رفتن به مطلب

چهاردهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]چهاردهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران[/h] [h=3]تهران- ایرنا- امروز چهارشنبه چهاردهم آبان 1393هجری خورشیدی، یازدهم محرم 1436هجری قمری و پنجم نوامبر 2014 میلادی است. 34 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی فرمان شکسته شدن حصر آبادان را صادر کردند، به دنبال این فرمان، طرح های مشترک سپاه و ارتش برای شکست حصر آبادان شکل گرفت.[/h]

81374680-6056845.jpg مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

14 آبان 1359

 

امام خمینی فرمان شکسته شدن حصر آبادان را صادر کردند، به دنبال این فرمان، طرح های مشترک سپاه و ارتش برای شکست حصر آبادان شکل گرفت. سرانجام رزمندگان پس از گذشت کمتر از یک سال، در عملیات ثامن الائمه در پنجم مهر 1360 هجری خورشیدی توانستند آبادان را به صورت کامل از محاصره خارج کنند.

 

 

 

14 آبان 1358

 

امام خمینی یک روز پس از تصرف سفارت آمریکا به وسیله ی دانشجویان پیرو خط امام فرمودند: «امروز در ایران باز انقلاب است، انقلابی بزرگتر از انقلاب اول، در این انقلاب، شیطان بزرگ آمریکاست.»

 

 

 

14 آبان 1358

 

دولت موقت به نخست وزیری مهدی بازرگان یک روز پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران، استعفای خود را تقدیم بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران کرد و امام خمینی با پذیرش این استعفا در حکمی شورای انقلاب را مامور اداره ی کشور کرد.

 

 

 

14 آبان 1357

 

جعفر شریف امامی به دنبال حوادث سیزدهم آبان و کشتار دانش آموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران از نخست وزیری استعفا کرد و ارتشبد غلامرضا ازهاری از طرف محمدرضا پهلوی مأمور تشکیل کابینه شد.

 

 

 

14 آبان 1357

 

فرودگاه مهرآباد به علت اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی ملی ایران بسته شد. در این روز 800 تن از کارکنان رادیو و تلویزیون از کار دست کشیدند.

 

 

 

14 آبان 1351

 

حسینیه ی ارشاد، مسجد الجواد و مسجد هدایت به دستور ساواک به دلیل فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی تعطیل شدند.

 

 

 

14 آبان 1343

 

درس های حوزه های علمیه و نمازهای جماعت در قم، مشهد، تهران و بسیاری از شهرهای کشور در اعتراض به دستگیری و تبعید امام خمینی تعطیل شد. دولت نیز در بسیاری از شهرها حکومت نظامی اعلام کرد.

 

 

 

14 آبان 1343

 

حجت الاسلام مصطفی خمینی فرزند امام خمینی بازداشت و به زندان منتقل شد.

 

 

 

14 آبان 1342

 

علی منصور سفیر کبیر و نماینده ی دایم ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو شد.

 

 

 

14 آبان 1328

 

عبدالحسین هژیر وزیر دربار حکومت پهلوی یک روز پس از تیراندازی حسین امامی به وی در بیمارستان درگذشت. حسین امامی در دادگاه، مسوولیت این حادثه را برعهده گرفت و از این اقدام خود دفاع کرد.

 

 

 

14 آبان 1328

 

وزارت فرهنگ برای تقدیر از شایستگی آندره گدار مدیر و مشاور فنی موزه ی ایران باستان یک قطعه نشان هنر درجه ی اول به وی اعطا کرد.

 

 

 

14 آبان 1325

 

سه روز عزای عمومی به مناسبت درگذشت حاج سیدابوالحسن اصفهانی در سراسر کشور اعلام شد. او به عنوان بزرگترین مرجع شیعیان، بیش از 30 سال در حوزه ی نجف فعالیت کرد و از استادهای بزرگ فقه و اصول بود.

 

 

 

14 آبان1320

 

لوئیس دریفوس سفیر آمریکا در تهران در تلگرافی به وزارت امورخارجه ی کشورش اظهار داشت: شاه جوان و سیاستمداران اطرافش پس از سرخوردگی نسبت به انگلیس و روسیه که کشورشان را در اشغال دارند، در پی کمک و راهنمایی آمریکا هستند و ما این فرصت را نباید از دست بدهیم.

 

 

 

14 آبان 1302

 

احمدشاه در راه رفتن به اروپا وارد قصر شیرین شد و بدون توقف به طرف مرز حرکت کرد.

 

 

 

14 آبان 1286

 

روزنامه روح القدس در عصر مشروطه و به مدیر مسوولی شیخ احمد تربتی مشهور به سلطان العلمای خراسانی به دلیل نوشتن مطالب مختلف علیه محمد علی شاه قاجار توقیف شد.

 

 

 

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد3)

 

آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...