رفتن به مطلب

پست پروداکشن صحنه روز و شب( Making of Balcony Pool – day and night)


ارسال های توصیه شده

jvrqbywmmc4qw56v1m9k.jpg

 

در این آموزش من به شما نحوه نورپردازی طبیعی در روز (natural lighting) و نورپردازی مصنوعی در شب (artificial lighting) رو یاد میدم. کاری که من در این آموزش انجام دادم این بود که هر دو نوع صحنه نورپردازی رو با هم جور کردم و طوری متریال ها رو تنظیم کردم که در هردو صحنه ( روز و شب) پاسخگوی ویژگی های خودشون باشن. برای کارم من از نرم افزارهای اسکچاپ و VRay برای اسکچاپ و فتوشاپ استفاده کردم.

 

gi56n7gx8u4ujx255rwc.jpg

 

مدلینگ :

من برای مدلینگ کار تا اونجایی که تونستم صحنه رو ساده طراحی کردم و تمام ترسیماتم رو مثل همیشه در لایه ها دسته بندی کردم. (این کار باعث میشه که همه چیز بخوبی سازماندهی بشه و تمام کامپوننت ها لایه مخصوص خودشون رو داشته باشن). مراحل کار به این صورت هستش که اول من کامپوننتهای مورد نیازم رو توی صحنه قرار میدم، بعد متریالهایی رو که براشون مناسب میبینم رو بهشون اعمال میکنم و بعد شروع به نورپردازی صحنه میکنم.

 

83zzeiemz2ukrbq87s9w.jpg

 

کامپوننت ها:

آبجکت هایی که من برای صحنه استفاده کردم یکسری آبجکت های ساده که براحتی میشه تنزیمات اونهارو طری که مدنظرمون هست تغییر بدیم.

 

 

متریالها :

برای متریال ها و تکسچرهای کار میتونید از متریالهای vismatاستفاده کنید. سعی کنید به متریال های صحنه خاصیت Diffuse و Reflection رو اعمال کنید اینکار به سطوح درخشندگی میده و اونارو واقعی تر جلوه میده.

 

 

تنظیمات متریال آب:

u5ni4rx44j12zd03vvt8.jpg

 

pidlu6at63695y8glmjq.jpg

 

7qqwhx6t65fdti9c5esn.jpg

 

 

 

تنظیمات متریال چوب:

 

q13ruplf0ohuso5k8jum.jpg

 

szm1s02hiajzwcrmsfbt.jpg

 

تنظیمات متریال میز فلزی:

 

lebnihw7ir1qkr5rrvck.jpg

 

85t4qgtfta10rgmvi6hb.jpg

 

ادامه دارد...

  • Like 5
لینک به دیدگاه

رندرینگ:

نتیجه رندرگیری همیشه یک تصویر نیست میتونه یه تصویر با خاصیت های متفاوتی باشه که عملکردهای مختلفی دارند مثل Alpha Channel ، Ambient Occlusion ، Depth و ... هرکدام از این صحنه ها تنظیمات مربوط به خودشون رو دارن و همونطور که میدونید VRay تنظیمات مختلفی داره که بستگی به نوع نورپردازی و زمانی از روز داره که ما میخوایم توی کار نشون بدیم.

 

je2q2nu3q971cl7ryxt.jpg

 

3ouidvgkpl73ivzenex.jpg

 

تنظیمات نورپردازی در روز در VRay :

 

همونطور که میبینید من از physical camera و V-Ray sky برای نور طبیعی صحنه استفاده کردم.من فکر میکنم این بهترین و دقیق ترین راه برای انجام این کار باشه. اما باید مقادیر دوربین فیزیکی رو بصورت دستی تنظیم کنیم مراقب باشین که نتیجه رو غیر طبیعی نکنین.منظورم اینه که سعی نکنین تنها با دستکاری مقادیر پنل physical camera صحنه رو نورپردازی کنین چون نتیجه کار برعکس میشه توی این موارد بهتره که از انواع نورهای دیگه هم استفاده کنین

 

p8a8cgc7nmzkndt1ib9p.jpg

 

02sunqsdwu32h6fbe5.jpg

 

8ixwpp3go1cfmy4qp1va.jpg

 

quowy8b0m7c6kaosl0e.jpg

 

ادامه دارد...

  • Like 4
لینک به دیدگاه

تنظیمات نورپردازی در شب در VRay :

 

نورپردازی در شب خیلی متفاوت تر هست اما این تفاوت فقط در تنظیمات global illumination و physical camera است. اگه به تصاویر نگاه کنید متوجه میشید که من یک HDRI در global illumination و یک رنگ در قسمت sky انتخاب کردم و reflection رو هم فعال کردم. من میتونستم برای اینکار فقط یک رنگ انتخاب کنم اما با چندین بار امتحان و رندرینگ برای گرفتن نتیجه بهتر فهمیدم که استفاده از تصاویر HDRI ها نتیجه بهتری رو توی رنگ ها و بازتابها برام ایجاد میکنن.

 

4oygo0oglz23q7293zpo.jpg

 

1lqewabgjrslb9pphywa.jpg

 

l99id23ry9zegn92454.jpg

 

7btygzqqyerxst52sy4.jpg

 

فتوشاپ:

آخرین مرحله پست پروداکشن کار هستش. به نظر من این بخش خیلی مهمه چون ما رو قادر میسازه که برای کارمون یک سبک تعریفی منحصربه فرد داشته باشیم و باعث میشه که طراح ما از دیگران متمایز بشه!

حالا من به شما مراحلی رو که برای ویرایش تصاویرم در نورپردازی روز و شب طی کردم رو نشون میدم.

توی این قسمت من از دونوع عناصر رندری که قبلا بهشون اشاره کردم استفاده میکنم.( Depth of Field, Ambient Occlusion). به این دلیل این دو نوع رو انتخاب کردم چون Ambient Occlusion سطوح و لبه هارو بهتر تعریف میکنه و از Z-depth برای عمق میدان استفاده میکنم.

برای Ambient Occlusion من میتونستم اونو مستقیم توی کار اعمال کنم اما برای نتیجه بهتر جداگانه از اون توی فتوشاپ استفاده کردم.

 

 

پست پرو صحنه روز:

 

لایه Ambient Occlusion رو روی لایه رندر اصلی قرار میدم و در قسمت blending option از قسمت blend mode گزینه multiplier رو انتخاب میکنم Opacity رو روی 50% و Fill رو روی 74% میزارم.

zpa9ewrf7yzj02tppxy.jpg

 

حالا یه نمای مناسب شهری انتخاب میکنم واون رو در فتوشاپ زیر لایه هایی که داشتم قرار میدم.

4hld86ia113emjaribce.jpg

 

بعد یه تصویر اسمان رو انتخاب میکنم و به پنجره لایه ها اضافش میکنم.

 

4b3fgma99mtnps1a1vp.jpg

 

ادامه دارد...

  • Like 4
لینک به دیدگاه

حالا لایه رندر اصلی رو انتخاب میکنم و از مسیر زیر یه مقدار تنظیمات رنگی اون رو تغییر میدم.

(Image>Adjustments>Selective Color) رنگ سبز رو تنظیم کردم.

 

2c1qzspho1t98i7rpfvb.jpg

 

حالا از همین لایه یک کپی میگیرم و فیلتر Gaussian Blur رو با مقدار 5 pixels از مسیر زیر به تصویر اعمال میکنم. Filter>Blur>Gaussian Blur

 

at00glldbn9bliw2rx2r.jpg

 

از مسیر زیر به لایه یک Warming Filter اضافه میکنم و blend mode اون رو Soft Light تنظیم میکنم.

 

8hkq6mcf06dkmbcjf008.jpg

 

حالا لایه آسمان رو انتخاب میکنم ویک لنز هم اونجا اعمال میکنم از مسیر زیر: Filter>Lens Correction

7vx73v4flmxk6u4q0ull.jpg

 

با استفاده از خاصیت Z-depth در رندر با وی ری میتونیم به تصاویر با فوکوس روی قسمتی از اون عمق بیشتری به کار بدیم. وقتی از این افکت استفاده میکنین باید مراقب باشین که زیاد از حد از blur استفاده نکنین چون مقیاس کار رو از بین میبره. من تصویر Z-depth رو با Alpha channel ترکیب کردم و با استفاده از Lens Blur مقادیرش رو تغییر دادم.

تصویر زیر ترکیب Z-depth رو با channel Alpha 1 نشون میده.

 

qxn3s9bz6hbtx282jtlg.jpg

 

تصویر زیر نتیجه تنظیمات blur lens رونشون میده. تنظیمات به این صورت هستش:

Source alpha 1, Blur Focal Distance 65, Radius 9, Threshold 255 and Distribution set on Uniform فوکوس رو هم روی میز و صندلی تنظیم کرد.

 

8348dtylsf7ut3koi2g.jpg

 

اینم تصویر نهایی رندرینگ روز ما :

 

x8v518vyygpu3vqety6k.jpg

 

ادامه دارد...

  • Like 4
لینک به دیدگاه

پست پروداکشن صحنه شب:

توی صحنه شب من با رندر شبی که در وی ری گرفتیم شروع میکنم. میتونید تصویر کلوزآپ نورها رو در اون ببینید.

0grag0d3u4tv013b5fx2.jpg

 

تصاویر زیر تنظیمات نورهای ies هست که در صحنه استفاده کردم. میتونید نوع و شدت اون رو توی تنظیمات ببینید.

 

rp6c3cfzsvdu20lkxjw.jpg

 

77577kw3jajazwslxz28.jpg

 

تصویر دیگه ای که استفاده کردم Self Illumination channel از وی ری هستش. از اون برای روشن تر کردن متریالهای درخشان صحنه م استفاده میکنم.

 

jktwuv48civaraycqucz.jpg

 

تصویر Self Illumination رو لایه بالایی قرار میدم و سعی میکنم توی تنظیمات اونو با لایه زیری ترکیب کنم. Blending Mode اونو روی حالت Screen قرار میدم. Transparency لایه رو روی 69% و Fill Opacity رو روی 91% میزارم. و نتیجه تصویر زیر میشه. من از Diffuse Glow هم برای بیشتر کردن افکت استفاده کردم.

yk6yg2qgefwfgkkl5lcw.jpg

 

 

 

حالا لازمه یه مقدار تنظیمات رنگی رندر اصلی رو هم دستکاری کنیم Selective Color رو از مسیر زیر انتخاب میکنیم و روی حالت سبز میزاریم. (Image>Adjustments>Selective Color)

 

d3x7umkhony7hi9qx2j.jpg

 

حالا محدوده استخر رو انتخاب میکنم و Brightness رو روی +26 و کنتراست رو -5 قرار میدم.

 

a7vw3wwfcdr1ew19viun.jpg

 

ادامه دارد...

  • Like 4
لینک به دیدگاه

در مرحله بعدی من از یک وکتور نور برای درخشش بیشتر منبع نورهام استفاده میکنم. توی بیشتر موتورهای رندر این خاصیت هست ولی وی ری این آپشن رو نداره به همین دلیل مجبوریم توی پست پرو اونو اضافه کنیم.

t71p7e38gj0625n0xsg.jpg

 

 

gsu5af1odq7yq3fpxr.jpg

 

برای افکت نور شمع ها من از براش ستاره ای استفاده کردم. Opacity اونو روی 55% قرار میدم و رنگش رو هم شماره #F7DB9C انتخاب میکنم.

 

5ldfskb1pbc6hwp4chi2.jpg

 

رندر Ambient Occlusion رو روی لایه رندر اصلی قرار میدم و Blending Mode اون رو Multiply انتخاب میکنم.

 

os7ff8bdrlo886rx9q3.jpg

حالا همه لایه ها رو با هم merge میکنم و یک کپی از اون میگیرم و بالای لایه اصلی میزارم یه مقدار افکت Gaussian Blur به اون اضافه میکنم و Blending Mode اونو روی Soft Light میزارم با تنظیمات زیر: Blend Mode Soft Light, Opacity 58% and Fill Opacity 31% .

این کار رو من برای دادن کنتراست بیشتر به کار انجام میدم.

 

 

tpubhq46htg47j7w0k.jpg

 

دوباره لایه ها رو با هم مرج میکنم و لایه Z-depth رو اضافه میکنم. همون تنظیماتی رو که blur lens برای رندر روز انجام دادیم رو روی این لایه هم دوباره انجام میدیم تا بتونیم اونو با لایه زیریش ترکیب کنیم و عمق بیشتری به کار بدیم.

t398nslmbqmfgck18g.jpg

 

تصویر نهایی با اعمال Z-depth :

ksfumtefyw5qzfltlbl.jpg

 

اینم یه تعداد رندر نهایی دیگه:

dory4xwgb9b40nls4pi3.jpg

 

jdardqz7a2kymmdgzzgq.jpg

 

ho8hd4wm9uxp2cs94jt.jpg

 

ممنون از اینکه این آموزش رو خوندید و امیدوارم که بتونه توی کارهای حرفه ای براتون مفید باشه.:icon_gol:

مترجم : سامیار

  • Like 6
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...