رفتن به مطلب

شعر به مثابه‌ي متن استعاري و جايگاه آن در كتاب‌هاي دوره‌ي ابتدايي


sam arch

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 95%]

[TR]

[TD=class: HTitle, width: 100%, colspan: 2]شعر به مثابه‌ي متن استعاري و جايگاه آن در كتاب‌هاي دوره‌ي ابتدايي[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

چکیده:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2, align: right]استعاره در نظريه‌هاي معاصر از دو منظر مورد توجه قرار مي‌گيرد؛ نخست اينكه صرفاً زينت و تفنّن ادبي نيست، بلكه سرشت زباني دارد و مي‌تواند به همه‌ي گونه‌هاي مجازي و شكل‌هاي ادبي و هنري تسري بيابد و ديگر اينكه شكل‌گيري آن در ساحت و كليت متن پديد مي‌آيد و نه تنها در تركيب واژگاني و عبارت. منشأ اين نگاه بافتاري به استعاره ابتدا در انديشه‌ها و آثار رمانتيك‌ها پيدا شد. آن‌ها مدعي رابطه‌ي سازمند استعاره با كل زبان بودند؛ در نتيجه آن را در كل يك متن رمان و نمايش و به صورت اندام‌وار مي‌سنجيدند. اما توجه‌ دقيق به سازوكار استعاره در تحليل‌هاي فرماليست‌ها شكل گرفت. آن‌ها شعر را معيار زبان ادبي و محور استعاري زبان تلقي كرده و به كشف روابط ارگانيك يك متن (شعر) متمركز شدند و برخلاف نظر سنتي بلاغيون كه از طريق قرينه‌هاي لفظي، مخاطب را به معناي غيرلفظي مورد نظر راهنمايي مي‌كردند، از راه جست‌وجوي تناسبات معنوي و اشاره‌هاي لفظي در متن، نظام معنايي و نظام صوري متكثري را از درون متن استعاري بيرون مي‌كشيدند. اين نگرش در قرن بيستم، انقلاب بزرگي را در تحليل ساختاري متون پديد آورد. خصوصاً با گسترش استعاره به روح و چارچوب متن، باعث شد، قوه‌ي تخيل، معني‌افزايي و كشف مفاهيم پيچيده و غامض وجه بارز هر متن ادبي دانسته شود. اين مقاله مي‌كوشد جايگاه چنين برداشتي از استعاره را در اشعار كتاب‌هاي دوره‌ي ابتدايي بررسي كرده و سه پرسش كلي را مطرح كند: 1- آيا كودكان استعاره‌هاي بافتاري را درك مي‌كنند و اگر اين‌گونه است، استعاره‌هاي محسوس را بهتر مي‌فهمند يا استعاره‌هاي نامحسوس را؟ 2- عناصري كه بافت و انسجام استعاري شعر كودكان را بر هم مي‌زنند، كدام‌اند؟ 3- مؤلفان كتاب‌هاي دوره‌ي ابتدايي از شعر چه انتظاري دارند؛ به كاركرد مستقيم شعر براي آموزه‌هاي اخلاقي، اجتماعي، ديني و مهارت‌هاي زندگي مي‌انديشند يا آن را براي پرورش قوه‌ي خلاقيت و تخيل كودك مي‌خواهند؟![/TD]

[/TR]

[/TABLE]

مشخصات مقاله:مقاله در 7 صفحه به قلم دکتر علی اصغر ارجی.منبع:كودك و نوجوان ،شماره پياپي 197، ،سال هفدهم،، شماره در سال 5، اسفند، 1392، صفحه 65-71

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...