sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 اردیبهشت، ۱۳۹۳ چکیده: نقوش تریینی هنر ایران به عنوان عنصر مکمل و وابسته به معماری،جایگاه مهم و برجسته ای در معماری اسلامی ایفا می کند.هنر گچبری همواره بخش عظیمی از نقوش و تزیینات را در بر گرفته است و هم چنین زمینه ی تداوم و تکامل انواع نقوش را در بستر خود فراهم آورده است.در این باره می توان تزیینات گچبری مسجد حیدریه قزوین از نمونه های تکامل یافته از انواع نقوش تزیینی وابسته به معماری را معرفی نمود که هنرمندان طراح تزیینات و نیز هنرمندان گچبر توانسته اند علاوه بر دشواری های خاص اجرای گچبری به یک انسجام و هماهنگی کاملی از طراحی و اجرا دست یابند.در این مجموعه منحصر به فرد شاهکار گچبری،هنرمند طراح با بهره گیری از زبان زیبایی شناسی توانسته است انواع نقوش و تزیینات را به روش کنده کاری پچبری به طور یکپارچه و هماهنگی ساماندهی نموده و به بیان خاص و منحصر به فردی دست یابد. مشخصات مقاله:مقاله در 10 صفحه به قلم بهرام حمیدی(عضو هیات علمی گروه گرافیک دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان)،محمد خزایی(دانشیار دانشگاه تربیت مدرس).منبع:کتاب ماه هنر،شماره 155،مرداد 1391 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده