رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 95%]

[TR]

[TD=class: HTitle, width: 100%, colspan: 2]تقدير سياست و اجتماع در ديباي خسرواني[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

چکیده:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2, align: right]بيهقي و شاهكار فارسي‏ اش متعلق به تاريخ پيشامدرن ايران است. در تاريخ پيشامدرن ايران، اجتماع و سياست، شأن مستقلي از قدرت سلطان قاهر ندارد تا موضوع تاريخ ‏نگاري واقع شود. پيش ‏فهم و پيش‏انگاره‌ي مهم بيهقي تقديرگرايي و جبري‏ نگري است كه برآمده از سنت ديني اوست. ديباي خسرواني او تسليم به جبر زمانه است؛ واقعيت تسلط غلامان ترك ‏تبار غزنوي. بيهقي خردگرا نيست و بسآمد واژه‌هاي خرد و خردمند در ديباي او دليل بر خردمندي او نيست. تاريخ پايه‏‏ اي او جاودان‏ سازي خاندان ترك ‏تبار غزنوي است و براي خودش هدفي جز آن نمي‌شناسد. تاريخ بيهقي، نه تاريخ اجتماعي كه تاريخ سياسي است و بر محور قدرت و سلطه مي‌گردد. شيوه‌ي فرمانروايي و سرشت قدرت سياسي و به تعبير خود بيهقي «ادوات سياست و رياست» سلطان مسعود، بخش اعظم تاريخ را به خود اختصاص مي‌دهد. تاريخ اجتماعي در تاريخ بيهقي غايب است و به رفتارها، شيوه‌هاي زندگي، انگيزه‌ها و خواسته‌هاي مردم عادي و فرودست جامعه توجهي نشده است.

 

مشخصات مقاله:مقاله در 9 صفحه به قلم بهمن شعبان زاده (دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی دانشگاه خوارزمی).منبع:علوم اجتماعي ،شماره پياپي 70، ،سال هفدهم،، شماره در سال 10، دي، 1392، صفحه 39-47

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...