رفتن به مطلب

پرینتر! یک غذای خوشمزه چاپ کن!


ارسال های توصیه شده

5oyfwqz9f32u18daipbi.jpg

 

فرزندتان دوباره بدون اجازه از رایانه شما استفاده کرده است. مقابل اسکنر۳ بعدی شکلک در آورده و به شکل خود شکلات پرینت گرفته! باید یک جای جدید برای مخفی کردن کارتریج شکلات پیدا کنید!"

اگر به نظرتان این سناریو فقط در فیلم های علمی ـ تخیلی ممکن است، شاید احتیاج به تجدید نظر دارید. این آینده ای است که احتمالا تجربه خواهید کرد.

 

پرینتر های ۳ بعدی حدود ۲ دهه پیش به جهان معرفی شدند و فناوری آن ها همچنان به سرعت در حال پیشرفت است. انواع اولیه آنها تنها می توانستند ماکت هایی تولید کنند که استفاده عمده آنها درک بهتر افراد از شکل یک جسم ۳ بعدی بود. با پیشرفت تکنولوژی ساخت این پرینترها، موارد استفاده جدید و مهم تری مثل ساخت قطعات صنعتی، روباتیک و جواهرات به عملکرد این دستگاه ها اضافه شد. زمانی که NASA تصمیم گرفت برای ساخت قطعات خاصی از فضا پیماهای خود از چاپگر های ۳ بعدی استفاده کند، مشخص شد که آینده روشنی در برابر این تکنولوژی قرار دارد.

 

mbsc7tfqygjofuhbwrd.jpg

 

اما این داستان از لحظه ای خوشمزه شد که پای پرینترهای ۳ بعدی به صنعت غذا هم باز شد. در نمایشگاه CES 2014 (نمایشگاه جهانی تکنولوژی و الکتریک برای مصرف کنندگان) شرکت 3D Systems از پرینتر غذایی تولیدی خود با نام Chefjet پرده برداری کرد. این پرینتر با استفاده از فناوری جت پرینت که در حقیقت پاشش مواد غذایی و رنگ خوراکی است، قادر به تولید قند و شیرینی های پایه شکر با طعم شکلات، وانیل، نعنا، سیب ترش، تمشک و هندوانه است که میتوانند قطعات متحرک نسبت به هم داشته باشند. اما 3D Systems تنها کمپانی سازنده پرینتر های غذای ۳ بعدی نیست، hinessnational ma یک کمپانی اسپانیایی به تازگی نمونه ی اولیه ای از این نوع پرینتر به نام "فودینی" معرفی کرده که به ادعای تولید کنندگانش میتواند تمام غذاهای تازه را در صورت تامین مواد اولیه ی آماده به چاپ تولید کند. اما حقیقت این است که تنها استفاده ی فودینی، با توجه به این موضوع که شما باید مواد اولیه را کاملا آماده کنید و همچنین پخت نهایی را دستی انجام دهید، دادن طرح زیبا و دقیق به وسیله نازل های خود به مواد غذایی است.

 

 

 

whkbnh9pzzyxcqui4qb.jpg

 

 

 

تا اینجا غذا های پرینت شده تنها زیبایی و دقتی دارند که به وسیله دست مقدور نیست، اما نه اشتها بر انگیزند، نه ارزان قیمت! محدودیت های آن ها هم سر به آسمان میکشد! پس چه کسی حاضر است در این زمینه سرمایه گزاری کند؟ شاید کسانی که با آسمان سر و کار دارند! NASA 125 هزار دلار بر روی یک شرکت تگزاسی سرمایه گزاری کرده تا فضا نوردان بتوانند در فضا پیتزای گرم پرینت بگیرند! مدل اولیه ی این دستگاه با استفاده از کارتریج های کربوهیدرات، پروتئین و چربی آبگیری و پودر شده، خمیر، سس گوجه فرنگی، پپرونی و پنیر، پیتزا تولید میکند و با نازل های مخصوص این مواد را به ترتیب بر سطحی باز کرده و سپس پیتزا را میپزد. این کمپانی در حال کار بر روی کارتریج هایی از مواد غذایی است که shelf life۳۰ سال داشته باشند تا در مسافرت های طولانی فضایی کیفیت خود را از دست ندهند. مشکل اصلی این زمان طولانی تجزیه ویتامین ها و تند شدن چربی ها است.

 

 

همچنین شرکت "ابداعات غذایی بیوزون" در آلمان بر روی پروژه ای کار می کند که هدف آن تولید غذای جامد برای بیماران مبتلا به دیسفاژیا( نوعی اختلال در عضلات گلو که باعث باز ماندن دهانه ی نای در هنگام بلع و ورود مواد غذایی به شش ها می شود. این بیماران تنها قادر به استفاده از غذا های مایع هستند) است. در این پروژه از پرینتر های ۳ بعدی برای تولید نوعی ژله ی خاص استفاده می شود که در دهان به سرعت آب می شود و در بشقاب به شکل مواد غذایی جامد مختلف مانند سبزیجات، گوشت و شیرینی هاست.

 

 

xsoc8hwp7294q6b219e1.png

 

 

همچنین در ابتدای سال 2014 خبر همکاری کمپانی معروف "هرشی" برند شناخته شده ی شکلات، با 3D Systems اعلام شد. این دو کمپانی با همکاری هم به دنبال تولید نسل جدیدی از شکلات و پرینتر های ۳ بعدی هستند.

 

1kpg85pgw9jxmppq59hz.jpg

 

تا کنون تمام غذاهایی که به وسیله پرینتر های ۳ بعدی تولید شده اند شامل: شکلات، پیتزا، راویولی، ناگت نخود، چیپس ذرت و شیرینی های قندی طعم دار است. به نظر می رسد انقلابی در صنعت غذا در راه است و به زودی مهندسان صنایع غذایی باید قسمتی از تمرکز خود را بر روی تولید کارتریج های مواد مغذی مختلف قرار دهند.

 

آینده از آنچه می بینیم به ما نزدیک تر است.

 

qson9kyhqlw7992d4l1.jpg

 

 

 

منابع:

·

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

·

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
/ ·
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
/ ·
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
·
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
·
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...