Mohammad Aref 120454 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 خرداد، ۱۳۹۳ دلقک، شخصیتی از ژرفای فرهنگ عامیانة کشورهاست که محبوبیت مردمی به آن جایگاهی ماندگار بخشیده است و آن را به الگویی ثابت، فراتر از زمان و مکان تبدیل کرده است. او هوشمندانه خود را با افق اجتماعی روز هماهنگ ساخته و جایگاه خود را در میان فرهنگ مردمی ثابت و استوار نگاه داشته است. شناخت بهتر مفهومی چون دلقک نیاز به مطالعاتی تبارشناسی در چگونگی شکلگیری و گونه شناسی در بررسی نمونه های موجود دارد. دلقک سنتی نمایشهای ایرانی در سه گونة بقالبازی، سیاه بازی و خیمه شب بازی را می توان ادامة گروه های اجتماعی دانست که تبار آیینی، اجتماعی و تاریخی او به نظر می رسند و به شکلی کلی با محور "دیگری" مشخص شده اند. بلاگردان از نظر آیینی، خنیاگر، کولی و نیرنگ باز (عیار) از نظر تاریخی و دلقکهای میدانی و دربار از نظر اجتماعی، تبارهای دلقک سنتی ایرانی هستند. جستجوی تباری ویژگیهای دلقکهای نمایش سنتی در گروههای تباری، هم چنان که آنها را ژرف و چند لایه میسازد، افقی برای مطالعة ادامة کارکرد دلقک سنتی ایرانی تا امروز به دست می دهد. واژه های کلیدی: دلقک، دیگری، بقال بازی، سیاه بازی، خیمه شب بازی نویسندگان: نغمه ثمینی، بهروز محمودی بختیاری، محمد باقر قهرمانی، شیوا مسعودی دانلود مقاله 2 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 خرداد، ۱۳۹۳ جالب بود محمد اینو داونلودش کن عالی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده