رفتن به مطلب

تأويل معمارى پسامدرن از منظر نشانه شناسى


ارسال های توصیه شده

چكيده

 

معمارى در بازآمدهاى زيباشناختى جهان امروز، محصولات متفاوتى را از خود به ارمغان نهاده و زمينه ساز قرائت هايى نوين شده است. خوانش هاى پسين متن معمارى، واگشاى انديشه هاى متغير پسامدرن بوده است. در اين بسامد معمارى، همواره با دو عنصر فرم و محتوا معنا مى يابد. از ديرباز، همواره تفكيك اين دو، سهل و ممتنع مى نمود ولى باتوجه به خوانش هاى مطرح شده درانديشة معاصر مى توان به نشانه شناسى به عنوان ابزارى مهم در دسته بندى برداشت هاى به دست آمده و معناسازى از لايه هاى درونى معمارى، استناد نمود. نشانه شناسى با دريافت رمزگان زيباشناختى، اجتماعى و فرهنگى هر طرح، مفاهيم مستتر در آن را بازشناخته و ايده هاى برآمده از رمزگان معمارى را هدايت كرده و لايه هاى درونى و پنهان طرح را تأويل و مكشوف مى گرداند. لذا با روش تحليلى-توصيفى و از منظر نشانه شناختى معمارى پسامدرن مورد تأويل قرار گرفت.

 

 

مشخصات مقاله:مقاله در 14 صفحه به قلم دكتر امير مسعود دباغ (دانش آموخته دكترى معمارى ، دانشكده هنر و معمارى ، دانشگاه آزاد اسلامى واحد علوم وتحقيقات تهران ، ايران. (مسئول مكاتبات))،دكتر سيد مصطفى مختاباد امرئى (دانشيار دانشكده هنر، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران)،منبعهويت شهر شماره نهم/ سال پنجم/ پاييز و زمستان 13-برگرفته از sid.ir

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...