sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 اردیبهشت، ۱۳۹۳ درود دوستانم... در راستای تاپیک ها جدید مولف چند وقت اخیرم...این موضوع رو هم بد ندیدم که تاپیک کنم و به مرور زمان به صورت موضوعی اون رو از مطالب پر کنم... یکی از سایت ها مورد علاقه ی اکثر معماران سایت archdaily.com هست. در این سایت پروژه های متنوع از هر گوشه ی جهان گردآوری می شه و غالبا دارای مدارک و نقشه های کامل هستند. من در این تاپیک از این سایت،پروژه های ایرانی رو به مرور زمان انتخاب می کنم و متونش را ترجمه و با تصاویر در این تاپیک پست می کنم. امیدوارم این کار در آگاهی ما از گروه های معماری خوب ایرانی و یا حتی پروژه های ایرانی خوب که توسط غیرایرانی ها در سرزمینمون طراحی شده،نقش مفیدی رو ایفا کنه. تمام حقوق ترجمه ها مربوط به انجمن علمی و آموزشی نواندیشان است. فهرست 1.مجموعه ورزشی پلور(گروه معماری موج نو)..............................................(صفحه ی اول:پست 2 تا 4) 2.فروشگاه بدون نام نجف آباد(علی دهقانی،علی سلطانی،عاطفه کرباسی)....(صفحه ی اول:پست 5 تا 7) 3.طرح برنده ی مجتمع چند منظوره جی(JAY)-(مهندسین مشاور اثر)..............(صفحه ی اول و دوم:پست 8 تا 13) 4.ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی قم(استودیو معماری Partar).........(صفحه دوم:پست 14 تا 17) 5.طرح برنده جایزه دوم مسابقه کارخانه فارسی (گروه طراحی Hooba )..........(صفحه دوم:پست 18تا20) 6.خانه ای در اصفهان( دفتر فرآیند منطقی در طراحی معماری).......................(صفحه سوم،پست 21تا24) 7.خانه شریفی ها( علیرضا تغابنی)..................................... ....................(صفحه سوم و چهارم،پست 25 تا32) 8.باغ موزه قصر (شاخه ی تجربی معماری، گروه معماری EBA ).....................(صفحه چهارم:پست 33تا40) 9.ویلا برای یک دوست (گروه معماری رازان، متن و زمینه )........................... (صفحه پنجم:پست 41تا44) 10.خانه کوهسار (علیرضا تغابنی - Next Office)........................................(صفحه پنجم:پست 45 تا 48) 11. مهمان سرای پدری (گروه معماری زاو).............................(صفحه 5 و 6: پست49 تا 55) 11 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 اردیبهشت، ۱۳۹۳ طراحی یک مجموعه ورزشی صخره ای در پلور توسط گروه معماری موج نو معماران: گروه معماری موج نو معماران مسول: لیدا الماسیان، شاهین حیدری تیم طراحی: مریم امانپور، زهرا همدانی، تینا یاوریان، آتیه عامری، سعید فهیم پور، مونا رمزی، فاطمه دهقانی، شادی جلوی، سارا فراهانی، محمد کشاورزی، مرجان نجفی زادگان، هلاله علایی کارفرما: سازمان توسعه ، تعمیر و نگهداری از امکان ورزشی مساحت: 4500 متر مربع ترجمه متن:کارگاه ترجمه نواندیشان تصاویری از لیدا الماسیان، شاهین حیدری در پاسخ به پتانسیل بالای پلور(منطقه ای در ایران)، یک سالن سنگ نوردی جدید توسط گروه معماری موج نو در زمین های صخره ای مازندران طراحی شده است. این توده ی تکه تکه شده مشرف به بلندترین قله این کشور، شما را دعوت به دیدار طبیعت و مناظر آن می کند و با عبور نور از خود و ایجاد یک ارتباط قوی بین کوه نوردان و چشم انداز بصری اطراف,این عناصر را به داخل ساختمان هدایت می کند. در درون مجموعه "دیواره های مانند تخته سنگ" طراحی شده است، که توسط فرآیند زمین شناسی از حرکات پوسته زمین در مقیاس بزرگ و نیروهای تکتونیکی(زمین ساختی) برای طراحی آن الهام گرفته شده ، برنامه فیزیکی مجموعه شامل یک سالن پویا صخره نوردی، فضاهایی برای اسکان موقت، سالن بدنسازی و تناسب اندام و فضایی برای تعمیر و نگهداری است. در فضای بیرونی از پانل های الیافی فیبری سفید استفاده شده است، که به طور همزمان اجازه می دهد؛ هم ساختمان ترکیبی همگون را با زمینه های پوشیده از برف خود ایجاد کند، و هم به کوه نوردان مسیرهای فضایی باز پوشیده از برف را برای صخره نوردی ارائه می دهد.قالب های فولادی مقاوم در برابر بار به عنوان ساختاراصلی سازه استفاده شده است؛ در حالی که با توجه به دهانه های طولانی پروژه،خرپاهای لوله ای شکل بارهای کف را به عناصر عمودی انتقال می دهند. 6 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 29 اردیبهشت، ۱۳۹۳ فروشگاه بدون نام / علی دهقانی، علی سلطانی و عاطفه کرباسی موقعیت پروژه: نجف آباد، ایران مساحت: 794 متر مربع سال: 2012 عکس: فرشید نصرآبادی ترجمه متن:کارگاه ترجمه نواندیشان این پروژه تجربه طراحی یک فروشگاه بدون برنامه کاری خاص بود. مالکیت پروژه در اختیار آقای حمیدی بود که کارفرمای این پروژه نیز هست و ملک او دارای یک بعد منحصر به فرد بود. کارفرما هیچ ایده ای برای اینکه قرار است چه محصولی را به فروش برساند نداشت. این موضوع طراحی را هر چه بیشتر با دشواری رو به رو می کرد. اما این مشکلات همین جا پایان نمی پذیرد. محیط پر هرج و مرج که در اطراف پروژه مشاهده می شد،همچنین محدودیت ارتفاع با توجه به املاک اطراف و محدودیت های اقتصادی هم باید در نظر گرفته می شد. ما زمین پروژه را از اواسط آن در محور شمال به جنوب قطع و در 4 سطح مجزا و یک نیم طبقه تقسیم کردیم. از آنجا که محدودیت ارتفاع داشتیم، تصمیم بر آن شد که بیشتر ساختمان به زیر زمین منتقل شود.سطح بالای شفافیت در سطح همکف برای دریافت توجه رهگزران و همچنین سیالیت و ارتباط بصری در نظر گرفته شد. با توجه به هزینه ها، ارتباطات بین فضاها تنها با اجرای پله ها می توانست تامین شود که در همین راستا دستگاه های پله در مجموعه تعبیه شد.ارائه یک حس مناسب از رفت و آمد و حضور مردم در سطوح مختلف و دیدن مغازه ها از تمام نقاط راه از اهداف مهم این پروژه بوده است. هدف خود را برای ارائه یک نمایش بسیار عمیق و گسترش پذیر با شروع ورودی این مجموعه و اتصال آن به همه ی سطوح، در کنار وجود خطوط رنگی در یک پس زمینه ساده و تک رنگ از فروشگاه ها به دست آوردیم،در حالی که درجهت استقرار این خطوط ،حجم زیادی از چراغ ها،از بالا به سطوح پایین تر روان است.برش فرم بر روی یک محور خاص و قرار گیری دستگاه های پله در یک سمت، احساس بی تفاوتی در طراحی را با ایجاد تنوع منظرهای مختلف از بین برده است. کارفرما در تعداد مغازه ها(یک یا چند عدد بودن آن) شک و تردید داشت . با برش زمین و دسترسی به آن ،طرح به ما شانس داشتن 4 برش متفاوت داد.ما حتی پارتشینی های معینی را در کنار راه رو ها تعبیه کدریم که در صورت لزوم یک بخش بسته شود در حالی که بخش های پایینی به فعالیت خودشان ادامه دهند. کارفرمایان می خواستند که دو بخش اول راه اندازی شود برای آنکه ببیند در آینده چه اتفاقی می افتد. کارفرما معتقد بود که این نقطه قوت پروژه است که در آن مشتریان می توانند برای خرید به مجموعه مراجعه کنند، و با وجود داشتن ارتباطات عمیق بصری،در حالی که سطوح از یکدیگر جدا هستند قادر به دیدن حداقل دو سطح از آن در نگاه اول باشند. از مهم ترین عوامل تشکیل مفهوم اصلی این پروژه در خارج از ملک آن بود.در جایی که پروژه ی ما با فضاهای مسکونی تاریخی ، منطقه ای که در آن فعالیت های ساخت و ساز در نوسان کامل وجود داشت،شکل گرفت . بدیهی است که این فعالیت ها(ساخت و سازها اطراف) مناظر بسیار زشت در مکان های عمومی آن به وجود آوردند . علاوه بر این اقامتگاه تاریخی که به کارفرمای پروژه تعلق داشت نیز مورد بحث با کارفرما قرار گرفت ، که برای حفظ آن، تصمیم به بازسازی این ساختمان و ایجاد یک ارتباط متقابل معماری بین این دو شد . چهره و پوشش روشن فروشگاه و بازتاب ساختمان تاریخی در ویترین مغازه ها، و مشاهده یک تصویر واضح و روشن از این ساختمان از داخل مغازه بخشی از گفت و گوهای ما با کارفرما برای طراحی را در بر می گرفت. تصویر خانه از طریق یک قاب مدرن و رنگارنگ مشاهده می شد. اگرچه یک ساختار فولادی بسیار مناسب برای پروژه طراحی شده بود اما به دلیل محدودیت های اقتصادی و طبیعی در منطقه، ساختار بتنی انتخاب شد. حالا آقای حمیدی صاحب یک فروشگاه است که می تواند برای آیندگان الهام بخش باشد. 5 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۳ طراح: مهندسین مشاور اثر محل پروژه: تهران، ایران مدیر پروژه: احمد ابریشمی تیم طراحی: شروین ابریشمی، فرهاد خندان، امین منصفی، علی اندجی گرمارودی، رضا رودنشین، صمد شهیدی، سمیرا براتی، عسل رسولی مساحت: 1735000 متر مربع نوع طرح: مسابقه - جایزه اول ترجمه متن:کارگاه ترجمه نواندیشان مهندسین مشاور اثر برنده طرح پیشنهادی برای مجموعه ی چند منظوره ی جی (JAY) که ترکیبی از کاربرها در تهران است،شدند.این پروژه با هدف یک برنامه بلند مدت برای ایجاد یک مجتمع شهری پر جنب و جوش در سایتی در یک منطقه ی 54 هکتاری است، تا به چالش کمبود باغ های عمومی و بهبود فضاهای سبز موجود با ادغام 4 قسمت مختلف پروژه در یک ساختار شهری پاسخ دهد. این برنامه شامل حدود 173 هکتار از فعالیت های تجاری، تفریحی و اداری و... است. برگزارکننده های این رقابت، دانشگاه معماری تهران و خانه عمران (UTACH)، برای رقابت دو مرحله را تعیین کردند.در آوریل 2012 و در مرحله ی اول از رقابت با اعلام عمومی تعدادی از شرکت های واجد شرایط ثبت نام کردند. در نهایت 15 شرکت از میان 85 گروهی که ثبت نام کرده بودند برای شرکت در مرحله بعد انتخاب شدند. در مرحله ی دوم، گروه ها قرار شد، پیشنهادهای خود در سه مقیاس مختلف، شامل یک طرح جامع از کل سایت، طراحی شهری از یک منطقه ی آن و طراحی معماری یک ساختمان خاص ارائه دهند. چالش های اصلی این پروژه عبارت بودند از: 1. حفظ و بهبود فضاهای سبز موجود داخلی 2. ساخت اتصالات فضایی بین فضاهای داخلی سایت و فضاهای شهری. 3. ایجاد یک ساختار شهری انعطاف پذیر برای یکپارچه سازی عناصر پروژه 4. جلوگیری از تقاطع بین پیاده رو ها و سواره رو ها با توجه به اینکه بیشتر مساحت سطح آزاد باید برای عابرین باشد 5. اعلام یک برنامه ی انعطاف پذیر تا در صورت تغییر شرایط در مراحل مختلف در آینده، بتوان آن را اجرا کرد. کاراکتر اصلی پروژه تغییرات فضای سبز در نقاط مختلف است.در قسمت وسط سایت درختان موجود قدیمی حفظ شده اند و به عنوان یک پارک عمومی منطقه ای استفاده می شود. با نفوذ فضای سبز به هر یک از مناطق، میدان احاطه شده ای در ارتباط با ساختمان ها شکل خواهد گرفته است. برای داشتن یک فضای خالی پیوسته شهری بین شهر و پروژه، یک شبکه ارتباطی از شمال به جنوب در نظر گرفته شده تا دسترسی محور عابر پیاده که از خیابان های محلی الهام گرفته شده، را تامین کند. این مسیر توسط یک محور غرب به شرق پیاده ی اصلی در قسمت وسط باغ عمومی به یکدیگر متصل می شوند. دو جاده های اصلی زیر زمینی تامین دسترسی خودروها به هر منطقه و ساختمان های آن را فراهم می کنند. پارک های عمومی با شیب ملایم که در ادامه به سطح جاده های زیرزمینی می رسند، فضاهای خوانا برای رانندگان را تامین می کنند. 5 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 خرداد، ۱۳۹۳ توضیحات این پروژه در پست 8 صفحه ی قبل قرار داده شده است. 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 خرداد، ۱۳۹۳ نوع طرح(مسابقه): ساختمان سازمان نظام مهندسی قم رتبه: اول نام پروژه: ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی قم معماران: استودیو معماری Partar مساحت: 614.0 متر مربع ترجمه متن:کارگاه ترجمه نواندیشان طراحی ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی قم توسط استودیو معماری partar با یک سوال کلیدی شروع شد.آیا امکان دارد یک طراحی منحصر به فرد به بهترین وجه کیفیت فضایی معماری سنتی ایران را منعکس کند؟چالش فرایند طراحی گروه Partar در این بود که ، یک طرح جالب می تواند تلاشی برای ایجاد پل بین هنر معماری و فن آوری های ساخت و ساز باشد؟این فرایند با درک درست از جنبه های پدیدار شناسی هنر و پیرایه های ایرانی، همراه با تکنیک های اصیل ساختمان های سنتی ایرانی امکان پذیر است. با توجه به جمیع جهات ،معماران به منظور " انتقال اهمیت ساختارهای سنتی معماری، با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه که در آثار تاریخی آن ها نیز منعکس است، تصمیم به طراحی ساختمان به عنوان یک حجم عظیم گرفتند." این فضای حجمی بسیار بزرگ دهانه هایی برای نمایش ساختار ساختمان به ماننده دنده های بدن انسان ارائه می دهد. این روش طراحی به گونه ایست که می توانید در آن فضاهای معمول بازار ایرانی را مشاهده و در آن حس حضور در فضاهایی همچون چهار گوش (که بازار و فضای ملاقات در آن شکل می گیرد)، تیمچه (بازارهای محلی) و گنبدخانه (سالن اصلی گنبدی شکل) را تجربه کنید. معماری ایرانی درک درستی از نیارش و یا همان ادراک ساختاری معماری است. برای گروه Partar، "استفاده فرمیک از طاق نما ها و اشکال سنتی در جهان معاصر روش قدیمی به نظر می آمد که نیاز به تجدید نظر در آن بود. شکل قوسی و طاقی در معماری سنتی ایران تنها راه حل ساختاری برای پوشش فاصله بین دو ستون بودند و استفاده از آنها به شکل نمادین طبیعی نبود. در نتیجه، الگوهای نیارش و زیبایی شناسی ایرانی نباید در یک رویکرد فرمیک تفسیر شوند، بلکه باید در یک رویکرد ساختاری که شامل معماری معاصر ایرانی است، بازتفسیر شوند. ساختار این ساختمان "ترکیبی از بتن و قاب فضایی چهار گانه با یک پوسته بتنی منعطف" است، که در گوشه های شمال غربی و جنوب شرقی ساختمان فضایی نشاط انگیز را به وجود آوردند. قاب فضایی چهار گانه، وزن زیاد دال ها را به مانند چهار ستون بزرگ به زمین منتقل می کند و همزمان به عنوان یک پیرایه نیز در ساختمان مشاهده می شود. مدارک و نقشه ها 5 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۹۳ معماران: گروه طراحی Hooba محل پروژه: ایران معمار: هومن بالازاده تیم طراحی: مینا رزم جو، الهام سیفی آزاد، حمید عبدی لو، بهناز کریمی تصاویر 3بعدی: مونا رضوی مدل سازی پارامتریک: بهنود اقبالی زیر بنا: 9000 متر مربع تاریخ مسابقه: 2012 ترجمه متن:کارگاه ترجمه نواندیشان یکی از اهداف اصلی گروه طراحی Hooba (برنده جایزه دوم مسابقه طرح برای کارخانه فارسی در ایران) ، پیشنهاد ایجاد یک الگوی یکپارچه فضایی در کارخانه فارسی است ، که متناسب با هر دو بخش ساختار جدید و سایت موجود کارخانه باشد. به منظور دستیابی به یک سازمان یکپارچه، یک نمودار فضایی،برای تعریف هر دو بخش داخل و خارج این پروژه به طور همزمان استفاده شد. این نمودار سایت ساختمان و نیز وضعیت موجود ساختمان ها و بخش های الحاقی را تحت تاثیر قرار داد. آنها (کارفرمایان) می خواستند مفهوم مورد نظر در طراحی را در تمامی بخش های کارخانه از جمله دیوار محوطه، ساختمان های امنیتی، ساختمان اداری، بخش خدمات، بخش تولید و چشم انداز پروژه منعکس باشد. هدف دیگر در طراحی این پروژه ، تعریف و معرفی هویتی از ساختمان کارخانه فارسی بود. بنابراین ما با استفاده از رنگ سازمان، که ترکیبی از رنگ های سفید و آبی بود این ایده را مطرح کردیم تا از منظر بینندگان حاضر در وسایل نقلیه که از بزرگراه مجاور کارخانه می گذرند،کارخانه دارای یک وجه تمایز باشد. ما برای ساخت دیوارها از بلوک های بتنی سبک با لعاب فیروزه ای (رنگ سازمانی کارخانه فارسی) استفاده کردیم. از آنجا که بتن را می توانستیم به صورت انبود تولید کنیم،این کار بسیار مقرون به صرفه و از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر بود. در ساختار موجود، برای سرعت در عملکرد و کاهش هزینه ها، از مواد و پوشش های ساده تر و یکپارچه استفاده شده است. انتخاب این نوع مصالح باعث می شود که، با توجه به هوای غبارآلود منطقه در طول زمان کیفیت آنها از دست نرود. عنصرآب طراحی شده بر روی نمای این پروژه ،معرفی کننده تولیدات کارخانه است، و همچنین حرکت آب در انطباق با مورفولوژی حجم و مورفولوژی نما نشان دهنده توامان حرکت رنگ و آب در کنار هم است؛ که با توجه به مقیاس زیاد استفاده شده آن در حجم ، بطور قابل توجهی از نقاط و زوایای مختلف بزرگراه قابل مشاهده است. اگر چه سقف به عنوان یک فضای کاربردی برای کارخانه طراحی شده است،ولی همزمان یک فضای مناسب برای اجرای سمینارها، مراسم و جشن ها و معرفی عمومی محصولات نیز هست. حرکت سقف می تواند از طریق یک مسیر با شیب جزئی 6 درصد تعداد زیادی از بازدیدکننده ها را به فضای نمایشگاهی باز راهنمایی کند. این بخش، که به شکل یک سطح شیب دار یکپارچه طراحی شده است، نه تنها به وضعیت فعلی حجم متصل است، بلکه آن را به مرزهای خارجی کارخانه متصل می کند. افراد می توانند به این بخش از طریق یک ورودی جداگانه از خیابان بدون نیاز به وارد شدن به کارخانه، دسترسی پیدا کنند. در کنار این سطح شیب دار مناطقی برای نمایش موقت آثار و تولیدات کارخانه ، همچنین صندلی هایی برای پذیرایی و تجهیزات سمعی و بصری در فضای باز طراحی شده است. علاوه بر آن، به منظور جذب حداکثر نور جنوبی خورشید،در بخش های دیگری از سقف پانل های خورشیدی،در نظر گرفته شده است. انرژی ذخیره شده توسط پانل های خورشیدی برای فراهم کردن روشنایی در سایت، و نیز برای لوله های گرم کننده در کف آن، که برای ذوب کردن برف در قسمت های سایه دار سایت کاربرد دارند، و در آخر، برای تامین نور در نما و آب نماها استفاده می شود . با ایجاد یک فضای حرکتی، رابطه ی بین حجم و عملکرد داخلی کارخانه ، نیاز به ایجاد یک نمایش پویا داشت. بنابراین این عامل، از طریق ویدهایی که در مسیر رمپ حرکتی در کارخانه طراحی شده بودند، تعریف شد. این عامل باعث ایجاد گذرگاهی مناسب برای بازدید افراد از کارخانه، بدون نیاز به ورود به مناطق محصور کارگاهی آن است. این نکته شایان ذکر است که بخش هایی از برخی دیوارها با شیشه های محافظ طوری طراحی شده است که بازدید کنندگان می توانند فعالیت های داخل کارگاه ها را مشاهده کنند.در مسیری که مردم را به سمت گالری محصولات اصلی کارخانه هدایت می کند، برخی نورگیرهای سقفی قرار داده شده که به طور مستقیم نور را برای مسیرهای پیاده روی فراهم می کند. 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده