رفتن به مطلب

بیماری آفریقایی گاوی در کردستان و زنگ خطرها


ارسال های توصیه شده

[h=1]بیماری آفریقایی گاوی در کردستان و زنگ خطرها[/h]

بیماری دامی لمپی اسکین با مبدا آفریقا که به تازگی از مرزهای غربی وارد ایران شده و چندین راس گاو و گوساله را در شهرستان مرزی بانه در کردستان تلف کرده است، تحت کنترل قرار گرفته تا به طور کامل ریشه کن شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه ای در مورد بروز یک بیماری دامی لمپی اسکین در تعدادی از دامداری ها و روستاهای کشور هشدار داد و اعلام کرد: روزهای اخیر برای نخستین بار لمپی اسکین که یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا است و خسارت های اقتصادی سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی وارد می کند، در تعدادی از دامداری ها و روستاهای استان های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه گزارش و مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است.

 

بر اساس این گزارش، این بیماری که مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نیست، زمانی محدود به قاره آفریقا بود و در سال های اخیر در سایر کشورها از جمله مصر، اردن، لبنان، فلسطین اشغالی، عمان، عراق و ترکیه بروز کرده است.

 

در اطلاعیه هشداری سازمان دامپزشکی کشور آمده است: به منظور جلوگیری از بومی شدن بیماری، سازمان دامپزشکی کشور در زمان حاضر سیاست حذف و ریشه کنی بیماری را بر پایه تشدید اقدامات بهداشتی – قرنطینه ای و معدوم سازی دام های بیمار به اجرا گذاشته است.

 

سازمان دامپزشکی همچنین اعلام کرد: از آنجا که انتقال عامل بیماری علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشرات (پشه ها و مگس های خونخوار) به طور مکانیکی صورت می گیرد و با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی، وزش بادهای شدید در روزهای اخیر و دمای هوا که مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل است، بسیج امکانات در قالب اکیپ های واکنش سریع در سطح استان های درگیر، برای جلوگیری از گسترش بیماری و خاموش کردن بیماری در کانون های اولیه آن ضروری است.

 

سازمان دامپزشکی کشور از دامداران تقاضا کرد که در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در گاوها، اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول، مراتب را به نزدیک ترین واحد دامپزشکی گزارش کرده و از هر گونه نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشکی خودداری نمایند.

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کردستان نیز با تایید مبتلا شدن تعدادی از دام های سنگین استان بویژه در شهرستان مرزی بانه، گفت: تاکنون پنج راس دام بر اثر ابتلا به این بیماری تلف شده و اداره کل دامپزشکی نیز تاکنون 60 دام مبتلا به این بیماری را شناسایی کرده و 15 راس را کشتار و معدوم نموده و مابقی نیز معدوم خواهیم کرد.

 

دکتر محمد جدی پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه این بیماری ویروسی و از خانواده آبله است، افزود: دام های مبتلا به این بیماری باید کشتار و معدوم شوند و گوشت و شیر و سایر احشاء آن قابل استفاده نیست و به منظور سلامت گوشت و فرآورده های گوشتی، تمام دام های مبتلا به این بیماری را کشتار می کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه این بیماری تنها در میان جمعیت گاو و گوساله مشاهده شده و دام های سبک در مقابل این ویروس مقاوم تر هستند، افزود: در شهرستان های دیواندره و مریوان نیز هرک دام یک کانون از این بیماری شناسایی شده اما عمده کانون در شهرستان مرزی بانه قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه منشا این بیماری در گذشته آفریقا بوده و در چند سال اخیر وارد خاورمیانه شده است، گفت: در سال های اخیر این بیماری در میان جمعیت دامی کشورهای ترکیه و عراق گزارش شد و اداره کل دامپزشکی کردستان نیز از زمستان سال گذشته هشدارهایی مبنی بر احتمال ورود این بیماری در میان جمعیت دامی استان اعلام کرد.

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کردستان به برگزاری جلسات آموزشی و توزیع بروشور و کاتالوگ در مورد این بیماری در میان دامداری های استان اشاره کرد و گفت: اداره کل دامپزشکی استان جلسات متعددی با مسوولان دستگاه های مرتبط و استانداری برگزار و هشدارهای لازم در مورد احتمال شوع بیماری را داده است.

 

جدی پور شیوه انتقال بیماری را از طریق مگس و پشه خونخوار اعلام کرد و افزود: باتوجه به اینکه این بیماری بومی کشور نیست و وارداتی است تلاش سازمان دامپزشکی ریشه کن کردن بیماری است و در این راه اقدامات جدی را آغاز کرده ایم.

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه چهار استان مرزی آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و کرمانشاه در معرض تهدید این بیماری هستند، گفت: این بیماری مشترک نیست و قابل سرایت به انسان نمی باشد مشکلی ایجاد نمی کند.

 

وی با اشاره به اینکه این ویروس جزو خانواده آبله است، علایم آن را در گاو و گوساله تب شدید، زمین گیری و دمل پوستی ذکر کرد.

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کردستان یکی از راه های مبارزه با این بیماری را سمپاشی و ضد عفونی برای از بین بردن ویروس ذکر کرد و گفت: یکی از راهکارهای ریشه کن کردن این بیماری کشتار و معدوم کردن دام ها است که تاکنون 60 دام مبتلا به بیماری در بانه شناسایی و به تدریج در حال کشتار و معدوم کردن آنها هستیم.

 

دکتر جدی پور اظهار کرد: غرامت دام های مبتلا به بیماری که کشتار و معدوم می شوند نیز از محل اعتبارات استانی و سازمان سازمان دامپزشکی پرداخت می شود.

 

وی بیماری ویروسی لمپی اسکین را موجب وارد آوردن ضربه اقتصادی به دام دانست و گفت: این بیماری منجر به عقیم شدن دام و قطع شدن شیر می شود و دیگر ارزش نگهداری ندارد و اقتصاد دام را با خطر جدی مواجه می کند.

 

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بانه نیز با اشاره به شیوع این بیماری ویروسی در بین دام های این شهرستان، گفت: تاکنون 5 راس گاوشیری در این شهرستان بر اثر این بیماری تلف و 15 راس نیز معدوم شده اند.

 

دکتر بختیار محبوبی افزود: این بیماری متاسفانه منجر به وارد آمدن خسارت های اقتصادی قابل توجهی به دامداران شهرستان شده است.

 

وی با اشاره به اینکه این بیماری دامی یک بیماری بومی منطقه نیست گفت: این بیماری در اثر مراودادت مرزی و بیشتر از طریق کشورهای همسایه عراق، سوریه، اردن و ترکیه وارد کشور شده است.

 

رییس شبکه دامپزشکی بانه ضمن تقدیر از همکاری بخش خصوصی در معدوم سازی دام های آلوده به بیماری لمپی اسکین در چند روز اخیر بر ریشه کن کردن این بیماری تاکیده کرد.

 

به گفته وی از آن جایی که شغل بخش زیادی از مردم منطقه، دامداری است و این بیماری خسارت های اقتصادی زیادی برای دامدار در پی خواهد داشت سعی ما در شبکه دامپزشکی شهرستان بر ریشه کن کردن این بیماری است.

 

وی، اطلاع رسانی گسترده، همکاری بخشداران و دهیاران در روستاهای تابعه شهرستان در راستای آگاه سازی دامداران از این بیماری، جلوگیری از حمل و نقل دام ها بدون مجوز و جداسازی دام های سالم از دام های آلوده و همچنین سم پاشی مکان های نگهداری دام را از جمله اقدامات موثر در ریشه کن کردن این بیماری عنوان نمود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در ارتباط با خطر انتقال این بیماری از طریق گاو و گوساله به انسان گفت: بیماری ˈلمپی اسکینˈ از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام نیست و خطری برای انسان ندارد.

 

دکتر فرزام بیدار پور به خبرنگار ایرنا، افزود: این بیماری تنها در میان حیواناتی از جمله گاو، گوساله و زرافه شیوع پیدا می کند و به انسان منتقل نمی شود و انسان در معرض ابتلای به این بیماری قرار ندارد.

 

استان کردستان 240 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در شهرستان های مرزی بانه، مریوان، سقز و سروآباد دارد.

 

این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و داشتن مراتع غنی یکی از قطب های دامداری کشور محسوب می شود و با دارا بودن حدود سه میلیون و 500 هزار واحد دامی، سالانه 25 هزار و 600 تن گوشت قرمز و 226 هزار تن شیر در استان تولید می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...