رفتن به مطلب

آموزش جامعه شناسي و بينش تاريخي: كاربست نظريه سي رايت ميلز


sam arch

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 95%]

[TR]

[TD=class: HTitle, width: 100%, colspan: 2]آموزش جامعه شناسي و بينش تاريخي: كاربست نظريه سي رايت ميلز[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

چکیده:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2, align: right]«سي رايت ميلز» نويسنده‏ ي كتاب تخيل جامعه‏ شناسي يكي از جامعه‏ شناسان متعهد و پيشرو جامعه‏ شناسي انتقادي در امريكا شناخته شده و آثار جديد چاپ شده، نشانه‏ ي تداوم تأثيرگذاري ميلز در جامعه‏ شناسي معاصر تاكنون بوده است. سؤال اصلي تحقيق آن است كه كاربست بينش تاريخي سي رايت ميلز در آموزش جامعه‏ شناسي در ايران چيست؟ جامعه‌شناسان با توجه به سابقه و گذشته‏ ي پديده‌هاي اجتماعي، به تبيين و تحليل فعلي آن‌ها مي‌پردازند. جامعه‌شناسان به موضوعات تاريخي داده‌ها، همچون كنش‌ها، ساختارها، ايده‌ها و حوادث تمايل دارند. سي رايت ميلز اعتقاد خاصي به بينش تاريخي داشته و با ديد انتقادي، به ضرورت بينش تاريخي در نزد دانشمندان علوم اجتماعي توجه داشته است. به نظر سي رايت ميلز، علوم اجتماعي با مسائل مربوط به شرح حال فردي، تاريخ و روابط متقابل آن‌ها در ساخت اجتماعي سروكار دارد. مدل پاياني پژوهش نشان داد كه هدف نهائي آموزش جامعه‏ شناسي عبارت است از فراهم نمودن سازوكارهاي لازم براي شناخت و تحليل جامعه. كاربست نظريه‏ ي بينش جامعه‏ شناختي سي رايت ميلز در ايجاد مهارت شناخت و تحليل جامعه از سوي افراد، عبارت است از بينش تاريخي. يكي از بايسته‌هاي آموزش جامعه‏ شناسي در ايران، تقويت بينش تاريخي در بين دانشجويان در راستاي ارتقاء توانمندي آن‌ها در زمينه‏ي شناخت و تحليل جامعه‏ ي ايران خواهد بود. با تكيه بر رويكرد سي رايت ميلز، هرچه بينش تاريخي دانشجويان از طريق فرآيند آموزش جامعه‏ شناسي در ايران افزايش يابد، به همان نسبت زمينه‏ ي تحقق عملي شناخت و تحليل جامعه‏ ي ايران از سوي دانشجويان بيشتر تحقق خواهد يافت.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

مشخصات مقاله:مقاله در 10 صفحه به قلم دکتر محمد علی زکی (دانشیار جامع هشناسی دانشگاه امام حسین(ع)).منبع:علوم اجتماعي ،شماره پياپي 70، ،سال هفدهم،، شماره در سال 10، دي، 1392، صفحه 15-24

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...