رفتن به مطلب

شهرستان من بهشهر


ارسال های توصیه شده

بهشهر شهر زیبای من را بهتر بشناسید!!!! شهرستان بهشهر در شرق استان مازندران قرار دارد ، اين شهرستان از شمال ، درياي خزر و از جنوب به سلسله جبال البرز و استان سمنان و از شرق به استان گلستان و از غرب به شهرستان نكاء منتهي مي شود.

اين شهرستان در موقعيت 53 درجه و 48 دقيقه تا 53 درجه و 26 دقيقه شرقي و 36 درجه و 45 دقيقه تا 36 درجه و 42 دقيقه عرض شمالي قرار دارد ، اين شهرستان از سه شهر بهشهر و رستم كلا و گلوگاه و سه بخش مركزي گلوگاه و يانسر تشكيل شده است.

شهرستان بهشهر از نظر طبيعي داراي 2 بحش كوهستاني در جنوب و دشت در شمال است. مساحت شهرستان بهشهر طيق آخرين آمار ، 1867/5 كيلومتر مربع است.

منطقه اي كه شهرستان بهشهر روي آن بنا شده ، در روي كوهپايه هاي شمالي كوههاي جهانمورا كه شمه اي از واحد شرقي رشته كوه هاي البرز مي باشد واقع شده است و ادامه كوه هاي آن جلگه هاي رسوبي تا درياي مازندران را تشكيل مي دهد.

طبق آخرين سرشماري جمعيت شهرستان بهشهر بالغ بر 187184 نفر مي باشد كه 109/180 نفر در مناطق شهري و 78532 نفر در مناطق روستايي زندگي مي كنند. همچنين شهرستان بهشهر داراي 6 دهستان ميانكاله و كوهستان در بخش مركزي ، كلباد و پنجهزاره در بخش گلوگاه و دهستان هاي شهداء و عشرستاق در بخش يانسر مي باشد.

بخش مركزي بهشهر شامل 16 روستا مي باشد كه 5 روستا در دهستان كوهستان و 11 روستا در دهستان ميانكاله مي باشد. بخش گلوگاه شامل 29 روستا مي باشد كه 20 روستا در دهستان پنجهزاره و 9 روستا در دهستان كلباد مي باشد و بخش يانسر شامل 68 روستا مي باشد كه 33 روستا در دهستان شهداء و 35 روستا در دهستان عشرستاق مي باشد.

منبع: سایت شهرداری بهشهر

لینک به دیدگاه

وجه تسمیه

شهر بهشهر از شهرهای قدیمی و تاریخی است که در پهنه ی سبز جلگه ی مازندران از یر باز به اسامی مختلفی مشهوربوده است این شهر در قدیم خرگوران (سرزمین بزرگان)،تمیشه، ثامیه و... نام داشت و جزءولایت اسپهبدان کبود جامگان بود که درآن زمان به پنجهزاره معروف بود .

در اوایل به آسیابسر (اکنون نام یکی از روستاهای این شهرستان است) نام داشت ودر زمان سلطنت شاه عباس اول (اوج رونق و شکوه بهشهر) به اشرف البلاد تغییر نام داد و سرانجام درسال 1316 هجری شمسی (در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی)نام بهشهربرآن نهاده شد.

لینک به دیدگاه

بهشهر در دوران ماقبل تاریخ :

تاریخ هر ملت مجموعه ی سرگذشت افراد و اقوام آن ملت است. باید قبول کرد که سرنوشت افرادی که در مازندران می زیستند جزئی از تاریخ کشور ما محسوب می شود ازجمله این اقوام مردمانی بودند که از زمان قبل از تاریخ در شهرستان بهشهر می زیستند و به عقیده ی بعضی ازمحققین از جمله بنیانگذاران تمدن بشری شناخته شده اند .

قبل از ورود آریایی ها به سرزمین ایران ، اقوامی به نام دیو یا دیوان در این ناحیه زندگی می کردند . مطابق کاوش های باستان شناسی که از تپه های شمال غرب بهشهر نزدیکی شهر رستمکلا (گوهر تپه) به عمل آمد،بقایایی بدست آمد که به 2000 سال فبل از میلاد بر می گردد . یا اینکه غارهای هوتو و کمربند آثار حیات در دوران های مزولیتیک(میانه سنگی) 6000تا 8000 سال قبل از میلاد و نئولتیک (پارینه سنگی) را در محدوده بهشهر بیان می دارد.

 

بهشهر در دوران هخامنشی :

هنگام جهان گشایی و کشور گشایی کوروش کبیر در فتح بابل در سال 539 قبل از میلاد چنین هزار پیاده و چندین هزار سواره از مردم تبری در سپاه او بود ،و همچنین در جنگ بین ایران و یونان در زمان خشایرشا به طوریکه هرودت مورخ یونانی می نویسد دسته ای از جوانان و چریک های امردی و تبری با سازوبرگ های آراسته از کمان چوب خیزران و پوشش های خیره کننده به سپهسالاری آریا همراه شاهنشاه اران بودند.

در حمله ی اسکندر مقدونی و در جنگ گوگمل وظیفه ی بزرگ نگهبانی از داریوش سوم و خاندان سلطنتی ایران به عهده ی دلاوران امردی و تبری بود به طوری که بلندی قامت و دلاوری آنان توجه یونانیان را جلب می کرد.

بهشهر در دوران حکومت اشکانیان :

وضع حکومت مازندران از جمله شهرستان بهشهر در دوره ی اشکانی تاریک است،و گمان می رود بازماندگان فرهاد(فراتات و ساتراپ)یکی پس از دیگری حکومت آنجا را در دست داشته اند .

ولی طبق تحقیقات دانشمند فقید آقای طاهری ،شهاب سارویی در تاریخ کبود جامگان در عصر اشکانیان ذکر کرده اند که منطقه ی کوهستانی از جمله هزار جریب به سبب نزدیکی به پایتخت دوم اشکانیان شهر صد دروازه (دامغان کنونی)مورد توجه شاهان اشکانی قرار گرفته بو که برای شکار و تفریح حتی به مدت 6 ماه در این منطقه به سر می بردند.

 

بهشهر در دوران حكومت ساسانيان

دراين زمان آنچه مسلم است حكومت شرقي مازندران (شهرستان فعلي چه جلگه چه هزارجريب)با خانواده ي كشنسف بوده است اين خاندان تا سال 526 ميلادي در مازندران حكومت داشتند و در اين سال چون حكومت طبرستان به فرمان قباد( 487 تا 531ميلادي) ساساني به پسر برزگش كاووس كه سرسپردگان و طرفداران مزدك بود ظاهرا برچيده شد و كيوس رسما پادشاه طبرستان شد و پايتخت او هزارجريب و كياسر بود. از كيوس فرزندي ماند به نام شاهپور كه در نزد عمويش انوشيروان خيلي عزيز بود و در دربار مي زيست و پس از مرگ انوشيروان به طبرستان رفته و در آتشكده ي كوسان (كوهستان امروز غرب بهشهر ) و يا آتشكده ي پيرامون كياسر دشت هزار جريب به سر مي برد و مردم مازندران علاقه ي زيادي به او داشتند . هنگام حمله ي اعراب به ايران و فرار يزدگرد سوم به خراسان به مازندران آمده و مانند پدر در آتشكده ي كوسان به عبادت مشغول گرديد .

 

 

لینک به دیدگاه

بهشهر در دوران بعد از اسلام

این منطقه همانند مناطق دیگر مازندران در اواسط قرن سوم هجری قمری دین اسلام را توسط علویان که به این منطقه نفوذ کرده بودند یا به عبارت دیگر پناه آورده بودند پذیرفتند. برای جلوگیری از حاشیه روی ها ی مختلف ،حوادث مختلف بعد از اسلام را فهرست وار بیان می شود

·در سال 250 هجری عموم مازندرانی ها از جمله بهشهری ها با راهنمایی داعی کبیر علوی ، اجنبی ها را از بهشهر خارج ساختند .

·در سال 617 هجری مغولان برای دستگیری سلطان محمد خوارزمشاه به مازندران و بهشهر یورش بردند و به قتل و عام عمومی پرداختند .

·در سال 794 هجری امیر تیمور گورکانی برای سلطه به مازندران و بهشهر سلسله ی مرعشی ها را منقرض کرد و به قتل و غارت پرداخت. در سال 872-867 هجری سادات بابلکانی در بهشهر کنونی که درآن زمان به نام (طاحونه سر ) می خواندند استیلا یافتند .

·در سال 905 هجری قوای نظامی شاه اسماعیل صفوی مازندران و بهشهر را تحت سلطه ی خود در آورد .

·در سال 1054 هجری روس ها به حومه و شهر بهشهر حمله بردند و چشمه ی عمارت و سایر تاسیسات صفویه را طعمه ی آتش ساختند و شاه عباس دوم آنها را از ایران خارج ساخت .

·در سال 1169 هجری محمد حسن خان قاجار بر استان کبود جامه استیلا یافت و پس از آن جنگ های تن به تن موجب شکست وی گردید .

·در سال 1198 هجری به واسطه ی مرض طاعون مردم بهشهر و مازندران تلفات جانی سنگینی دیدند .

·در سال 1223 هجری زلزله ی مهیبی در بهشهر روی داد که منجر به صدمات مالی و جانی مردم گردید.

·در سال 1269 هجری به واسطه ی بروز مرض وبا مردم بهشهر اکثرا تلف شدند و بقیه به سایر نقاط مازندران کوچ کردند .

·در شهرستان بهشهر پس از انقلاب مشروطه بعد از ناصرالدین شاه تا انقراض سلسله ی قاجار جز هرج و مرج واختلافات محلی ، ناامنی و خرابی در همه جا چیز دیگری به چشم نمی خورد .

·در سال 1314 هجری زلله در بهشهر و حومه خسارات زیادی وارد نمود.

·در سال 1316 هجری رضا شاه دست به اصلاحات اساسی و عملیات عمرانی و شهرسازی در بهشهر زد .

·در سال 1337 هجری کاخ صفی آباد به دستگاه هواشناسی اختصاص داده شد.

در زمان محمدرضا شاه با شبیخون ارتش شوروی و انگلیس در سوم شهریور 1320 به ایران و ورود سپاهیان شوروی به شهرتان بهشهر کلیه ی اصلاحات رضاشاه را متوقف کرد و حتی بعضی از انها را از بین برد .

لینک به دیدگاه

صفويان(عصرطلايي ودوران شكوفايي بهشهر)

 

شاه عباس اول درسال 1021هجري قمري متوجه مازندران شد.مهندس سلماز مصباح نميني كارشناس در حوزه معماري ومعماري منظر خصوصيات منحصر به فرد از جمله نزديكي به كوه ودريا،پوشش گياهي غني وزيبايي منطقه ،وجود شبه جزيره ميانكاله ،نزديكي به محل تولد مادر شاه ،نزديكي به فرح آباد كه شكارگاه شاه بود ودلايل سياسي ونظامي از جمله سياست تمركززدايي از پايتخت وتوجه به ساير شهرهاي ايران رادليل اصلي شاه عباس كبير به اين منطقه عنوان كرد.در پي اين توجه شاه عباس فرمان ساخت مجموعه باغ هايي را اشرف البلادصادر كرد.پيتر ودلاواله درسال 1027وارد اين شهر شدوآن را چنين توصيف كرد:اطراف اين شهر باز است وبه جز قصري شاهي كه هنوز ساختمان آن به اتمام نرسيده است وباغ هاي مربوط به آن ويك خيابان پر از دکان و خانه های چندی که بدون نظم و ترتیب در وسط درختان ساخته شده و اطراف آنها را زمین های وسیعی احاطه کرده دیگر چیزی در ان وجود ندارد . جمعیت این شهر کم نیست زرا شاه بسیاری از طوایف رابه آنجا کوچانده است .به خصوص موقعی که خوددر آنجا ست به تعداد ساکنان محل افزوده وی شود.

 

دراین محل چشمه های آب شیرین وزلال فراوان است وبه اندازه ای درخت درآنجا وجود دارد که خانه ها درمیان آنها گم شده اند.پیترودلاواله که اشرف البلاد راشهری در جنگل بنویسد یا جنگلی که به علت سکونت افرادحالت شهری به خود گرفته است.دریاچه عباس آباد در ارتفاع 400متری از سطح دریا درجنوب شرقی بهشهر در میان جنگلها قرار دارد وبه دلیل ساخت وسازهایی که شاه عباس در آنجا انجام دادبعه عباس آباد معروف گردیده است.وسعت دریاچه در حدود 10هکتار وعمق آن نزدیک به10متر است.این دریاچه به دلیل دسترسی آسان به سیستم سواره،محوطه اتراق ،آثار باستانی ،آب وهوای مناسب قابلیت های توریستی فراوان دارد ."فریزر"در سال 1238هجری درباره باغ های اشرف البلاد می نویسد:"مجموعه باغ های اشرف بادیوارهای بلندی از هم جدا می شوندوبرای ورود به هریک از این باغ ها باید از دروازه آن عبور کرد.این مجموعه از شش قسمت جداگانه تشکیل شده است که هر کدام باغی جداگان هاست.پنج قسمت آن محصور به دیوارهای محکم به نام های باغ شاهی ،باغ صاحب الزمان ،باغ حرم ،باغ خلوت وباغ تپه خوانده می شدند که امروزه از این دیوارها ودروازه ها اثری باقی نمانده است .

 

در بالای تپه ای مسلط بر شهر درزمان شاه عباس دوم کاخ صفی آباد بنا شداین کاخ نه تنها ارتباط عناصر قبلی راتضعیف نکرد ،بلکه خود نیز به این مجموعه پیوست .در نهایت این مجموعه ،مجموعه زیبایی ازباغ در باغ را به وجود آورد که در عین کثرت وحدت در آن دیده می شود

لینک به دیدگاه

صفحه رو سیوش کردم تا یعد دخونمش ....

خیلی خوبه که همین جوری ادامه پیدا کنه ... و همه بیان و شهرشون معرفی کنند.

لینک به دیدگاه

توسعه فيزيكي شهر بهشهر

منطقه خیابان امام و پارک ملت به عنوان هسته ی مرکزی شهر بهشهر تلقی می شود ، جمعيت اين منطقه در سال 1320 حدوى 20000 نفر بود . از اين زمان به بعد به تدريج با افزايش جمعيت شهري در سال 1330 شهر بهشهر به 4 محله تقسيم شده است كه شامل گرجي محله ، نقاش محله ، فراش محله و خود خيابان امام مي شد . باتوجه به شهر تاريخي بهشهر و افزايش جمعيت سال 1345 به اين طرف ساختار فيزيكي شهر هم تغيير پيدا كرد اين تغييرات فيزيكي و توسعه بين سال هاي 1355 تا 1363و1364 به اوج خود رسيده است ،چون در اين مدت حدود 25 تا30 هزار نفر جمعيت شهري به دليل زادو ولد و مهاجرت افزايش پيدا كرده و محلات جديدي به وجود آمده است . به خاطر همين تغييرات در سال 1352 در شهر بهشهر جهت اصلاح ساختار شهري ، مطالعات شهري صورت پذيرفت و در سال 1355 اولين عكس هوايي تهيه گرديد و در سال 1362 با تصويب انجمن شهر ، نقشه ي هوايي شهر بهشهر تهيه و ابلاغ گرديد .

تغيير و تحول و توسعه ي ديگري كه در شهر بهشهر صورت گرفته بين سالهاي 72و73 تا 81و82 بوده است كه در اين مدت حدود 45 هزار نفر به جمعيت شهري بهشهر اضافه گرديده است و محلات جديدي از جمله خيابان قائم ، ابوعمار ، فرودگاه ، زيروان و... جزء محدوده ي شهري گرديده است . اين تغييرات و تحولات جمعيتي و فيزيكي تا سال 1385 به صورت آهسته وجود داشته است كه جمعيت شهر به 109 هزار نفر رسيده كه 19 محله را تشكيل مي دهند. اين افزايش جمعیت در داخل شهر باعث بالارفتن تراكم ساختماني شده كه هم اكنون بيشتر در ساختمان هاي داخل شهر به صورت 3 يا4 طبقه مي باشند و همچنين كاربري هاي وابسته به آن از جمله خيابان ها نياز به اصلاح و تعريض دارند .

(توسعه ي فيزيكي بهشهر بيشتر به صورت شرقي _ غربي در طول خيابان اصلي شهر صورت مي گيرد و توسعه ي آن به سمت جنوب به خاطر وجود ارتفاعات محدود مي باشد و اين توسعه به سمت شمال به خاطر رسيدن به راه آهن رشد بسيار كندتري نسبت به دو سمت شرق و غرب دارد.)

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

کاش یه سری عکس از مناطق زیبای بهشهر هم میزاشتی.پارک جنگلی زیبای عباس آباد پارک ملت جنگل زیبای پاسند آبشار سنگ نو و طبیعت زیبای هزارجریب بهشهر که خوشبختانه به دلیل فاصله از تهران و ناشناخته موندن برای تهرانیهای عزیز همچنان زیبایی خودشو حفظ کرده.شهری نسبتا" کوچک اما خیلی زیبا.یادمه یه روز یکی از استادای دانشگاهمون رو آورده بودم بهشهر و رفتیم گردش.دهنش باز مونده بود از این همه زیبایی.فکر کنم قدیمیترین تصویر مربوط به بهشهر مال استاد کمال الملکه که از بالای کوه مشرف به شهر نقاشی کرده بود.

لینک به دیدگاه
کاش یه سری عکس از مناطق زیبای بهشهر هم میزاشتی.پارک جنگلی زیبای عباس آباد پارک ملت جنگل زیبای پاسند آبشار سنگ نو و طبیعت زیبای هزارجریب بهشهر که خوشبختانه به دلیل فاصله از تهران و ناشناخته موندن برای تهرانیهای عزیز همچنان زیبایی خودشو حفظ کرده.شهری نسبتا" کوچک اما خیلی زیبا.یادمه یه روز یکی از استادای دانشگاهمون رو آورده بودم بهشهر و رفتیم گردش.دهنش باز مونده بود از این همه زیبایی.فکر کنم قدیمیترین تصویر مربوط به بهشهر مال استاد کمال الملکه که از بالای کوه مشرف به شهر نقاشی کرده بود.

 

آره عزیز با حرفت کاملا موافقم ولی می خواستم کم کم عکس هاشون رو توی انجمن بزارم بازم ازت ممنونم :icon_gol:

لینک به دیدگاه
حالا کجای بهشهر میشینی؟

من خودم بهشهریما:a030:

چرا از صحبت هات متوجه شدم بهشهری هستی

عزیز انتهای مهدیه میشینم پایین تر از پیش دانشگاهی دکتر امیدی

u کجایی کجا می شینی ؟

لینک به دیدگاه
چرا از صحبت هات متوجه شدم بهشهری هستی

عزیز انتهای مهدیه میشینم پایین تر از پیش دانشگاهی دکتر امیدی

u کجایی کجا می شینی ؟

یادش بخیر.4 سال دبیرستان و پیش تو دکتر امیدی بودیم.جزو اولین دوره های نظام جدید بودیم.تو اون دبیرستان به اون بزرگی کلا" 110 نفر بودیم.فقط تجربی و ریاضی.

من پیشوا بودم ولی الان کوی گلها میشینیم

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

چند عکس آبشار زیبای سنگ نو واقع در جنوب شهر بهشهر

 

13110_671.jpg

 

مسیر رسیدن تا آبشار اصلی از مسیر نهر است

 

bd1b2f8d6dd2c0ce7737e7c3911ee0f8.jpg

آبشار اول

 

0b95d968edfaa6f6c07a8cffb5d49aac5.jpg

 

آبشار اصلی

لینک به دیدگاه

نقاط دیدنی شهر

كاخ صفي آباد در بالاي كوهي مشرف به بهشهر قرار دارد. اين كاخ از جمله ابنيهتاريخي و باشكوه دورهصفويه است كه در دوران قاجار به علت بي توجهي به كلي ويران گرديد، ولي در عهد پهلوي به دستور رضاشاه، باهمان اسلوب و ويژگي معماري عصر صفوي دوباره سازي شد. در اين دوره همچنين محراب قديمي آن كه به مرور زمان خراب و مسدود شده بود، مجدداً بازسازي شد.

lbldg-3583-1.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

باغ شاه :

باغ مصفا و دلفريبي كه امروزه محل شهرداري بهشهر است، همان باغشاه معروف به اشرف البلاد دوره ‎ صفوي است كه به گفته سياحان و جهانگردان پر از درختان سرو صد ساله و گلهاي آراسته بوده است. عمارت فوق در اثر بي توجهي از بين رفت و عمارت بهتري روي خرابه هاي آن احداث گرديد كه به ديوانخانه معروف شد. اين عمارت وسط باغ قرار دارد. طول آن سه برابر عرض آن است. جلو اين عمارت كاملا باز ولي در پشت و طرفين آن ديواري قرار دارد كه به وسيله ‎ پنجره هاي متعدد مستور شده است. كاخ عباس آباد نيز از آثار دوره صفوي است كه در نزديكي بهشهر قسمت هايي ازآن بجا مانده است .

11076463.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...