sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 اسفند، ۱۳۹۲ [TABLE=width: 95%] [TR] [TD=class: HTitle, width: 100%, colspan: 2]آسيب شناسي محتوايي ديوارنگاري پيش دبستاني ها[/TD] [/TR] [TR] [TD=colspan: 2] چکیده: [/TD] [/TR] [TR] [TD=colspan: 2, align: right]امروزه ديوارنگاري با كاركردهاي موثر در كنار آگاهيبخشي به جامعه همگاني، در محيطهاي اجتماعي كوچكتر(از جمله مراكز آموزشي) داراي نقشي پررنگ تر مي باشد. فضاي "پيشدبستاني" به عنوان نخستين محيط آموزشي كودكان بستري حساس براي نقشآفريني ديوارنگاري در آموزش كودك و شكلدهي به شخصيت اوست. بنابراين، توجه به ديوارنگاري پيشدبستاني از لحاظ محتوا بايد به طور جدي مدنظر آموزگاران، والدين و مسؤولان قرار گيرد. به همين منظور در مقاله حاضر ضمن آسيبشناسي محتوايي ديوارنگاري پيشدبستاني، آثار ديواري مراكز پيشدبستاني، به عنوان نمونه پژوهش تحقيق حاضر، مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است. بدين ترتيب، نقش ديوارنگاري در پرورش خلاقيت و آموزش كودك پيشدبستاني و شكلدهي شخصيت و آيندهي او فرض بنيادين اين پژوهش و هدف اصلي تحقيق مي باشد. به طوري كه آسيبشناسي ديوارنگاري و تبيين ويژگيهاي آموزشي آن براي مخاطب كودك جهت نزديك شدن به پاسخ پرسشهاي اساسي تحقيق است. چنان كه؛ ديوارنگاري كودك از منظر آسيبشناسي بايد چه ويژگي هاي بياني داشته باشد؟ چگونه اين ويژگيها در ديوارنگاري پيشدبستانيها رعايت ميشود؟چه رابطه اي ميان ديوارنگاري كودكان با اقليم و فرهنگ ايراني وجود دارد؟ و نهايتاً استفاده از خلاقيت و توانايي آفرينش هنري كودك در ايجاد ديوارنگاري، چه نقشي در رفع آسيبهاي احتمالي خواهد داشت؟ پژوهش حاضر به روش تحليلي-توصيفي و گردآوري دادهها به شيوه ميداني و كتابخانهاي صورت گرفته و از روشهاي تجزيه و تحليل استفاده شده است. بدين ترتيب، مطالعه حاضر ضمن تبيين آسيبها و ويژگيهاي زباني و بياني ديوارنگاري پيشدبستاني، نشان مي دهد ديوارنگاري هاي فوق به علت آگاهي كم طراحان، عدم بوميسازي، عدم تعامل خلاقانه با كودك و نبود نظارت متمركز از سوي آموزش و پرورش مي باشد.[/TD] [/TR] [/TABLE] مشخصات مقاله:مقاله در 10 صفحه به قلم اصغر کفشچیان مقدم و راضیه آبادگر.منبع هنر ،شماره پياپي 185، ،سال شانزدهم،، شماره در سال 5، بهمن، 1392، صفحه 20-29 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده