Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مرداد، ۱۳۹۳ ۶ سال پیش وقتی قرار شد خیابان ۱۵خرداد غربی به روی خودروها بسته شود و فقط عابران امکان تردد درآن را داشته باشند، نگرانیهایی به سراغ کسبه بازار آمد که نکند چراغ کسب و کارشان کم سو شود و مشتریان، اندک اندک فراموششان کنند. پیادهروی اما حالا مشتریان بازارهم خوب میدانند که اینجا بدون رفت وآمد موتورسیکلتها وخودروها جای ایمنتری برای خرید است و لذت درشکهسواری و قطارهای چرخی را با چیزی عوض نمیکنند. درفاز دوم این طرح، بر سرخیابانهای اطراف یعنی صوراسرافیل، باب همایون، داور و ناصرخسرو نیز تابلوی ممنوعیت تردد خودرو نصب شد تا این معابر با وجود کاخ موزه گلستان به پیادهراهی چند منظوره تبدیل شوند تا انسان به جای خودرو، محور تحولات شهری قرار بگیرد. ۲سال پیش از آن اما خیابان صف یا همان باغ سپهسالاربا چهرهای تجاری نخستین تجربه ایجاد پیادهراه بود. خیابانی که راستهای از باغ سپهسالار در دوران قاجار بود و تا دوره پهلوی دوم نیزمحوری گردشگری و تفریحی محسوب میشد درسال ۸۵به روی خودروها بسته شد تا تهران هم به جمع صاحبان پیادهراه بپیوندد. ورود ممنوعهای جهانی که قطب گردشگری شدندتعدادی از کشورها بهویژه بعد از جنگ جهانی دوم، با رویکرد جدیدی به بازسازی سیما و منظرشهری پرداختند و در این مسیر با نگاهی تازه به انسان، تلاش کردند او را بر خودرو مقدم شمرده یا حداقل از تسلط و حاکمیت وسایل نقلیه برعابران بکاهند. پیادهراه استقلال استانبول، رمبلا در بارسلون، پیادهراهآزادی در بوستون آمریکا که ۱۶ نقطه مهم تاریخی را به هم پیوند میدهد و خیابان استروگت در کپنهاگ دانمارک نمونههایی از پیادهراههای شناخته شده دنیاهستند. پیادهراههایی که عمدتا به راسته خرید تبدیل شده و با بهرهگیری از فضای سبز، تعبیه نیمکت و استراحتگاه، آبنما، تندیس و نورپردازی آرام و دلنشین پیادهراهی خاطرهانگیزرا برای عابران ایجاد کردهاند. گاهی در کنار اینها سکو و محلی برای تجمعات کوچک نیز به چشم میخورد تافعالیت اجتماعی شهروندان را هم زنده نگهدارد. اجرای برنامههای هنری و نواختن موسیقی نیز وقتی به این گذر قدم میگذارد تلفیقی از پیادهراه هنر و خرید را برای عابران خلق میکند. بهعقیده کارشناسان شهری این پیادهراهها که ابتدا هدف اصلیشان جلوگیری از تصادفات و تداخل عبورعابر با وسایل نقلیه بود امروزه با نگاه افزایش کیفیت فضای شهری، توجه به مسائل زیستمحیطی، احترام بیشتر به انسان و نه خودرو و نقشهای اجتماعی و اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفتهاند. نقش کمرنگ پیادهراه در سند جامع حملونقل تهراندر سالهای اخیر تعداد زیادی از شهرهای اروپا و آمریکا تهیه اسناد ویژهای تحت عنوان طرح جامع پیادهراه را مورد توجه قرار دادند. این شهرها با رویکرد جدیدی به جایگاه حضور مردم در این فضا و افزایش کیفیت پیادهروی پرداخته و به شبکه راههای عابرپیاده و هماهنگبودن آن با فضای سبزو بوستانها هویت دادند. در طرح جامع حملونقل و ترافیک تهران نیز که در سال ۸۷تهیه شد در فصلی جداگانه به موضوع دوچرخه وعابر پرداخته شده که شامل شناسایی و ویژگیهای عابران پیاده، شناسایی مشکلات و ارائه اقدامات است. بهبود دسترسی عابران پیاده به سیستم حملونقل ریلی واتوبوس سریعالسیر، انجام اقدامات اصلاحی برای بهبود وضعیت ۵۵۵کیلومتر پیادهرو تهران، جداسازی معابر پیاده از مسیر سواره رو و تأمین ایمنی لازم و تأکید بر ایجاد پیادهراه در محدوده بازار تهران و بازارمبل در مناطق ۴و ۱۷شهرداری و محدوده عبدل آباد در منطقه ۱۹بخشهایی از موارد اشاره شده در فصل دوچرخه وعابر طرح جامع حملونقل است. اما از آنجا که شهر تهران رویکرد ایجاد پیادهراه را انتخاب کرده و تلاش میکند آنرا توسعه و بهبود بخشد شاید لازم است مانند دیگر شهرهای دنیا، طرح جامع و مستقلی برای این منظور تدوین کند. طی تحقیقی که ازوضعیت پیادهراه باغ سپهسالاردرسال ۸۹به عمل آمد این مکان از منظر دسترسی، ارتباط و نفوذپذیری درجه کیفی مطلوبی را کسب کرد اما برای مولفههای تنوع، انعطافپذیری، نظافت و پاکیزگی، هویت، فرم، موانع، کالبد و سرزندگی در رده کیفی کم وخیلی کم قرارگرفت. نمونهای از پیادهراه در دیگر شهرهای کشور خیابان مروی یا سپهسالار تهران نخستین نمونههای پیادهراهسازی در دوران معاصر نیستند. شهروندان تبریز از سال ۷۱به راحتی و بدون نگرانی از تردد خودروها، توانستند ویترین فروشگاههای خیابان تربیت را ببینند و خرید کنند. ضلع شرقی این خیابان به مسیری با عملکرد تجاری و تفریحی تبدیل شد و ۲نقطه بسیار مهم یعنی میدان ساعت و بازارقدیم رابه هم پیوند میدهد که به گفته کارشناسان شهرسازی، این محور مسیری است انسانی و پویا که سبب رونق زندگی اجتماعی شده و هویت بخش و خاطرهساز است و هم به معبر تبدیل شده و هم نوعی مقصد است. در خیابان جلفای اصفهان نیز فضای عبورعابرپیاده بیش از عبور خودروها درنظر گرفته شده است. منبع: معماری نیوز 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده