رفتن به مطلب

کاهش سن بلوغ از پیامدهای شیوع چاقی در کودکان


ارسال های توصیه شده

[h=1]کاهش سن بلوغ از پیامدهای شیوع چاقی در کودکان[/h] [h=3]تهران - ایرنا -رییس بیست و ششمین همایش بین المللی بیماری های کودکان با هشدار نسبت به شیوع چاقی در میان کودکان طی سال های اخیر گفت: پایین آمدن سن بلوغ از پیامدهای شیوع چاقی در کودکان است.[/h]

81338814-5995889.jpg به گزارش ایرنا ،دکتر علی ربانی با اعلام این خبر افزود: تغییر فرهنگ غذایی از غذاهای سنتی به سمت غذاهای آماده به ویژه فست فودها و بی تحرکی از عمده دلایل چاقی در میان کودکان است که این امر سلامت آنان را مورد تهدید قرار داده است.

 

وی با اشاره به اینکه چاقی به دو دسته چاقی خفیف و شدید تقسیم می شود، اضافه کرد:چاقی خیلی شدید سبب بلوغ دیررس و چاقی خفیف باعث پایین آمدن سن بلوغ می شود که هر دو پیامدهای منفی زیادی را در کودکان به دنبال دارد.

 

به گفته ربانی، در شهرهای بزرگ به ویژه در تهران با معضل چاقی خفیف و بلوغ زودرس مواجه هستیم که در صورت بی توجهی به این پدیده و ادامه سبک فعلی زندگی با چاقی شدید کودکان روبرو خواهیم شد.

 

وی افزود: طی یک پژوهش انجام شده در کشور، دختران در سنین بلوغ 14درصد چاق تر می شوند این در حالیست که بر اساس استانداردهای پزشکی در دوران بلوغ فرد نمی بایست، دچار افزایش وزن شود.

 

ربانی یادآورشد :با توجه به اهمیت این موضوع، روز اول بیست و ششمین همایش بین المللی کودکان که از 24 تا 28 مهرماه برگزار می شود به چاقی کودکان اختصاص یافته که در آن علاوه بر متخصصان داخل کشور، میهمانانی از کشورهای امریکا، کانادا، آلمان، سوئیس، فرانسه، هلند، اسپانیا، آفریقای جنوبی و قطر نیز حضور دارند.

 

وی گفت: همچنین با توجه به شیوع بیماری های متابولیک در کشور به دلیل ازدواج های خویشاوندی از قبیل PKU، ' فنیل کتونوری ' و بیماری های ذخیره ای، یکی از محورهای همایش امسال به این موضوع اختصاص یافته است که در آن روش های درمانی این بیماری به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

 

رییس بیست و ششمین همایش بین المللی بیماری های کودکان با ابراز خرسندی از افزوده شدن واکسن'هموفیلوس' به طرح کشوری واکسیناسیون یادآور شد: از آنجا که این طرح از سوی وزارت بهداشت با هدف پوشش کامل تر واکسیناسیون و کاهش بیماری ها صورت گرفته در این همایش، طرح جامع واکسیناسیون کشوری نیز به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

 

بیست و ششمین همایش بین المللی بیماری های کودکان و دوازدهمین همایش ملی پرستاری کودکان،در روزهای 24 تا 28 مهرماه امسال در مرکز طبی کودکان برگزار می شود که در آن دستاوردهای جدیدی در زمینه های اطفال، غدد، ایمونولوژی، گوارش و قلب ارایه خواهد شد.

 

همچنین نمایشگاهی همزمان با برپایی این همایش برگزار می شود که شرکت های تولید کننده و وارد کننده جدیدترین محصولات و تجهیزات پزشکی و دارویی خود را ارایه می کنند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

همان طور که میدانیم میزان شیوع چاقی در میان کودکان در دهه های اخیر افزایش پیدا کرده است. برای یافتن راه حلی برای درمان این بیماری،باید بدانیم علت چیست؟ دانستن و یافتن اینکه کدامیک از دو عامل: افزایش انرژی دریافتی و یا کاهش فعالیت بدنی در افزایش وزن کودکان نقش مهم تری را ایفا می کند، مسئله ای است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

در تعریف چاقی کودکان باید گفت به کودکانی که نمایه توده بدنی آنان BMI در جدول رشد بالای نمودار 95 درصد باشد را چاق می گوییم. بنابراین تعریف از سال 1980 میزان شیوع چاقی در کودکان 2-5 ساله و نوجوانان 12-19 ساله سه برابر شده است. این میزان رشد در کودکان 6-11 ساله چهار برابر بوده است.

مطالعات متعدد نشان داده اند که چاقی دوران کودکی بطور چشمگیری باعث افزایش ریسک بیماریها در دوران جوانی و میان سالی می شود. چاقی کودکان و نوجوانان با ریسک بروز بیماریهای قلبی عروقی در کودکی و بزرگسالی در ارتباط است. علاوه بر این خطر بروز چاقی در بزرگسالی نیز در این افراد بالاتر بوده و در ضمن نشان داده شده که افزایش وزن اثر منفی بر کیفیت زندگی و موفقیت درسی در این کودکان دارد. کاهش اعتماد به نفس و افزایش احتمال بروز افسردگی در این کودکان بیشتر است.

در طی سالهای اخیر، مطالعات زیادی برای یافتن علت شیوع بی سابقه چاقی انجام گرفته و از دیدگاههای مختلف به این موضوع نگریسته است. مقالاتی که در این زمینه صورت گرفته را میتوان در سه دسته :

 

  1. آینده نگر
  2. مطالعه مداخله گر با استفاده از نمونه ها از ملیتهای مختلف
  3. مداخله گر از گروههای مختلف

جمعیتی قرار داد.

در مجموع بررسیهای به عمل آمده از نتایج گروههای آزمایشی متعدد باید اذعان نمود که عدم تعادل در هر دو سوی معادله کنترل انرژی دررشد بی رویه چاقی کودکان موثر بوده اند. مطالعات آینده نگر و مداخله گر همه نشان می دهند که تعیین کننده اصلی عدم تعادل انرژی در جمعیت و یا به صورت فردی فقط یک عامل مشخص نیست، بدین معنا که تنوع گسترده ای در کیفیت داده ها در مطالعات وجود دارد. لذا برای یافتن علت اصلی افزایش میزان چاقی در کودکان نیاز به مطالعات بیشتر با متد های جدیدتری می باشد.

اما آنچه مسلم است آن که عوامل اجتماعی ، رفتاری و محیطی زیادی در بروز چاقی نقش دارند ولی در کل می توان گفت افزایش انرژی دریافتی نسبت به انرژی مصرفی عامل اصلی شیوع چاقی در کودکان است که در این بین عوامل متعددی اعم از نشستن طولانی مدت جلوی تلویزیون و یا بازی های کامپیوتر، عدم فعالیت بدنی و کمبود تحرک از یک طرف و از طرف دیگر در دسترس بودن انواع مواد غذایی پر کالری، بی نظمی های غذایی و مصرف فراوان فست فودها هر کدام اثرات قابل توجهی در افزایش وزن بی رویه نسل کودک و نوجوان داشته است.

بر این اساس پیشنهاد عملی آنست که برای بر طرف کردن رشد بی رویه چاقی کودکان باید در کودکان تغییرات رفتاری اساسی صورت گیرد. تشویق کودکان به شرکت در کلاسهای ورزشی و تهیه و در دسترس قرار دادن مواد غذایی سالم برای آنها می تواند نقش اساسی برای داشتن فرزندانی سالم و موفق در آینده داشته باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...