سامیار220 10919 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 شهریور، ۱۳۹۳ در این آموزش من به شما نحوه نورپردازی طبیعی در روز (natural lighting) و نورپردازی مصنوعی در شب (artificial lighting) رو یاد میدم. کاری که من در این آموزش انجام دادم این بود که هر دو نوع صحنه نورپردازی رو با هم جور کردم و طوری متریال ها رو تنظیم کردم که در هردو صحنه ( روز و شب) پاسخگوی ویژگی های خودشون باشن. برای کارم من از نرم افزارهای اسکچاپ و VRay برای اسکچاپ و فتوشاپ استفاده کردم. مدلینگ : من برای مدلینگ کار تا اونجایی که تونستم صحنه رو ساده طراحی کردم و تمام ترسیماتم رو مثل همیشه در لایه ها دسته بندی کردم. (این کار باعث میشه که همه چیز بخوبی سازماندهی بشه و تمام کامپوننت ها لایه مخصوص خودشون رو داشته باشن). مراحل کار به این صورت هستش که اول من کامپوننتهای مورد نیازم رو توی صحنه قرار میدم، بعد متریالهایی رو که براشون مناسب میبینم رو بهشون اعمال میکنم و بعد شروع به نورپردازی صحنه میکنم. کامپوننت ها: آبجکت هایی که من برای صحنه استفاده کردم یکسری آبجکت های ساده که براحتی میشه تنزیمات اونهارو طری که مدنظرمون هست تغییر بدیم. متریالها : برای متریال ها و تکسچرهای کار میتونید از متریالهای vismatاستفاده کنید. سعی کنید به متریال های صحنه خاصیت Diffuse و Reflection رو اعمال کنید اینکار به سطوح درخشندگی میده و اونارو واقعی تر جلوه میده. تنظیمات متریال آب: تنظیمات متریال چوب: تنظیمات متریال میز فلزی: ادامه دارد... 5 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 شهریور، ۱۳۹۳ رندرینگ: نتیجه رندرگیری همیشه یک تصویر نیست میتونه یه تصویر با خاصیت های متفاوتی باشه که عملکردهای مختلفی دارند مثل Alpha Channel ، Ambient Occlusion ، Depth و ... هرکدام از این صحنه ها تنظیمات مربوط به خودشون رو دارن و همونطور که میدونید VRay تنظیمات مختلفی داره که بستگی به نوع نورپردازی و زمانی از روز داره که ما میخوایم توی کار نشون بدیم. تنظیمات نورپردازی در روز در VRay : همونطور که میبینید من از physical camera و V-Ray sky برای نور طبیعی صحنه استفاده کردم.من فکر میکنم این بهترین و دقیق ترین راه برای انجام این کار باشه. اما باید مقادیر دوربین فیزیکی رو بصورت دستی تنظیم کنیم مراقب باشین که نتیجه رو غیر طبیعی نکنین.منظورم اینه که سعی نکنین تنها با دستکاری مقادیر پنل physical camera صحنه رو نورپردازی کنین چون نتیجه کار برعکس میشه توی این موارد بهتره که از انواع نورهای دیگه هم استفاده کنین ادامه دارد... 4 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 شهریور، ۱۳۹۳ تنظیمات نورپردازی در شب در VRay : نورپردازی در شب خیلی متفاوت تر هست اما این تفاوت فقط در تنظیمات global illumination و physical camera است. اگه به تصاویر نگاه کنید متوجه میشید که من یک HDRI در global illumination و یک رنگ در قسمت sky انتخاب کردم و reflection رو هم فعال کردم. من میتونستم برای اینکار فقط یک رنگ انتخاب کنم اما با چندین بار امتحان و رندرینگ برای گرفتن نتیجه بهتر فهمیدم که استفاده از تصاویر HDRI ها نتیجه بهتری رو توی رنگ ها و بازتابها برام ایجاد میکنن. فتوشاپ: آخرین مرحله پست پروداکشن کار هستش. به نظر من این بخش خیلی مهمه چون ما رو قادر میسازه که برای کارمون یک سبک تعریفی منحصربه فرد داشته باشیم و باعث میشه که طراح ما از دیگران متمایز بشه! حالا من به شما مراحلی رو که برای ویرایش تصاویرم در نورپردازی روز و شب طی کردم رو نشون میدم. توی این قسمت من از دونوع عناصر رندری که قبلا بهشون اشاره کردم استفاده میکنم.( Depth of Field, Ambient Occlusion). به این دلیل این دو نوع رو انتخاب کردم چون Ambient Occlusion سطوح و لبه هارو بهتر تعریف میکنه و از Z-depth برای عمق میدان استفاده میکنم. برای Ambient Occlusion من میتونستم اونو مستقیم توی کار اعمال کنم اما برای نتیجه بهتر جداگانه از اون توی فتوشاپ استفاده کردم. پست پرو صحنه روز: لایه Ambient Occlusion رو روی لایه رندر اصلی قرار میدم و در قسمت blending option از قسمت blend mode گزینه multiplier رو انتخاب میکنم Opacity رو روی 50% و Fill رو روی 74% میزارم. حالا یه نمای مناسب شهری انتخاب میکنم واون رو در فتوشاپ زیر لایه هایی که داشتم قرار میدم. بعد یه تصویر اسمان رو انتخاب میکنم و به پنجره لایه ها اضافش میکنم. ادامه دارد... 4 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 شهریور، ۱۳۹۳ حالا لایه رندر اصلی رو انتخاب میکنم و از مسیر زیر یه مقدار تنظیمات رنگی اون رو تغییر میدم. (Image>Adjustments>Selective Color) رنگ سبز رو تنظیم کردم. حالا از همین لایه یک کپی میگیرم و فیلتر Gaussian Blur رو با مقدار 5 pixels از مسیر زیر به تصویر اعمال میکنم. Filter>Blur>Gaussian Blur از مسیر زیر به لایه یک Warming Filter اضافه میکنم و blend mode اون رو Soft Light تنظیم میکنم. حالا لایه آسمان رو انتخاب میکنم ویک لنز هم اونجا اعمال میکنم از مسیر زیر: Filter>Lens Correction با استفاده از خاصیت Z-depth در رندر با وی ری میتونیم به تصاویر با فوکوس روی قسمتی از اون عمق بیشتری به کار بدیم. وقتی از این افکت استفاده میکنین باید مراقب باشین که زیاد از حد از blur استفاده نکنین چون مقیاس کار رو از بین میبره. من تصویر Z-depth رو با Alpha channel ترکیب کردم و با استفاده از Lens Blur مقادیرش رو تغییر دادم. تصویر زیر ترکیب Z-depth رو با channel Alpha 1 نشون میده. تصویر زیر نتیجه تنظیمات blur lens رونشون میده. تنظیمات به این صورت هستش: Source alpha 1, Blur Focal Distance 65, Radius 9, Threshold 255 and Distribution set on Uniform فوکوس رو هم روی میز و صندلی تنظیم کرد. اینم تصویر نهایی رندرینگ روز ما : ادامه دارد... 4 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 شهریور، ۱۳۹۳ پست پروداکشن صحنه شب: توی صحنه شب من با رندر شبی که در وی ری گرفتیم شروع میکنم. میتونید تصویر کلوزآپ نورها رو در اون ببینید. تصاویر زیر تنظیمات نورهای ies هست که در صحنه استفاده کردم. میتونید نوع و شدت اون رو توی تنظیمات ببینید. تصویر دیگه ای که استفاده کردم Self Illumination channel از وی ری هستش. از اون برای روشن تر کردن متریالهای درخشان صحنه م استفاده میکنم. تصویر Self Illumination رو لایه بالایی قرار میدم و سعی میکنم توی تنظیمات اونو با لایه زیری ترکیب کنم. Blending Mode اونو روی حالت Screen قرار میدم. Transparency لایه رو روی 69% و Fill Opacity رو روی 91% میزارم. و نتیجه تصویر زیر میشه. من از Diffuse Glow هم برای بیشتر کردن افکت استفاده کردم. حالا لازمه یه مقدار تنظیمات رنگی رندر اصلی رو هم دستکاری کنیم Selective Color رو از مسیر زیر انتخاب میکنیم و روی حالت سبز میزاریم. (Image>Adjustments>Selective Color) حالا محدوده استخر رو انتخاب میکنم و Brightness رو روی +26 و کنتراست رو -5 قرار میدم. ادامه دارد... 4 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 شهریور، ۱۳۹۳ در مرحله بعدی من از یک وکتور نور برای درخشش بیشتر منبع نورهام استفاده میکنم. توی بیشتر موتورهای رندر این خاصیت هست ولی وی ری این آپشن رو نداره به همین دلیل مجبوریم توی پست پرو اونو اضافه کنیم. برای افکت نور شمع ها من از براش ستاره ای استفاده کردم. Opacity اونو روی 55% قرار میدم و رنگش رو هم شماره #F7DB9C انتخاب میکنم. رندر Ambient Occlusion رو روی لایه رندر اصلی قرار میدم و Blending Mode اون رو Multiply انتخاب میکنم. حالا همه لایه ها رو با هم merge میکنم و یک کپی از اون میگیرم و بالای لایه اصلی میزارم یه مقدار افکت Gaussian Blur به اون اضافه میکنم و Blending Mode اونو روی Soft Light میزارم با تنظیمات زیر: Blend Mode Soft Light, Opacity 58% and Fill Opacity 31% . این کار رو من برای دادن کنتراست بیشتر به کار انجام میدم. دوباره لایه ها رو با هم مرج میکنم و لایه Z-depth رو اضافه میکنم. همون تنظیماتی رو که blur lens برای رندر روز انجام دادیم رو روی این لایه هم دوباره انجام میدیم تا بتونیم اونو با لایه زیریش ترکیب کنیم و عمق بیشتری به کار بدیم. تصویر نهایی با اعمال Z-depth : اینم یه تعداد رندر نهایی دیگه: ممنون از اینکه این آموزش رو خوندید و امیدوارم که بتونه توی کارهای حرفه ای براتون مفید باشه. مترجم : سامیار 6 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده