رفتن به مطلب

پانزدهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]پانزدهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران[/h] [h=3]تهران- ایرنا- امروز پنج شنبه پانزدهم آبان 1393 هجری خورشیدی، دوازدهم محرم 1436هجری قمری و ششم نوامبر 2014 میلادی است. 32 سال پیش در چنین روزی، عملیات زین العابدین به وسیله رزمندگان اسلام در منطقه ی سومار- مندلی آغاز شد.[/h]

81375858-6058818.jpg مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

15 آبان 1380

 

آیت اللَّه سیدمحمد علی مدرس ‏یزدی فقیه بزرگ و صاحب آثار برجسته ای همچون حاشیه بر عروه الوثقی، المضاربه فی الاسلام، الشرکه فی الاسلام و مناسک حج در 62 سالگی درگذشت.

 

 

 

15 آبان 1371

 

آیت ‏اللَّه شیخ مهدی نوغانی از مبارزان و روحانیون انقلاب اسلامی در 66 سالگی به دیار حق شتافت.

 

 

 

15 آبان 1361

 

عملیات زین العابدین در منطقه ی سومار- مندلی آغاز شد. این عملیات که به منظور شناسایی و جمع آوری اطلاعات صورت گرفته بود با توجه به آمادگی نیروها با موفقیت به مرحله اجرا درآمد.

 

 

 

15 آبان 1358

 

به موجب مصوبه ی مجلس شورای اسلامی، شهروندان آمریکایی در هر مکان که مرتکب اقدامی علیه جان شهروندان ایران یا منافع جمهوری اسلامی ایران شوند در دادگاه های داخل کشور محاکمه می شوند.

 

 

 

15 آبان 1358

 

جمهوری اسلامی ایران در پی اشغال کنسولگری ایران در بصره به وسیله ی ماموران عراقی از دولت آن کشور خواست سرکنسول گری های خود در کرمانشاه و خرمشهر را تعطیل کند.

 

 

 

15 آبان 1358

 

رمزی کلارک دادستان پیشین آمریکا و ویلیام میلر کارشناس وزارت امور خارجه ی آن کشور برای انجام مأموریتی از طرف جیمی کارتر رییس جمهوری آمریکا، واشنگتن را به قصد تهران ترک کردند تا با مسوولان جمهوری اسلامی ایران درباره ی آزاد سازی دیپلمات های آمریکایی گفت و گو کنند، اما ایران انجام این موضوع را قبول نکرد.

 

 

 

15 آبان 1357

 

محمدرضا پهلوی با یک سخنرانی رادیویی- تلویزیونی به مردم ایران اعلام کرد: ندای انقلاب شما را شنیدم متعهد می شوم خطاهای گذشته از هر جهت جبران شود.

 

 

 

15 آبان 1357

 

کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون در اعتراض به دولت نظامی ارتشبد ازهاری اعتصاب خود را آغاز کردند.

 

 

 

15 آبان 1357

 

ارتشبد غلامرضا ازهاری کابینه ی نظامی تشکیل داد و در مراسمی آنان را به محمدرضا پهلوی معرفی کرد.

 

 

 

15 آبان 1357

 

فرماندار نظامی تهران مدرسه ها و دانشگاه ها را در تهران و حومه تا بیست و یکم آبان تعطیل اعلام کرد.

 

 

 

15 آبان 1357

 

مطبوعات در اعتراض به روی کار آمدن دولت نظامی ازهاری اعتصاب خود را آغاز کردند که این اعتصاب 2 ماه به طول انجامید.

 

 

 

15 آبان 1343

 

مقام های ترکیه و سفیران آن کشور در تهران و بغداد، پیام هایی در اعلام وفاداری مراجع، علما و مدرسان حوزه های علمیه ی ایران و عراق به امام خمینی دریافت کردند.

 

 

 

15 آبان 1343

 

استوارت دبلیو راک ول کادار سفارت آمریکا در تهران در پی تبعید امام خمینی در نامه یی غیررسمی به یکی از اعضای وزارت امور خارجه ی آمریکا از تبعید ایشان ابراز خرسندی کرد و این کار را موجب سهولت در اقدامات آمریکا در ایران دانست.

 

 

 

15 آبان 1341

 

امام خمینی در خصوص تصویب لایحه ی انجمن‏ های ایالتی و ولایتی، مخالفت و اعتراض کردند. در پی تصویب این لایحه ضد اسلامی، امام خمینی که از دیرباز در اندیشه فرصتی مناسب برای شکستن قدرت نامشروع شاه بودند، با فریادی رسا پرچم مبارزه با استبداد داخلی و سلطه ی خارجی را به دست گرفتند و نهضت ریشه‏دار و پر صلابت خویش را آغاز کردند.

 

 

 

15 آبان 1340

 

جولیوس هولمز سفیر آمریکا در ایران در ملاقات با علی امینی نخست‏وزیر، موافقت دولت آمریکا را درباره ی اعطای وام و کمک بلاعوض به ایران به صورت رسمی اعلام کرد.

 

 

 

15 آبان 1327

 

عبدالحسین هژیر نخست وزیر و تمامی وزیران استعفای خود را به محمدرضا پهلوی تسلیم کردند.

 

 

 

15 آبان 1316

 

شرکت سهامی بیمه ی ایران با توجه به دستور استفاده نکردن از متخصصان خارجی در مؤسسه ها و نیاز خود به نیروی انسانی، پیشنهادهایی همچون استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه بروکسل، استخدام دانشجویان ایرانی تحصیل کرده در رشته های علوم اقتصادی و ریاضی، اعزام کارکنان بیمه برای گذراندن دوره های بیمه و اعلام به دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای امکان استفاده از بورس بیمه ی ایران را به وزارت تجارت اعلام کرد.

 

 

 

15 آبان 1314

 

شرکت سهامی بیمه ایران که در شهریور با سرمایه نخستین 20میلیون ریال تشکیل شده بود، کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

 

 

 

15 آبان 1304

 

احمد شاه قاجار در پاریس با انتشار اعلامیه رسمی، برکناری خود را از سلطنت غیرقانونی و اقدام سردار سپه، رضا پهلوی را متکی بر زور اسلحه دانست.

 

 

 

برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

 

 

 

گروه اطلاع رسانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...