهران خبر داد.

 

در صورتی که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با این پیشنهاد موافقت کند، خط محدوده تهران برای دومین‌بار ظرف سه سال، جابه‌جا می‌شود!

 

مساحت محدوده اصلی یا همان محدوده رسمی کلان‌شهر تهران در سال91 با تصویب طرح تفصیلی جدید تهران، کوچک شد و وسعت محدوده از 700 کیلومترمربع به 600 کیلومتر مربع تغییر کرد.

 

اما به واسطه آنچه روز گذشته یک عضو شورای شهر تهران اعلام کرده، شهرداری اخیرا بدون هماهنگی و اطلاع شورای‌شهر، درخواست افزایش مجدد محدوده را به شورای عالی شهرسازی ارائه کرده است. ظاهرا شهرداری تهران در پیشنهاد خود، موضوع احداث و تکمیل یک بزرگراه در جنوب شرقی تهران– احتمالا بزرگراه شهید صیادشیرازی- را به‌عنوان استدلال برای افزایش خط‌محدوده شهر مطرح کرده و درخواست دارد، «محدوده فعلی تهران از سمت جنوب شرق تا جایی که بزرگراه در دست احداث را در بر بگیرد، افزایش یابد». این پیشنهاد در صورتی که با موافقت و تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور همراه شود، باعث خواهد شد قطعاتی زمین متراژ‌بزرگ که هم‌اکنون در حریم شهر تهران– خارج از محدوده- قرار دارند و عملا امکان ساخت‌وساز روی آنها مقدور نیست نیز به داخل محدوده راه پیدا کنند!

 

در این باره، روز گذشته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در جلسه غیرعلنی شورا، در تذکری به شهرداری گفت: اعضای محترم شورا استحضار دارید خط محدوده شهر تهران در مقیاس دو هزارم در سال 91 به همراه طرح تفصیلی به تصویب شورای شهر، کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهر سازی و معماری رسیده است اما اخیرا مطلع شده‌ام شهرداری تهران پیشنهادی را بدون جلب نظر شورای شهر مبنی بر تغییر خط محدوده شهر تهران به شورای عالی شهر سازی و معماری ارائه کرده که این امر مطابق ماده 34 بند 71 قانون شهرداری نیست.

 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این عضو شورای شهر تهران صرف‌نظر از اینکه، افزایش دوباره مساحت محدوده فعلی کلان‌شهر تهران را به نفع یا ضرر شهروندان بداند، معتقد است: هر نوع پیشنهاد شهرداری، پیش از آنکه به شورای عالی شهرسازی برود، باید ابتدا در شورای شهر تهران و سپس کمیسیون ماده5 بحث و بررسی روی آن صورت بگیرد.

 

در جلسه غیرعلنی دیروز شورای شهر، رحمت‌الله حافظی یک عضو دیگر شورا، به عدم پاسخگویی شهرداری درباره بوستان مادر اشاره کرد و گفت: بر اساس تبصره 13 بودجه سال 93 سقف اختیارات معاملات شهردار 50 میلیارد تومان و در بودجه سال 92 نیز این سقف 40 میلیارد تومان بوده است؛ اما بر حسب اطلاعات موجود ارزش زمین پروژه بوستان مادر 500 میلیارد تومان بوده که فروخته شده، از این رو تذکر من به شهردار این است که به استناد کدام مجوز این تهاتر صورت گرفته است و مستندات خود را به شورای شهر تهران ارائه دهد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...