Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 21 - آذر 1389 - مطالعه وضعيت طلاق در شهر تهران نويسندگان: روح الله فلاحي گيلان؛ عبدالحسين کلانتري، پيام روشنفكر در بين تمام نهادهای اجتماعي، خانواده، نهادی است که نقش و اهميتي ویژه دارد. اما این نهاد در شرایط جدید با گسترش شهرنشینی و پیچیده¬¬تر شدن روابط، چه به لحاظ اندازه و چه به لحاظ مـحتوا در حال تغییر شکل است. این مهـم می¬تـواند عـلتـی درونـی (درون خانواده) و یا بیرونی(تغییرات سریع اجتماعی) داشته باشد. به ¬هر حال در این گزارش به مطالعه وضعیت طلاق در شهر تهران پرداخته می¬شود که نه تنها یکی از معضلات مهم نهاد خانواده، بلکه معضلی اساسی برای جامعه نیز محسوب می¬شود. آمارهای سال 1388 نشان¬دهندۀ 14 مورد طلاق در هر 100 مورد ازدواج در کل کشور است که این رقم برای استان تهران از مرز 26 طلاق نیز فراتر میرود. اصطلاح طلاق، بر قطع یک رابطه زناشوئی رسمی و قانونی در زمان حیات زوجین اطلاق می¬شود که هر یک پس از طلاق، امکان ازدواج مجدّد را دارند. طلاق با ازدواج و خانواده که از مهمترین نهادهای جامعه بشری هستند ارتباط دارد. ممکن است ادعا شود که طلاق، هم¬زمان با تشکیل خانواده موضوعیت می¬یابد امّا باید دانست که علیرغم عدم امکان طلاق در گذشته در تمامی کشور-ها، امروزه شرائط آن در تمام جوامع ساده و ساده¬تر می¬شود. یافته¬های آماری حاکی از رشد بی¬سابقۀ طلاق در بیشتر کشورهای غربی و ایران در دهۀ اخیراست. به¬عبارتی طی 30 سال در ایران، طلاق 6 برابر شده است. به¬علاوه، زمانی که آمار طلاق در کل کشور را با شهرستان تهران مقایسه ¬کنیم به تفاوت کاملاً محسوسی می¬رسیم. در سال 1388 نرخ طلاق در کل کشور 1/14 درصد و در تهران 6/26 درصد بوده است. در خصوص سرپرستی فرزندان طلاق، مردان حدود 51 درصد و زنان در حدود 71 درصد، عهده¬دار سرپرستی فرزندان خود شده¬اند. در بررسی توزیع طلاق¬گرفته¬ها در سطح مناطق تهران، مناطق 7 و 6 بیشترین زنان و مردان مطلّقه را در خود جای داده¬اند و منطقه 22 کمترین تعداد را داراست. نیز در شهر تهران درصد و تعداد زنان مطلقه بیش از مردان است. تمامی این آمارها الزاماتی را برای مدیریت شهری ایجاب می¬کند که در پایان گزارش به آن پرداخته¬ایم. دانلود مجله 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 22 - آذر 1389 - بحران مالی جهانی و تاثیرات آن بر سطح ملی و منطقهای (با تاکید برشهر تهران) نویسندگان: میثم امیری، مجید میرزائی، اکبر زمان زاده، فهیمه خوشبخت مقدمه 1- مفهوم بحران و پیشینه آن در جهان 2- عوامل و دلایل ظهور بحران مالی 2008 1-2- سیاستهای دولت آمریکا در رونق کاذب بازار مسکن 2-2- وامهای رهنی پرخطر 3-2- نوآوریهای مالی در معاملات وامهای رهنی 4-2- ضعف سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا فدرال رزرو 5-2- ضعف سیستم نظارتی در بازار مشتقات و وجود فسادهای مالی و اداری در بازار وامهای رهنی 6-2- افزایش قیمت جهانی نفت 7-2- سیاستهای تعدیلی مبارزه با تورم در اروپا و کشورهای نوظهور 3- تاثیرات بحران مالی 1-3- تاثیر بحران جهانی بر کشورهای جهان 1-1-3- تاثیر بر موسسات مالی 2-1-3- تاثیر بر بازار سرمایه 3-1-3- تاثیر بر بخش واقعی اقتصاد 2-3- تاثیر بحران جهانی بر اقتصاد ایران 1-2-3- کاهش بهای نفت و درآمدهای ناشی از صادرات نفت 2-2-3- کسری بودجه دولت 3-2-3- بخش تولیدی و صنعتی 4-2-3- اختلال در بازارهای مالی 5-2-3- تغییرات نرخ ارز 6-2-3- کسری تراز بازرگانی و پرداختهای خارجی 7-2-3- تاثیر بحران جهانی بر اقتصاد استان تهران و شهرداری تهران 4- عوامل موثر بر روند بهبود بخش واقعی بعد از بحران مالی 1-4- منشا و طبیعت تکانه بحران 2-4- شرایط اولیه 3-4- عوامل سیاستی 4-4- محیط بیرونی و درونی 5-4- نوع نظام مالی 5- اقدامات صورت پذیرفته برای خروج از بحران 1-5- اقدامات گروه 20 1-1-5- گروه 20 در نوامبر 2008 میلادی 2-1-5- همایش گروه 20 در آوریل 2009 2-5- اقدامات انجام شده برای مقابله با بحران در کشورهای مختلف 6- چشمانداز آینده جهان نتیجهگیری و پیشنهادات دانلود مجله 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 23 - بهمن 1389 - بررسی ضوابط بلندمرتبه سازی در شهر تهران نویسندگان: مهرداد کریمی مشاور، صمد نگین تاجیمقدمه روش تحقیق اهمیت ابنیه بلند در شهر نقد و بررسی ضوابط بلند مرتبه سازی در شهر تهران مشکلات بناهای بلند در تهران بررسی تعاریف و ضوابط بناهای بلند در برخی شهرهای دنیا نتیجه گیری دانلود مجله 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 24 - بهمن 1389 - شهروندي و سالمندي (بررسي توزيع جمعيتي سالمندان در مناطق 22 گانه و نواحي شهرداري تهران) نويسندگان: پيام روشنفكر ،عبدالحسين کلانتري،روح الله فلاحي گيلان امروزه در تمام جوامع، «سالمندي» به عنوان يک مسئله مهم پس از ورود به قرن 21 مطرح است. تغییرات حاصل از تحولات اجتماعی، افزایش و رشد شهر نشینی و تغییر در نهادهای اجتماعی همانند خانواده، از شکل سنتی به مدرن که بسیاری از کارکردهای سنتی خود را از دست داده است، مشکلات خاصی را برای گروه¬ها و افراد و بخصوص سالمندان بوجود آورده است. در ايران بر اساس سرشماري¬هاي عمومي نفوس و مسكن، جمعيت سالمندان كشور در فاصله سالهاي 1375-1335 بيش از 2/2 برابر شده است. از منظر سياستهای شهروندی اين پديده از دو وجه اهميت می¬يابد؛ اولاً تحقق کامل شهروندی بنا بر ماهيت و فلسفه آن مستلزم سطوح متمايز برابری است. بررسی سير تکامل اين مفهوم نشان می¬دهد که از اولين جوامع بشری که به سوی تحقق شهروندی گام برداشته¬اند تا به امروز يکی از جنبه¬های توسعه يابنده شهروندی شمول يافتن آن به گروه¬های بيشتری از مردم خصوصاً اقليت¬های اجتماعی و گروه¬های ناتوان و آسيب¬پذير بوده است.توجه به نيازهای سالمندان و منعطف و حساس کردن برنامه¬ها و سياست¬ها نسبت به ملزومات شهروندسازی پايدار اين گروه اجتماعی مورد تاکيد اين گزارش بوده و تلاش شده تا با توصيفی از اطلاعات پايه سالمندی بر اساس تقسيم¬بندي¬های مديريت شهری در تهران زمينه¬های لازم برای پرداختن به موارد فوق فراهم گردد. برای تحلیل بهتر موضوع، سالمندی در مناطق شهری تهران را به پنج رتبه تقسيم نموده¬ایم. هدف از رتبه¬بندی سالمندان در شهر تهران، ارزیابی مناطق و نواحی با یکدیگر و اولویت¬بندی مناطق و نواحی برای برنامه ریزی مناسب است. داده های وضعیت سالمندی در دو سطح منطقه و ناحیه مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس می¬توان سیاست¬گذاری و دستورالعمل¬هایی را بر اساس اولویت¬های مطرح شده اجرا نمود. در پايان پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت شهروندی سالمندان در شهر تهران مطرح می¬گردد. داده ها نشان می دهد که کمترین درصد سالمند در منطقه 19 با 6/4 درصد و بیشترین درصد سالمند در منطقه 6 با 94/15 می¬باشد. مناطق 3، 1، 7 و 6 به ترتیب بیشترین درصد سالمندان مرد و مناطق 3، 7 و 6 از بیشترین درصد سالمندان زن برخوردار است. در سطح بعدی، ناحیه¬های 4 و 5 از منطقه یک، ناحیه 3 از منطقه دو، ناحیه¬های 2، 4 و 6 از منطقه سه، ناحیه¬های 3 و 5 از منطقه شش و ناحیه 4 از منطقه هفت از درصد بالایی از سالمندان برخودار می باشد. کليد واژه ها: شهروندی، سالمندی، پيری، مناطق شهرداری، نواحی شهرداری دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 25 - بهمن 1389 - كشاورزي شهري تهيه كنندگان: محمدرضا فرزاد بهتاش – محمدتقي آقابابايي – مرواريد محمداميني مقدمه تعريف كشاورزي شهري باغ شهرها الف) باغ شهر ابنزر هاوارد ب) باغ شهر لچورث ج) باغ شهر ولوين کشاورزي در شهرهاي کنوني ضرورت¬هاي شکل¬گيري کشاورزي پايدارشهري كشاورزي شهري و توليد پايدار مواد غذايي كشاورزي شهري، شهرسازي و منظر پايدارشهري كشاورزي شهري و محيط زيست الف) مديريت اصلاح شده بارش¬هاي طوفاني شهري ب) كاهش اثرات جزيره گرمايي شهري ج) بهبود كيفيت هوا د) افزايش تنوع زيستي ه) عايق¬سازي صوتي كشاورزي شهري، اقتصاد و اشتغال كشاورزي شهري و اثرات اجتماعي آن الف) افزايش فعاليت فيزيكي ب) بهداشت و سلامت (باغ درماني) ج) ايمني د) فضاي سبز جامعه و ارزش¬هاي زيبايي شناختي كشاورزي شهري و فضاي كار بام سبز و باغ¬هاي عمودي نمونه موردي (ساختمان ناحيه 3 منطقه 10 شهرداري تهران) چالش¬ها و ترديدهاي موجود در كشاورزي شهري راهبردهاي حفاظت از باغ¬ها و فضاهاي سبز در توسعه شهري روش¬هاي حفاظت از باغ¬ها و اراضي كشاورزي تأثير رشد شهرنشيني بر کشاورزي شهري در ايران 1) طرح¬هاي آماده¬سازي شهري 2- ايجاد شهرهاي جديد 3- متراکم سازي نتيجه¬گيري دانلود مجله 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 26 - بهمن 1389 - کلانشهرها و چالشهاي حمل و نقل مطالعه موردی: کلانشهر تهران نویسندگان : الهام فلاح منشادی ، امیر علی مصطفوی مقدم حمل و نقل به عنوان یکی از بزرگترين چالش¬های زيرساختي پيش روي کلانشهرها شناخته شده است؛ چنانکه عملکرد کارآمد کلانشهرها تا حد زيادي وابسته به وجود يک سيستم حمل و نقل کارآمد است. حمل و نقل به چند دليل در راس اهميت زيرساختي کلانشهرها قرار دارد : اول اينکه در حاليکه بعضي از مشکلات زيرساختي، مانند کمبود آب، در درجه اول بر نواحی کم¬درآمد شهر تاثير مي¬گذارد؛ ازدحام، شلوغي قطارها و ترافيک همراه با آلودگي در همه سطوح جامعه قابل رويت است. به علاوه ارتباطی واضح و مستقيم بين کارآمدي سيستم حمل و نقل شهري با جايگاه کلانشهرها در رقابت جهاني وجود دارد. به عبارتي اگر بپذيريم که کلانشهرها موتور اقتصاد جهاني هستند، اين شبکه حمل و نقل است که اين موتورها را کارآمد نگه مي¬دارد. ناکارآمدي سيستم حمل و نقل شهري