ENG.SAHAND 31645 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 مرداد، ۱۳۹۳ [h=2]از انزوا تا نیرویی پیشرو : زنان کارآفرین خاورمیانه برای رشد به چه چیزی نیاز دارند؟[/h]برای سال ها در خاورمیانه، شرایط سخت، ثروت حاصل از نفت، تسلط مردان بر اماکن عمومی و همچنین جامعه مردسالار سنتی ورود زنان را به دنیای اقتصاد سخت کرد. اما برخی افراد توانستند که از این مانع عبور کنند و در این بخش پیشرفت کنند. زنان کارآفرین همیشه حتی خیلی قبل از اینکه این عبارت بر سر زبان ها بیفتد وجود داشتند. اما طرد شده بودند. در ده سال گذشته تغییرات زیادی رخ داده است. طوفانی خوب باعث افزایش زنان کارآفرین در خاورمیانه شده است: افزایش تعداد زنان تحصیل کرده، افزایش بیکاری مردان و زنان، و افزایش توجه رسانه ها به مسائل اجتماعی در سرتاسر دنیا. زنانی که نمی توانستند در بخش های خصوصی و دولتی کار پیدا کنند، آنهایی که می خواستند رئیس خودشان باشند، و زن هایی که دوست داشتند کارهای جدیدی را راه بیاندازند همه نگاه به کارآفرینی به عنوان گزینه ای مناسب به جای نا امنی شغلی را فراگیر کردند. [h=2]موانع یافتن شغل باعث گسترش کارآفرینی شده است[/h] بگذارید سر خودمان را شیره نمالیم؛ با همه این ها، هنوز هم موانع معناداری برای شرکت کردن زنان در عرصه های اقتصادی و عمومی وجود دارند که باید آنها را پشت سر گذاشت. زنان خاورمیانه همچنان از کمبود موقعیت ها، نابرابری حقوق، نگرش هایی که مانع پیشرفت کاری شان می شود رنج می برند. زنان خاورمیانه با 26% پایین ترین میزان مشارکت شغلی زنان را در دنیا که میانگین آن 52% است دارند. در کشورهای این منطقه پیدا کردن داستان زنانی با مدارک ارشد رشته مدیریت بازرگانی و یا دکترای حقوق که مجبور به کار به عنوان معلم و متصدی بانک شده اند کار سختی نیست. اما نکته مثبت این موانع این است که: داستان آنها باعث شده است تا زنان بیشتر و بیشتری الهام بگیرند و پروژه های کارآفرینی خود را آغاز کنند. این پروژه ها همچنان بیشتر متمرکز در زمینه خدمات و تولید است، مانند تولید پوشاک یا مواد غذایی که نسبت به صنایع تکنولوژی، پتروشیمیایی یا عمرانی و ساختمانی که به عنوان بخش های با ارزش افزوده کمتری به حساب می آیند. با این حال، ما اخیرا زنان بیشتر و بیشتری را می بینیم که ایده هایی خلاقانه برای شروع کسب و کارهای اجتماعی دارند و با وجود رقیبان مرد تلاش فراوانی در شرایط سرازیری و دشوار می کنند. برای مثال برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دو شرکت اجتماعی خلاق هستند که بخش های متفاوتی را هدف قرار داده اند. سوپرماما یک موسسه مصری هدف خود را فراهم آوردن اطلاعات ارزشمند، بودجه و ابزار مدیریت سلامت برای زنانی که به تازگی مادر شده اند، قرار داده است. Trochet که در عربستان شروع به کار کرده و جوایز بسیاری (برنده بهترین موسسه عربی از هاروارد و ام آی تی) را کسب کرده است به زنان معلول کمک می کند تا شغل پیدا کنندو هم چنین با استفاده کیسه های پلاستیکی برای ساخت وسایل تزیینی متفاوت به محیط زیست کمک می کنند. در حالی که موقعیت ها و بخش های بیشتری به وجود می آیند، زنان بیشتری ریسک این را می پذیرند که ثابت کنند ایده های غیر سنتی آنها ارزش سرمایه گذاری را دارد. [h=2]دسترسی به منابع مالی هم چنان مانعی اساسی برای زنان کارآفرین است.[/h] مانعی که بیشتر زنان با آن مواجه هستند سرمایه است. مردان و زنان هر دو برای شروع کسب و کاری جدید با چالش های زیادی مواجه می شوند. فضای اقتصادی در خاورمیانه به شدت رقابتی است و با محدودیت منابع مالی درگیر می باشد. برخلاف مناطق دیگر، موقعیت های سرمایه گذاری (چه توسط بانک ها یا منابع دولتی) برای آغاز کننده های یک حرفه بسیار محدود است. سیستم اقتصادی این منطقه هنوز آن قدر تکامل نیافته که بتواند مدل های اقتصادی جدید را با اشتیاق درک کند و بپذیرد. بنا براین، سرمایه گذاری هم چنان مانعی بزرگ برای معامله های مخاطره آمیز جدید و خلاقانه است. به خصوص کسب و کارهای اجتماعی برای پذیرفته شدن توسط سرمایه گذاران احتمالی تلاش می کنند. اکثر سرمایه گذاران حس می کنند که اگر هدف اصلی یک سازمان مسائل اجتماعی باشد، آن کسب و کار باید به شکل یک سازمان غیر دولتی یا سازمانی خیریه فعالیت کند تا یک کار تجارتی. طرز فکرها به آرامی به سمت ادغام این دو ایده حرکت می کنند (این ایده که یک کار تجاری می تواند هم مقاصد اجتماعی داشته باشد و هم به سود دهی برسد) اما ما هنوز با نرمال و باب شدن این طرز فکر خیلی فاصله داریم. برای زنانی که در این فضا کار می کنند، مشکل دیگری هم وجود دارد. مطالعات نشان داده اند که در دنیا، مردها در مصون کردن سرمایه هنگام شرایط بد از زنان هم تراز خود موفق تر عمل می کنند. عقاید مردسالارانه در دنیای اقتصاد و تجارت که مردها قابل اطمینان تر هستند فراگیر و ریشه دار است. یک راهکار مناسب برای افزایش کارآفرینی زنان در خاورمیانه ،توانمند کردن آن ها در دست یابی اختصاصی به سرمایه های "مخصوص زنان" است. با اینکه این راهکار ممکن است به نظر یک تبعیض معکوس بیاید، راه حلی است برای همسطح کردن شرایط و ایجاد موقعیتی برای زنان که بتوانند برای جلب سرمایه با یکدیگر و نه با مردان رقابت کنند. این کار باعث آسان شدن وارد شدن زنان کارآفرین به دنیای تجارت شده و به آنها فرصتی می دهد تا موفقیت مالی کسب و کار خود و مدل های کارهای اجتماعی شان را به اثبات برسانند. یک منبع سرمایه مختص زنان می تواند نیروی محرکه ای قوی برای زنانی باشد که در جست و جوی ایده هایی فرای بخش های "سنتی" مُد و غذا هستند، می خواهند نوآوری کنند و ریسک های حساب شده ای انجام دهند. احتمالات (مانند مزیت های بالقوه برای زنان، خانواده هایشان و به طور کلی جوامع) نامحدود هستند. بگذارید به زنان در خاورمیانه فرصتی برای مبارزه بدهیم. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده