رفتن به مطلب

آشنایی با بیماری ابولا (Ebola)


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این ویروس پس از وارد شدن به بدن ، نوعی بیماری تب دار و خونریزی دهنده ایجاد می کند

آشنایی با بیماری ابولا (Ebola) بیماری ابولا (Ebola) یک بیماری ویروسی است که از سوی ویروس ابولا ایجاد می شود. این ویروس از خانواده فیلوویروس ها است که پس از وارد شدن به بدن ، نوعی بیماری تب دار و خونریزی دهنده ایجاد می کند که در ۵۰تا ۹۰درصد بیماران علامت دار به مرگ منجر خواهد شد.البته از ۴ گونه ویروسی ابولا یک گونه تنها به یک ابتلای بدون علامت منجر می شود و به مرگ نیز منتهی نخواهد شد. بیماری ابولا اولین بار در سال ۱۹۷۶ در یکی از استان های سودان و نیز منطقه ای در نزدیکی زئیر جایی که هم اکنون جمهوری دمکراتیک کونگو واقع شده است پیدا شد.بین ژوئن تا نوامبر آن سال ، ۲۸۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند که در نهایت ، ۱۵۱ نفر، جان خود را از دست دادند.طی سالهای بعد، این ویروس به دیگر کشورهای آفریقایی هم گسترش یافته و هرچند سال یکبار تعدادی کشته و قربانی برجا می گذارد.البته فقط آفریقا درگیر نشده و بیماری پای خود را از آفریقا نیز بیرون گذاشته است. ویروس ابولا گاه به گاه به طور مرگباری در میان انسانها و میمونها در آفریقا شایع میشود. این ویروس با ایجاد تب شدید و خونریزی بیمار را از پا درمی آورد و خیلی سریع گسترش مییابد.

ابولا نام نوعی ویروس است. تب خونریزی دهنده ابولا، یک بیماری شدید و کشنده است که نخستین بار در سال ۱۹۷۶میلادی شناخته شد.

 

نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده. این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد.

 

پژوهشگران بر این باورند که ویروس ابولا از طریق حیوانات به انسان سرایت میکند و معمولا در بدن جانوری زندگی میکند که در قاره آفریقا سکونت دارد.

اکثر افرادی که ابتلای آنان به بیماری ابولا تاکنون تأیید شده اهل کشورهای آفریقایی بوده اند.تب خونریزی دهنده ابولا معمولا به صورت شیوع ناگهانی بروز میکند و شیوع آن هم از یک بیمارستان یا درمانگاه آغاز میشود. به دلیل خاصیت سرایت بالای این بیماری پرسنل بهداشتی ناگزیر از رعایت شدید و دقیق اصول بهداشتی برای پیگیری از انتشار بیماری و ابتلای خود هستند.

آنها برای پوشش کامل بدن از لباس، دستکش و پوتینهایی استفاده میکنند که پس از استفاده باید نابود شود. با وجودی که تعدادی از روستاهای استان کاسای در قرنطینه به سر میبرند، اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده فعلا نیازی به اعمال محدودیت در روابط تجاری و سفر به کنگو وجود ندارد.

کارشناسان محلی دائما در حال فرستادن پیامهایی از طریق رادیو و تلویزیون هستند که به مردم آموزش میدهد چگونه از آلوده شدن به این ویروس پیشگیری کنند.

این خطر به ویژه در مراسم تدفین قربانیان ابولا و با تماس نزدیک افراد با جسد قربانیان وجود دارد. خطر کشندگی ویروس ابولا که تاکنون درمانی برای آن پیدا نشده، بین ۵۰ تا ۹۰درصد است.