نتايج زيست محيطي مانند آلودگي هوا و اثرات منفي اقتصادي به دنبال خواهد داشت و باعث ناکارآمدي عملکرد شهري مي¬گردد. شهر تهران با جمعيت ساكنين نزديك به 8/7 ميليون نفر و با احتساب سفرهاي دروازهاي كه جمعيت شناور آن را به بيش از 5/8 ميليون نفر در روز ميرساند، بزرگترين كلانشهر در كشور و خاورميانه است كه با مشكلات جدي و عديدهاي در سيستم حمل و نقل خود مواجه است. اين مشکلات تا حدي از ويژگيهاي خاص اين شهر به عنوان کلانشهر جهاني واقع در يک کشور در حال توسعه و نيز تا حدي از ويژگيهاي خاص اقتصادي و سياسي کشور و شرايط ويژه کالبدي ـ فضايي شهر ناشي مي¬شود. در طي 10 سال اخير با افزايش مالكيت خودرو و افزايش رفاه نسبي، نرخ سفر از 5/1 سفر سواره به ازاء هر نفر افزون شده است، بطوريكه قريب به 15 ميليون سفر سواره در طي روز در شبكه معابر شهر تهران جريان دارد (طرح جامع ترافیک و حمل و نقل تهران) که اين تعداد سفر، منشاء بسياري از مشكلات ديگر شهر تهران از جمله آلودگي زيست محيطي، کاهش امنيت سفر، خسارات مالي ناشي از هدر رفت سوخت و ... است. به نظر مي¬رسد حل مسئله ترافيک در تهران به کلاف سردرگمي تبديل شده که حل آن بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف موثر بر آن امکان¬پذير نمي¬باشد. هدف از اين نوشتار بررسي مشکلات و مسائل پيش روي حمل و نقل تهران و علل به وجود آمدن آنهاست. از اين رو ابتدا به بررسي ويژگيهاي مشترک و چالشهاي پيش روي کلانشهرها به طور عام پرداخته شده و در ادامه مسئله حمل و نقل در کلانشهرها به طور عام و چالشهاي کلانشهرها در کشورهاي در حال توسعه به طور خاص مورد بررسي قرار گرفته است و نهايتا با توجه به جميع مطالعات انجام شده، مسائل و مشکلات حمل و نقل در تهران و عواملي که اين مسائل را به وجود آورده¬اند، مورد ارزیابی قرار گرفته است. دانلود مجله 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 27 - بهمن 1389 - کودکان و شهروندی (پهنهبندی جمعیتی کودکان ساکن در مناطق 22 گانه و نواحی شهرداری تهران) نویسندگان: پیام روشنفکر، عبدالحسین کلانتری، روح الله فلاحی گیلانی مقدمه بیان مسئله مباحث نظری پهنه بندی جمعیتی کودکان شهر تهران جمع بندی و نتیجه گیری پیشنهادات دانلود مجله 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 28 - بهمن 1389 - شهروندی فعال و نظارت شهروندی (بررسی وضعیت مناطق 22 گانه شهرداری تهران براساس داده های سامانه 1888) نويسندگان: پيام روشنفکر؛ روح¬الله فلاحي گيلان؛ عبدالحسين کلانتريمدیریت شهری تهران طی سالهای اخیر شیوه¬های مختلفی را برای مشارکت دادن شهروندان در فرایند مدیریت شهر آزموده است. يکی از این تجارب که درسال 1385 آغاز به کار کرد، سامانه نظارت همگانی 1888 است که با شعار محوری "شهروند مسئول – مدیر پاسخگو" سعي داشت نقش خود را جهت ایجاد فرصت برابر برای تمامی شهروندان در دسترسی سهــل و آسان به مدیران شهری و نیز تشخیص تهدیدها، فرصت¬ها و آسیب¬های پیرامون مدیران شهری ایفا نماید. شهروندی فعال معطوف به درگیر کردن مردم در فراگرد تصمیم¬گیری است؛ مردمی که فرصت پیدا می¬کنند تا در زمینه¬های برنامه¬ریزی و انجام خدمات عمومی سخن گفته، به ارتقاء نتایج و خدمات بیاندیشند؛ در واقع شهروند بودن در کامل¬ترین معنای آن، باید موثر و فعال باشد. اين مطالعه بر اساس داده¬های مندرج در گزارش¬های سال 1387 عملکرد مناطق در سامانه 137 و 1888 انجام شده است. در مجموع، یافته¬ها نشان می¬دهد شهروندی فعال در حوزه مدیریت شهری از وضعیت مناسبی برخوردار نمی¬باشد. بعلاوه توزیع تماس¬ها مبتنی بر الگوهایی همچون تیپولوژی فضایی حاکم بر شهر، طبقات اجتماعی، میزان باسوادی و غيره است. بعبارتی هر چه طبقات، درآمد، تحصیلات بالاتر می¬رود میزان تماس¬های انتقادی بیشترمي شود. در نتیجه می-توان مناطق15، 17 و 18 که پايين¬ترين تماس¬ها را دارند را به عنوان مناطق مسئله¬دار مورد بررسی بیشتر قرار داد. کليد واژه¬ها: شهروندی، شهروندی فعال، سامانه نظارت همگانی 1888 دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 29 - بهمن 1389 - مطالعه وضعيت اقتصادي - اجتماعي زنان سرپرست خانوار (با تاکيد بر مناطق 22 گانه شهر تهران) نويسندگان: روح¬الله فلاحي گيلان؛ پيام روشنفکر؛ عبدالحسين کلانتري وضعيت زندگي زنان و بخصوص زنان سرپرست خانوار و کودکانشان مورد توجه و مطالعه انديشمندان علوم اجتماعي و بخصوص مطالعات زنان قرار گرفته است. در واقع گسترش خانواده¬هايی که توسط زنان اداره مي¬شود در همه¬ي کشورهاي جهان چه صنعتي و چه جهان سوم در حال افزايش مي¬باشد و متفکرين و دانشمندان در اين حوزه تلاش نموده¬اند از جنبه-هاي متفاوت به بررسي و توضيح اين مسأله برآيند. بر اساس سرشماري سال 1385، در کل کشور ميزان سهم زنان در سرپرستي خانواده¬ها ، به 4/9 درصد رسيده است. اين ميزان در سال 1375، 4/8 درصد بوده و طي يک دهه از رشد يک درصدي برخوردار بوده است. در شهر تهران نيز چنين روندي قابل مشاهده مي باشد .در این گزارش تلاش شده است بر اساس دادهای سرشماری 1375 و 1385، وضعیت اقتصادی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار به تفکیک مناطق 22گانه مورد بررسی قرار گیرد. یافته¬های آماری نشان می¬دهد، زنان سرپرست خانوار به علت مرگ همسر ، طلاق و جدایی، بیشترین درصد زنان سرپرست خانوار در تهران را تشکیل می¬دهند. در حدود 44 درصد زنان سرپرست خانوار، سنی بیشتر از 60 سال دارند و میانگین سنی این زنان در شهر تهران 58 سال می¬باشد.41 درصد زنان سرپرست خانوار به صورت تنها زندگی می¬کنند و در حدود 44 درصد نیز، یک یا دو نفر را تحت تکفل خود دارند. در حدود 70 درصد زنان سرپرست خانوار تحصیلاتی کمتر از دبیرستان دارند. تنها 18 درصد از این زنان، شاغل می¬باشند. بعلاوه شاخص سطح نيازمندي زنان سرپرست خانوار به حمايت در شهر تهران نشان می¬دهد که در حدود 39 درصد آنها نيازمند حمايت شديد هستند، 52 درصد حمايتی حداقلی نیاز دارند و 9 درصد نيازمند حمايت نیستند. دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 30 - اسفند 1389 - جایگزینی مینی بوسهای فرسوده شهر تهران ،چالش ها و راهکارها نویسندگان : سلماز چاهی ،سید محمد مجابی ،دکتر سعید متصدی ،بهروز نوروزی ،امیر روحی ،دکتر یوسف رشیدی مقولۀ از رده خارج¬کردن و بازیافت خودروهای فرسوده چند سالی است که در کشور ما مطرح شده است. قوانین و مصوبات مربوطه نیز در این زمینه به تصویب رسیده امّا تا¬کنون اقدام مؤثّری در این راستا صورت نگرفته است. مینی¬بوس¬های فرسوده به¬علت فرسودگی، ایجاد آلاینده¬های گوناگون و هزینه¬های اجتماعی و زیست¬محیطی که ایجاد می¬کنند هزینه¬های سنگین¬تری نسبت به منافعشانایجاد میکنند که به همین علت پسماند تلقّی شده و از رده خارج کردن آنها براساس بند (ب) ماده 62 قانون برنامه چهارم توسعه¬ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی از وظایف دولت می¬باشدکه تا به امروز دستورالعمل های بسیاری در این مورد پیشنهاد شده ولی اقدام اساسئی در این باره صورت نگرفته است. در این مقاله به بررسی معضل موجود پرداخته و با تحقیقات انجام شده از طریق مصاحبه با عوامل اجرایی و مطالعات پیمایشی در حوزه مسافران و رانند¬گان این نتیجه حاصل شد که قریب به 90% مینی¬بوس¬های شرکت واحد شهر تهران فرسوده¬بوده و هزینه های ناشی از آنها سنگین است لذا این خودروها هزینه بیشتری نسبت به منافع خود دارند . بنابراین باید از رده خارج و مورد مدیریت جدی قرار گیرند . در ادامه راهکارهایی برای تسریع بخشیدن به این امر ارائه گردیده است. شایان ذکر است که ¬باید اشتغال افراد، بویژه شاغلین در مینی¬بوسرانی محترم و ارزشمند شمرده شده و مطالبات ایشان در صورت بازیافت مینی¬بوسها تأمین گردد. نکتۀ قابل تأمّل نیز این است که از دیدگاه اکثریت پاسخگویان ،شهرداری تهران مسئول این امر شناخته شده و حال آنکه مسئولیت اینکار طبق قانون برعهده دولت است. کلیدواژه: پسماند، مینی¬بوس، هزینه¬های مستقیم، هزینه¬های غیرمستقیم (زیست محیطی و اجتماعی)، بازیافت دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 31 - بهار 1390 - لیزینگ زمین و مسکن نویسنده: جورج پیترسون ترجمه: دکتر سید مصطفی موسوی، علی فرهمند لیزینگ زمین و تأمین مالی زیرساخت های شهری: مطالعه موردی چین درآمد حاصله از فروش زمین شهرها به عنوان کارآفرینان زمین تجربه لیزینگ و فروش زمین در خارج از چین زمین به عنوان منبعی برای تأمین مالی زیر ساخت ها جمع بندی دانلود مجله 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 32 - بهار 1390 - نقش سازمانهای بینالمللی در جایگاه جهانی جدید کلانشهرها (با تأکيد بر دیپلماسی شهری و مجمع شهرداران آسيايي) نویسنده: محمد امانی مقدمه 1- ضرورت و دلایل توجه به دیپلماسی شهری و سازمانهای بینالمللی 2- تعریف دیپلماسی 3- تعریف دیپلماسی شهری 4- تاریخچه دیپلماسی شهری 5- بازیگران اصلی دیپلماسی شهری 6- تفاوت دیپلماسی شهری با دیپلماسی رسمی 7- اشکال دیپلماسی شهری 7-1- دیپلماسی شهری دوجانبه 7-2- دیپلماسی شهری چندجانبه 8- عمده ترین ابعاد دیپلماسی شهری در عرصه بینالمللی 9- جایگاه سازمانهای تخصصی بینالمللی غیردولتی در سیاستگذاری جهانی 10- گاه محدودیتها 10- محدودیتها و مشکلات سازمانهای بینالمللی غیردولتی 11- مهمترین سازمانها و انجمنهای بینالمللی مدیریت شهری در عرصه بینالمللی 11-1- مجمع شهرداران آسیایی 11-2- انجمن بینالمللی سفیران صلح (IAPMC) 11-3- سازمان شهرها و پایتختهای اسلامی 11-4- اتحادیه شهرها 11-5- شبکه شهری یا سیتی نت 11-6- برنامه مدیریت شهری 11-7- برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد 11-8- سازمان شهرهای متحد و حکومتهای منطقهای (UCLG) 11-9- انجمن کلانشهرهای جهان (Metropolis) 11-10- مرکز حق مسکن و بی پناهی (COHRE) 11-11- مرکز حقوق اقتصادی – اجتماعی (CESR) 12- نقش دیپلماسی شهری در حکمرانی جهانی 13- نحوه تقویت دیپلماسی شهری و جایگاه شهرداری در سازمانهای بینالمللی نتیجه گیری دانلود مجله 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 33 - تابستان 1390 - مسئله یابی در مدیریت شهری (تحلیلی بر مسائل مناطق شهر تهران مبتنی بر اسناد برنامه های راهبردی مناطق) نویسندگان: سیدمحمد مجابی، دکتر مهدی محمدی، بابک فخر، محمدعادل پناهی، دکتر سیدموسی پورموسوی، آزاده نوازی مقدمه ای بر چرایی توجه به مسائل شهری با رویکرد سیستماتیک روش تحقیق و شیوه گردآوری اطلاعات تعریف و تبیین مسائل شهری استخراج شده طبقه بندی مسائل شهری به تفکیک مناطق 22 گانه شهرداری تهران جمع بندی و نتیجه گیری دانلود مجله 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 35 - پاییز 1390 - شهروندی در دوران پساملی تهیهکنندگان: پیام روشن فکر، هما مداح، دكتر عبدالحسین کلانتری «شهروندی» (citizenship) و موضوعات حول آن، امروزه به یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین مفاهیم معاصر در حیطه جامعهشناسی، فلسفه سیاسی و روابط بینالملل تبدیل شده است. یکی از داغترین این مباحثات، بحث بر سر ابعاد و مکان شهروندی است. در حالی که بسیاری به شهروندی به عنوان امری «ذاتاً» ملی نگریسته و مکان ظهور آن را در داخل قلمروی یک «دولت ملی» (National State) یا «ملت- دولت» (Nation-State) در نظر میگیرند، بسیاری دیگر با تاکید بر این نکته که «دولت ملی» حتی خاستگاه ظهور شهروندی نیز نبوده است، بر این نکته پافشاری میکنند که «شهروندی ملی» بر اثر تحولات به وجود آمده در سالهای اخیر دستخوش تغییرات زیادی گردید و جایگاه «انحصاری» خود به عنوان تنها شکل شهروندی را از دست داده یا به تدریج از دست خواهد داد و ما با ظهور انواع دیگری از شهروندی مواجه خواهیم شد که ممکن است ذاتاً خطری برای شهروندی ملی نبوده، بلکه بازتابدهنده ابعاد جدیدی از شهروندی در دوران جدید هستند. در این بررسی نظری- تحليلی، تلاش خواهد شد تا ابتدا توضیحاتی در مورد پیدایش ملت- دولتها و ظهور شهروندی ملی داده شود، سپس چالشهای پیش روی ملت- دولتها و به تبع آن شهروندی ملی، مورد بررسی قرار گیرد. در بخش پایانی و از خلال آرای متفکران مختلف- از جمله هابرماس، ترنر و میهن - ایده نوعی شهروندی پساملی شرح داده خواهد شد و نهایتاً ملاحظاتی در مورد تغییرات حول موضوع شهروندی در ایران پایان بخش این نوشتار خواهد بود. 1- پیدایش دولت - ملتها 2- شهروندی ملی 3- چالشهای دولت - ملت در عصر جدید 4- ایده شهروندی پساملی 5- ملاحظاتی برای ایران دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 36 - پاییز 1390 - رویکردهای جدید در طراحی پارکها و فضاهای سبز شهری (پارکهای موضوعمحور) تهیهکنندگان: مهندس امیررضا رفیعی، دکتر مهرداد کریمی مشاور پارکهای موضوعمحور پارکهایی هستند که حول یک یا چند موضوع و محور خاص (نظیر پارکهای تفریحی، داستانی، یادبود، تاریخی و...) طراحی میشوند. این پارکها فضاهای سبزی هستند که برای جلب توجه مردم به موضوع و یا مفهومی خاص، منظرسازی و فضاسازیهای خاص آن موضوع را بازنمایی میکنند. با توجه به رویکرد توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرها، احداث و توسعه پارکهای موضوعمحور به عنوان مکانی برای شکلگیری روابط اجتماعی و همچنین حلقهای از زنجیره توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرها که بر پایه تفریح و سرگرمی استوار است، به تدریج رواج یافته و مورد استقبال قرار گرفته است. در ایران نیز راهبرد و سیاست ایجاد اینگونه پارکها از دو دهه گذشته مورد توجه مدیریت شهری واقع شده و پارکهای موضوعمحور متعددی در شهر تهران نظیر پارکهای گفتگو، آب و آتش و دفاع مقدس شکل گرفته است. اما به دلایل گوناگونی از جمله عدم حمایتهای مالی و اعتباری مناسب، مبهم و نامشخص بودن سیاستگذاریها و مهمتر از همه فقدان ضوابط، معیارها و شاخصهای نظاممند در زمینه مکانیابی، طراحی و احداث این پارکها، آنها را با موفقیت چندانی روبرو ننموده است. در این پژوهش ابتدا به تعریف اصول و مبانی پایهای پارکهای موضوعمحور پرداخته و تلاش میشود با بررسی تاریخچه و سیر تحول و تطور آنها و همچنین بررسی تجارب کشورهای توسعه یافته در زمینه احداث پارکهای موضوعمحور، دلایل اصلی شکلگیری و توسعه این مبحث روشن شود تا با استفاده از این زیربنا و نیز افق ترسیم شده در اسناد فرادست، نیاز کنونی شهر تهران به برنامهریزی، احداث و توسعه پارکهای موضوعمحور را عیان سازد. در نهایت این پژوهش بر این امر تأکید دارد که استفاده از موضوعات مختلف و متنوع (نظیر داستانها، تاریخ، فرهنگ و هنر و...) در برنامهریزی و طراحی پارکها و فضاهای سبز در شهر تهران میتواند موجب جذابتر و متنوعتر شدن آنها شده و دستاندرکاران این امر شامل سیاستگذاران، برنامهریزان، تهیهکنندگان و مجریان طرحهای توسعه و احداث پارکها و فضای سبز در شهر تهران میبایست به ایجاد عملکردهای متنوع و موضوعی در پارکها در جهت افزایش بهرهوری آنها مبادرت ورزند. واژگان کلیدی: پارکهای موضوعمحور، تجارب جهانی، اصول طراحی، تهران 1- طرح مسئله و ضرورتها 2- تعریف پارک 3- پارک موضوعمحور 4- بررسی نمونههای پارکهای موضوعمحور 4-1- پارک دولاویلت پاریس (De La Villette park) 4-2- پارک سیتروئن (Citroen Park) 4-3- پارک آب و آتش تهران 4-4- پارک موزه دفاع مقدس تهران 4-5- پارک ولایت تهران 5- جایگاه پارک موضوعمحور در اسناد فرادست شهرداری تهران 5-1- جایگاه در سند چسمانداز شهرداری تهران 5-2- جایگاه در سند برنامه پنجساله شهرداری تهران 5-3- جایگاه در طرح جامع شهر تهران 5-4- جایگاه در طرحهای موضوعی و موضعی شهر تهران 6- نقش و جایگاه پارک موضوعمحور در شهر تهران 6-1- پارکهای موضوعمحور و توسعه گردشگری شهری تهران 6-2- پارکهای موضوعمحور و ارتقاء کاربری فضاهای سبز شهری تهران 6-3- پارکهای موضوعمحور و توسعه پایدار شهری تهران 7- مبانی طراحی پارکهای موضوعمحور 7-1- نظام موضوعی 7-2- نظام کالبدی 8- انواع پارکهای مفهومی و موضوعمحور پیشنهادی برای شهر تهران 8-1- پارك- تفریح 8-1-1- پاركهاي داستانی 8-1-2- پاركهاي بازی 8-1-3- پاركهاي ورزشی 8-2- پارك- تاریخ 8-2-1- پاركهاي ملی یادبود 8-2-2- پاركهاي آثار تاریخی 8-3- پارك- آموزش 8-3-1- پاركهاي ترافیک 8-3-2- پاركهاي هنری 8-3-3- پاركهاي دانش 8-4- پارك- نمایش 8-4-1- پاركهاي نمایشگاهی 8-4-2- پاركهاي عرضه محصولات دستی و هنری 8-5- پارك- طبیعت 8-5-1- پاركهاي اکوسیستم 8-5-2- پاركهاي گیاهشناسی 9- نتیجهگیری دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 37 - زمستان 1390 - مفاهیم پدافند غیرعامل در مدیریت شهری با تمرکز بر شهر تهران تهیهکنندگان: دکتر محمدرضا فرزاد بهتاش، مهندس محمدتقی آقابابایی انسان از ابتدای خلقت خود و شروع زندگی در این جهان با پدیده تهدید روبرو بوده است و همواره تلاش مینموده تا تعادلی بین تهدیدات متصوره و نیازمندیهای انسان به امنیت برقرار نماید. این تلاش یک جهاد همیشگی و دایمی بوده و انسان همواره توانسته است بر تهدیدات غلبه نماید. هرچه ماهیت و فناوری حامل تهدید رشد کرده و متحول شده، شکل و ماهیت تهدید و چارچوب و محتوی دفاع نیز تغییر کرده است، به عبارتی دیگر اساسیترین عنصر تهدید و تحول در ماهیت تهدید را میتوان فناوری حامل تهدید بیان کرد. پدافند غیرعامل به عنوان یکی از موثرترین و پایدارترین روشهای دفاع در مقابل تهدیدات از قدمتی به بلندی تاریخ بشر و به قدمت مبارزه و دفاع برخوردار میباشد. پدافند غیرعامل به عنوان بخشی از دفاع همهجانبه، سابقهای طولانی در تاریخ بشر دارد. شکلگیری قبایل بدوی در برابر نزاعها و درگیریها، با پناه جستن به غارها و حفرهها و نیز شکلگیری تمدنهای اولیه با احداث قلعه، برج، بارو و جانپناه در برابر تهاجمات دشمن همراه بوده است. با گسترش و نفوذ سلاحها در سدههای اخیر، تنوع و دامنه جنگها نیز گسترش یافته است. با پیشرفت فناوری و حضور فناوری در حوزههای نظامی، تهدیدات از حوزه نظامی به سایر حوزهها توسعه یافت، به این مفهوم که دیگر نمیتوان تهدید را صرفاً در حوزه نظامی در نظر گرفت و به نوعی به یک عنصر چندوجهی مبدل شده است. تجارب دفاع مقدس، جنگهای اخیر در کشورهای یوگسلاوی، عراق، افغانستان، لبنان، غزه و... موید انهدام مراکز حیاتی و حساس واقع در عمق سرزمین توسط دشمن و تأثیرگذاری در اراده ملت و توان اقتصادی- سیاسی کشور هدف میباشد. در این گزارش در ابتدا، اصول و مبانی پدافند غیرعامل در کشور عنوان شده و در نهایت با توجه به حساسیت کلانشهر تهران، پدافند غیرعامل شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. دانلود مجله 2 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 38 - زمستان 1390 - رويکردهای جديد در برنامهريزی و مديريت شهری: برنامهریزی شهري سالم تهیهکننده: دکتر ناصر براتي بسط و گسترش وظايف مديران شهری از يک سو و شيوع انواع بيماريهای ناشی از زندگی ماشيني امروز در جهان باعث شده است که گرايشی در برنامهريزی شهری (شهرسازی) پيدا شود که با توجه به شرايط ياد شده سلامت روانی و جسمانی شهروندان را در مرکز توجه خود قرار داده است. بدين ترتيب، سازمان بهداشت جهانی با تعريف استانداردهای خاص و پيگيری موضوع سلامتي و بهداشت شهرنشينان در کشورهای مختلف جهان اين گرايش جديد در شهرسازی و مديريت شهری را مورد تشويق و حمايت قرار ميدهد. جزوه پيش رو خلاصهای از کتاب برنامهريزی شهری سالم است که در آن سعی شده مهمترين نکات مرتبط با بحث را در شکلی فشرده در اختيار خوانندگان گرامی قرار ميدهد. مقدمه مفهوم سلامتي ضرورت برنامهريزي براي شهري سالم مداخله اجتماعي فرآيند برنامهريزي سكونتگاه: تبديل شهركها و شهرها به مكاني مناسب براي زندگي يك فرآيند برنامهريزي راهبردي: مشاركتي، نظاممند و بازاريابي راهبردي محيط نتيجهگيري دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 100 - بهار 1391 - عوارض سبز؛ ابزاري جهت كنترل آلودگي هوا در شهرها و ايجاد درآمدهاي پايدار براي شهرداريها تهیهکنندگان: سیدعلی ناصری، کامبیز لعل، سعید شاه حسینی، محمد صالح شکوهی توسعه پايدار الگوئي جهت استفاده از منابع است كه علاوه بر حفظ محيط زيست، نيازهاي جامعه بشري را نه تنها براي نسل فعلي بلكه براي نسلهاي آينده نيز تأمين نمايد. حفاظت از محيط زيست و كاهش اثرات زيانبار و پیامدهای جانبی منفی فعاليتهاي اقتصادي بر شرايط محيطي زندگي انسانها در چارچوب مفهوم توسعه پايدار، موجب تغيير در نگرش به تخصيص منابع و دستيابي به حداكثر كارائي ميشود. این امر ابزارهای نوین و سیاستهای متناسب با خود را میطلبد. محدودیتهای زیست محیطی در ابعاد اقتصادی و غیراقتصادی از جمله این ابزار و سیاستها میباشند. مالیات یا عوارض سبز یکی از وجوه اقتصادی اعمال محدودیت در زمینه آلودگی محیط زیست است. یکی از مهمترین معضلات تهران ترافیک زیاد و آلودگی هوای ناشی از آن میباشد. مالیات بر بنزین که در زمره مالیاتهای سبز طبقهبندی میشود یکی از ابزارهایی است که میتواند در کنترل و کاهش آلودگی هوا به مدیران شهری کمک کند. تجارب جهانی متعدد و همراه با موفقیتی نیز در این زمینه موجود است. این در حالی است که در ایران، نرخ مالیات بر بنزین و سهم شهرداریها از آن بسیار پایین است. اخذ مالیات بر بنزین علاوه بر اینکه میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، میتواند منابع مالی پایدار و قابل توجهی نیز برای توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد نماید. در این گزارش مالیاتهای زیست محیطی به لحاظ تئوریک و تجارب جهانی مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت اخذ مالیات بر بنزین در ایران و سایر کشور ها مورد مقایسه قرار گرفته است. محاسبات گزارش نشان میدهد که با افزایش عوارض بر مصرف سوخت در تهران، به ازای هر ده درصد افزایش عوارض سوخت یا مالیات سبز، درآمدی معادل 5/1910 میلیارد ریال برای شهرداری تهران ایجاد میگردد. كلمات كليدي: رشد اقتصادي، محیط زیست، ماليات سبز، ماليات پيگو، توسعه پايدار، ماليات بنزين 1- مقدمه 2- مالیات سبز: مفاهیم و ابعاد 2-1- توسعه اقتصادي و محيط زيست 2-2- آثار و پیامدهاي خارجي (جانبی) و مسئله محیط زیست 3- روشهاي اعمال مالياتهاي زيست محيطي 3-1- روش مالیات پيگو 3-2- مالیاتهای غیرمستقیم زیست محیطی 3-3- مقررات زیست محیطی در ساير مالیاتها 3-4- دامنه عمل مالیاتهای زيست محيطي 4- طراحي و اجراي مالیاتهای زيست محيطي 5- الزامات ساختاري و اقتصادي 6- بررسی روشهای اعمال مالیات سبز: پیشینه و تجارب 6-1- بررسی تجارب بهرهگیری از مالیاتهای زیست محیطی 6-2- تجارب استفاده از ماليات پيگو 6-3- تجارب استفاده از مالیاتهای غيرمستقيم زيست محيطي 6-4- تجارب استفاده از مقررات زيست محيطي در ساير مالیاتها 6-5- پيشينه مطالعات در مورد ماليات بر سوخت 6-6- بررسی روشهای اخذ ماليات بر بنزين (بررسی کشورهای منتخب) 7- بررسی آثار و نتايج مالیاتهای سبز 8- امکانسنجی اخذ مالیات سبز در ایران و تهران 8-1- بررسی روند مصرف بنزين در ايران و تهران 8-2- بررسی وضعيت محيط زيست در ايران 8-3- شهرداری تهران، آلودگی هوا و مالیات سبز 9- نتيجهگيري دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 103 - بهار 1391 - وضعیت مسکن و کیفیت سکونت زنان سرپرست خانوار با تاکید بر مناطق 22گانه شهر تهران تهيهكنندگان: روح¬الله فلاحی گیلان، کامبیز مصطفی¬پور مسکن یکی از نیازهای ضروری انسانها است که علاوه بر دارایی اقتصادی، عاملی برای امنیت، آرامش، ثبات و رفاه خانوار و جامعه تلقی می¬شود. تحقیقات نشان می¬دهد که فقدان مسکن مناسب با افزایش میزان بزه¬کاری، انحرافات اجتماعی و از هم¬گسیختگی اجتماعی ارتباط زیادی دارد و عاملی بازدارنده در رشد و اعتلای اجتماعی، فرهنگی و روانی جامعه محسوب می¬شود. بر این اساس یکی از سیاست¬های مهم دولت¬ها و برنامه¬ریزان، فراهم کردن و تسهیل زمینه¬های دسترسی خانوارها به مسکن و خدمات آن است. این مهم برای اقشار آسیبپذیرتر جامعه همانند زنان سرپرست خانوار از اهمیت ویژه ای برخوردار می¬باشد. براساس سرشماري سال 1385، ميزان سهم زنان در سرپرستي خانواده¬ها در کل کشور، به 4/9 درصد رسيده است، که اين ميزان در سال 1375، 4/8 درصد بوده و طي يک دهه از رشد يک درصدي برخوردار بوده است. در شهر تهران نيز چنين روندي قابل مشاهده است. در این گزارش تلاش شده است براساس دادهای سرشماری 1375 و 1385، وضعيت مسکن و کيفيت سکونت زنان سرپرست خانوار به تفکیک مناطق 22 گانه مورد بررسی قرار گیرد. یافته¬های آماری نشان می¬دهد، بیش از 95 درصد مسکن زنان سرپرست خانوار دارای زیرساخت¬های اولیه مناسب از قبيل آب¬رساني، گاز لوله¬کشی، دفع زباله و فاضلاب، تلفن و غیره می¬باشند. با این حال از نمونه 52847 زن سرپرست خانوار شهر تهران، 3288 خانوار زن سرپرست خانوار فاقد تلفن ثابت، 1435 خانوار فاقد آب لولهکشی، 654 خانوار فاقد گاز لولهکشی، 196 خانوار فاقد آشپزخانه و 2406 خانوار فاقد حمام می¬باشند. همچنین درخصوص امنیت مالکیت در حدود 30 درصد زنان خانوار (15776 خانوار) مستاجر می¬باشند. به علاوه 0.8 درصد (421 خانوار) مسکن مورد استفاده زنان سرپرست خانوار از لحاظ دوام سازه¬ای در وضعیت بحرانی قرار دارد و این مشکل برای زنان سرپرست خانوار بدون درآمد و بیهمسر بر اثر فوت وخیم¬تر است. این امر نشان از آسیب¬پذیری این گروه از زنان سرپرست خانوار در مقابل این مشکل می¬باشد. مقدمه و طرح مسأله مفاهيم و نظريهها يافتهها و تحليل موضوع ويژگيهاي جمعيتشناختي امنیت مالکیت وضعیت تأهل و مالکیت مسکن زنان سرپرست خانوار در شهر تهران سن طبقهبندی شده و مالکیت مسکن زنان سرپرست خانوار در شهر تهران توزیع درآمد و مالکیت مسکن زنان سرپرست خانوار در شهر تهران زیرساختهای اولیه پایداری و دوام سازهای (وضعيت كيفيت ابنيه مساكن زنان سرپرست خانوار) جمعبندی و پیشنهادات دانلود مجله 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۳ شماره 105 - بهار 1391 - بررسي تطبيقي طرحها و برنامههاي فضاي سبز کلانشهر تهران و شهر گوانگژو چين تهيهكنندگان: دکتر مهدي يحييپور، دکتر سيدمجيد داودي، مهندس نفيسه نيکعمل لاريجاني در شهرهاي معاصر کنوني به لحاظ فشردگي و تراکم سازهها، مظاهر طبيعي رو به زوال است. در اين ميان فضاي سبز شهري به عنوان عامل اساسي جهت بهبود و آسايش روحي و جسمي و رفع آلودگي هوا نقش تضمينکنندهاي را در پايداري شهري ايفا ميکند که معمولاً در سايه پويايي شهري در تعامل ساخت و سازها در زمينهاي شهري ميزان آن دچار کاهش میگردد. بر اين اساس نظام مديريت و برنامهريزي جامع فضاي سبز يکي از مهمترین مکانیسمهایی است که میتواند به شکل کارآمد زمينههاي توسعه و تقويت فضاي سبز شهري را ارتقاء بخشد. در اين پژوهش با بهرهگيري از روش تحليلي و توصيفي با مطالعه الگوي مديريت و برنامههاي جامع توسعه فضاي سبز شهر گوانگژو چين در بررسي تطبيقي با نحوه مديريت و اجراي برنامههاي توسعه فضاي سبز شهر تهران، زمینهها و تجارب موفق و يا شيوههاي رفع محدودیتها مورد ارزيابي قرار گرفت. نکته مهم در اين بررسي، روند رو به گسترش اين شهرها طي سالهای اخير است، که با مشکلات ناشي از تغييرات و کاهش برخي کاربریهای به ويژه فضاهاي سبز مواجه شدهاند، که با اعمال شيوههاي علمي و اجراي طرحهای توسعه استراتژيک و رفع محدودیتهای سازماني و قانوني موفق به افزايش سطح اين کاربریها و حفاظت از مؤلفههاي مختلف فضاي سبز شهري شدند. اگرچه دستيابي به استانداردها و ميزان سرانه مورد انتظار و مطلوب فضاي سبز در تهران تحقق نيافته، ليکن روند رو به رشد آن میتواند اميدوارکننده باشد. کليد واژهها: فضاي سبز شهري- انواع فضاي سبز شهري- برنامههاي جامع فضاي سبز 1- مقدمه 1-1- معرفی شهر گوانگژو و دلايل انتخاب آن 1-2- فضاي سبز شهري به عنوان عامل کاهش گاز CO2 در شهرهاي در حال رشد سريع 1-3- مديريت جامع، مکانيزم کارآمد مديريت منابع طبيعي 2- مفاهيم اقتصادي- اجتماعي 2-1- چارچوب سازماني مديريت فضاي سبز در چين 2-2- توسعه مرزهاي شهري 3- تحليل تجربه حاکميت شهري گوانگژو در زمينه مديريت فضاي سبز شهري 3-1- برنامهريزي براي کليت ساختار فضايي فضاي سبز شهري 3-2- طرح تفصيلي ايجاد و نگهداري فضاي سبز شهري 3-3- طرح عملياتي سه ساله- رويکرد اجرايي يکپارچه 3-4- ارزيابي تجربه مديريت فضاي سبز شهري گوانگژو 4- پيشنهادات به منظور ارتقاء مديريت فضاي سبز شهري 4-1- مشارکت عمومي بهتر 4-2- درگير نمودن گستردهتر گروههاي ذينفع به منظور به اشتراکگذاري مسئوليتها 4-3- پشتيباني قانوني 5- تحول فضاي سبز در شهر تهران 6- ساختار سازماني مديريت فضاي سبز در شهر تهران 7- انواع فضاهای سبز شهر تهران 8- توسعه شهر تهران و ضرورت کاربري فضاي سبز شهري 9- وضعيت کنوني فضاي سبز شهر تهران 9-1- جنگل، کمربند سبز و محورهاي سبز شهر 10- آب و هواي شهر تهران و گونههاي گياهي سازگار 11- تحليل برنامههاي توسعه فضاي سبز شهر تهران 11-1- چشماندازها 11-2- راهبردهای توسعه و زیر راهبردهای آن (طرح جامع) نتيجهگيري دانلود مجله 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده