رفتن به مطلب

سم گیاه استار(گرانستار)


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

سم گرانستار از سموم پهن برگ كش انتخابي در مزارع گندم است و روي تعدادي از علف هاي هرز پهن برگ مؤثراين علفكش روي علف هاي هرزي نظير سمسيل (علف شور)پنيرك ،اسفناج وحشي،پيچك اثري ندارد ولي گلرنگ وحشي را به خوبي كنترل مي كند . در اين سم دما بسيار مهم و حرف اول را مي زند يعني در دماي سرد اثر چنداني روي علف هرز ندارد كه به علت حركت كند شيره سلولي گياه علف هرز در فصل سرد مي باشد دز مصرفي آن 25 گرم در هكتار مي باشد (البته با دز بالاتر حدود 2 برابر روي پنيرك اثردارد)

 

ین علف کش تماسی واز گروه سولفونیل اوره ها بوده و کاملا انتخابی مزارع غلات است.اگر با سورفکتانتهای غیر یونی مصرف شود اثر آن افزایش می یابد.درصورتی که همراه بابرخی ازسموم فسفره یا کود های شیمیایی حاوی سورفکتانت مصرف شود ممکن است درگندم سوختگی ایجاد کند.ازآنجا که این علف کش کم مصرف است ،مقدار بسیارکم از باقیمانده آن درسمپاش ویا پاشیده شدن آن به مناطق غیر هدف زیانبار است. بنابر این هنگام سمپاشی باید از بادبردگی آن به اطراف ویا ریخته شدن آن درجوییهای آب جدا خودداری نمود.

 

روی خارلته-پیچک-پنیرک-هفت بند وغربیلک ضعیف عمل میکند.ولی شلمی-خاکشیرتلخ-شیرتیغی-ناخنک-تربچه وحشی وخردل وحشی را خوب کنترل میکند .اما امروزه به علت استفاده مداوم ازآن احساس میشود خردل وحشی به آن مقاوم شده است. این علف کش ازگروه آریلوکسی فنوکسی پروپیونیک اسید بوده واستفاده درمزارع گندم همراه با یک ایمن کننده(پادزهر) فرموله میشود.با این ایمن کننده نمیتوان تاپیک را درجو استفاده کرد.این علف کش بازدارنده سنتز ACCase است واصطلاحا به اینها گروه فوب میگویند.غیر قابل اخطلاط با علف کشهای شبه اکسینی نظیر توفوردی است.

 

جوموشی-یولاف وحشی-فالاریس وعلف قناری را به خوبی کنترل میکند وروی چچم وچاودار ضعیف است.اما دربسیاری از مناطق ایران بدلیل مصرف بی رویه وعدم تناوب علفهای هرز نام برده شده به این گروه(فوپ) مقاومت نشان میدهند.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...