saba mn 20993 اشتراک گذاری ارسال شده در 28 مهر، ۱۳۹۳ [h=1] هجوم سریالهای پلیسی به تلویزیون [/h] » سرویس: فرهنگي و هنري - تلويزيون و راديو کد خبر: 93071307148 یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نگاهی به آمار جدیدترین تولیدات نمایشی تلویزیون، از تمایل چشمگیر این رسانه به ساخت سریالهای پلیسی حکایت دارد. به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج، «قورباغه و قناری» به کارگردانی مهدی فخیمزاده، «زخم» ساخته مسعود آبپرور، «رهایی» به کارگردانی مسعود تکاور، «میکائیل» سیروس مقدم، «چشم سوم» به کارگردانی سعید سلطانی، «سوداگر»، «آمین» منوچهر هادی، به عنوان سریالهای جدید تلویزیون هستند که با موضوع پلیسی در حال تولید هستند. مشارکت با نیروی انتظامی برای ساخت سریالهای پلیسی برای سازمان صداوسیما که این روزها با مشکل کمبود بودجه مواجه است، یکی از دلایل افزایش تعداد سریالهای پلیسی محسوب میشود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سریال آمین سعید منتظرالمهدی - مدیرعامل موسسه ناجی هنر و رییس اداره سینمایی تلویزیونی سینمایی ناجا - درخصوص سریالهای پلیسی که تاکنون ساخته و پخش شدهاند و اینکه تا چه میزان بر روی مخاطب تأثیرگذار بوده و نقش بازدارنده داشتهاند، اظهار کرده است: سریالهایی که تاکنون ساخته شدهاند، یقینا تأثیرگذار بوده و میزان اثرگذاری زیادی داشتهاند. حقیقا وقتی سریالی جذابیتهای بصری خود را دارد و بهترین کارگردانان بر سر این سریالها هستند و کاراکترهایی که در این سریالها ایفای نقش میکنند، مشهور و معروف هستند، مطمئنا اثرگذار بوده و مخاطب را جذب کردهاند. اما تلویزیون در هفته نیروی انتظامی سریالهای «زخم» و «رهایی» را به روی آنتن میبرد. پیش از این سریال «آمین» برای پخش از شبکه اول در هفته نیروی انتظامی در نظر گرفته شده بود که این سریال به پخش نرسید و «رهایی» جایگزین آن در شبکه دو شد. «زخم» به کارگردانی مسعود آب پرور و تهیهکنندگی محسن علی اکبری در 13 قسمت 50 دقیقهای در گروه فیلم و سریال شبکه سه ساخته شده است. لیلا اوتادی، همایون ارشادی، محمد صادقی، برزو ارجمند، امیر نوری بازیگران اصلی هستند. این سریال داستان زنانی است که به عنوان مشاور در نیروی انتظامی مشغول به کار هستند. بدین ترتیب سروان الهام پویا (اوتادی) دانش آموخته دانشکده افسری به عنوان مشاور در کلانتری 132 مشغول به کار میشود. او به خاطر انتخاب چنین شغلی با پدرش دچار مشکل است و حالا در مواجهه با چالشهای اجتماعی درگیر معضلات بزرگتری نیز میشود. سریال «رهایی» قالبی اکشن و پلیسی دارد و به رهایی گروگانهای گروه سارق توسط یگان ویژه ناجا می پردازد، سارقانی را به تصویر می کشد که رقیب سرسختی برای پلیس به شمار میروند. نیروهای ویژه پلیس برای خنثی کردن طرح و نقشهی این گروه بزهکار دچار موانع فراوان می شوند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پشت صحنه سریال رهایی دانیال حکیمی، شاهد احمدلو، حسین سلیمانی، رامتین خداپناهی ، رضا توکلی، نازنین پیرکاری ، افشین سنگ چاپ، الهام جعفر نژاد، سوگل طهماسبی، بهرام ابراهمیم، حمیدرضا هدایتی، سید مصطفی قدیری، مهدی کریمیان و همچنین میترا حجار و سام قریبیان بازیگران رهایی به کارگردانی مسعود تکاور هستند. *** نگاهی به سریالهای موفق پلیسی اما مروری بر تاریخچهی برخی سریالهای پلیسی تلویزیون نشان میدهد، این نوع مجموعهها دارای قابلیت های منحصر بفردی هستند که علاوه بر برخورداری از توان سرگرم سازی مخاطب، به دلایل پرداختن به معضلات اجتماعی، ظرفیت آسیب شناسی فرهنگی هم دارند. «آیینه عبرت» از اولین سریالهای پلیسی تلویزیون محسوب میشود. سریالی که اعتیاد و مواد مخدر و تاثیرات منفی فردی و اجتماعی این پدیده شوم و همچنین مقابله پلیس با این بیماری اجتماعی در قاب تلویزیون به تصویر کشیده شد. سریالهایی همچون «کارآگاه علوی» و «سرنخ» پس از «آیینه عبرت» درباره پروندههای قتل، یکی در دوران تهران قدیم و دیگری در تهران امروز در ژانری درام تولید و پخش شدند که در هر دو این سریالها نیز ریشه های روان شناختی و اجتماعی قتل و جنایت تحلیل می شد. سریال «پلیس جوان» با محوریت فعالیت کلانتری ها بیش از 10 سال و برای اولین بار با پرداختن به موضوعات جدیدی چون قاچاق اعضای بدن و باندهای تبهکار و مافیایی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این سریال نیز سعی کرد تا تصویری بومی و ایرانی از پلیس کشورمان ارائه دهد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سریال زخم مجموعه «خواب و بیدار» نیز به عنوان نقطه عطف سریال های پلیسی در تلویزیون یاد میشود. سریالی که برای اولین بار، حضور بانوان پلیس در عملیات های سخت به تصویر کشیده شد. این سریال هم تصویری نسبتا بکر از باندهای نابودکننده نمایش داد. مهدی فخیم زاده در ادامه سریال «خواب و بیدار»، آثار پلیسی دیگری یعنی «حس سوم»، «بی صدا فریادکن» و «ساختمان 85» را ساخت. «گارد ساحلی»، «پرواز در حباب»، «کارآگاهان»، «هوش سیاه»، «دیوار» از دیگر سریالهای پلیسی تلویزیون بودند که در ذهن بیننده تلویزیون ماندهاند. انتهای پیام 1 لینک به دیدگاه
saba mn 20993 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 مهر، ۱۳۹۳ [h=2]«رهایی» بدون میترا حجار و دانیال حکیمی![/h] [h=1] در سریالهای پلیسیمان «خانم مارپل» و «شرلوک هولمز» نداریم [/h] » سرویس: فرهنگي و هنري - تلويزيون و راديو کد خبر: 93072715279 یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نشست خبری سریال «رهایی» در حالی امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد که برغم اعلام سازندگان مبنی بر شرکت اغلب بازیگران اصلی از جمله میترا حجار، رامتین خدا پناهی، حسین سلیمانی در این نشست، هیچکدام حاضر نبودند و سام قریبیان هم از طریق تماس تلفنی توضیح کوتاهی درباره نقش خود داد. در این نشست همچنین دانیال حکیمی، بازیگر نقش اصلی هم در جمع خبرنگاران حاضر نشد. به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، کارگردان سریال پلیسی «رهایی» گفت: آنچه که درام قصه را میسازد، ناشی از روابط اجتماعی خودمان در زندگی است. روابط اجتماعی در جامعه زمانی دچار چالش میشوند و به بن بست میخورند که قصه را برایمان به وجود میآورند و ما میتوانیم همان قصه را به فیملنامه نزدیک کنیم. مسعود تکاور همچنین عنوان کرد: در سریالهای پلیسی یکی از شاخصههای اصلی کشیده شدن روابط اجتماعی و ماجراهایی است که اصطکاکهای متفاوتی دارند و همین اصطکاکها در جامعه به وجود میآیند و اغلب این اصطکاکها پایشان به کلانتری، نیروی انتظامی و ... باز میشود. پس این نشان میدهد که ما میتوانیم روابط اجتماعیمان را نه فقط پلیسی، اکشنترو درامتر ببینیم. او همچنین تصریح کرد: اگر مدارک وپروندههای اداره آگاهی را ببینید و بخوانید متوجه میشوید که تمام پروندهها سرشار از امر به معروف و نهی از منکر است و وقتی دقیق به آن پروندهها نگاه میکنید می بینید که می توانید روی آن کار کنید برای همین است که نیروی انتظامی به یک نیروی معاونت اجتماعی تبدیل میشود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نشست سریال رهایی این کارگردان همچنین دربارهی اینکه ظرفیتهای پایین افراد جامعه برای نشان دادن پلیس واقعی با تمام ایرادها و ویژگیها چقدر از سطح کیفیت کارها کم میکند؟ خاطرنشان کرد: فکر میکنم ضعف ما در این زمینه این است که شخصیتهایی مانند شرلوک همز، خانم مارپل و در نهایت قهرمان قصه پلیسی نداریم؛ به عنوان مثال سریالی مثل «هشدار برای کبری11» چرا 100 قسمت تولید میشود؛ به دلیل اینکه بیننده دارد. ما در دنیای امروز که اغلب جذابیتهایمان غیر قابل پخش است یک جذابیت قابل پخش داریم و آن هم فضای اکشن است. هنوز که هنوز است فیلمهایی مثل تاراج بیننده خودشان را دارند و همچنان جذاب هستند اما ما نمیتوانیم از این کارها انجام دهیم به دلیل اینکه بضاعت کامل را نداریم و نمیتوانیم به عنوان مثال مثل سریال «هشدار برای کبری 11» چهار ماشین را از بین ببریم. تکاور در ادامه درباره نقد پلیس واقعی در کارهای پلیسی مطرح کرد: اساسا ما باید یکسری ارگانها را در نظر بگیریم و به این فکرکنیم که نقد کردن آنها چه کمکی به نظام میکند؛ به عنوان مثال اگر در منطقهای از تهران یک قاتل زنجیرهای پیدا شود و پلیس کارآمد نباشد، این بخشی است که میشود روی آن نقد و بررسی کرد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نشست سریال رهایی کارگردان سریال «رهایی» در بخشی از این نشست با تاکید بر اینکه اصولا عادت نداریم کارهای جدید بسازیم، خاطرنشان کرد: ما در ایران هنوز عادت نکردهایم که یک کار جدید بسازیم بلکه فقط عادت کردهایم که بگوییم فلان سریال قشنگ است و کپی برداری کنیم. این در حالی است که تمام شخصیتها در سریال «رهایی» جدید بودند و برخورد با آنها نیاز به آزمون و خطا داشت. وی در زمینه سفارشی بودن سریال «رهایی» و مشارکت با نیروی انتظامی توضیح داد: ما در رسانهی تلویزیون کار میکنیم و نوع فعالیتمان تفاوت دارد؛ به عنوان مثال اگر برای نیروی انتظامی سفارشی کار میکنیم تصورمان از این اتفاق این است که می خواهیم نیروی انتظامی را همراه و همدل خود بسازیم به خاطر همین اتفاق است که نیروی انتظامی هم در مقابل ناجی هنر را میسازد تا به هنرمندان نزدیکتر شود براین اساس جا دارد به صراحت بیان کنم که در سریال «رهایی» با توجه به مشارکتی بودنش تمام تابوها را شکستیم و اینگونه نبود که فقط پلیس قهرمان را نشان دهیم. در ادامه صحبتهای کارگردان، نازنین پیرکاری بازیگر نقش شبنم در سریال «رهایی» در همین زمینه عنوان کرد: مدیوم سینما و تلویزیون باید با جامعه ارتباط برقرار کند. زمانی که کاری با اسپانسر ساخته میشود، صرف این نیست که ما سفارشی کار میکنیم بلکه مدیوم سینما و تلویزیون کارش این است با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و جریان سازی کند. وی در عین حال بیان کرد: البته ناگفته نماند که این را قبول دارم که تلویزیون در مناسبتهایی مانند هفته نیروی انتظامی و هفته دفاع مقدس سریالهایش را پررنگ میکند که این به نظر من یک ضعف است اما جا دارد تاکید کنم که شخصیتهای پلیس سریال «رهایی» آن طور که برخیها میگویند اصلا اتو کشیده نیست. به گزارش ایسنا، شاهد احمدلو، از بازیگران نقش اصلی سریال «رهایی» که در این نشست حضور داشت، در زمینه سفارشی بودن این مجموعه عنوان کرد: سفارش اصولا یک فرمول یکسانی است که در تمام دنیا یک معنی بیشتر ندارد این در حالی است که شخصیت پلیس باید تاثیر روانی بر جامعه ایجاد کند تا بتواند تسلط خودش را در جامعه در برابر اتفاقاتی که رخ میدهد حفظ کند. یک کارگردان قطعا میداند در سریال پلیسی مشارکتی باید نکتههایی را رعایت کند؛ بنابراین وقتی پلیس میگوید فیلم بسازید، چارهای جز این نداریم که با حفظ احترام و رسم و رسومات جامعه کار را پیش ببریم. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نشست سریال رهایی در این زمینه تکاور وارد بحث شد و گفت: به عنوان یک فیلمساز قبول دارم که پاک کردن مشکلات در هر ارگانی راه حل درست نیست بلکه خیانت است. اما این در حالی است که نشان دادن نکتههای حساس باید با درایت کامل انجام شود اگر من کارگردان یک پلیس قاچاقچی را نبینم چطور میتوانم آن را به تصویر بکشم. بنابراین باید به این فکر کنیم که نشان دادن این ماجراها چه نتیجهای در پی خواهد داشت. در ادامه صحبتهای تکاور، سید مصطفی قدیری، بازیگر نقش ابراهیم در سریال «رهایی» خاطرنشان کرد: ما تجهیزات کامل را برای ساختن یک کار جذاب تا حدودی داریم و میتوانیم این کار را انجام دهیم چرا که اصولا کار پلیسی یعنی اکشن، بزن و بکش و معما و تعلیق . اما وقتی میشود با سفارش یک کار خوب پلیسی ساخت که اصلا درنهایت مشخص نمیشود که این کار سفارشی است، چرا این کار را انجام ندهیم. در بخشی از این نشست شاهد احمدلو به بازی سام قریبیان در سریال «رهایی» اشاره کرد و گفت: به نظرم آقای رقیبیان یکی از درونگراترین بازیهایش در سریال «رهایی» را انجام داد. هیچگونه اغراقی بر شخصیتهای سریال «رهایی» حاکم نبود. در این سریال ما یکسری بداهه داشتیم که از زبان خود اراذل و اوباش شنیده بودیم و همان دیالوگها را وارد فیلمنامه کردیم. به گزارش ایسنا، کارگردان سریال «رهایی» در بخش دیگری از این نشست به کم بودن زمان ساخت مجموعه اشاره کرد و گفت: در طول 10 قسمت پخشی که سریال «رهایی» داشت، خیلی عذاب کشیدیم و مدام با خودم میگفتم کاش زمان بیشتری داشتیم تا کار بهتری را ارائه میدادیم ما در «رهایی» همه چیز در اختیار داشتیم جز زمان. در نهایت خوشبختانه «رهایی» ویترینی برای تواناییهای شخصیتهای پلیسی جامعه در کوتاهترین زمان شد؛ بنابراین امیدوارم توانسته باشیم موفق عمل کنیم. وی همچنین گفت: به عنوان کارگردان، از 100 نمره به سریال «رهایی» نمره 30 میدهم چرا که ما میتوانستیم خیلی بهتر از اینها کار کنیم. امیدوارم بینندگان از این مجموعه راضی بوده باشند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نشست سریال رهایی در ادامه این نشست سوگل طهماسبی، بازیگر نقش پلیس در سریال «رهایی» دربارهی حضورش در این پروژه گفت: خیلی نمیتوانستم باور کنم که پلیسهای خانم ما در جامعه واقعی انقدر فعال باشند؛ بنابراین قبل از اینکه به ایفای نقشم در سریال «رهایی» بپردازیم، تنها کاری که میتوانستم انجام بدهم تا به شخصیتم نزدیک شوم این بود که به مدت چند روز به وزارتخانه رفتم و در کنارشان نشستم و با خانمهایی که نظارت داشتند آشنا شدم. اولین باری بود که پلیس زن در سریال «رهایی» بدون چادر دیده شد که این خودش خیلی جذاب بود. در ادامه صحبتهای طهماسبی، شاهد احمدلو به طنز عنوان کرد: البته ناگفته نماند که پلیسهای خانم ما نینجا هستند، باید نمایش داده شوند تا مردم باورشان شود که پلیسهای خانم توانمندیهای بالایی دارند. در ادامه طهماسبی گفت: به نظرم باید پلیسهای زن در کارهای پلیسی تلویزیونی قدرتمندیشان بیشتر نشان داده شود که من بازیگر که میخواهم نقش پلیس را ایفا کنم آنها را الگو قرار دهم. کارگردان سریال «رهایی» در ادامه این نشست در پاسخ به اینکه نیروی انتظامی تا چه حد امکانات در اختیار پروژه شما قرار داد؟ گفت: خوشبختانه در این پروژه یگانهای مختلف ناجا بدون هیچ چون و چرا به ویژه سردار منتظر المهدی هر آنچه را که میخواستیم در اختیارمان قرار دادند و از این لحاظ هیچ مشکلی نداشتیم. وی در ادامه عنوان کرد: جا دارد بگویم کست خوب بازیگران «رهایی» را مدیون انتخاب تهیهکننده هستیم که ایشان با درایت تمام عوامل را انتخاب کردند و در نهایت یک ویترین زیبا از «رهایی» چیده شد. در ادامه، این کارگردان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه زمان پخش سریال چقدر به دیده شدن کار کمک کرد، خاطرنشان کرد: قطعا همان رقابتی که بین ما سازندگان وجود دارد، در شبکههای تلویزیون هم وجود دارد شبکه دو با مدیریت آقای بخشیزاده و صباح توانست با یک ترفند خوب مردم را به دیدن یک سریال پلیسی دعوت کند که این نشاندهندهی تواناییهای شبکه دو در جذب مخاطب بود که به نظرم تایم مناسبی برایش انتخاب شده بود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام الهام جعفر نژاد در نشست سریال رهایی در بخشی از این نشست بازیگر نقش ابراهیم درباره علاقهاش به کارهای پلیسی گفت: از بچگی همیشه دوست داشتم اسلحه به دست بگیرم و «رهایی» این فرصت را به من داد و موقعیتی را به من داد تا اسلحه به دست بگیرم ما در رهایی یک کار چهار ماهه را در عرض دو ماه انجام دادیم و عوامل با انرژی در این کار همراه ما بودند بنابراین جا دارد از ناجا تشکر کنیم. بخشی از این نشست به خاطرهگوییهای نازنین پیرکاری بازیگر نقش شبنم از کارگردان سریال رهایی گذشت. الهام جعفر نژاد از دیگر بازیگران سریال رهایی در این نشست گفت: آقای تکاور یکی از بهترین و خوش اخلاقترین کارگردانان تلویزیون است که در بدترین شرایط و تایمها با بنام خدایی که قبل از هر سکانس می گفت همه ما احساس میکردیم تازه شش صبح است و ما کار را تازه شروع کردهایم. بازیگر نقش هاله در ادامه عنوان کرد: هاله یک مادر جذاب در سریال رهایی بود که به لحاظ شغلی حساسیتهای خودش را داشت. خدا را شکر مردم از سریال رهایی راضی بودند و تمام شخصیتها برایشان باورپذیر بود شاید در مجموع 10 درصد از مردم هستند که رهایی را دوست نداشتند. وی همچنین گفت: شب گذشته که برای خانم هما روستا بزرگداشت برگزار کردند، خیلی خوشحال شدم که ایشان شخصا گفتند سریال «رهایی» را تماشا میکنند و به این سریال علاقهمند هستند و همان جا به من اعلام کردند که از طرفش به کارگردان رهایی تبریک بگویم. به گزارش ایسنا، کارگردان سریال رهایی در بخشی دیگر از این نشست از سریالهای سیروس مقدم تعریف کرد و گفت: به نظرم یک کارگردان باید نبض بیننده را بشناسد؛ به عنوان مثال سیروس مقدم از جمله کارگردانهایی است که همیشه خیلی ساده کار میکند اما دم او گرم که همیشه کارهایش جذاب است و جنس بیننده را میشناسد. ما باید قدر نویسندگانمان را بدانیم و آنها را به راحتی رها نکنیم و روی آنها سرمایه گذاری کنیم. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سوگل طهماسبی در نشست سریال رهایی او در عین حال به سختیهای سریال رهایی اشاره کرد و گفت: در سریال رهایی 20 روز تمام در خاک و دود زندگی کردیم و در جاهایی به شکل پنج دوربینه تصویرها را میگرفتیم؛ بنابراین صحبتم این است که باید سرمایه گذاریهای بهتری برای کارهایمان بشود به عنوان مثال چرا نباید سریالی مثل «آینه» داشته باشیم. او همچنین تاکید کرد: صداقت و صمیمیت مهمترین رکن یک کار خوب در تلویزیون و سینما است که باید رعایت شود. به گزارش ایسنا سام قریبیان که در نشست امروز سریال «رهایی» حضور نداشت، از طریق ارتباط مستقیم تلفنی درباره نقشش در این مجموعه توضیح کوتاهی ارائه داد. وی ابتدا گفت: «رهایی» متن خوبی داشت و تهیهکننده و کارگردان نسبت به من لطف داشتند که یک نقش جذابی را در این مجموعه پلیسی به من ارائه دادند. اما خوشبختانه یا متاسفانه من خیلی افرادی شبیه به نقشم را در سریال «رهایی» نمیشناسم ولی جا دارد باز هم تاکید کنم که متن خوب این کار و کمکهای آقای تکاور به من بازیگر خیلی کمک کرد تا کار بهتری را ارائه بدهم. این بازیگر سپس از عدم حضورش در نشست امروز عذرخواهی کرد و گفت: باعث خوشحالی است که بعد از سریال رهایی هر کس مرا در خیابان میدید سلام و احوال پرسی گرم می کرد در حالی که با بازی فیلم سینمایی «خط ویژه» داشتم هیچ کس در خیابان به من سلام نمیکرد. انتهای پیام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نشست سریال رهایی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نشست سریال رهایی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نشست سریال رهایی 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده