رفتن به مطلب

کودکی قدرتمند می‌خواهید؟ با او بازی کنید


afa

ارسال های توصیه شده

بزرگ‌ترها تمایل دارند بازی را یک فعالیت نه چندانمهم در نظر بگیرند، اما بازی در رشد شخصی و اجتماعی کودکان اثری بسیار مهمدارد و این اثر در تمام زندگی ادامه می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد که بازی فعال و پر از تصور و تخیل نه تنها بیشتراز سرگرمی و تفریح صرف بر رشد کودکان تأثیر دارد بلکه به رشد ابعاد فکری،اجتماعی، عاطفی و جسمانی کودکان کمک زیادی می‌کند. بازی دوران کودکی مبنایی برای یادگیری و موفقیت تحصیلی آینده اوست.تحقیقات نشان می‌دهد که بازی و داشتن زنگ تفریح در مدرسه عملکرد درسیبچه‌ها را تقویت می‌کند. از طریق بازی بچه‌ها یاد می‌گیرند چگونه بادیگران تعامل کنند. مهارت‌های زبانی خود را افزایش دهند مسائل را شناخته وآن‌ها را حل کنند و توانایی‌های خود را بشناسند. به بیان خلاصه بازی به بچه‌ها کمک می‌کند تا جایگاه خود را در جهانبیایند. با رشد مفاهیم انتزاعی و ریاضی در آن‌ها باعث می‌شود تا جهان واقعیرا بهتر درک کنند. بازی برای رشد حافظه، مهارت‌های حل مسئله و خلاقیت درکودکان بسیار اهمیت دارد. بازی در رشد کودک نقش‌های متفاوتی برعهده دارد.

 

رشد جسمانی: بازی سخت و ورجه وورجه کردن باعث تسریع رشد بچه‌ها می‌شود.بازی، پیشگیری کننده خوبی در برابر چاقی کودکان است. بازی باعث رشد عضلاتو تناسب اندام در بچه‌ها می‌شود. رشد اجتماعی و عاطفی: بازی موجب می‌شود که کودک خود را به‌عنوان عاملفعال در محیط به حساب آورد و نه شخصی که فقط واکنش نشان می‌دهد. درخانواده و مدرسه معمولا از کودک می‌خواهند که از الگوهای رفتاری تعیینشده پیروی کند. اما در دنیای بازی کودک می‌تواند دنیا را آن‌قدر کوچک کندکه اندازه قدش شود و به میل خود آن را دستکاری کند. بچه‌هایی که بازیگروهی انجام می‌دهند نسبت به سایر کودکان قدرت همکاری، تصمیم‌گیری و رهبریبهتری دارند. همچنین در کنترل رفتار خود، کاهش پرخاشگری و... موفق‌تر عملمی‌کنند.‌

 

تمرین نقش‌ها: کودک در نقش‌های پدر، مادر، فروشنده، مدرسه، دکتر و... بازی می‌کند و به کمک بازی‌های سازمان یافته یاد می‌گیرد که به نوبتبازی کند و فعالیت‌های خود را در ارتباط با فعالیت‌های فرد دیگری انجامدهد.

 

شکل گیری هویت: بازی موجب می‌شود که کودک از خود بیرون بیاید و خود رااز دید دیگران نگاه کند. بدین ترتیب کودک به خویشتن پنداری خود شکلمی‌دهد.

 

شاد بودن: شواهد نشان می‌دهد بچه‌های سالم همه سنین عاشق بازی کردنهستند. متخصصان و روان شناسان کودک معتقدند که مقدار زمانی که کودکان بهبازی می‌پردازند عامل مهمی برای شاد بودن آن‌ها در بزرگسالی است. با توجهبه اهمیت بازی برای این‌که والدین بهتر بتوانند از این فعالیت مهم برایرشد و پرورش کودک خود استفاده کنند، لازم است نکاتی را در نظر داشتهباشند: 1.مدت زمان تماشای تلویزیون را در کودکان کاهش دهید. بچه‌ها معمولاًساعات زیادی را به تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهندکه منجر به پرخاشگری، چاقی و... در آن‌ها می‌شود. بنابراین لازم است از مدتزمان تماشای تلویزیون کاسته شود و به زمان بازی‌های مفید آن‌ها افزوده شود. 2.بیش از حد برای فرزندان‌تان برنامه‌ریزی نکنید. کودکان را وادار نکنیددر سنینی که بیشتر دوران بازی و فعالیت‌های شاد برای آن‌هاست در کلاس‌هایمختلف درسی و آموزشی صرف کنند. خانواده‌هایی که بیش از حد با برنامه عملمی‌کنند اوقاتی را برای بازی کودکان خودباقی نمی‌گذارند. 3.اسباب بازی‌های ساده برای بازی بچه‌ها انتخاب کنید. اسباب بازی‌هایساده و مواد طبیعی مانند چوب، جعبه، توپ، عروسک، شن و... برای بچه‌هافرصتی جهت بروز خلاقیت در آن‌ها به‌وجود می‌آورد. 4.ماجراجویی را در آن‌ها تشویق کنید. زمانی را برای بازی‌های خارج از خانهاختصاص دهید طوری که بچه‌ها بتوانند بدوند، بالا بروند، مکان‌های قایمباشک برای خود پیدا کنند و به خیال پردازی بپردازند. 5.آن‌ها را برای انجام کارهای واقعی نیز تشویق کنید. فعالیت بزرگسالان مثلآشپزی، چمن‌زنی، شستن ماشین و.. الهام بخش بازی بچه‌ها هستند. اجازه دهیدتا بعضی مواقع در امور خانه کمک کنند تا قدرت خلاقیت‌شان افزایش یابد.بچه‌ها دوست دارند زمان کوتاهی را به بزرگسالان کمک کنند و سپس به سراغبازی خود بروند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...