سامیار220 10919 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مرداد، ۱۳۹۳ این آموزش بخش دوم آموزش نورپردازی با وی ری در اسکچاپ هستش بخش اول این آموزش رو میتونید از این لینک دنبال کنید. در این آموزش به نورپردازی متریالها با خاصیت Emissive می پردازیم.بهمین دلیل شما باید یک سری اطلاعات منطقی و اولیه از اسکچاپ، رندرگیری و استفاده از فتوشاپ رو بلد باشید. متریال Emissive چیست؟ این متریال ها ،متریال های ویزه ای از وی ری اسکچاپ هستن که سطوح خوددرخشنده تولید میکنند. این خاصیت به سطوح، face ها و آبجکت ها اجازه میده که با متریالهای خودشون به منابع نوری تبدیل بشن. در موتورهای رندرگیری دیگه این متریالها self-illumianting material نامیده میشن یا مثلا در وی ری مکس به اونا VRay Light Material گفته میشه. من وقتی برای اولین بار از وی ری اسکچاپ استفاده کردم مایل نبودم که تنها از متریال های خالص Emissive برای نورپردازی مدلم استفاده کنم دلیل اینکارم این بود که ایا این خاصیت برای نورپردازی کافیه؟ آیا من میتونم فقط با استفاده از این خاصیت یک رندر با کیفیت ارائه بدم؟ توی بخش دوم آموزشم سعی میکنم بهترین اطلاعات و تجربیاتم رو درباره کار با این متریال ها در اختیارتون قرار بدم. اما قبل از اون بزارید یه بار دیگه عملکرد پایه ای این متریالها و اینکه در وی ری چطوری به اونا دست پیدا کنیم رو براتون توضیح بدم. Emissive materials به طور معمول برای متریالهای خود درخشنده مثل حباب های نئونی و نورهای LED کاربرد دارند. خب شروع می کنیم : من از یک صحنه ساده استفاده میکنم تا به بهتون نشون بدم که چطوری به راحتی این متریالها دسترسی پیدا کنیم. دوباره مثل آموزش بخش اول camera و physical sky رو خاموش میکنیم. به این دلیل که من میخوام خاصیت Emissive نور صحنه من رو تامین کنه. دسترسی به VRay Light Material : خب پنجره VRay material editor رو باز میکنیم روی متریال مورد نظرمون کلیک راست میکنیم و بعد گزینه create layer و بعد Emissive رو انتخاب میکنیم در پنجره ادیت در بخش Emissive پارامترها به این ترتیب هستن : رنگ (color)، شفافیت (transparency) و شدت (Intensity) که قدرت نور متریال رو کنترل میکنه. گزنه double sided هم این امکان رو به ما میده که سطح ما از هردو طرف دارای این خاصیت بشه.شما میتونید یک سری طرح یا تصویر خاصی رو برای هردو آیتم رنگ و شفافیت اعمال کنین برای این کار کافیه رو آیکن m که در کنار کادر هرکدوم قرار داده کلیک کنین و تصویر موردنظرتون رو لود کنین. این یه رندر سریع با تنظیمات پیش فرض وی ری هستش( دوربین و sun هم هردو خاموش هستن.) Intensity =5 Intensity = 10 یک راه برای از بین بردن لکه های اضافی بالا بردن HSph Subdivise در Irradiance map هستش. HSph Subdivise= 50 HSph Subdivise = 150 HSph Subdivise = 250 4 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مرداد، ۱۳۹۳ ترکیب تصاویر HDRI با IBL : من معتقدم که نورپردازی Emissive و IBL تقریبا مشابه همدیگه هستن. تنها با این تفاوت که تصویری که برای IBL استفاده میشه 32 بیت درحالیکه رنگ و تصویر اعمال شده برای سطوح خوددرخشنده 8 بیتی هستش. بخاطر اینکه نورپردازی HDRI یک تاپیک جدا در این سری آموزش ها هستش به همین دلیل من خیلی روی اون فوکوس نمیکنم و درآموزش های بعدی سعی میکنم راجع به اون توضیح بدم. در تصویر زیر من نورپردازی Emissive رو با IBL ای که یک HDRI در بخش Environment بهش اعمال کردم رو ترکیب کردم. درتصویر زیر HDRI’s Bitmap Gamma مقدار کمی درنظر گرفته شده. اضافه کردن لایه Reflectaion : یکی از بهترین ویژگی های نسخه های جدید وی ری داشتن تعداد زیادی لایه هستش. در رندر بعدی من یک لایه Reflection با مپ Frencel اضافه کردم. که شما میتونید در تصویر یک بازتاب جزئی رو روی سطح ببینید که باعث طبیعی تر شدن کار شد. یک متریال هم به سطح کف اضافه کردم. استفاده از Bitmap برای نورپردازی Emissive : Bitmap ها میتونن در روند تولید نورپردازی با خاصیت emissive به کار اضافه بشن . برای اینکار اول باید یک لایه Emissive درست کنیم و بعد بیت مپ دلخواهمون رو در اون لود کنیم. این کار برای صفحه تلویزیون، آتش و بکگراندهای روشن و نور شمع مفیده یعنی تصاویری که علاوه بر شکل و شمایلشون نیاز به روشن و درخشان بودن هم دارن. من توی تصویر زیر یک صحنه ساده رو انتخاب کردم تا به شما نشون بدم چطوری میتونید یک تصویر روشن رو در صفحه تلویزیون داشته باشید و همچنین چطوری میتونید آتش درون شومینه رو روشن کنین! برای تلویزیون من نیاز دارم که یک تصویر رو بدرستی در صفحه اون جاگذاری کنم این کار توی اسکچاپ خیلی راحت صورت میگیره و من دیگه وارد جزئیات نمیشم چون میخوام بیشتر در مورد متریال اون با شما کار کنم. نکته: در نظر داشته باشید که تصویرتون هیچ کدوم از موارد زیر رو نداشته باشه: UV tiling with bump, displacement, dirt, transparency تصویر کاملا صاف و یکنواخت باشه. حالا ما باید تصویر مورد نظرمون رو در متریال وارد کنیم طبق تصویر پیش برید. تصویر زیر بدون دوربین فیزیکی و IBL با multiplier = 1 رندر شده. Intensity =1 Intensity = 2 4 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مرداد، ۱۳۹۳ تولید آتش اما روشن!!! برای شومینه من تصویریرو که در زیر میبینید تهیه کردم. اونو از اینترنت دانلود کردم و بکگراند اونو رنگ زدم و بعد قسمتهای اضافیشو crop کردم. برای درست کردن متریال آتش من یک صفحه مستطیل شکل بصورتی که توی تصویر میبینید توی شومینه قرار دادم حالا تصویر آتشی رو که آماده کردم به مستطیل اعمال میکنم. تا اینجا رو داشته باشین حالا برنامه فتوشاپتون رو باز کنین. درست کردن یک Transparency Map در فتوشاپ: حالا ما نیاز داریم که یک مپ شفاف بدن اون بکگراند مشکی بسازیم.برای این کار طبق روشی که میگم پیش برید.تصویرتون رو توی فتوشاپ باز کنین روی لایه background دوبار کلیک کنین تا به لایه 0 تبدیل بشه. حالا یک لایه جدید بسازین و اونو زیر لایه بک گراند قرار بدین. لایه بک گراند رو انتخاب کنین و از تب select گزینه color range رو انتخاب کنید ( دقت کنین که محدوده درست انتخاب بشه) با ابزار قطره چکان از قسمت سیاه تصویر اصلی یک نمونه بردارین و fuzziness رو تنظیم کنین و بعد ok کنین. حالا همینطور که لایه انتخاب شده یک Vector Layer Mask بسازید. حالا از قسمت option ماسک روی گزینه invert کلیک کنین. شاید شما بخواهید لبه های کارتون رو نرم تر کنین برای این کار روی ماسک کلیک کنین و گزینه Refine Mask Edge رو انتخاب کنین در این قسمت شما میتونین لبه کار رو ویرایش کنین. حالا روی ماسک کلیک راست کنین و گزینه Add Mask to Selection رو انتخاب کنیددر ادامه یک لایه جدید بسازید و اونو با رنگ سیاه پرکنید حالا لایه 0 رو پنهان کنین و تصویر transparency رو که ساختین ذخیره کنین. 3 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مرداد، ۱۳۹۳ دوباره برگردیم به اسکچاپ : حالا مپی رو که ساختیم طبق تصویر زیر در قسمتهایی که مشخص کردم لود میکنیم. اینم نتیجه کار : من یه تعداد دیگه از همین plane رو که ساختیم کپی کردم و یک مقدار اندازه های اونارو و زاویه هاشون رو تغییر دادم و نتیجه این شد: نتیجه نهایی رندر شومینه و تلویزیونی که روشنشون کردیم!!! اینم یه تعداد رندر دیگه که فقط با متریال های Emissive نورپردازی کردم. پایان آموزش بخش دوم امیدوارم که مفید بوده باشه موفق باشید. 7 لینک به دیدگاه
ehsanmojarrai 18 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 اسفند، ۱۳۹۳ سلام. دو تا سوال داشتم.ممنون میشم مثل همیشه راهنمایی خوبتون رو دریغ نفرمایید. 1-در این آموزش لیوانها به صورت شیشه ای و شفاف هستند.من لیوانها رو خودم کشیدم چطوری میتونم شفاف و شیشه ایش کنم؟ 2- تو یک پست بانک متریال برای اسکچاپ گذاشتین ولی فرمتش با فرمت متریال خود اسکچاپ فرق داره.متریالی که شما گذاشتید رو چطور وارد اسکچاپ کنم و ازش استفاده کنم؟ پیشاپیش ممنون. 1 لینک به دیدگاه
سامیار220 10919 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 10 اسفند، ۱۳۹۳ سلام.دو تا سوال داشتم.ممنون میشم مثل همیشه راهنمایی خوبتون رو دریغ نفرمایید. 1-در این آموزش لیوانها به صورت شیشه ای و شفاف هستند.من لیوانها رو خودم کشیدم چطوری میتونم شفاف و شیشه ایش کنم؟ 2- تو یک پست بانک متریال برای اسکچاپ گذاشتین ولی فرمتش با فرمت متریال خود اسکچاپ فرق داره.متریالی که شما گذاشتید رو چطور وارد اسکچاپ کنم و ازش استفاده کنم؟ پیشاپیش ممنون. سلام پنجره material editor رو از وی ری باز کنید طبق تصاویر که براتون گذاشتم تنظیمات رو انجام بدید. همین مرحله رو یکبار دیگه تکرار کنین ولی اینبار لایه refraction رو انتخاب کنید تنظیمات دولایه diffuse و reflection رو طبق تصویر تنظیم کنید تنظیمات لایه refraction رو هم به این صورت قرار بدید و اما سوال دوم، اون متریال ها، متریالهای vismat هستن که تنظیماتشون کامل انجام شده و مخصوص وی ری در اسکچاپند، برای استفاده از اونها پنجره متریال ادیتور وی ری رو باز کنید و مثل توضیحی که قبل بهتون دادم روی scene material رایت کلیک کنین و اینبار گزینه load material رو انتخاب کنین و متریال رو وارد لیست کنین. موفق باشید 3 لینک به دیدگاه
آریا شفیعی 14 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 اسفند، ۱۳۹۴ سلام رندر من به صورت یک رندر سفید در میاد و رنگ و متریال جسم مشخص نیست وقتی بهشون نور میدم لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده