رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

حقايق شكلاتی!

 

كمتر كسي پيدا مي‌شود كه از شكلات متنفر باشد؛ خوراكي پرطرفداري که انواع و اقسام زيادي دارد و اين روزها وارد هر فروشگاه مواد غذايي كه مي‌‌شويم، قفسه‌هاي رنگارنگي مملو از شكلات مي‌بينيم که ناخودآگاه، توجهمان را جلب مي‌‌کند. اما يک سوال تغذيه‌اي مهم در اين ميان، بي‌پاسخ مانده است: در ميان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بهترين‌ها كدامند و بدترين‌ها كدام؟

1. شكلات تلخ

 

اين روزها وقتي صحبت از بهترين شكلات مي‌شود، حرف اول را شكلات تلخ مي‌زند كه از خلوص بيشتري برخوردار است و خواص بسياري را به آن نسبت مي‌دهند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از كاهش فشارخون و كنترل ديابت گرفته تا كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي.

2. شكلات سفيد

اين شكلات كه كاملا سفيدرنگ است، از كره كاكائو گرفته شده و كالري بالايي دارد. پس بهتر است هنگام خريد شکلات، جزو آخرين گزينه‌هاي انتخابي‌تان باشد؛ به خصوص اگر در حال كاهش وزن هستيد.

3. شكلات شيري

شکلات شيري، شكلاتي است كه هنگام توليدش، شير به صورت شيرخشك در ميان اجزاي تشكيل‌دهنده‌اش جاي گرفته. البته اين مقدار شير كمكي به تامين كلسيم مورد نياز بدن نمي‌كند اما افرادي كه به پروتئين شير حساسيت دارند، بايد از مصرف آن صرف‌نظر كنند؛ زيرا همين مقدار كم هم مي‌تواند براي آنها دردسرساز باشد.

4. شكلات قهوه

 

اين شکلات، شكلاتي است كه وقتي آن را از بسته‌بندي خارج مي‌كنيم بوي خوش قهوه به مشام‌مان مي‌رسد و كافئين موجود در آن براي رفع خستگي (البته به طور موقت) در اواسط روز مي‌تواند كمك‌كننده باشد. اما يادتان باشد كه در خوردن اين شكلات زياده‌روي نكنيد زيرا صرفا دريافت حد متعادلي از كافئين نشاط‌آور است و خوردن بيش از اندازه‌اش مي‌تواند محرك و آسيب‌رسان باشد.

5. شكلات مغزدار

 

نسل جديدي از شكلات‌ها كه با مغزهاي درسته فندق، بادام يا بادام زميني پوشيده شده‌اند، به شكلات مغزدار شهرت يافته‌اند و ارزش غذايي بالاتري، به خصوص براي كساني كه لاغرند و مي‌خواهند وزن اضافه کنند، دارند. حتي بچه‌هايي كه كم اشتها هستند، مي‌توانند در ميان‌وعده‌هاي خود از اين نوع شكلات‌ها استفاده كنند اما بايد بدانيد كه اين شكلات‌ها پركالري‌اند و بنابراين نبايد تعادل را در مصرف‌شان فراموش كرد.

6. شكلات ميوه‌اي

 

اين شكلات‌ها، روكشي روي انواع كشمش يا ميوه‌هاي خشك بوده و گزينه‌اي مناسب براي كساني هستند كه هوس شكلات كرده‌اند اما بايد كالري كمتري را دريافت كنند.

افراط شکلاتی

گاهي ما بيش از مصرف روزانه‌مان شكلات مي‌خريم و ممكن است مدتي آنها را در قفسه خوراكي‌هايمان نگه داريم اما شرايطي براي ذخيره اين گروه وجود دارد. اينكه دماي نگهداري بايد 15 تا 18 درجه باشد، دور از تابش آفتاب قرار گرفته و در ظروف در بسته ريخته شوند و چون جاذب بو هستند در كنار غذاهايي كه بوي تندي دارند (مثل قفسه ادويه‌ها) قرار نگيرند. در ضمن، شكلات‌هايي كه روكش كاغذي ندارند هم بايد به سرعت مصرف شوند زيرا گذاشتن آنها در معرض هوا مي‌تواند موجب اكسيد شدن چربي‌هاي اشباع نشده‌اي شود كه در آنها به كار رفته است.

7. آب‌نبات و تافي

 

هميشه بايد تافي و آب‌نبات جزو آخرين گزينه‌هاي انتخابي شما باشند؛ زيرا تنها شكر دارند و كمي اسانس و مواد رنگي. هر چند كه همه آنها در مقادير مجاز به اين نوع محصولات اضافه مي‌شوند اما چسبندگي اين خوراكي‌ها بيشترين آسيب را به دندان‌ها وارد مي‌كند؛ به خصوص اگر بلافاصله پس از مصرف، مسواك نزنيد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...