masi eng 47044 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ بعضی از دوستان از جفت نشدن مرغ عشق هاشون گله مند هستن در حالیکه اصلا نمیدونن که پرندشون شاید هنوز بالغ نشده باشه و بین پرنده نر و ماده اختلاف سنی وجود داره که باعث عدم جفت گیری میشه یا اگرم جفت گیری کنن نطفه پرنده اجازه تخم گذاری نمیده یعنی یا قابلیت باردار کردن نداره یا اگرم احیانا تخمی گذاشته باشه جوجه نمیشه چون نطفه نداره و پرنده ماده از روی مستی تخم گذاشته.برای تعیین سن پرنده به دو نکته توجه داشته باشین.اولیش اینکه به سیاهی چشم مرغ عشق نگاه کنین هرچقدر پررنگ تر باشه و هیچ حلقه ی رنگی دیگه ای در اطراف چشم پرندتون نباشه پرنده سنش کمتره.در پرنده بالغ یه حلقه ی تقریبا زرد رنگ اطراف سیاهی چشم رو احاطه کرده.دومین نکته یه منطقه ی دایروی شکل بین دو چشم تا روی پیشانی پرنده هست که غالبا نباید توی این منطقه خطوط سیاه مورب باشه و این خطوط بیشتر روی سر پرنده زیادن.در باقی موارد مثل کم رنگی و پررنگی نوک و پرها اصلا جوابگو نیست چون پرنده ها دائم در حال پرریزی هستن و بین نوک پرنده بالغ و جوجه ی دون خور زیاد تفاوتی نیست.پس حسابی توی انتخاب پرندتون توجه کنین تا بعدها مشکلی واستون در مورد تخم نگذاشتنشون پیش نیاد.چندتا عکس هم میذارم تا بیشتر مسئله واستون قابل هضم بشه. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ تعیین سن شاه طوطی کار دشواری است و چنانچه پرنده شناسنامه داشته باشد، تعیین سن دقیق آن مقدور می شود و در غیر این صورت تعیین دقیق سن پرنده مقدور نیست. بدیهی است که برخی از صفات و مشخصات ظاهری می تواند جوان و یا مسن بودن پرنده را مشخص کند که البته این کار فقط توسط پرورش دهندگان حرفه ای ممکن است. معمولاً عنبیه چشم شاه طوطی در جوجه ها تیره است و هرچه سن پرنده افزایش یابد رنگ آن به زردی می گراید، این مشخصه باعث می شود تا برخی از پرورش دهندگان حرفه ای بتوانند سن طوطی را تخمین بزنند. البته قابل ذکر است که سن طوطی نر با دیدن حلقه دور گردن نیز قابل تخمین است. هرچه سن پرنده افزایش یابد. منقار پرنده کم رنگ تر و خط خطی تر و فلس های پای پرنده کدر می گردد. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ [h=5]سن کاسکو تنها از روی چشم ها معین میگردد، فقط میتوان سن جوجه کاسکوها را همزمان از روی چشم و هم از روی دم معین نمود. ..[/h] [h=5]نکته : ( عده ای سودجو دم پرنده مسن را با اسپری رنگ نموده و به جای جوجه به فروش میرسانند )[/h] [h=5]هیچ وقت از دور یا حرف نمی شود سن کاسکو را دقیق گفت. یک کارشناس واقعی همیشه از نزدیک می تواند نظر بدهد و از روی عکس بصورت احتمالی می تواند نظر بدهد.[/h] کاسکو ها تا سن ۵ ماهگی دارای چشمانی کاملا سیاه هستند در ۶ ماهگی چشمانشان رو به دودی رنگ میرود سپس کمرنگتر شده و سفیدی دور مردمک چشم پدید می آید. با گذشت زمان زیاد مثلا حدود ۲۰ سال رنگ سفید چشم هم رو به زرد و پرتقالی میرود پرنده مسن جسه بزرگتری دارد و کمی عصبی است. ضمنا کاسکوی چشم سیاه به خاطر سن کمش احتمال داره هنوز با آب و هوای منطقه ای که شما هستید عادت نکرده باشد و به همین خاطر احتمال مرگ یک جوجه کاسکوی چشم سیاه زیاد است پس بهترین انتخاب می تواند یک کاسکوی چشم دودی یا حتی پرنده ای جوانتر با چشمی سفید باشد که حدود یک تا ۲ سال سن داشته باشد. ضمنا کاسکوهای چشم دودی و چشم سیاه هم از ابتدا مثل کاسکوهای مسن وحشی هستند و شما باید حدود ۱ سال با ملایمت با هر کاسکوی وحشی که خریداری کرده اید رفتار کنید فرقی ندارد که چشم سیاه باشد یا چشم زرد همه کاسکوهایی که قبلا صاحبی نداشته اند و آموزش ندیده اند و کمتر نزد انسانها بوده اند وحشی هستند. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ در مورد دارو دادن به کبوتر یک نکته مهم را باید رعایت نمود(نوع بیماری)که حتما باید صحیح تشخیص داده شود. اگر شخصا در رابطه با بیماریهای این حیوان تجربه کسب کرده اید با تشخیص صحیح می توانیدبه حیوان داروی لازم را به مقدار کافی بدهید. توضیح:انواع بیماریها:۱-امراض باکتریایی: بیماریهایی که توسط باکتری ایجاد می شوند معمولا به بیماریهای عفونی معروفند. برای درمان این بیماریها(بسته به نوع آن)می توانید از انواع مختلف آنتی بیوتیک مانند(تتراسایکلین یا تایلوزین ویا اریترومایسین)استفاده نمایید.البته در صورت تشخیص صحیح.در غیر اینصورت حتما به دامپزشک مراجعه نمایید. از خوراندن بدون علت آنتی بیوتیک به پرنده جدا خودداری نمایید.زیرا این دارو علاوه بر از بین بردن باکتری به سلولهای بدن نیزآسیب می رساند. بنده بعضا مشاهده کرده ام که افرادی بدون علت و صرفا به دلیل پیشگیری به حیوان آنتی بیوتیک وسیع الطیف می دهندآن هم چند مرتبه در هفته.برای پیشگیری بیماری میتوان ماهی یکبار تتراسایکلین ۲۵۰میلی گرمی را در ۴لیترآب حل نمود و به پرندگان خوراند.در رابطه با ویتامینهای شیمیایی.اگر این مواد بطور طبیعی (در دانه های غذایی مختلف)به حیوان خورانده شود بهتر است. در غیر اینصورت اگر کبوتر در حالت جوجه کشی نباشدهر ۱۵ روز به آن از ویتامینهای شیمیایی استفاده کرد.۲- بیماریهای ویروسی مانند نیوکاسل وآنفولانزا.قبل از ابتلا پرنده به این بیماریها باید بدن آنرا ایمن ساخت و برای این کار از واکسنهای دوگانه روغنی نیوکاسل-آنفولانزا استفاده نمایید.بیماریهای ویروسی راه درمان قطعی نداشته و باید قبلا با تزریق واکسن بدن پرنده را دارای ایمنی لازم نمود. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ برای تعیین جنسیت کاسکو روش های مختلفی به کار می رود که برخی از انها علمی بوده و برخی نیز تجربی 1)دقت در مشخصات ظاهری پرنده: این روش تجربی است و نیاز به سالها اشنایی با ساختار فیزیکی پرنده دارد . افراد با تجربه معتقدند که شناسایی پرنده نر و ماده پس از سن 18 ماهگی از روی مشخصات ظاهری امکانپذیر می باشد انها اظهار میکنند که طوطی نر سری مستطیلی شکل و منقاری بزرگ و بلند دارد در حالیکه طوطی ماده سری دایره ای شکل و منقاری کوچکتر و کوتاه تر دارد ، پاهای نر و رانهای ان مستقیم و کشیده است در حالیکه پاها و رانهای ماده مستقیم نبوده و کمی خمیده بوده و به صورت منحنی باز است و این امر باعث میشود که پرنده ماده بتواند براحتی بر روی تخم ها بخوابد . ضمنا اگر عدسی چشم پرنده بیضی شکل باشد و در سمت منقار لکه سیاه کوچکی وجود داشته باشد پرنده نر و چنانچه دایره ای شکل و بدون لکه سیاه باشد پرنده ماده است . در پرهای کاسکوی نر ملانین بیشتری نسبت به کاسکوی ماده است یعنی پر های کاسکوی نر نسبت به ماده تیره تر است.همچنین دم کاسکوی نر نسبت به ماده اش سرختر میباشد.این تفاوت موجود بین نرها و ماده ها وقتی مشهود است که طوطیهای مذکور پرریزی کرده و برای اولین بار پرهای دوره بلوغ انها در امده باشد . 2)دقت در مشخصات دمگاه:این روش نیز تجربی است البته کار چندان ساده ای نیست و نیاز به سالها تمرین و ممارست دارد . رنگ دم در کاسکوی کنگو (دم قرمز) ماده هر چند که سرخ است اما لبه های ان به رنگ خاکستری است و همچنین رنگ پرهای منطقه سینه از خاکستری تیره به خاکستری روشن در منطقه شکم منتهی می شود در حالیکه رنگ پرهای سرخ دم در کاسکوی کنگوی نر سرخ بوده و اثری از لبه های خاکستری در ان دیده نمی شود و رنگ پر در منطقه سینه نیز خاکستری تیره است. 3)روش ملامسه کمر پرنده:این روش نیز تجربی است و برای این کار باید به ارامی انگشت خود را بر روی کمر پرنده قرار دهید ، اگر پرنده ماده باشد خم خواهد شد و اگر پرنده نر باشد خم نخواهد شد ، البته این روش هم 100 در 100 قابل اعتماد نیست. 4)روش سوزن و نخ:روشی تجربی است و متکی بر برخی اصول علمی. یک عدد سوزن خیاطی به طول 4 تا 6 سانتیمتر اورده و نخ پلاستیکی سبکی را داخل ان میکنیم و در یک امتداد انرا میگیریم . پرنده را روی دست چپ گذاشته و سپس با دست راست نخ را به گونه ای بگیرید که سر سوزن در فاصله 1 سانتیمتری دمگاه پرنده قرار گیرد و این کار را به مدت 30 تا 40 دقیقه انجام دهید و برای اطمینان بیشتر چند بار تکرار کنید . اگر پرنده ماده باشد سوزن حرکتی دورانی به دور منطقه دمگاه خواهد داشت و اگر پرنده نر باشد سوزن حرکتی رو به جلو و رو به عقب خواهد داشت. 5)استفاده از روش اندوسکوپی:روشی تخصصی است و در این روش با استفاده از دستگاه اندوسکوپی جنسیت پرنده تشخیص داده میشود . تعیین جنسیت کاسکوها به روش جراحی توسط دامپزشک انجام میشود . معمولا زخم ایجاد شده احتیاج به بخیه زدن یا مراقبت دیگری ندارد ولی حتما در این مورد با دامپزشک مشورت کنید. 6)استفاده از کاریوتیپ کروموزومی:روش تخصصی دیگری است که فقط به یک قطره خون پرنده نیاز است و توسط دامپزشک انجام میشود. منبع: سایت نیک صالحی لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ رفتار شناسی مرغ عشق: مرغ عشق پرنده ای هوشمند و اجتماعی است و از بازی کردن لذت می برد. مرغ عشق ماده علاقه زیادی به جویدن اجسامی مانند چوب دارد که این تمایل در نرها کمتر است. مرغ عشق علاقه زیادی به همبازی شدن با آدمی دارد و قادر به تقلید محدود صدا و سوت زدن است. مرغ عشق خیلی زود اهلی شده و به خانه خو میگیرد. میتوان به آن یاد داد که روی انگشت بنشیند. حضورسگ و گربه موجب ناراحتی پرنده میشود حتی اگر به آن دسترسی نداشته باشند. پرنده جدید را باید به تدریج وارد کرد لذا اگر تصمیم گرفتید تا برای مرغ عشق خود جفت تهیه کنید، بهتر است که پرنده جدید را ابتدا در قفس های مجزا ولی کنار هم نگه دارید تا به هم عادت کنند. نکاتی پیرامون نگهداری: بهتر است مرغ عشقها بصورت جفت نگهداری شوند.مرغ عشق به محیط اطراف خود خو میگیرد و نباید جای قفس پرنده را تغییر داد.قفس پرنده باید جایی باشد روشن و تا حد ممکن ساکت.و در محلهای پر رفت و آمد و پشت پنجره که نور آفتاب دائم به آنها بتابد محل مناسبی نیست٬ زیرا اگر مرغ عشق زیاد زیر نور آفتاب بماند سکته میکند.قفس پرنده باید در بالا باشد تا پرنده به همه چیز مسلط باشد و احساس ترس نکند.اگر مثلا قسمتی از قفس رو به دیوار باشد به طوری که مرغ عشق از پشت خود خیالش راحت باشد بسیار برای او مناسب خواهد بود. کف قفس را با شن مخصوص پرندگان و یا روزنامه غیر رنگی ( رنگ استفاده شده در چاپ روزنامه برای پرنده مضر است) بپوشانید و حداقل یکبار در هفته آنرا تعویض کنید. در قفس باید میلههایی به قطر ۲٫۵ تا ۳ سانتیمتر قرار داده شود تا مانع ابتلای پرنده به بلندی ناخن شود.همچنین باید در قفس از شاخه درختان نیز برای نشستن پرندگان استفاده شود.مرغ عشق برای اینکه منقارش بیش از اندازه بلند نشود باید همیشه با آن کار کند ٬ وجود شاخه درختان در قفس باعث میشود مرغ عشق با نوکش آنها را بکند.این شاخهها باید دائما عوض شوند. ظروف آب و غذای مرغ عشقها نیز نباید زیاد تعویض کرد زیرا به آن ظرف عادت میکنند و از ظرف جدید ممکن است بترسند و این باعث گرسنگی آنها بشود. وسایل اضافی در قفس: مرغ عشق علاقه زیادی به بازی و سرگرمی دارد.وسایلی برای سرگرمی مرغ عشقها بهتر است در قفس باشند.مثلا: تاب حلقهای:این پرنده علاقه زیادی به نشستن بر روی تاب دارد.بهتر است اگر یک جفت مرغ عشق در یک قفس هستند برای آنکه نزاعی میان آنها در نگیرد دو تاب در قفس گذاشته شود. عروسک مرغ عشق:اگر مرغ عشق تنها باشد با این عروسک همانند یک جفت رفتار میکند.این عروسک یک مرغ عشق پلاستیکی است. زنجیر و زنگوله کوچک:مرغ عشق نر علاقه زیادی به صدا درآوردن زنگوله و زنجیر دارد و حتی برای جلب توجه ماده از آنها استفاده میکند. آینه کوچک:مرغ عشق ماده معمولا در مقابل آینه رفتاری را که در هنگام غذا دادن به جوجههایش میکند ٬ انجام میدهد. وان حمام:نوعی وان حمام برای استحمام پرندگانی که به حمام علاقمند هستند در پرنده فروشیها عرضه میشود.همه مرغ عشقها نه اما برخی از آنان به این کار علاقمند هستند. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ ارزن مهمترین خوراک مرغ عشقها محسوب میشود و تنها در فصول معینی از سال در زیستگاه این پرندهها در استرالیا میروید و این پرندگان باقی سال را از تخم خشک سایر گیاهان تغذیه میکنند.اما در اسارت باید علاوه بر ارزن رژیم غذایی به صورت ذیل را برای ایشان مهیا کرد: سبزیهای تازه مثل تره که مملو از ویتامین آ میباشد ٬ کاهو ٬ اسفناج ٬ هویج ٬چغندر و برگهای این گیاهان را به آنها داد. میوههای تازه را حتما باید شسته و به آنها داد؛ میوههایی از قبیل:سیب قطعه شده ٬گلابی قطعه شده٬هویج که میشود آن را به صورت رنده شده نیز به حیوان داد٬ به توت فرنگی نیز علاقه زیادی دارند و همچنین انگور دو نیم شده را نیز بسیار دوست میدارند. مواد خوراکی مانند نان خیس شده. دانههای پخته شده مثل عدس ٬ باقالا و لوبیا. بادام خیس شده و خام. مرغ عشقهایی که به نوعی رژیم غذایی خاص عادت بکنند به راحتی آن رژیم را ترک نمیکنند پس باید از خردسالی آنها را به رژیم غذایی خوبی عادت داد. خوراک اصلی ارزن یعنی مهمترین خوراک مرغ عشق ، تنها در فصول معینی از سال در استرالیا وطن پرنده در دسترس می باشد . در هفته ها و ماههای دیگر پرنده از تخم خشک سایر گیاهان موجود تغذیه می نماید . این دانه ها مقدار کافی هیدرات کربن ، پروتئین ، چربی ، ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز را در اختیار پرنده قرار می دهند . مقدار ویتامین و املاح معدنی این دانه ها به زمان جمع آوری محصول و شرایط انبار و مدت انبار شدن وابسته است . به طور کلی می توان گفت دانه هائی که به طور صحیح انبار شده باشند ، کیفیت خود را از نظر محتوا تا یکسال حفظ می نمایند (البته کیفیت دانه ها به مرور زمان میرا می شود یعنی مرغوبیت خود را از دست می دهند ولی تا دوسال قابل استفاده خواهند بود ) . دانه های سبز شونده به محض آنکه به دانه های سبز شونده آب برسد ، فعل و انفعالی شیمیائی در آنها شروع می گردد . در اینحال ویتامین ها ، املاح معدنی و المانهای مفید دیگر تازه شده و دانه ارزش غذائی بیشتری به دست می آورد . مقدار کمی دانه را در کمی آب که تا میزان 2 سانتیمتر بالای دانه قرار گیرد ، قرار داده و آنها را 24 ساعت به حال خود گذارید . سپس دانه ها را داخل آبکشی بریزید تا آبشان به خوبی گرفته شود و بعد آنها را داخل سینی کوچک مسطحی پخش کنید . توسط نایلن آشپزخانه یا شیشه ای به مدت 24 تا 48 ساعت سینی را بپوشانید . پس از 24 ساعت می توان دانه ها را به عنوان خوراک رسیده و پس از 48 ساعت آنها را به عنوان خوراک سبز شونده در اختیار پرنده قرار دهید . توجه : دانه های رسیده و سبز شده سریعا فاسد می شوند . این خوراک ارزشمند را صبحها در ظرف مخصوصی ریخته ولی نزدیک ظهر آنچه باقیمانده از قفس خارج کنید . با رعایت این امر پرنده ی شما خوراک فاسد نخورده و مریض نخواهد شد . رفته رفته مقدار غذای مورد نیاز مرغ عشق را تشخیص خواهید داد . بدین ترتیب خوراک ، اضافه نخواهد آمد . میوه و سبزی مرغ عشق شما بایستی روزانه مقدار کمی هم سبزی دریافت نماید . اما بایستی قبلا آنها را با آب ولرم شسته و آبشان را بگیرید . ضمنا از دادن سبزیجات مانده یا خشک شده به پرنده خودداری کنید . سبزیجات زیر را می توان در اختیار مرغ عشق قرار داد : تره ، کاهو ، اسفناج ، هویچ و برگ آن و مشابه آنها هر نوع میوه ای که مرغ عشق به آن تمایل نشان دهد برایش مناسب است مشروط بر آنکه قبلا به خوبی شسته و خشک شود . ارائه مستقیم میوه از یخچال نا مناسب می باشد زیرا بایستی درجه حرارت محیط را داشته باشد . مرغ عشق به میوه های زیر علاقه ی خاص دارد : سیب ، گلابی ، توت فرنگی و انگور توجه : سبزیجات و میوه هایی را که در بالا نام بردیم برای مرغ عشق ها ضروری هستند ، زیرا دانه به تنهایی تمام مواد مورد نیاز را نداشته و یا قسمتی از آنرا دارد . ضمنا خوراک مرغ عشق نیز بایستس مانند سایر جانوران متنوع باشد . ویتامین های اضافه دانه ها ، میوه ها و سبزیجات یاد شده تنها مقدار اندکی از ویتامین ها و املاح معدنی بدن پرنده را تامین می نمایند لذا توصیه می شود که علاوه بر خوراک های ویتامین دار از قطره های مولتی ویتامین و یا پودر حاوی ویتامین و املاح معدنی ( موجود در تمامی داروخانه های دامپزشکی ) استفاده کرد . لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ بیشتر طوطیها در حفره های درختان و صخرهها لانه سازی میکنند، تخمهای سفید رنگ می گزارند و جوجههای آشیان نشین دارند. طوطیها چون عدهای از کلاغها (کلاغ سیاه و کلاغ کبود)، از با هوشترین پرندگان در سطح جهان محسوب میشوند. قدرت تقلید صدای انسان در طوطی باعث شکار گونه های وحشی آن برای فروش به عنوان حیوان خانگی شده است. شکار طـوطـی هـای وحشی بـه مـنظور فـروش آنها و یا برای تــفریـح نتنها باعث تخریب زیستگاهشان بلکه کاهش شمار آنها شده است.البته اداره ی حفاظت محیط زیست اخیراً اقداماتی را جهت مراقبت از زیستگاه این پرندگان زیبای در حال انقراض، انجام دادهاست که باعث حفظ سایر گونههای این پرنده شدهاست . لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ تغذیه در طوطیها بیشتر از مواد گیاهی مانند دانه، تخم گیاهان، غنچهها و .... میباشد. قابل ذکر است که عدهٔ کوچکی از این راسته حشرات و حیوانات کوچک چون موش های صحرایی را می خورند. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ این پرنده از میوه جات، سبزیجات، دانه جات، غلات، میوههای مغز دار، خشکبار (نظیر پسته، گردو، بادام و فندق) و بذرگیاهان تغذیه میکند. در صورتی که از غذای آماده استفاده میکنید اطمینان حاصل کنید که این غذا مخصوص طوطیهای بزرگ باشد. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ خوراک اصلی ارزن یعنی مهمترین خوراک مرغ عشق ، تنها در فصول معینی از سال در استرالیا وطن پرنده در دسترس می باشد . در هفته ها و ماههای دیگر پرنده از تخم خشک سایر گیاهان موجود تغذیه می نماید . این دانه ها مقدار کافی هیدرات کربن ، پروتئین ، چربی ، ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز را در اختیار پرنده قرار می دهند . مقدار ویتامین و املاح معدنی این دانه ها به زمان جمع آوری محصول و شرایط انبار و مدت انبار شدن وابسته است . به طور کلی می توان گفت دانه هائی که به طور صحیح انبار شده باشند ، کیفیت خود را از نظر محتوا تا یکسال حفظ می نمایند (البته کیفیت دانه ها به مرور زمان میرا می شود یعنی مرغوبیت خود را از دست می دهند ولی تا دوسال قابل استفاده خواهند بود ) . دانه های سبز شونده به محض آنکه به دانه های سبز شونده آب برسد ، فعل و انفعالی شیمیائی در آنها شروع می گردد . در اینحال ویتامین ها ، املاح معدنی و المانهای مفید دیگر تازه شده و دانه ارزش غذائی بیشتری به دست می آورد . مقدار کمی دانه را در کمی آب که تا میزان 2 سانتیمتر بالای دانه قرار گیرد ، قرار داده و آنها را 24 ساعت به حال خود گذارید . سپس دانه ها را داخل آبکشی بریزید تا آبشان به خوبی گرفته شود و بعد آنها را داخل سینی کوچک مسطحی پخش کنید . توسط نایلن آشپزخانه یا شیشه ای به مدت 24 تا 48 ساعت سینی را بپوشانید . پس از 24 ساعت می توان دانه ها را به عنوان خوراک رسیده و پس از 48 ساعت آنها را به عنوان خوراک سبز شونده در اختیار پرنده قرار دهید . توجه : دانه های رسیده و سبز شده سریعا فاسد می شوند . این خوراک ارزشمند را صبحها در ظرف مخصوصی ریخته ولی نزدیک ظهر آنچه باقیمانده از قفس خارج کنید . با رعایت این امر پرنده ی شما خوراک فاسد نخورده و مریض نخواهد شد . رفته رفته مقدار غذای مورد نیاز مرغ عشق را تشخیص خواهید داد . بدین ترتیب خوراک ، اضافه نخواهد آمد . میوه و سبزی مرغ عشق شما بایستی روزانه مقدار کمی هم سبزی دریافت نماید . اما بایستی قبلا آنها را با آب ولرم شسته و آبشان را بگیرید . ضمنا از دادن سبزیجات مانده یا خشک شده به پرنده خودداری کنید . سبزیجات زیر را می توان در اختیار مرغ عشق قرار داد : تره ، کاهو ، اسفناج ، هویچ و برگ آن و مشابه آنها هر نوع میوه ای که مرغ عشق به آن تمایل نشان دهد برایش مناسب است مشروط بر آنکه قبلا به خوبی شسته و خشک شود . ارائه مستقیم میوه از یخچال نا مناسب می باشد زیرا بایستی درجه حرارت محیط را داشته باشد . مرغ عشق به میوه های زیر علاقه ی خاص دارد : سیب ، گلابی ، توت فرنگی و انگور توجه : سبزیجات و میوه هایی را که در بالا نام بردیم برای مرغ عشق ها ضروری هستند ، زیرا دانه به تنهایی تمام مواد مورد نیاز را نداشته و یا قسمتی از آنرا دارد . ضمنا خوراک مرغ عشق نیز بایستس مانند سایر جانوران متنوع باشد . ویتامین های اضافه دانه ها ، میوه ها و سبزیجات یاد شده تنها مقدار اندکی از ویتامین ها و املاح معدنی بدن پرنده را تامین می نمایند لذا توصیه می شود که علاوه بر خوراک های ویتامین دار از قطره های مولتی ویتامین و یا پودر حاوی ویتامین و املاح معدنی ( موجود در تمامی داروخانه های دامپزشکی ) استفاده کرد . لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ در صورتیکه به طور مستقیم و سریع موفق به یافتن علل کسالت طوطی خود نمی باشید، بایستی حتما به دامپزشک مراجعه کنید . اما واقعیت آن است که دامپزشکان متخصص در زمینه پرندگان و ماهیان تزیینی بسیار کم هستند . البته این وضعیت در ظرف دهه های اخیر قدری تغییر یافته و مخصوصا در شهر های بزرگ دامپزشکان در این زمینه نیز کم و بیش یافت می شوند.معمولا مجتمع های علاقه مندان فروشگاه های معتبر و نیز پرورش دهندگان چنین متخصص هایی را می شناسند. نگهدارنده طوطی باید صرف نظر از نیازهای احتمالی ، مشخصات دامپزشکی مطلع را در اختیار داشته باشد . مشخصه های طوطی بیمار : معمولا شروع بیماری همواره با تغییر حالات طوطی همراه خواهد بود. برای تشخیص این تغییرات باید به حالات طبیعی پرنده آگاهی داشت . در صورتیکه شک دارید بهتر است طوطی را دقیقا مورد توجه قرار داد . برای این منظور بهتر است به گونه ای ایستاده و یا بنشینید که طوطی متوجه نشود . طوطی های دستی و حتی اهلی قادرند در حالیکه مورد توجه اند ، حالات واقعی خود را برای مدتی طولانی پنهان کنند . طوطی بیمار بسیار آرامتر از سایرین است . طوطی بیمار بیشتر از حد معمول خوابیده و در این حال دو پایش روی میله بوده و پرهایش پف کرده اند . پرنده سریعتر تنفس کرده و این تنفس می تواند به صورتی باشد که دمش بالا و پایین برود . از جمله سایر علائم بروز بیماری ها کمی اشتها ، نخوردن و اسهال را میتوان نام برد. لینک به دیدگاه
masi eng 47044 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 شهریور، ۱۳۹۳ اصول نگهداري از قناري خريد قناري در وحله اول بايد دانست هدف شما از خريد قناري چيست؟ اگر به خاطر آواز و صدايش باشد قناري مورد نظر شما در دسته قناريهاي آوازي (song canary) قرار دارد اگر به خاطر رنگش قصد خريد داريد ، قناري مورد نظر شما در ضمره قناريهاي رنگين (colour canary) قرار دارد .در كل اگر قصد خريد قناري داريد ، ابتدا بايد به چند نكته توجه داشته باشيد : - قناري انتخابي شما از لحاظ ظاهري بايد داراي شرايط زير باشد : - پرهاي صاف و نرم وشفاف . - چشماني نافذ ،آگاه و روشن . - داشتن حالت سرزندگي و شادابي و تحرك . - پاهاي صاف و انگشتان سالم بدون داشتن شقاق و فلس پا(نوعي قارچ پوستي ميباشد به رنگ سفيد كم رنگ كه در نتيجه آلودگي قفس پرنده به وجود مي آيد - فلس دار بودن پاي پرنده نيز گوياي نرسيدن ويتامين مخصوصا كلسيم به بدن قناري مي باشد).- خالي نبودن (حتي يك نقطه از) بدن از پر مخصوصا قسمت سر و گردن . - استوار ايستادن پرنده روي پاهايش . - اطمينان به عادي بودن صداي تنفس پرنده مخصوصا در هنگام تحرك . - پف آلود نبودن (كز نبودن) پرنده . قفس و لوارم جانبی ۱- حتي المقدور سعي كنيد از قفسهاي تمام استيل براي نگهداري قناري استفاده كنيد. ۲- از ميله هاي پلاستيكي درون قفس استفاده كنيد. ۳- هفته اي ۱يا ۲ بار كف قفس را تميز كنيد. ۴- از قرار دادن وسائل تزئيني اضافي در قفس جدا خودداري كنيد. ۵- هر ماه يكبار قفس را با محلولهاي ضد عفوني ، استريل كنيد. ۶- دانه خوري و آبخوري را هر ۲ هفته ۱ بار تميز كنيد. ۷- از گذاشتن تجهيزات شكسته درون قفس خودداري كنيد.(چون باعث زخم شدن پاي پرنده ميشود). ۸- در هنگام جفت اندازي قناري ، هر روز آبخوري پرنده را چك كنيد كه خالي نباشد . مخصوصا اگر از پنبه براي درست كردن چال استفاده كرده ايد. توصيه من اين است كه از ابر براي درست كردن چال استفاده كنيد و كمي پنبه وسط آن قرار دهيد. فضای محیط نگهداری دماي محيط نگهداري پرنده بايد بين ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتي گراد باشد.(البته دوستان توجه داشته باشند كه دما نبايد مرتب افت و خيز داشته باشد ، يعني هر چه دماي محيط ثابت باشد بهتر است). در كل ميتوان گفت دماي محيطي كه ما براي فضاي زندگيمان انتخاب ميكنيم ،(كه اين دماي متعادلي است) براي محيط زندگي اين پرنده مناسب است. اگر بتوانيد حداقل روزي ۱ بار به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقيقه قناري را روبروي آفتاب ملايم قرار دهيد و حتي اگر شرايط جوي مناسب بود وان مخصوص آبتني قناري را (در تابستان هفته اي دو بار و در زمستان هفته اي يك بار) در اختيارش بگزاريد تا آب بازي(حمام) كند. نتيجه حاصل را خودتان مشاهده ميكنيد. (صافي و روشني پرها - سلامت و شادابي پرنده - زودتر آماده شده پرنده براي جفت گيري - آلوده نشدن به بيماريها و ... از مزيتهاي اين كار است ). نكته: توجه كنيد كه از آب بازي دادن پرنده در روزهاي سرد و روزهائي كه باد مي آيد ( كه موجب ميشود پرنده سرما بخورد ) خودداري كنيد . و اين عمل بايد درون اتاق و پشت پنجره انجام شود. جیره غذایی جيره غذائي بايد متناسب با موقعيت نگهداري قناري باشد: دان مخصوص قناري تخم كتان است. كه در تمام فصول سال غذاي عمده پرنده را تشكيل ميدهد . بهتر آن است كه به ازاي هر ۱ كيلو تخم كتان نيم كيلو ارزن ريز اضافه كنيم.در فصل سرما ميتوانيد ، به ازاي هر ۱ كيلو تخم كتان و نيم كيلو ارزن ، ۱۰۰ گرم تخم كلم، تخم شلغم، خص دانه، تخم كاهو و تخم خلفه . شاهدانه و تخم گشنيز اضافه كنيد. در تابستان نيز همان مخلوط كتان و ارزن و در كنارش تخم خلفه را مناسب ميدانم. سعي كنيد در تابستان از رژيم غذائي خنك استفاده كنيد.(مثلا كاهو - اسفناج - خيار سبز - ته پوست هندوانه ،سيب به مقدار مختصر و ...). فقط به ماده ها و جوجه ها تا ۴۰ روزگي و همچنين جفتي ها تخم مرغ آبپز بدهيد. آواز خواني مختص قناري نر است. كه اين پديده اعجاب انگيز از همان دوران جوجگي قناري كم كم شروع مي شود( ريز خواني قناري ) با گذشت زمان آواز قناري رساتر و قشنگتر مي شود. در كل آواز كامل قناري را از سن ۵-۷ ماهگي، متغير براي نژادهاي مختلف قناري ميتوان شنيد، كه به اصطلاح ميگويند قناري سفت خون يا مست شده كه دقيقا همان نشان از بلوغ جنسي قناري دارد. بهترين زماني كه پرنده نر تمايل به خواندن دارد، بين ماههاي آذر تا خرداد ميباشد. كه زمان مناسب توليد مثل قناري نيز مي باشد.و اما دوران تولكي بستگي به هوا و مكان نگهداري قناري دارد. به طور معمول اين پديده بايد سالي يك مرتبه در فصل گرما براي مدت يك الي دو ماه اتفاق بيفتد. اما متاسفانه شاهديم ، بدليل عدم توجه به دماي محيط ، جوجه كشي پي در پي. فقدان رژيم غذايي مناسب اين پديده (تولكي) گاه ممكن است، ۲ تا ۳ بار در سال، در دراز مدت براي قناري اتفاق بيفتد. قناري در دوران تولكي تمايل زيادي به خواندن، تحرك و غذا خوردن ندارد و تعداد دفعات خواندنش بسيار كم ميشود و حتي گاهي ممكن است خواندن قناري طي اين دوره قطع شود. قناري پس از گذراندن دوره تولكي كم كم به حالت قبل از لك خوردنش (تولكي) بر ميگردد و تمايلش به خواندن، خوردن غذا و تحرك بيشتر مي شود. مختصري در مورد بيماريهاي قناري به طور كلي ميتوان ناخوشي اين گونه پرندگان را ناشي از اين عوامل دانست : - بيماريهاي ميكروبي . - بيماريهاي ويروسي . - بيمارهاي قارچي و انگلي و تك ياخته اي . - بيماريهاي ناشي از سوء تغذيه و فقر ويتاميني و نظاير آن . - بيماريهاي ناشي از عوامل ناشناخته . علائم بيماري در پرندگان: - عدم تمايل به حركت و خواب آلودگي . - عدم تمايل پرنده به خوردن غذا . - اختلال در وضع پرها و پف آلود شدن پرها و يا ريزش بي دليل آنها . - تنگ شدن چشمها ، بسته يا نيمه باز بودن چشمها . - به گوش رسيدن صداي غير عادي در هنگام تنفس . - دور نگهداشتن بالها از بدن . - ضعف پاها و عدم تحمل وزن بدن . - تغيير رنگ انتهاي نوك . - اختلالات گوناگون دفع مدفوع و تغير رنگ آن . نكته : اولين كاري كه فرد به محض مشاهده علائم بيماري در پرنده خود بايد انجام دهد . قرنطينه پرنده و جدا نمودن آن از ديگر پرندگان است . سپس در اولين فرصت بايد با يك دامپزشك در مورد بيماري پرنده مشورت كرد . پرندگان در هنگام بيماري بيشتر از كمبود غذا رنج ميبرند و در اين گونه موارد براي جلوگيري از تشديد بيماري پرنده و پيدايش استرس ، نياز زيادي به ويتامين و مواد ضروري دارند . براي رفع كمبود اين ويتامينها ، بايد با دامپزشك مشورت كرد . منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده