رفتن به مطلب

کنترل دوربین در متلب


ارسال های توصیه شده

زمانی که به یک جسم گرافیکی،در حالی که در مجموعه ای از محورها نمایش داده می شود ،نگاه می کنید ،در حقیقت آن جسم را از موقعیتی مشخص در فضا ، که جهت خاصی نسبت به آن دارد،مشاهده می نمایید.MATLABابزاری در اختیار شما قرار میدهد که عملکرد آن مشابه دوربینی با لنز بزرگنمایی است.

برای شروع به کار ابتدا دستورات زیر را درپنجره command window بنویسید تا پنجره figure باز شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای کنترل دوربین از نوار ابزارcamera استفاده کنیدوبرای فعال کردن این نوار ابزار از منوی view در پنجره figure،گزینه camera toolbar را انتخاب نمایید.به این ترتیب نوار ابزار camera مطابق با شکل زیر ظاهر میشود.

24ryfztd07fh7uj2gwx.jpg

از سمت چپ هفت ابزار اول برای کترل حرکت دوربین هستند،چهار ابزار بعد مربوط به انتخاب محوراصلی می باشند، نور صحنه، نوع نور دهی و دوابزارآخربرای برگشت به حالت اولیه وایست میباشد.

 

(orbit camera) اولین ابزار ،با استفاده از این آیکن می توانید دوربین را حول محور z (به طور پیش فرض)بجرخانید.میتوانید یکی از محورهای x ،y ،z یا محور آزاد را از بخش انتخاب محور اصلی در نوار ابزار cameraانتخاب کنید.با درگ کردن بر روی شکل شکل حول محوری که انتخاب هست حرکت می چرخد که نسبت به سرعت درگ سرعت چرخش نیز تغییر می کند،با یک بار کلیک یا زدن ابزار stop چرخش متوقف میشود.

محورها در بخش انتخاب محور اصلی عبارتند از:

(Principal Axis X): محور x به عنوان محور اصلی

(Principal Axis Y): محور y به عنوان محور اصلی

(Principal Axis Z): محور z به عنوان محور اصلی

(No Principal Axis): محور آزاد

(Orbit scene light)نور صحنه (scene light) منبع نوری است که به طور پیش فرض،در سمت راست دوربین

در فاصله ای از محل دوربین قرار گرفته است.با استفاده از این آیکن می توانید فاصله منبع نور را از موقعیت دوربین تغییر دهید.درگ کردن بروی شکل باعث می شود نور خود حرکت داشته باشد وبا یکبار کلیک یا با انتخاب آخرین ابزار یعنی stop حرکت متوقف میشود.

ltymk72lwnhnqzf2qmym.jpg

3ysa6qjzz7ae6tdie4lb.jpg

تغییر موقعیت نور با استفاده از ماوس

(Pan/Tilt camera) با استفاده از این آیکن می توانید موقعیت نقطه هدف را با ثابت ماندن دوربین جا به جا کنید.

به طور پیش فرض جابه جایی به صورت کمانی حول محور z انجام می شود. با انتخاب محور z ، می توانید حالت پیش فرض را تغییر دهید.این ابزار نیز با درگ کردن باعث می شود شکل خود حرکت کند .

(Move camera Horizontally/Vertically) در صورتی که سمت چپ ماوس را پایین نگه دارید و ماوسرا افقی وعمودی حرکت دهید،صحنه نیز در همان جهت حرکت می کند.

(Move Camera Forward/Backward) در صورتی که دکمه سمت چپ ماس را پایین نگه دارید و ماوس را به سمت بالا یا راست حرکت دهید ، دوربین به سمت صحنه حرکت می کند.اگر حرکت ماوس به سمت پایین یا چپ باشد ، از صحنه از صحنه دور می شود .

 

b66lq4naa3k5oht53amv.jpg

si0x0gxb1num1sluh2bp.jpg

 

(Zoom Camera) با استفاده از این آیکن می توانید صحنه را بزرگتر کنید. اگر دکمه سمت چپ ماوس را پایین نگه

دارید و آن را به سمت بالا یا راست حرکت دهید ،صحنه بزرگ خواهد شد و اگر آ را به سمت پایین یا چپ حرکت دهید ،کوچکتر خواهد شد.

(Camera Roll) این آیکن دوربین را حول محور می چرخاند و باعث چرخش نمای صحنه می شود .

audcyz5jazn5fwq9w2xf.jpg

88juobc4phy2gwugvl49.jpg

 

(Reset Camera and Scene Light)ابزاری که قبل از ابزار stop قرار دارد باعث می شود هر تغییری که

ایجاد کرده ایم را از بین برود وشکل به حالت اول برگردد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...