رفتن به مطلب

ofloxacin افلوکساسین


masi eng

ارسال های توصیه شده

افلوکساسین

در مورد این دارو

افلوکساسین یک داروی ضد باکتری رایج است که برای درمان انواع گوناگون از عفونتها، مثل عفونتهای پوست و بافتهای نرم، برونشیت، سینهپهلو (پنومونی)، عفونتهای دستگاه ادراری، اسهال، پروستاتیت (التهاب پروستات) و نیز عفونتهای ناشی از کلامیدیا و گتوکوکها (سوزاک) تجوز میشود.

 

چگونگی مصرف

افلوکساسین را میتوان با یا بدون غذا مصرف کرد، ولی در هر صورت باید همراه با یک لیوان پر از آب باشد. اگر با شکم خالی معدهتان ناراحت شد، دارو را با غذا بخورید. بهتر است دارو در طی شبانهروز در نوبتهایی با فواصل یکسان مصرف شود تا سطح دارو در خون ثابت باقی بماند. مثلاً، اگر لازم است روزی 2 نوبت افلوکساسین مصرف کنید، میشود هر 12 ساعت (مثلاً 7 صبح و 7 شب یا 8 صبح یا 8 شب). اگر این با برنامه کاری یا خواب شما تداخل دارد، برای تعیین یک برنامه مناسبتر از پزشکتان کمک بخواهید. مهم است که دارو سر وقت و به طور کامل مصرف شود، حتی اگر احساس بهبودی کنید. اگر پیش از اتمام دارویتان، درمان را قطع کنید، ممکن است علایمتان عود کند. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هر یک از علایم زیر با پزشکتان تماس بگیرید: تشویش، گیجی، لرزش دست، توهم، رفتار غیرطبیعی، بثورات جلدی یا خارش، کمردرد، ادرار خونی یا کدر، تب، یا تورم پاها یا ساقها. علایم دیگری نیز ممکن است روی دهند، ولی فقط در صورتی که مشکلساز شوند نیاز است با پزشک مطرح شوند: گیجی، خوابآلودگی، سیاهی رفتن چشم، سردرد، بیخوابی، دل پیچه، تهوع و استفراغ، اسهال یا افزایش حساسیت به نور آفتاب.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف افلوکاسین، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به افلوکاسین یا دیگر آنتیبیوتیکهای فلوروکینولون

سن کمتر از 18 سال

بارداری یا شیردهی

مصرف داروهای دیگر، به ویژه گشادکنندههای برونش (آمینوفیلین، اکستریفیلین، یا تئوفیلین)، آنتیاسیدها، قرص آهن، یا سوکرالفات، کافئین، دیدانوزین، یا ضد انعقادها (رقیقکنندههای خون نظیر وارفارین)

سابقه یا ابتلا به صرع یا بیماریهای کلیوی یا کبدی

 

در هنگام مصرف توصیه میشود

حتی در صورت احساس بهبودی، دارو را تا آخر مصرف کنید تا عفونت بدنتان درمان شده، از عود بیماری جلوگیری شود. روزی هشت لیوان آب بنوشید، مگر آنکه پزشکتان دستور دیگری داده باشد. افلوکاسین را دور از دسترس کودکان، و دور از گرما، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط افلوکاسین فاسد میشود). از نور مستقیم آفتاب بین ساعات 10 صبح تا 3 بعداظهر و استفاده از لامپ آفتابی، و دیگر وسایل برنزهکننده بپرهیزید. مناطق در معرض نور پوست بدنتان را با یک لوسیون ضد آفتاب با قدرت حفاظتی (spf) حداقل 15 محافظت کنید. اگر ظرف 3 روز از درمان با افلوکاسین احساس بهبودی نمیکنید، با پزشکتان مشورت کنید.

در هنگام مصرف نباید

آنتیاسید، سوکرالفات، داروهای حاوی روی یا آهن مصرف کنید. بین مصرف این داروها و افلوکاسین حداقل 2 ساعت باید فاصله باشد.

تا پیش از مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگی کنید یا به کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند بپردازید. این دارو در برخی بیماران موجب خوابآلودگی، سرگیجه، یا سیاهی رفتن چشم میشود.

دارو را بعد از تاریخ مصرفش استفاده کنید.

پیش از اتمام دارو مصرفش را قطع کنید؛ مگر به دستور پزشکتان.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...