رفتن به مطلب

باسيلوس سرئوس (Bacillus cereus)


ارسال های توصیه شده

باسيلوس سرئوس باسيلي است هوازي كه توليد هاگ مي نمايد و در خاك و مواد غذايي مانند گوشت، شير و تخم مرغ و ادويه هايي كه آلوده به گرد و غبار و خاك شده اند وجود دارد. در تحقيقات جديد دو نوع آنتروكسين مترسحه از باسيلوس سرئوس جدا شده است. يكي مقاوم نسبت به حرارت بوده و c ْ126+ را بيش از 90 دقيقه تحمل مي نمايد و پس از يك تا 5 ساعت دوره كمون موجب استفراغ گرديده و اغلب پس از مصرف برنج آلوده در مصرف كنندگان بروز مي كند و نوع ديگر آنتروكسيني است كه نسبت به حرارت حساس بوده و پس از يك دوره كمون به مدت 8 تا 16 ساعت موجب اسهال آبكي در مصرف كنندگان مي گردد. آنتروكسين هاي فوق پس از تكثير ميكروارگانيسم روي مواد غذايي ترشح مي گردند. فرم اسهالي مسموميت به مسموميت ناشي از كلستريديوم پرفرنجنس و فرم استفراغي آن شبيه مسموميت غذايي استافيلوكوكي مي باشد.

 

jp5w4ehbg3bcmm7p2mm.jpg

 

عوارض هر دو نوع مسموميت نامبرده معمولاً پس از حدود 12 ساعت از بين مي رود و ضمناً احتمال مسموميت توسط هر دو نوع آنتروتوكسين (تواماً) وجود دارد كه در اين صورت علامت بيماري، اسهال و استفراغ خواهد بود.

در بين مواد غذايي احتمال آلودگي در برنج (چلوخورشت و انواع پلوها) بيشتر مي باشد و پس از آن انواع سس ها، كالباس هاي پخته، سيب زميني و سبزي هاي پخته در معرض آلودگي قرار مي گيرند.

از آن جا كه هوازي هاي مولد هاگ در خاك به وفور يافت مي گردند، قرار ندادن غذاهاي پخته (بشقاب ها و ظروف بدون در حاوي غذا) در معرض گرد و غبار يكي از موازيني است كه رعايت آن موجب پيش گيري از بروز مسموميت فوق خواهد شد.

 

در مورد برنج، توصيه هاي لازم عبارتند از:

1- نگه داري داغ برنج (63-55 درجه)

2- سرد كردن سريع برنج پخته

3- حرارت دادن كامل برنج پخته قبل از مصرف

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...