رفتن به مطلب

پاسخگویی به اشکالات درس طراحی اجزا (کارشناسی ارشد)


EN-EZEL

ارسال های توصیه شده

با سلام

در این تاپیک قصد دارم تا نکات عمده و اساسی درس طراحی اجزاء که در کنکور کارشناسی ارشد مهم است را به زبان ساده و مفهومی بیان کنم

توجه1:این تاپیک الزاما منبع کاملی برای کارشناسی ارشد نیست و فقط به منظور آشنایی بیشتر داوطلبان با فرمولها و تعاریف اساسی این درس میباشد

توجه 2:اگر سوالی از درس طراحی اجزاء دارید در سوال و جواب در مورد درس طراحی اجزاء 1و2 مطرح کنید

هر درس بصورت یک جزوه pdf شده ارائه میشود که حجم آن زیاد نیست و همه دوستان میتوانند براحتی آنرا دانلود کنند

تذکر:کاربران تالار مکانیک بدانند که این تاپیک فقط منحصر به انجمن نواندیشان است و هرگونه کپی برداری از آن برای سایت یا وبلاگ شخصی فقط با ذکر منبع که همانا انجمن نواندیشان است قانونی است.

موفق و پیروز باشید:a030:

  • Like 15
لینک به دیدگاه

فصل اول:مفاهیم اولیه طراحی

بخش اول با عنوان ضریب اطمینان و توابع منفرد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بخش دوم با عنوان تنش،کرنش و پیچش

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بخش سوم با عنوان تحلیل تنش در قطعات

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بخش آخر با عنوان شکست در قطعات و تمرکز تنش

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 19
لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 1 سال بعد...

سئوال : منظور از طول آزاد و طول بسته فنر چیست؟

 

 

پاسخ:

 

 

طول آزاد :

N.p+d ( با فرض ساده بودن فنر) که N تعداد حلقه ها و P گام فنر میباشد.

d اضافه شده هم بخاطر یه نصفه فنر بالا و یه نصفه پایینه.

 

 

طول مُرده( صلب یا بسته) میشه:

 

N+1).d) که میشه وقتی فنرها به هم چسبیدن و فاصله بین آنها میشه قطرشان نه گام.

 

تفریق این دو تا هم تغییر طول را به ما خواهد داد که اگر در رابطه گذاشته شود، نیرو بدست می آید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
آقا اسی گفته می خوایم گیربکس رو بذاریم روی یه پایه ؟

حالا برا پایه چه چیزی می خواهیم ؟

پیچ خار جوش

بازم چیزی می خوایم ؟

 

راحت ترینش طراحی خار هست.

از خار مستطیلی ساده هم میتوان شروع کرد.

 

چون نیاز هست گیربکس از محور جدا بشه، جوش دادن منطقی نیست، البته پیچ هم میشه استفاده کرد.

اما با داشتن گشتاور پیچشی و ... مراجعه به جداول خار در کتاب شیگلی، طراحی خار را شروع میکنیم.

 

میتوانید بارگذاری و ..... رو بگذارین تا مراحلش رو چک کنیم.

لینک به دیدگاه
راحت ترینش طراحی خار هست.

از خار مستطیلی ساده هم میتوان شروع کرد.

 

چون نیاز هست گیربکس از محور جدا بشه، جوش دادن منطقی نیست، البته پیچ هم میشه استفاده کرد.

اما با داشتن گشتاور پیچشی و ... مراجعه به جداول خار در کتاب شیگلی، طراحی خار را شروع میکنیم.

 

میتوانید بارگذاری و ..... رو بگذارین تا مراحلش رو چک کنیم.

میشه میلتون رو او پیغام خصوصی بذارید عکس گیر بکس رو میل کنم براتون

لینک به دیدگاه
میشه میلتون رو او پیغام خصوصی بذارید عکس گیر بکس رو میل کنم براتون

 

عکس رو تو آپلود سنتر همین انجمن آپلود کنین و لینکش رو اینجا بذارین تصویرش میاد.

لینک به دیدگاه
می خوام مراحل طراحی رو بدونم

 

اول باید همه محورهارو جدا کنی و دقیقا مثل مسئله حل شده در مقاومت مصالح 2، قطر شفت ها و ممان هارو به دست بیاری.

سپس هر چرخدنده ای یک گشتاور پیچشی داره که میشه از روش، نیروی وارده رو حساب کرد.

 

با داشتن نیرو، خار مستطیلی را مانند مثال حل شده شیگلی در مورد خار، انتخاب میکنیم.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
ممنون طراحی کوپلینگ باید چه جوری باشه ؟

 

آخه این سئوالی که من دیدم، فقط چندتا محور داره وگرنه برای تک محورش طراحی کوپلینگ و قطر محور و طراحی خار و....تماما مثال حل شده در شیگلی وجود داره.

 

نگاهی به مسائل حل شده طراحی اجزا انداختین؟

من بخوام توضیح بدم هر کدومش یکی دو صفحه میشه.

لینک به دیدگاه
طراحی کوپلینگ چه فصلیه ؟

 

فصل سیزدم این کتاب که از صفحه 370 شروع میشود :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

همه روابط مورد نیاز هم موجود هست، از این لینکی که دادم یک صفحه بیا پایین تا صفحه 370 برسی.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

یه سوالی ازتون داشتم

 

من برای تحلیل یک گیربکس خودروی 5 دنده نیاز دارم که سرعت زاویه ای تک تک چرخنده ها رو داشته باشم تا بتونم تحلیل روشون انجام بدم

حالا معلومات من نسبت دنده ها و حداکثر گشتاور ورودیه.همین

با این معلومات چطوری میتونم سرعت زاویه ای تک تک چرخنده ها رو محاسبه کنم؟

 

اولا نحوه چینش چرخدنده ها و نوع چرخدنده (ساده، مخروطی و....) خیلی مهم هست.

ثانیا نسبت دور ورودی به دور خروجی مساوی هست با تعداد دنده چرخدنده خروجی به تعداد دنده چرخدنده داخلی.

 

گشتاور هم برابر هست با شعاع چرخدنده ضرب در بار انتقالی.

 

بار انتقالی هم با توان لازم برای انتقال و سرعت چرخ نسبت داره که میشه سرعت چرخ رو به دست آورد.

 

حتما نگاهی به فصل سیزده کتاب شیگلی طراحی چرخدنده ها بینداز.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...