طی چند سالی که از هجوم بیماری ابولا می گذرد، کارهای زیادی برای تشخیص اپیدمیولوژی و نحوه سرایت ابولا صورت گرفته است ، ولی هنوز راه و نحوه دقیق سرایت آن مشخص نشده و تنها می توان گفت که احتمالا ابولا از طریق تماس با خون یا دیگر مایعات بدن و همچنین ترشحاتی همچون خلط افراد آلوده به این ویروس به افراد سالم منتقل می شود؛ مثلا میزان بیماری در مرده شورهای قبرستان ها که تماس مستقیم با بدن قربانیان ابولا داشتند، بسیار بالا بوده. پزشکان ، پرستاران و بهیارانی که مشغول درمان مبتلایان ابولا بودند هم بکرات در حین انجام وظیفه خود به این بیماری دچار شدند، که علت آن عدم رعایت مسائل بهداشتی و مراقبتی لازم و عدم آگاهی از نحوه انتقال در سالهای اول شناسایی این بیماری بود.به هر حال ، این ویروس به هر شکلی که به بدن وارد شود، بعد از ۲تا ۲۱روز علایم آن ظاهر می شود. بیمار با بروز ناگهانی تب ، ضعف شدید، درد عضلانی ، سردرد و گلودرد به پزشک مراجعه می کند.معمولا بعد از مدت کوتاهی ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، بثورات پوستی ، اختلال عملکرد کبد و کلیه و حتی در بعضی موارد خونریزی داخلی و خارجی نیز به دنبال علایم و نشانه های اولیه بروز خواهند کرد و وضعیت بیمار بشدت رو به وخامت می رود. نتایج آزمایش ها افت تعداد گلبول های سفید و پلاکت ها و افزایش آنزیم های کبدی را نشان می دهند. برعکس سالهای نخست ، تشخیص بیماری آسان تر شده است.تست های تشخیص اختصاصی به صورت تشخیص آنتی ژن ها و یا ژنهای ویروسی در خون یا دیگر مایعات بدن در دسترس هستند.اخیرا کشت سلولی این ویروس نیز مقدور شده و حتی می توان آنتی بادی های تشکیل شده علیه این ویروس را در بدن بیماران تعیین کرد. به هر حال ، اگر چه روشهایی که گفته شد تشخیص بیماری را تسهیل کرده اند، اما خطر انتقال بیماری به پرسنل آزمایشگاه بسیار بالاست و در خین انجام چنین آزمایش هایی باید بشدت مراقب بود. روز پنجم همین ماه می بود که یک محقق زن روسی در یکی از آزمایشگاه های بشدت محافظت شده در سیبری به دلیل وارد شدن سرنگ حاوی ویروس ابولا به دستش بیمار شد و ۲هفته بعد جان سپرد.این آزمایشگاه یکی از دو نقطه روی زمین است که واکسن آبله در آن نگهداری می شود. درمان ابولا در موارد وخیم ، مانند بیمارانی که بشدت دهیدراته هستند، بیمار باید به بخش مراقبت های ویژه انتقال یابد.تاکنون هیچ گونه درمان اختصاصی یا حتی واکسنی برای ابولا کشف نشده و تمام داروها و واکسن هایی که فعلا پیشنهاد می شوند به سالها تحقیق برای رسیدن به مرحله بالینی احتیاج دارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در بعضی موارد خونریزی داخلی و خارجی نیز به دنبال علایم و نشانه های اولیه بروز خواهند کرد

با وجود این ، چند نکته را می توان توصیه کرد.

۱- بیماران مشکوک باید قرنطینه شوند و به پرستارانی که از این بیماران مراقبت می کنند توصیه شود مراقبت های لازم را برای محدود کردن تماس ها و کنترل دقیق ترشحات بدن بیمار به انجام برسانند.انجام اقدامات تهاجمی یا حتی اقداماتی مثل گذاشتن سوند، گرفتن نمونه هایی از ترشحات بدن بیماران ، رگ گیری و انجام ساکشن و در کل تمام اقدامات پرستاری باید تحت مراقبت کامل و کنترل دقیق انجام گیرد.پرستاران و پرسنل بیمارستان که با بیماران در تماس هستند باید به کمک دستکش ، ماسک و روپوش های مناسب محافظت شوند. ۲- افراد خانواده و دیگر افرادی که با چنین بیمارانی تماس داشته اند باید تحت پیگیری کامل قرار گیرند.این پیگیری شامل تعیین و اندازه گیری درجه دمای بدن ۲بار در روز و بستری بیمار در بیمارستان و قرنطینه دادن تمام افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری در بیمارستان (بلافاصله پس از بروز تب) است. ● ابولا چیست؟

ابولا در واقع نام نوعی ویروس است. تب خونریزی دهنده ابولا، یک بیماری شدید و کشنده است که نخستین بار در سال ۱۹۷۶میلادی شناخته شد.

نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده. این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد. پژوهشگران بر این باورند که ویروس ابولا از طریق حیوانات به انسان سرایت میکند و معمولا در بدن جانوری زندگی میکند که در قاره آفریقا سکونت دارد.

اکثر افرادی که ابتلای آنان به ابولا تا کنون تأیید شده اهل کشورهای آفریقایی بودهاند. تب خونریزی دهنده ابولا معمولا به صورت شیوع ناگهانی بروز میکند و شیوع آن هم از یک بیمارستان یا درمانگاه آغاز میشود.

 

● چگونه منتشر میشود؟

تب خونریزی دهنده ابولا از بیماریهای مشترک بین انسان و دام به شمار میرود.

این بیماری فقط انسان، میمون و شامپانزه را مبتلا میکند.

محل زندگی ویروس ابولا احتمالا در بدن گروهی از همین حیوانات است.

انسانها ناقل ویروس نیستند و بهطور تصادفی به ویروس آلوده میشوند.

اینکه چگونه ویروس ابولا از بدن حیوانات به بدن انسان وارد میشود بهطور کامل مشخص نیست.

پس از آنکه فردی به این ویروس آلوده شد، انسانهای دیگر را آلوده میکند.

یکی از راههای انتقال عفونت بین انسانها، تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن فرد آلوده است که معمولا در بین اطرافیان بیمار که سعی در نگهداری و پرستاری او دارند، رخ میدهد.

یکی دیگر از راههای شایع گسترش این ویروس انتقال آن در بین بیماران و کارکنان یک بیمارستان یا درمانگاه است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

از راههای انتقال عفونت بین انسانها، تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن فرد آلوده است

● بیماری ابولا چه علایمی دارد؟

علایم این بیماری در همه بیماران یکسان نیست.

پژوهشگران هنوز نمیدانند چرا تعدادی از افراد پس از ابتلا به این بیماری بهبود مییابند و برخی دیگر کشته میشوند.

به هر حال میتوان گفت پاسخ ایمنی بیمارانی که در اثر ویروس ابولا کشته میشوند، چندان قوی نیست.

در چند روز اولی که انسان به ویروس آلوده میشود، تب بالا، سردرد، درد عضلات، دل درد، اسهال و خستگی بروز میکند.

بعضی از بیماران در این مرحله دچار گلودرد، ***که، قرمزی و خارش چشم، بثورات پوستی، اسهال خونی و استفراغ خونی میشوند.

با گذشت یک هفته از آلودگی، درد قفسه سینه، شوک و مرگ اتفاق میافتد. بعضی از بیماران در این مرحله کور شده و خونریزی میکنند. تشخیص و درمان

تشخیص زودرس تب خونریزی دهنده ابولا دشوار است چرا که علایم اولیه آن مثل خارش و قرمزی چشم و بثورات پوستی، در بیماریهای دیگری که شایعتر هستند نیز دیده میشود.

ما اگر پزشک به این بیماری مشکوک شود، باید فورا از بیمار آزمایش خون به عمل آورد. اگر بیمار اسهال خونی نیز داشته باشد، مدفوع او هم مورد آزمایش قرار میگیرد.

برای درمان این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ویروسی هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. در حال حاضر اکثر درمانهایی که به بیماران داده میشود، درمانهای تقویتی هستند.

این درمانها شامل کمک به حفظ فشار خون بیمار، حفظ مایعات بدن و نیز کمک به تنفس بیمار هستند.

چند سال پیش در شیوع ابولا در کیکویت، پزشکان راه جدیدی را برای درمان بیماران امتحان کردند.

آنها به ۸ نفر از بیماران، خون افرادی را که به ابولا مبتلا شده و از آن جان سالم بهدر برده بودند، تزریق کردند. نتیجه رضایت بخش بود.

۷ نفر از بیماران زنده ماندند.

هر چند این نتیجه امیدوار کننده است اما چون پژوهش مذکور فقط روی ۸ نفر انجام شد، نمیتوان آن را برای درمان همه بیماران تعمیم داد! ● چگونه میتوان پیشگیری کرد؟

پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده ابولا در آفریقا با دشواریهای چندانی روبهروست.

به دلیل آنکه هویت و محل زندگی حیواناتی که مخزن ابولا هستند ناشناخته است، تنها چند راه ابتدایی برای پیشگیری از بیماری پیشنهاد شده. اصل مهم در پیشگیری از آلوده شدن پرهیز از تماس مستقیم با بیمار است.

اگر مواردی از بیماری مشاهده شود، اولین کسانی که باید بسیار مراقب خطر باشند، کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی هستند.

این افراد باید از پوشش کامل، ماسک، دستکش و عینک استفاده کنند. هدف از این کار ممانعت از آلوده شدن با خون و ترشحات بدن فرد مبتلاست. همچنین اگر بیمار بمیرد، باید از تماس با بدن مرده نیز خودداری کرد.

منبع:pezeshk.us

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=3]تهران - ایرنا - نخستین مورد مبتلا به بیماری ابولا در آمریکا شناسایی شد.[/h]

81336131-5991353.jpg به گزارش بی.بی.سی و به گفته مدیر مرکز دولتی مهار و پیشگیری بیماری در آمریکا، پزشکان این ویروس را در بدن مردی در ایالات تگزاس شناسایی کرده اند.

 

«توماس فریدن» گفت: این بیمار از لیبریا به آمریکا آمده و در زمان ورود هیچ نشانه ای از ابتلا به ابولا در او دیده نشده و نشانه های ابتلا چهار روز بعد در این فرد ظاهر شده اند.

 

پیشتر نیز چند آمریکایی به ابولا مبتلا شده بودند، اما پیش از ورود به آمریکا، بیماری آنها شناسایی شده و در قرنطینه به خاک این کشور انتقال یافتند، تا تحت مراقبت شدید و درمان قرار گیرند.

 

مقامات سیاسی در آمریکا در نخستین واکنش به شناسایی ویروس ابولا در این کشور، مردم را به حفظ آرامش فراخواندند.

 

انتشار خبر شناسایی نخستین مورد ابولا در خاک آمریکا، بازار بورس را نیز تحت الشعاع قرار داد و سبب شد که ارزش سهام چندین شرکت داروسازی که در زمینه تهیه داروهای ضد ویروس ابولا فعال هستند، افزایش یابد.

 

 

 

** کمک ژاپن در مبارزه با ویروس ابولا

 

همچنین صدای روسیه اعلام کرد: دولت ژاپن برای کمک به مبارزه با ویروس ابولا بودجه 22 میلیون دلاری را تصویب کرده است.

 

شرکت داروسازی «تویاما شیمیکال» ژاپن پیشنهاد کرده تا داروهای خود را به منطقه ارسال کند.

 

بیش از سه هزار نفر در آفریقا تا کنون جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس ابولا از دست داده اند.

لینک به دیدگاه

[h=3]تهران - ایرنا- محققان موفق به ارایه سیستم درمانی موسوم به 'دام ویروسی' شدند که احتمالا بتوان از آن برای از بین بردن ویروس ایبولا استفاده کرد.[/h]

81337181-5993116.jpg به گزارش ایرنا ، این دام ویروسی نوعی نانوذرات ستاره ای شکل ازجنس طلا است که می تواند به صورت شیمیایی ویروس ها را به دام اندازد.

 

بیماری ابولا اخیرا در غرب آفریقا شیوع پیدا کرده و از اسفند سال گذشته تا کنون بیش از 900 نفر را به کام مرگ کشانده است. این بیماری که هزاران نفر را آلوده کرده در کشورهایی نظیر نیجریه و لیبی بحرانی بوجود آورده که سازمان بهداشت جهانی جلسه ای ویژه برای رسیدگی به این بحران برگزار کرده است.

 

هیچ واکسن یا درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد اما امیدها برای مبارزه با این بیماری که از طریق ترشحات بدن انتقال می یابد از بین نرفته است.

 

' توماس وبستر' از دانشگاه نورث ایسترن ایالت ماساچوست آمریکا یکی از کسانی است که در حال کار روی یافتن روش درمانی برای این بیماری است. او معتقد است که درمان این بیماری با استفاده از فناوری نانو امکان پذیر است.

 

وی می گوید:' به سختی بتوان واکسنی برای ابولا یا ویروس های مشابه، به دلیل جهش های بسیار سریع در این نوع ویروس ها تولید کرد. ما برای حل این مشکل از نانوذرات طلا استفاده کردیم به طوری که مواد شیمیایی که موجب توقف رشد و گسترش این ویروس می شود را به نانوذرات متصل کردیم. '

 

طلا ماده ای است که می تواند در این حوزه به دانشمندان کمک کند. در حال حاضر از نانوذرات طلا برای درمان سرطان استفاده می شود. پرتوهای مادون قرمز می توانند نانوذرات طلا را گرم کنند و با این کار نانوذرات قادراند، بدون آسیب رساندن سلول های سالم، به تومور سرطانی یا ویروس ها حمله ور شده و آن ها را از بین ببرند.

 

افزایش مساحت سطحی موجب تسریع در گرم شدن نانوساختارها می شود. در این میان نانوذرات ستاره ای شکل سریع تر از نانوذرات کروی گرم می شوند، همچنین به دلیل بالاتر بودن مساحت سطحی نانوذرات ستاره ای شکل اثر بخشی درمانی آن ها بیشتر است. محققان این پروژه می خواهند مطمئن شوند که نانوذرات طلای داغ تنها به ویروس ها حمله می کند دز حالی که آسیبی به سلول های سالم نمی رساند.

 

این گروه تحقیقاتی موفق به ساخت نانوذراتی شد که می تواند ویروس ها را به صورت شیمیایی جذب کرده و آن ها را از بین ببرد در حالی که به سلول های سالم آسیبی نمی رسد.

 

وبسترمی گوید: ما از پتانسیل های این روش برای درمان بیماری ابولا آگاه هستیم.

لینک به دیدگاه

[h=3]تهران - ایرنا - سازمان جهانی بهداشت امروز جمعه اعلام کرد که بیماری ابولا تاکنون جان بیش از چهار هزار نفر را در سطح جهان گرفته است.[/h]

81344447-6005687.jpg به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سازمان در اطلاعیه ای که در مقر خود - ژنو سوییس-، منتشر کرد، گفت: شمار قربانیان ویروس مهلک ابولا در حال حاضر به 4033 نفر می رسد که همه آنها - بجز 9 نفر - در سه کشور آفریقایی لیبریا، سیرالئون و گینه جان خود را از دست داده اند.

 

بر اساس این اطلاعیه، از میان 9 نفر باقیمانده، 8 تن در نیجریه قربانی ابولا شده اند و یکی از بیماران نیز در امریکا درگذشته است.

 

سازمان جهانی بهداشت گفت که تا روز چهارشنبه، در مجموع تعداد 8 هزار و 399 مورد بیماران تاییدشده و یا مشکوک به ابتلا به ابولا در 7 کشور دنیا گزارش شده است.

 

ابولا که یکی از خطرناکترین بیماری ها شناخته می شود، در حال حاضر، درمان قطعی یا واکسن ندارد و از طریق تماس مستقیم با ترشحات و مایعات بدن بیمار منتقل می شود.

 

این نگرانی وجود دارد که این بیماری به دلیل رفت و آمدها و تماس ها میان اتباع کشورهای جهان، از کشورهای آفریقایی به دیگر مناطق جهان نیز سرایت پیدا کند .

لینک به دیدگاه

[h=1]کشف روش تشخیص فوری ابولا[/h] [h=3]تهران- ایرنا - پزشکان آرژانتینی ادعا می کنند که روشی را برای تشخیص فوری این بیماری کشف کرده اند.[/h]

81347330-6010418.jpg به گزارش ایرنا از رویترز، وزیر بهداشت آرژانتین گفت: موفقیت این روش از طریق سازمان بهداشت جهانی تایید شده است زیرا این روش توانست نمونه های آلوده به «RNA ریبوکسی نوکلیک اسید» ویروس ابولا را تشخیص دهد و با استفاده از آن می توان در 24 ساعت ابتلا به بیماری ابولا را نشان داد.

 

این روش تشخیص مشابه روش «منوکلونال» است که دانشمندان آرژانتین در گذشته به دلیل کشف و اهدای آن به جهانیان جایزه نوبل گرفتند؛ روشی که امروزه به طور وسیع از جمله در آزمایش حاملگی استفاده می شود.

 

اما در زمینه درمان ابولا نیز اقداماتی انجام شده که الگوی آن درمان بیماری مشابهی است که بومی آمریکای جنوبی است.

 

معاون وزیر بهداشت آرژانتین نیز در این زمینه گفت: هر چند درمان مشخصی برای بیماری ابولا وجود ندارد اما فعلا سازمان جهانی بهداشت روش ما را برای درمان تب هموراژیک آرژانتین، که یک روش موفق و اثبات شده است، الگو برداری کرده و در آفریقا آن را علیه بیماری ابولا اجرا می کند؛ این روش شامل استفاده از سرم افرادی است که از بیماری جان سالم بدر برده اند.

 

هر چند پرواز مستقیم میان آمریکای جنوبی و آفریقا وجود ندارد وحتی اولین موردمشکوک به ابولا در آمریکای لاتین که به برزیل رسیده بود، هم منفی تشخیص داده شد اما آرژانتین خود را برای رویارویی احتمالی با این بیماری آماده می کند.

 

تاکنون بیش از چهارهزار نفر از افراد مبتلا به ابولا در آفریقا جان خود را از دست داده اند و اکنون مرگ یک بیمار در اسپانیا و دیگری در آمریکا باعث نگرانی دست اندرکاران بهداشتی شده که از سرایت ابولا به دیگر قاره های جهان بیمناک هستند.

لینک به دیدگاه

[h=1]آمار تلفات ابولا به مرز 4500 نفر رسید[/h] [h=3]تهران - ایرنا - آمار تازه سازمان بهداشت جهانی حاکی است که تا تاریخ 12 اکتبر (20 مهر) در مجموع 4 هزار و 493 نفر بر اثر شیوع ابولا جان خود را از دست داده اند.[/h]

81350676-6016228.jpg به گزارش رویترز از ابیجان ، سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه همچنین اعلام کرد که در مجموع 8 هزار و 997 مورد تائید شده ، احتمالی و مظنون ابولا در هفت کشور جهان و عمدتا در کشورهای لیبریا ، سیرالئون و گینه در غرب آفریقا گزارش شده است.

 

این سازمان جهانی افزود: در اسپانیا و آمریکا چند تن از کارکنان بخش بهداشت بیمار شده اند در حالی به نظر می رسد سنگال و نیجریه از گسترش بیشتر ابولا جلوگیری کرده اند.

 

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: روشن است که اوضاع در کشورهای گینه ، لیبریا و سیرالئون رو به وخامت است و ابولا در این کشورها بطور گسترده و مداوم در حال انتقال است.

لینک به دیدگاه

[h=1]شناسایی بیش از 300 جهش جدید ویروس ابولا[/h] [h=3]تهران - ایرنا - دانشمندان بیش از 300 جهش جدید ویروس ابولا را شناسایی کردند.[/h]

81351557-6017521.jpg به گزارش ایرنا از صدای روسیه و به نقل از یک مجله پژوهشی ویروس کشف شده در غرب آفریقا با سویه های قبلی فرق می کند و در حال حاضر هیچ اطلاعات علمی برای اثبات وجود ندارد.

 

با این حال خطری وجود دارد که هر چه دوره گسترش این بیماری طولانی ترباشد ویروس از فردی به فرد بیشتر منتقل خواهد شد.

 

چارلز چیو، پزشکی از دانشگاه کالیفرنیا که این بیماری را مطالعه می کند، اظهار کرد که در این صورت جلوگیری از این بیماری همه گیر سخت تر است.

 

آخرین آمار تازه سازمان بهداشت جهانی حاکی است که تا تاریخ 12 اکتبر (20 مهر) در مجموع 4 هزار و 493 نفر بر اثر شیوع ابولا جان خود را از دست داده اند.

 

سازمان جهانی بهداشت جهانی اعلام کرد که در مجموع 8 هزار و 997 مورد تائید شده ، احتمالی و مظنون ابولا در هفت کشور جهان و عمدتا در کشورهای لیبریا ، سیرالئون و گینه در غرب آفریقا گزارش شده است.

لینک به دیدگاه

[h=1]شمار قربانیان ابولا به 4555 نفر رسید[/h] [h=3]تهران - ایرنا - سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که شمار قربانیان بیماری ابولا از آغاز سال جاری میلادی تا روز 14 اکتبر (22 مهر) به 4 هزار و 555 نفر رسیده است.[/h]

81352471-6019018.jpg به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری های خارجی ، در این مدت 9 هزار 216 مورد آلودگی به ویروس ابولا در هفت کشور عمدتا واقع در غرب آفریقا ثبت شده است.

 

سازمان بهداشت جهانی دو روز پیش در آخرین آمار خود شمار تلفات ابولا را 4 هزار و 493 نفر و شمار کل موارد آلودگی به این ویروس را 8 هزار و 997 مورد اعلام کرده بود.

 

'جیم یونگ کیم' رییس بانک جهانی نیز روز جمعه گفت که جهان به دلیل فقدان همبستگی بین المللی در حال شکست خوردن در نبرد با ابولا است.

 

وی که در پاریس با خبرنگاران سخن می گفت ، اوضاع را 'بسیار نگران کننده' خواند و گفت که برخی از کشورها تنها نگران مرزهای خود هستند.

 

 

 

**واکنش امریکا ، فرانسه و کانادا

 

در همین حال و در بحبوحه تشدید نگرانی ها در مورد شیوع گسترده ابولا فراتر از مرزهای آفریقا ، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز جمعه 'ران کلین' از دستیاران ارشد سابق خود را به عنوان هماهنگ کننده اقدامات آمریکا برای مقابله با ابولا منصوب کرد.

 

کلین در این مسئولیت بطور مستقیم گزارش اقدامات خود را به 'لیزا موناکو' مشاور امنیت داخلی اوباما و 'سوزان رایس' مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواهد داد.

 

این انتصاب با انتقاد سریع برخی از جمهوریخواهان روبه رو شد که کلین را فردی سیاسی و فاقد تجربه در زمینه مسائل بهداشتی و پزشکی توصیف کردند.

 

همچنین اتحادیه های کارکنان هواپیمایی در فرانسه روز جمعه به دلیل نگرانی از 'خطر جدی' شیوع ابولا ، خواستار توقف خدمات پروازی به مقصد شهر 'کوناکری' پایتخت گینه شدند .

 

دو اتحادیه کارکنان پروازی فرانسه در بیانیه ای اعلام کردند: پرواز روزانه پاریس - کوناکری شرکت ایرفرانس خطر جدی شیوع ابولا را به همراه دارد .

 

این اتحادیه ها خواستار توقف پرواز مزبور تا زمان کنترل کامل شیوع ابولا شدند.

 

از سوی دیگر ، کانادا روز جمعه وعده داد که کمک مالی خود به سازمان ملل برای مبارزه با ابولا را دو برابر خواهد کرد.

 

'رونا امبروز' وزیر بهداشت کانادا اعلام کرد که اتاوا کمک مالی خود را از 30 میلیون دلار فعالی به 60 میلیون دلار (53 میلیون دلار آمریکا) افزایش خواهد داد.

 

 

 

* نگرانی در اقتصاد کشورها

 

در همین حال سازمان بین المللی کاکائو روز جمعه اعلام کرد که شیوع ابولا تاثیر کمی بر تولید کاکائو (ماده مهم تولید شکلات) داشته زیرا کشورهای درگیر ابولا تولیدکنندگان کوچک کاکائو محسوب می شوند.

 

این در حالی است که در هفته های اخیر به دلیل نگرانی از وقفه در تولید کاکائو در غرب آفریقا ، بهای این ماده به شدت افزایش یافته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...