رفتن به مطلب

رابطه عفونت لثه و دندان با سرطان


ارسال های توصیه شده

سه چهارم از انسان ها حداقل یک بار در طول عمر از بیماری خونریزی لثه رنج برده اند.هم اکنون پژوهشگران انگلیسی ثابت کرده اند که این بیماری نه تنها به لثه و دندان ها آسیب می رساند بلکه ریسک و خطر ابتلا به سرطان را نیز بشدت و حتی در مواردی تا 30 درصد افزایش می دهد.

در بیماری خونریزی لثه و دندان موسوم به "پارودونت"، باکتری ها به لثه، دندان و استخوان فک صدمه وارد می کنند و در موارد شدید نمی توان دندان آسیب دیده را نجات داد. بعلاوه چنین عفونتی حتی تاثیراتی بر کل بدن انسان از جمله بیماری های گردش خون دارد و باعث زایمان زودرس نیز می شود. تیم پژوهشی کالج سلطنتی لندن به ریاست "دومنیک میچاود" ثابت کرده است که عفونت لثه و دندان می تواند ریسک و خطر سرطان را بشدت افزایش داده و در برخی از سرطان های مشخص حتی این خطر بیش از 30 درصد است. بعلاوه در صورت سرایت عفونت و خونریزی به استخوان های فک، خطر ابتلاء به سرطان شدید است. پژوهشگران پس از بررسی وضعیت انواع سرطان و خونریزی لثه و دندان در 48 هزار مرد بین 40 تا 75 سال ، به این نتایج دست یافته اند. در طی 18 سال، 5 هزار و 720 از این مردها مبتلا به سرطان شده بودند. پژوهشگران کالج سلطنتی لندن معتقدند که یک رابطه روشن بین خونریزی لثه و دندان و افزایش ریسک و خطر سرطان وجود دارد حتی برای آنهایی که اصلا سیگار نکشیده اند. از سوی دیگر بطور غیر منتظره ای نتایج مطالعات نشان می دهد که چنانچه بیماری پارودونت به بافت استخوانی فک افراد غیر سیگاری صدمه وارد کرده باشد، خطر و ریسک سرطان در آنها حتی تا 21 درصد افزایش از خود نشان می دهد. ریسک و خطر سرطان در این گروه، بطور میانگین 14 درصد افزایش یافته بود. از طرف دیگر احتمال ابتلاء به بیماری هایی چون سرطان کلیه و پانکراس (لوزالمعده) بیشتر از دیگر سرطان هاست و در مردها حتی تا 50 درصد افزایش می یابد. مطالعات آینده باید نشان دهد که آیا عفونت لثه بطور مستقیم در پیدایش سرطان نقش دارد و یا نه؟ مطالعات در آینده همچنین باید به این سوال که آیا " پارودونت" و "سرطان"، پیامدهای یک سیستم دفاعی ضعیف است، نیز پاسخ دهد. در بیماری پارودونت، باکتری ها در حفره های بین دندان و کیسه لثه مکان گرفته و مواد سمی و آنزیم هایی از خود خارج می کنند که به اجزاء دندان و همچنین استخوان های فک صدمه وارد می کنند. سیستم دفاعی انسان بایست در برابر این صدمات، با یک عفونت واکنش از خود نشان دهد تا باکتری ها را دفع کند، اما باکتری ها با مواد عفونی به خون وارد شده و بدین ترتیب عفونت را به تمام بدن منتقل می کنند. در نتیجه سیستم دفاعی بدن ضعیف شده، ریسک بروز ناراحتی های گردش خون قلب، سکته و لخته خون در رگ های پا و زایمان زودرس در زنانی که از پارودونت حاد رنج می برند، نیز افزایش می یابد. قرمزی و ورم لثه، خونی شدن لثه با کمترین تماس و درد دندان و لثه برخی از نشانه های پارودونت هستند. حتی بد تنفس کردن و احساس یک مزه فلزی در دهان می تواند حاکی از پارودونت و عفونت دندان و لثه باشد. در مراحل پیشرفته پارودونت، دندان ها لق می شوند و در موارد بسیار شدید و حاد حتی استخوان های فک به هم کشیده شده و چروک می شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...