رفتن به مطلب

مجازات حبس برای مبلغان منع بارداری


ارسال های توصیه شده

شفاآنلاين -کلیات طرح سه ماده‌ای مجلس برای افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت روز گذشته تصویب شد.

به گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،مخالفت‌ها و انتقادات نمایندگان بیش از همه متوجه ماده یک این طرح است که پیش‌بینی شده اقدامات جراحی برای پیشگیری از بارداری (وازکتومی، توبکتومی، سقط جنین، عقیم‌سازی) مشمول 2 تا 5 سال حبس می‌شود.

پیرو ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری تمهیدات ویژه‌ای در زمینه افزایش جمعیت در دستگاه‌های مختلف اندیشیده شد که می‌توان از آن جمله رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای درمان ناباروری و نیز ارائه مکمل‌های ویژه به زنان باردار اشاره کرد.

هرچند در حال حاضر طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی است و حمایت از افزایش جمعیت نیز یکی از اهداف این طرح است اما نمایندگان دیروز اصرار داشتند که این طرح سه ماده‌ای هم به تصویب برسد.

این در حالی است که در راستای بندهای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، افزایش جمعیت باید با رفع موانع و ارائه تسهیلات ویژه به خانواده‌ها محقق شود؛ رفع موانع بیمه‌ای برای فرزند سوم به بعد، پرداخت هزینه ازدواج به بیمه شدگان تأمین اجتماعی، ایجاد شرایط کار برای فعالیت مادران باردار و گذراندن بدون دغدغه دوران بارداری، حل مشکلات زوج‌های نابارور، نظام ارائه مشاوره بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی، ترویج فرهنگ کار همراه با سبک مصرف کالاهای ایرانی با رویکرد توسعه اشتغال و هدف‌گذاری برای خانواده‌های کم توان از جمله بندهای اشاره شده در این سیاست‌هاست.

کلیات این طرح روز گذشته از سوی نمایندگان با 162 رأی موافق، 11 رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید و برای اصلاحات به کمیسیون بهداشت بازگشت داده شد.

ë مغایرت این طرح با سیاست حبس زدایی نظام

با وجود این‌که نگاه دستگاه قضا مبتنی بر حبس زدایی است، تصویب چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی کاملاً مغایر با این سیاست تلقی می‌شود. اینها بخشی از اظهار نظر مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است.

وی به عنوان مخالف تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایران دراین باره می‌گوید: در ماده 1 این طرح آمده است هر گونه عمل جراحی برای جلوگیری از بارداری جرم تلقی می‌شود و مجرم به تحمل حبس بین 2 تا 5 سال محکوم می‌شود. این در حالی است که سیاست مقام معظم رهبری و نگاه دستگاه قضا مبتنی بر حبس زدایی است و این‌که ما جرائم منجر به حبس را توسعه دهیم، کاملاً بر خلاف سیاست‌های مقام معظم رهبری حرکت کرده‌ایم.

دواتگری می‌افزاید: از سویی طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در سال 1391 در مجموع 5/3 میلیون نفر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات پیشگیری از بارداری، اعم از وازکتومی، توبکتومی، قرص‌های ضد بارداری و آمپول‌های ضد بارداری دریافت کرده‌اند. این خدمات در شرایطی ارائه شد که سیاست نظام برپایه کاهش جمعیت بود. حال براساس کلیات طرحی که به تصویب رسید هر گونه عمل جراحی که از بارداری جلوگیری کند جرم محسوب می‌شود این در حالی است که فقط 2 مورد از 14 روش پیشگیری از بارداری به عمل جراحی ختم می‌شود.

وی می‌گوید: در سال 91 از میان 5/3 میلیون نفری که از وزارت بهداشت خدمت دریافت کرده‌اند تنها 100 هزار نفر به اعمال جراحی وازکتومی و توبکتومی روی آوردند. بنابراین این طرح و مجازات در نظر گرفته شده فقط 3 درصد این افراد را شامل می‌شود. بی‌تردید وضع قانون برای 3 درصد مشمولین یک موضوع خاص و قدری دور از منطق است.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر با اشاره به این‌که فرد مشمول مجازات در این طرح مشخص نیست، ادامه می‌دهد: ایراد دیگری که به این قانون وارد است به افراد مشمول این مجازات باز می‌گردد. بطوری که در قانون میزان مجازات تعیین شده است (بین 2 تا 5 سال حبس) اما فردی که مشمول این مجازات است، مشخص نیست. بطور مثال در عمل توبکتومی مشخص نیست چه کسی مستحق مجازات است، پزشک، مرد یا زن؟

ë تبلیغ جلوگیری از بارداری جرم و مبلغ مجازات می‌شود

دواتگری در این باره می‌گوید: در ماده 2 این قانون آمده است، وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و وزارت فرهنگ در رسانه‌ها و افکار عمومی موظف به برخورد با هر گونه تبلیغ پیشگیری و جلوگیری از بارداری است و باید افراد خاطی را به دستگاه قضا برای مجازات معرفی کرد. طبق اصل 36 قانون اساسی که بر قانونی بودن جرم و مجازات دلالت دارد، هر فعل و ترک فعلی که برای آن مجازات تعیین شده جرم تلقی می‌شود. حال سؤال اینجاست که اگر وزارت بهداشت یا وزارت فرهنگ فردی را به عنوان مبلغ جلوگیری از بارداری (به عنوان مثال پرستاری که در بیمارستان توصیه به عمل توبکتومی کند) به دستگاه قضا معرفی کند چه مجازاتی برای او در نظر گرفته می‌شود. بی‌تردید به دلیل این‌که مجازاتی برای چنین جرمی تعیین نشده است دستگاه قضا الزاماً مجبور به رها کردن فرد خاطی خواهد بود.

وی با انتقاد از تصویب کلیات چنین طرحی در مجلس می‌افزاید: مقام معظم رهبری اعلام کردند که سیاست تحدید جمعیت اشتباه بود. حال به جای این‌که بطور مثال قانون سال 72 که به منع پوشش بیمه‌ای فرزند چهارم و ممنوعیت ارائه مرخصی زایمان برای فرزند چهارم و منع ارائه دفترچه بیمه برای فرزند چهارم دلالت داشت را فسخ کنند چنین قوانین ایجابی وضع می‌کنند. از طرفی مجازاتی تعیین می‌کنند که در گذشته در خصوص هیچ یک از جرائم تأثیر مثبتی به همراه نداشت. حبس مجازاتی بود که برای فرد معتاد در نظر گرفته شد، اما چقدر توانست از آمار اعتیاد در کشور بکاهد؟ بی‌تردید وضع چنین قوانینی با چاشنی مجازات حبس، تأثیری در این زمینه نخواهد داشت.

به گفته دواتگری، این‌که کشور ما به سمت پیری در حرکت است و نیاز به افزایش جمعیت و جوان شدن جامعه داریم امری است انکار ناپذیر، اما رسیدن به چنین هدف مقدسی نیازمند ارائه روش‌های ایجابی است نه روش‌های سلبی.

وی اذعان می‌دارد: جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه است. از طرفی زمانی که مسکن جوان مهیا باشد، دغدغه اشتغال در بین قشر جوان وجود نداشته باشد و سیاست‌های تشویقی برای ازدیاد جمعیت در نظر گرفته شود خود به خود این مشکل حل خواهد شد. بطور مثال ادارات دولتی و یا شهرداری‌ها مکلف شوند برای کسانی که صاحب فرزند می‌شوند 3 تا 4 سال به صورت رایگان از طریق مهد‌های کودک خدمت ارائه کنند. بی‌تردید با فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در جامعه خانواده‌ها خودشان از فرزند‌آوری استقبال خواهند کرد و نیازی به روش‌های سلبی و بازدارنده نخواهد بود.

ë طرح برای اصلاحات به کمیسیون بهداشت بازگشت

محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که با تصویب این طرح موافق بود دراین باره به ایران می‌گوید: در قالب این طرح با هر گونه اقدام و جراحی که منجر به جلوگیری دائم از بارداری شود، مقابله قانونی خواهد شد. گرچه به گفته برخی نمایندگان این طرح با ایراداتی همراه است که مقرر شد برای اصلاحات در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

وی می‌افزاید: طبق این مصوبه باید وزارت بهداشت مکلف شود طی یک آیین‌نامه بیماری‌هایی که باید فرد در آن از چنین جراحی‌هایی بهره ببرد مشخص و ارائه دهد. بنابراین افرادی که خارج از این آیین نامه به چنین روش‌هایی روی آورند مجرم شناخته و محکوم به تحمل مجازات خواهند بود.

قربانی در خصوص مجازات حبس در این طرح می‌گوید: به دلیل نقدهایی که به این مصوبه وارد شد، در کمیسیون بهداشت و قضا سعی خواهد شد این مجازات‌ها به مجازات‌های نقدی یا دیگر مجازات‌ها تبدیل شوند.

علت برخی موافقت‌ها از این طرح حرام بودن عمل جراحی برای عقیم‌سازی در شرع است که این نمایندگان معتقدند نباید چنین عمل‌هایی در بیمارستان‌های دولتی انجام شود. به هر ترتیب در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس تمامی اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغ راجع به تحدید موالید و کاهش فرزند‌آوری ممنوع است و مرتکب به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی (دو تا پنج سال حبس) محکوم خواهد شد.

ايران

لینک به دیدگاه

واکنش دولت به مجازات منع بارداری

روزنامه ایران: این روزنامه در تیتر یک خود از "واکنش دولت به مجازات منع بارداری" اشاره کرده است. در بخشی از این مطلب از قول وزارت بهداشت خطاب به نمایندگان می خوانیم: "حقوق شهروندی را لحاظ کنید"

در همین راستا سایت عصرایران نوشت: " اگر مسوولان به جای شعار و پیش کشیدن پای زندان و نظایر این، به وظایف ذاتی خویش در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه بپردازند و خانواده ها نسبت به تأمین نیازهای مادی و معنوی کودکان شان آسوده خاطر کنند، جمعیت به طور طبیعی افزایش می یابد چون خانواده های ایرانی اصولاً فرزند دوست هستند و اتفاقاً عدم تمایل شان به فرزند آوری نیز از همین فرزند دوستی است زیرا نمی خواهند انسانی را به دنیا بیاورند که در تأمین نیازهای اولیه اش هم درمانده اند."

لینک به دیدگاه

با توجه به این مصوبۀ بسیار مهم مجلس محترم بنظر میرسه تمامی مشکلات جامعه اعم از تورم، فقر ، بیکاری جوانان و مشکلات سیاسی و .............توسط قانونگذاران محترم برطرف شده و مشکل عدیده ای بجز افزایش نرخ زاد و ولد در جامعه باقی نمانده که آن را هم از طریق جریمۀ حبس مرتفع خواهند نمود...

لینک به دیدگاه
با توجه به این مصوبۀ بسیار مهم مجلس محترم بنظر میرسه تمامی مشکلات جامعه اعم از تورم، فقر ، بیکاری جوانان و مشکلات سیاسی و .............توسط قانونگذاران محترم برطرف شده و مشکل عدیده ای بجز افزایش نرخ زاد و ولد در جامعه باقی نمانده که آن را هم از طریق جریمۀ حبس مرتفع خواهند نمود...

 

البته توجه دوستان رو جلب میکنم به جیره بندی آب در کلان شهر های کشور که با افزایش جمعیت مشکل کم آبی کاملا مرتفع خواهد شد و مردم میتونن از ادرار خیل کثیر نوزادان متولد شده بنوشند

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

[h=2]عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با سینانیوز:[/h] [h=1]بدون شک امکان حذف قانون حبس پیشگیری از بارداری وجود دارد :ws3:[/h] [h=2]مجتبی رحماندوست با اشاره به اینکه قانون حبس مجازات جلوگیری دائمی از بارداری طبیعی نبوده و قابل قبول فضای عمومی نمایندگان نیست گفت: «بدون شک این موضوع جزء مواردی است که از طرح حذف خواهد شد.»[/h] مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص تصویب قانون حبس برای اعمال پیشگیری از بارداری گفت: «وقتی کلیات طرحی تصویب می‌شود به این معنی نیست که تمام بند‌ها، جزئیات و تبصره‌های آن مورد قبول نمایندگان است.»

 

وی با تاکید بر اینکه نقص جزئیات طرح به معنی عدم مخالفت با کلیات طرح نیست، افزود: «اگر در مجلس بسته ۵۰ ماده‌ای به رای گذاشته شود بنده اگر با ۱۰ ماده آن کاملاً مخالف باشم وقتی رای‌گیری کلیات می‌شود به کلیات رای می‌دهم؛ چرا که به این بسته قانونی نیاز داریم. زمانی که نوبت به ماده‌ای برسد که بنده با آن مخالف هستم بیان می‌کنم و در کمیسیون‌های تخصصی جزئیات طرح در مورد آن ماده بحث می‌‌شود و امکان تغییر و تحول بسیاری در آن وجود دارد.»

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه ۲تا ۵ سال حبس مجازات جلوگیری دائمی از بارداری طبیعی نبوده و قابل قبول فضای عمومی نمایندگان نیست، گفت: «کلیات یعنی نیاز به قوانینی که تکثیر نسل را تشویق کند و قوانین محدودکننده نسل گذشته برداشته شود.»

 

مجتبی رحماندوست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان حذف این ماده در طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت وجود دارد، گفت: «بدون شک این موضوع جزء مواردی است که از طرح حذف خواهد شد.»

 

به گزارش خبرنگار سینانیوز، در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس کلیه اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم‌سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغ راجع به تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع شده و مرتکب به مجازات مندرج در ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی (دو تا پنج سال حبس) محکوم خواهد شد.

منبع:sinanews.ir/news

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...