رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ارسال شده در

gd7hd72qca0mqre2sg5n.jpg

 

معماران: گروه معماری رازان، متن و زمینه

 

موقعیت: تهران، ایران

 

مدیران: علیرضا تغابنی و پریسا علی محمدی

 

مساحت ساخته شده: 300 متر مربع

 

سال ساخت پروژه: 2008

 

مترجم:کارگاه ترجمه نواندیشان

 

به ما از طرف یک دوست طراحی خانه ای پیشنهاد شده بود: قرار بود ما برایشان یک خانه ای بسازیم ؛ ساختمانی که برای بهترین دوستمان مناسب باشد.او منتظر چیز خاصی نبود. یک ویلا عادی، که فقط از شرایط ناخوشایندی، که ممکن بود برایش پیش بیایید در امان باشد. با توجه به قوانین شهرداری و شیب بالای سایت، ما به سمت طرحی با محوریت تراس ها متمایل شدیم.

 

این سایت به جنوب شرق امتداد شد؛ و یک نمایش خالص و باور نکردنی در مقابل ما ایجاد می کرد.برای ما دو جعبه برای ساخت موجود بود؛ جعبه ای بروی جعبه دیگر، مانند دو قاب؛ که برای ثبت دیدهای مختلف از موقعیت محل و فراتر از همه برای گرفتن لذت بیشتر از نور خورشید در نظر گرفته شد.

 

آنها می خواستند از فضای بدون پوشش بر روی جعبه ی اول برای برگزاری جشن ها و مراسم خود استفاده کنند، بنابراین ما اتاق های خواب را به جعبه ی پایینی منتقل کردیم و آشپزخانه و اتاق نشمین درجعبه ی بالایی قرار داده شد. در پاسخ به درخواست آنها حیاط با فضاهای عمومی در ارتباط بود. پوشش شیب دار بر روی سقف نهایی نیز یک راه حل فنی برای زمستانهای سخت و پر برف است.

 

و در رابطه با آن پوششهای چوبی و خراشیده شده که به لبه ی بالکن ها متصل است: آنها برای محافظت از خانه و همه کسانی که برای استراحت به این خانه می آیند در برابر باد، برف ساخته شده اند،و ما دوست داشتیم به مانند نقاش L.Fontana، از میان آن قسمت های خراشیده شده در آن، دید های مصنوعی به طبیعت را برای افراد ایجاد کنیم.

 

دسترسی به بخش مرکزی از طریق راه پله ایست که در ورودی اصلی واقع شده است (در سطح پایین تر / از مرز بین فضای بیرونی و در) و در وسط راه خود تا رسیدن به ورودی اصلی ساختمان (جعبه بالا / اتاق عمومی) یک راه به منطقه خصوصی (جعبه بالا) نیز وجود دارد.و این باعث شده که حس شود آشپزخانه به صورت معلق قرار گرفته است.

 

j039g5tn7ar5vrok0qg.jpg

 

ja6du351j9aq3b9s9fe0.jpg

 

1ih9msa3v1lrg13jhy.jpg

 

3hpe4jult3vj1zap3h6.jpg

  • Like 1
  • پاسخ 54
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ارسال شده در

d567cuxu885erlv048d1.jpg

 

06vs4bmd373du076u50.jpg

 

h34os9as18cnuopqrdy.jpg

 

kkh6ixfhjrsg8ndk2e90.jpg

 

7rnfr9lbijdvx4n51fl4.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

مدارک و نقشه ها(البته پلان یک تراز موجود نبود)

 

lsmhv13v007l1cqhbse.jpg

 

gys691r7q2skki1lkedi.jpg

 

y15bhl9yetugcwge8qw.jpg

 

gxdgp07es36cxxz1mng4.jpg

 

hcgbkjfx6x8uyymyws7.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

72swxq1h6pa4dyxziayf.jpg

 

d79242vl3feh6q3cjkf.jpg

 

bpkx5w8ls2asioflk3bi.jpg

 

6vyhpwg6qzjzelodb5ya.jpg

  • Like 1
  • 2 هفته بعد...
ارسال شده در

wm1ev51xyqyvnd56x9.jpg

 

معماران: علیرضا تغابنی- Next Office

 

محل پروژه: کردان، ایران

 

مساحت: 1118فوت مربع

 

سال: 2013

 

عکس: پرهام تقی اف

 

طراحی و توسعه: روح الله رسولی

 

همکاران طرح: مسعود ساقی، فریده آقامحمدی

 

مشاوره تقویت سازه: وحید قره نیا

 

مشاور مکانیک: هوفر اسماعیلی

 

مشاور برق: نینا عموشاهی

 

مشاور لندسکیپ: بابک مُستوفی صدری

 

نظارت: مسعود ساقی، روح الله رسولی

 

ساخت: دفتر اجرای خاص

 

گرافیک و ارائه: هیوا فرج پور بختیاری، فرزاد کفاعی، عسل کرمی، سپیده صراف زاده زرگر

 

مترجم:کارگاه ترجمه نواندیشان

 

 

معمار درباره پروژه خود می گوید: در این پروژه قصد اولیه ما در واقع برنامه ریزی ارتباط میان فرم، فضا، و ساختار بود. این پروژه به استودیوی ما در حالی ارجاع شد، که یک سال از انجام آن می گذشت و با نارضایتی مشتری همراه بود. اسکلت و دیوارهای مانع و ساختار کلی به طور کامل ساخته شده بود. در مرکز پروژه، یک وید هشت ضلعی محاطه شده توسط یکسری ستون وجود داشت، که دقیقا همان چیزی است که مشتری از شکل و اندازه ی آن ناراضی بود. این وید، آنطور که مد نظر او بود؛فضای داخلی را نمی توانست به صورت گسترده، روشن نشان دهد.

 

ما به این پی بردیم که تنها راه حل برای احیای این پروژه این است که این مشکل را به عنوان یک فرصت و نه یک مانع برای پیشرفت در نظر بگیریم. بر این اساس، با گسترش وید مرکزی و حذف قسمت جنوبی آن از بالکن یک دید گسترده به چشم انداز ارائه شد. بعد، ما با تقویت سازه ، کنسول جنوبی را به بالکن موجود ،متصل کردیم. با انجام این کار، و از بین بردن دال های جانبی و کلاه فرنگی روی سقف سازه ، حجم کلی تبدیل به یک فرم مکعبی شد.

 

بعد، ضلع جنوبی آن به داخل ساختمان و به سمت وید مرکزی کشیده شده؛و با پوشش ستون ها، اتصالی مستقیم بین درون و برون ایجاد کرده است. این عمل به دیوار جنوبی این اجازه را می دهد که نقش اساسی به عنوان یک عنصر قابل انعطاف داشته باشد ،که نه تنها به نیازهای سازه ای پاسخ می دهد؛بلکه در عین حال برای تعامل با زیبایی شناسی، عملکرد، و سازمان فضایی از هر دو منظر داخلی و خارجی تلاش می کند.

 

در نهایت، سطح نما برای ایجاد یک حس پویایی و سیالیت در سراسر خانه و در عین حال تامین الزامات مربوط به طرح است.این استراتژی سازماندهی شده بدنه ای ارایه می دهد که نور،جریان هوا و چشم اندازها را برای نمایش ویژگی های مبتکرانه و متمایز این اثر ، به درون هدایت می کند.

 

در شروع خانه را در یک چشم انداز گسترده با تسخیر مناظر لذت بخش از کوه های البرز و در پس زمینه ی آن در حال استراحت می بینیم. با در نظر گرفتن محدودیت های ساختاری، استراتژی طرح راهی را در پیش گرفت که در آن اسکلت اولیه قابل تغییر باشد تا این حجم مکعبی را دربر گیرد و آن را به بنایی متمایز تبدیل کند. نتیجه، ساختمانی مکعبی بود با نمایی الاستیک که به سبب کشیده شدن در نمای جنوبی حاصل شده بود. کشیدن نما به سمت فضاها و ستون ها صرفا به دلیل ضرورت های ساختاری نبود و خصوصیاتی نیز برای فضای درونی و بیرونی نیز ایجاد کرد.

 

این ساختمان به یاد نام قدیمی محل خانه،کوهسار نام گرفت.

 

 

سازه:

 

یک سقف با طول 20 متر پروژه را پوشانده است. در ابتدا، متدولوژی سازه ای برای اعمال سطح نما، اجرای یک دیوار مانع متصل به سیستم تحمل بار بود.،که این در ساختار کلی محاسبه و مدل سازی با نرم افزار سازه ای انجام شد. بعد، برای فرآیند ساخت، خرپاهای عمودی متناسب با فرم معماری طراحی شد. پس از آن، سطوح تراش های CNC عمودی و افقی در خرپاها هر 50 سانتی متر قرار داده شد. و فاصله ی بین سطوح با ورق های پلی استایرن پر شد. طبق مطالعات پایه ای سازه ای، یک شبکه از آرماتور در ورق های تراش CNC قرار داده شد،که توسط توری های فلزی نازک در ابعاد 5 سانتی متر × 5 سانتی متر به شبکه متصل می شد.و در نهایت با اضافه شدن بتن،مراحل سرهم سازی این مدل ساختاری به پایان می رسید.

 

برای جلوگیری از هر گونه ترک های احتمالی، مش پلاستیکی تمام پوسته ی نما را تحت پوشش قرار داده است. در نهایت، برای پایان کار بعد از صاف کردن سطح نهایی، رنگ آمیزی آن انجام شده است.

قبل از طراحی

 

r39tiwrl1mj4vajwr1te.jpg

 

 

کانسپت

 

87bk8em39so5wm4hwl0h.jpg

 

5n5tu4eliqqmbo3q22qi.jpg

 

44wk6cvhlt6xf74jwrdt.jpg

 

  • Like 1
ارسال شده در

مدارک و نقشه ها

 

eh13xs563xminh7bttz.jpg

 

ps56d6lzx0uy6zt7x2iv.jpg

 

og9jubxvru4w7xsstxg.jpg

 

zbw4z1vjrna5dyc1jymq.jpg

 

p24567z262fgisdqtuix.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

19zjb8uqvsqfqukclah2.jpg

 

2wq0v37p8tl1z3t3eg8i.jpg

 

lxmtkbjh0jqivhq599w.jpg

 

ohte0u6owogxkqi5rkb.jpg

 

ugvd8fko90if82gtcmnf.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

4mq2g52wmynv3t4303w.jpg

 

ikggplhul6euc5v2ilb.jpg

 

sucmeesi5zdwyznss4u2.jpg

 

fd51k5fr0gvexyqisib.jpg

 

j6inl7xid68qd19umqrr.jpg

  • Like 1
  • 1 سال بعد...
ارسال شده در

d6fbmmzcov32mqsglvy.jpg

معمار::طراحان و بناکنندگان زاو محمدرضا قدوسی، پارسا اردم

 

موقعیت: خوانسار، اصفهان، ایران

 

مساحت پروژه : 2000 مترمربع

 

وضعیت: ساخته‌شده

 

کارفرما: اکرم مدنی

 

همکاران طراحی: فاطمه رضایی، شهرزاد فدایی، پونه صدری‌منش

 

سازه: نادر شکوفی

 

تاسیسات: علی غنی‌زاده

 

جوایز: رتبه سوم گروه عمومی جایزه معمار 1390

 

 

شهر و همسایگی

با توجه به ابعاد دانه‌های شهری مجاور، بنای سرای پدری به سه قطعه تقسیم شده است تا دانه‌بندی بافت خدشه‌دار نشود؛ قطعه‌ها صلب نیستند و با شکست‌هایی در داخل بافت جا گرفته‌اند. در این قطعات، به خط آسمان شهر نیز توجه شده است، به نحوی که هر قطعه با بنای مجاور اختلاف اندکی دارد، قطعه وسط هم بسیار کوتاه است تا هم زمانی که هتل را از فاصله دورتر نگاه می‌کنیم، سطح اشغال آن یک‌سوم وضعیت واقعی دیده شود و هم به عنوان یک تراس شهری عمل کند و در نتیجه، فضای عمومی شهر با زبانی امروزی، تا داخل بنا گسترش می‌یابد.

 

 

 

محیط طبیعی

کوه «سول» که همچون دیوار سنگی بزرگی، شهرستان خوانسار را در برگرفته است، از خیابان اصلی مجاور سرای پدری، یعنی خیابان سرچشمه قابل رویت است. همانند پارک سرچشمه خوانسار، باقی قسمت‌های کوهپایه‌های سول نیز محیط طبیعی زیبایی دارد. به این دلیل، قطعات ساختمان از یکدیگر فاصله گرفته‌اند تا از فاصله بینشان، طبیعت خوانسار قابل رویت باشد.

 

 

 

ژن خوانساری

طراحی این ساختمان، با توجه به فاصله زمانی 70 ساله ساخت دو بنا و تغییرات گسترده در حوزه زیبایی‌شناسی، بر اساس مفاهیم و برخی عناصر جزییات معماری خوانسار، با گویشی امروزی صورت گرفته است. در مقیاس شهر، در طراحی این ساختمان، الگوی کوچه‌ پس‌کوچه خانه به کار گرفته شده است، این الگو، حتی داخل خانه نفوذ کرده است و در راهرویی که در سطور پایین می‌شناسیم‌اش، معماری را با فضای شهری چفت و بست می‌کند.

 

 

درون‌گرایی، یکی از مفاهیمی است که در این پروژه رعایت شده است، به طوری که معماری به داخل حیاط رو کرده و در سطوح خارجی، کم سر و صداتر است. از دیگر مفاهیم، استفاده از واژه «خانه» به جای «اتاق» در خوانسار است، چرا که کلیه فعالیت‌های خانه در اتاق رخ می دهد. اتاق‌ها (خانه‌ها) در معماری خوانسار، از طریق فضای نیمه‌باز به حیاط می رسیدند، همچنین اتاق‌ها قابلیت سرهم شدن را داشتند. این موضوعات در معماری واحدهای سکونتی این ساختمان رعایت شده‌اند. فضاهای خدماتی واحدها نیز توسط راهرویی که تعبیری از پس‌کوچه‌‌های بازار خوانسار را دارند، از اتاق‌ها تمیز داده شده‌اند.

 

 

kcaxapntgqjjdx5zrajc.jpg

 

bryq851l5s7fqt45ssb.jpg

 

56fon40138398vh81g5p.jpg

 

0cs5tznk930fb4jq68.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

38mxi4fzxgz67bm47bh5.jpg

 

gsjpwk2kukugzc6vgpb2.jpg

 

bjjdy8y4cx9of1g5afx.jpg

 

urso277hw6hza05dqoba.jpg

 

1e5mckp4cv14g8eldydd.jpg

 

0poc0tfjscrrqaf9a5hy.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

hyft7vlfmust9gl57lws.jpg

 

lvvvxvcq2prib2pdlib3.jpg

 

mgnl50h9k01378nzl6q.jpg

 

lyl679tbkx1027bqmhuc.jpg

 

rz9kxgjhzopblynq98jr.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

bgbxhd156gv78zagvt2d.jpg

 

010z4oftou1exa7544a9.jpg

 

52ctem92ix4cuh84darh.jpg

 

zjgklw0gtjx7s7nvgedt.jpg

 

oyfcekry4et8i8z9a8d.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

irh80gn82gkyrg0kr10i.jpg

 

oul7iudd94rvg8oep79x.jpg

 

6dom2854f04xphort.jpg

 

x7bypgbb98wmbs5q5teg.jpg

 

tu6e8pu03edldi0jjm0.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

udui7uusqtjsjrn1gds.jpg

 

tvqergfe95pj15hhe5j.jpg

 

vy1ai2fefnt99upqkq6a.jpg

 

ezhvs9w8up38r3lq3z0c.jpg

 

mltoam42abx8trcx9ny.jpg

  • Like 1
ارسال شده در

3l6f96x62ekh5zdunxf.jpg

 

tdyfayiclazqvbfr7lg.jpg

 

2tfrc5k83fhrkc3hurqb.jpg

 

b5t2jie471halmkqxll.jpg


×
×
  • اضافه کردن...