Mehdi.Aref 26780 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 اردیبهشت، ۱۳۹۳ عنوان پایان نامه : تشخيص خودرو و استخراج پارامترهاي حركتي آن در تصاوير ويدئويي بزرگراهها پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برق-الکترونیک چکیده: نظارت بر محيط، بدون واسطه انسان يكي از نيازهاي بشر امروز است. با اينكه بيش از چند دهه از معرفي روشهاي نظارت اتوماتيك نميگذرد ولي امروزه كاربرد بسيار زيادي پيدا كردهاند. يكي ازمهمترين كاربردهاي آن نظارت ترافيك ميباشد. در سيستم هاي نظارت ترافيكي از سنسورها و ابزار هاي مختلفي استفاده ميشود.استفاده از دوربين هاي ويدئويي، روشي است كه ميتوان به كمك آن اطلاعات ترافيكي مورد نياز را از تصاويراستخراج كرد. جهت پردازش تصاوير ويدئويي براي تشخيص و رديابي خودروها و در نهايت نظارت اتوماتيك در ترافيك روشهايي ارائه شده است كه هركدام با توجه به كارايي مورد نظر، از الگوريتم هاي مختلف بينايي ماشين استفاده ميكنند. برخي از اين روش ها رديابي بر اساس مدلهاي سهبعدي و برخي ديگر بر اساس رديابي نواحي متحرك درتصوير يا نقاط مشخصه هستند. در اين پايان نامه روشي جديد جهت استخراج پارامترهاي حركتي و ترافيكي با استفاده از تشخيص و رديابي خودروهاي متحرك ارائه شده است. روش پيشنهادي بر اساس رديابي حباب بوده و به منظور رديابي هرچه دقيقتر خودروها از بافت نگارهاي عرضي (در هر فريم) و طولي (درچند فريم متوالي) فراواني مشخصات لبه هاي استخراج شده خودروها در نوارهاي مشخص شده و همچنين اثردهي اطلات رنگ، رشد پيكسلي،سرعت و تخمين مكاني خودروها استفاده شده است. درمرحله نخست، با استفاده از تصاوير از پيش ضبط شده ازمكانهاي مورد نظر كاليبراسيون انجام ميشود. هدف ازم انجام كاليبراسيون در اين روش بدست آوردن نسبت هرپيكسل به اندازه واقعي آن بر حسب متر در تمام نقاط تصوير ميباشد، كه به كمك روش تقريبي تخمين زده ميشود. در مرحله بعدي تخمين پس زمينه براي جداسازي خوردروهاي متحرك از تصوير و در نهايت استخراج حبابها 1 كه هركدام نمايانگر يك خودرو متحرك ميباشد انجام ميشود. جهت رديابي حباب ها در تصوير جاري از يك تعداد مشخصههايي از قبيل مختصات مكاني، m تعداد حباب هاي رديابي شده و n كه درآن n در m ماتريس ابعاد، رنگ، سرعت، مكان تخميني در تصوير بعدي، ابعاد تخميني در فريم بعدي و ... ميباشد كه به هر حباب رديابي شده نسبت داده ميشود. اين ماتريس در هر فريم با استفاده از مشخصات استخراج شده حبابها به روز ميشود به طوري كه صحت اين رديابي با مطابقت دادن همه مشخصههاي فعلي و تخمين زده شده تاييد مي گردد. جهت رديابي دقيق تر خودروهايي كه به دليل وجود سايهها و مسأله اختفاء به درستي رديابي نشده اند از فصل مشترك اطلاعات لبه در حباب هاي رديابي شده با نواري از تصوير كه درمكاني خاص در نظر گرفته شده است يك نمودار بافت نگار تشكيل داده و با بررسي آن در هر تصوير ميتوان رديابي اشتباه دو خودرو كه به طور عرضي به هم چسبيدگي دارند و همچنين با بررسي آن در چند تصوير متوالي ميتوان رديابي اشتباه دوخودرو كه به طور طولي به هم چسبيدگي دارند را با تقريب خوبي تشخيص داد .پس از تشخيص و رديابي خودروها، استخراج پارمترهاي حركتي و ترافيكي از قبيل تراكم، سرعت متوسط، تعداد خودروها و ... انجام ميشود. فهرست مطالب: فصل اول : مقدمه فصل دوم: انواع سنسورهای مورد استفاده در سیستمهای مدیریت ترافیک فصل سوم: مروری بر روشهای استخراج پارامترهای ترافیکی با استفاده از پردازش ویدئویی فصل چهارم : الگوریتم پیشنهادی برای ردیابی حباب فصل پنجم : جمع بندی و پیشنهادات متن کامل این پایان نامه را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده