Mehdi.Aref 26781 اشتراک گذاری ارسال شده در 31 اردیبهشت، ۱۳۸۹ استاد پژوهشگر دانشگاه صنعت نفت با ابداع یك كاتالیروز ویژه به فنآوری «تبدیل ضایعات پلیمری و پلاستیكی به بنزین و گازوئیل» دست یافت. با بهرهگیری از این فنآوری نوین میتوان انواع ضایعات و تركیبات مستعمل پلاستیكی و پلیمری را به مخلوطی از تركیبات سوختی تبدیل كرد و به این ترتیب، ضمن رفع بحران فزاینده انباشت زبالههای پلیمری در طبیعت پاسخ مناسبی به تقاضای روز افزون برای سوخت خودروها داد. مطالعات آزمایشگاهی این پروژه به همت دكتر بهروز روزبهانی، استاد دانشگاه صنعت نفت آغاز شده و در آبان ماه 1380 به نتیجه رسیده است. اجرای این طرح در مقیاس «بنچ» نیز در فروردین ماه سال 81 انجام شد كه نتایجی به مراتب بهتر از مرحله آزمایشگاهی داشت و در ادامه این طرح، نخستین راكتور تبدیل مواد پلاستیكی بازیافتی به بنزین و گازوئیل با ظرفیت چهار هزار و 500 لیتر از هر پنج تن ماده طراحی شده و آخرین مراحل ساخت را میگذراند كه قرار است 29 اسفندماه امسال همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت راهاندازی شده و 12 فروردین 87 نخستین فرآوردههای آن گرفته شود. دكتر بهروز روزبهانی، عضو هیات علمی دانشكده صنعت نفت آبادان و مجری این طرح اظهار كرد: پروژه تهیه تركیبات سوختی از مواد پلاستیكی از سال 80 آغاز شد و تحقیقاتی روی تبدیل مواد سنگینی نفت نظیر نفت كوره و مازوت به مواد سبك تر انجام گرفت و موفق به تبدیل مواد سنگین Fuel Oil، قیر و مازوت از حالت سنگین به سبكتر با راندمان بالاتر شدیم. وی افزود: در این پژوهش حدود 95 درصد از مازوت به بنزین و گازوئیل تبدیل شد كه كاتالیست مورد نظر آن را نیز در كشور تهیه كردیم اما در حین انجام آزمایشات با مشكل دود و بوی آزار دهنده گوگرد موجود در این مواد مواجه بودیم. دكتر روزبهانی در ادامه خاطرنشان كرد: در پالایشگاههای میانی با احداث واحد HDS، گوگرد را از بنزین و گازوئیل جدا میكنند اما به دلیل نبود امكانات در این گروه پژوهشی با ایده استفاده از مواد پلاستیكی گرانول كه بدون گوگرد بوده اما از قیر سنگین تر است و با بهینه كردن شرایط آزمایشگاهی در همان مرحله ابتدائی، مقدار 85 درصد از وزن پلاستیك مصرفی به مایعات میان تقطیری چون بنزین و گازوئیل تبدیل شد. این پژوهشگر ادامه داد: گرانول از مواد پلاستیكی گران قیمت است كه برای افزایش ارزش اقتصادی این طرح از مواد پلاستیكی كه به دلیل بازیافتهای مكرر، دور ریخته میشوند، استفاده كردیم و پس از ثبت طرح در سال 81، با همكاری یك سرمایه گذار خارجی در سال 83 طرح وارد فاز نیمه صنعتی شد كه آزمایش در مقیاس دو لیتر انجام شد. وی با اذعان به این كه در مقابل واردات روزانه 35 میلیون لیتر بنزین به كشور میزان تولید كمتر از 30 میلیون لیتر است، خاطر نشان كرد: با توجه به افزایش قیمت نفت، سالانه حدود 9 میلیارد دلار بنزین وارد كشور میشود و این در حالی است كه بر اساس آمار سازمان بازیافت حجم ضایعات كشور در تهران روزانه 10 هزار تن و سایر شهرستانها نیز به همین میزان و ضایعات صنعت پتروشیمی با ارقامی رو به افزایش، روزانه 50 هزار تن بوده و این مواد پلاستیكی بلا استفاده دفن میشوند. دكتر روزبهانی خاطر نشان كرد: در ابتدای سال جاری قراردادی سه جانبه میان مجری طرح، منطقه آزاد اروند و دانشكده نفت آبادان منعقد شد كه بر اساس آن واحد صنعتی عملیاتی را كه از یك سو، ضایعات پلاستیك به طور خودكار به سیستم تزریق و از سوی دیگر، بنزین و گازوییل دریافت میشود راهاندازی كنیم كه با تایید دانشگاه اجرای آن آغاز شده است. وی تصریح كرد: این قرارداد یك ساله 2.5 میلیون دلاری كه 2.5 برابر حد استاندارد بین المللی پروژههای اساتید است و با حمایتهای ویژه مدیر عامل منطقه آزاد اروند در حال اجراست، حركت بزرگی در امر تحقیقات است و با توجه به پیشرفت روز افزون علم، وقتی جایگزین مواد نفتی ساخته شوند، كشوری نظیر ایران كه اقتصاد وابسته به درآمدهای نفتی دارد، با مشكل مواجه میشود و امیدواریم همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت دستگاه شروع به كار كند و در روز جمهوری اسلامی در سال 87 نخستین تولید خود را ارائه دهد. دكتر روزبهانی در خصوص نحوه عملكرد این راكتور گفت: از هر پنج تن مواد پلاستیكی تزریقی، حدود 4 هزار و 500 لیتر مواد نفتی سبك بدون گوگرد حاصل میشود كه در مقایسه با گازوئیل ایران با 3000 PPM گوگرد و گازوئیل استاندارد اروپا با 10 PPM گوگرد، قابل توجه است. عضو هیات علمی دانشكده صنعت نفت آبادان در پایان با اشاره به ارزش اقتصادی و صنعتی بالای این طرح اظهار كرد: صنایع ما سهم چندانی در درآمدهای كشور ندارند و رقمی به آن نمیافزایند در حالی كه در خارج از كشور بدین گونه نیست و تكیه به درآمدهای نفتی در آیندهای نزدیك ما را با مشكل مواجه میكند و باید به فكر درآمدهای جانبی نظیر جذب توریسم و سرمایه گذار با برقراری امنیت اجتماعی، سرمایه گذاری وخرید سهام شركتهای موفق دنیا و نیز پشتیبانی از نیروهای انسانی خلاق و فضاساز باشیم. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده