رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دانلود کتاب شب نشینی باشکوه غلامحسین ساعدی

 

شب نشيني باشكوه

غلامحسين ساعدي

انتشارات اميركبير

شب نشيني باشكوه : مراسمي گرفته شده و قرار است از بازنشستگان تجليل به عمل آيد .

چتر : كارمندي بعد از اداره به خريد رفته و چترش را گم كرده است .

مراسم معارفه: رئيس هاي جديد ادارات و وعده و وعيدهايشان .

خواب هاي پدرم : كارمندي كه كابوس حساب رس و دفاتر شركت حتي در خانه نيز او را رها نمي كند .

حادثه به خاطر فرزندان: كارمندان يك بخش در مورد زيبايي و هوش فرزندانشان جر و بحث مي كنند .

ظهر كه شد : معلمي كه زخم معده دارد .

مفتش : قرار است بازرس به مدرسه بيايد و ناظم بسيار مراقب اوضاع است .

دايره در گذشتگان : مردي در دايره درگذشتگان ثبت احوال كار مي كند و مي خواهد يكي از خويشاندانش را به عنوان همكار به بخش ببرد .

سرنوشت محتوم : همكارها در مورد مواردي كه باعث كوچك و بزرگ شدن دنيا مي شود ، بحث مي كنند .

استعفا نامه : كارمندي كه در اثر كار زياد و فوت همسرش دچار جنون شده .

مسخره نوان خانه : كارمندي كه عاشق خريد عتيقه است .

مجلس توديع : اولين باري كه شهر شاهد مراسم توديع است و مدير قبل از مراسم فوت نكرده است .

كتاب قشنگي بود در مجموع . چند داستان كوتاه كه عمدتا به زندگي كارمندي ، كسالت و يكنواختي اين زندگي و بحث هاي توي ادارت اشاره داشت . خيلي خوب و قوي نوشته شده بود . با اين كه اين قضيه اشاره به زندگي كارمندي و سمبل كردن ركود تو شغل بايگاني و حسابداري خلي نخ نما شده ولي در مجموع باز هم كتاب جالبي دراومده بود . قلم آقاي ساعدي خيلي قوي هستش .

 

قسمت هاي زيبايي از كتاب

تا وقتي كه كارها در دست نسل كهنه و قديمي باشد هيچ نوع پيشرفتي در هيچ امري از امور ديده نخواهد شد . تا وقتي كه فلان كارمند هفتاد ساله ميز رياست فلان حوزه را اشغال كرده ، كارهاي مملكتي به همان كندي پيش خواهد رفت ، چرا كه تا او عينكش را روي بيني قرار دهد و قلم را با انگشتان لرزانش توي دوات فرو برد ، ساعتي از ساعات عمر بشر گذشته است .

 

آينده ، آينده ! آينده ديگه چه كثافتيه ؟ براي من و تو و امثال ما ، آينده اي وجود نداره . از حالا همه چي براي ما روشنه . دوران پرافتخار بازنشستگي و بعد يك بيماري بسيار كاري و بعد يك تابوت و چند سنگ لحد .

 

مجموعه داستانِ شب نشینی با شکوه دوازده داستان را در بر می گیرد، دوازده صحنه از زنده گی ی کارمندانِ دون پایه ی یک بوروکراسی پوشالی. شب­ نشینی باشکوه گزارشی است از مراسمِ تودیعِ کارمندانِ بازنشسته شهرداری. در چتر داستانِ ویرانی­ یک کارمندِ اداره ثبتِ آمار و احوال را می خوانیم. مراسم معارفه از تعویضِ پی­ درپی و بی ثمرِ رؤسای اداره­ ثبتِ آمار و احوال سخن می گوید. خواب های پدرم گزارشِ دیوانگی کارمندی است که از ترسِ آن­که به اختلاس متهم شود، بر خود می لرزد. حادثه بخاطر فرزندان روایتِ جدالِ کارمندانِ یک اداره است که فرزندانِ خویش را به رخِ یک­دیگر می­کشند. ظهر که شد معده­ دردِ یک معلم را موضوع قرار می­دهد. مفتش داستانِ یک ناظمِ مدرسه است که معلمِ جدید را با بازرس عوضی می گیرد. دایرة درگذشتگان نامه­ یک کارمندِ دایره­ درگذشتگانِ اداره­ ثبتِ آمار و احوال است. او در این نامه به عموزاده­ی خویش مژده می­دهد که برای فرزندِ او کاری پیدا کرده است. سرنوشت محتوم روایت"مباحثه " علمی دو کارمند است. استعفانامه نامه­ کارمند دیوانه است که از جورِ زمانه به رؤسایش پناه می­برد. مسخرۀ نواخانه مرگِ محتومِ یک کارمندِ بازنشسته ­ دادگستری را در داستانی تمثیلی پیش­بینی می­کند. مجلس تودیع تصویرِ مجلسِ خداحافظی­ مدیرکلی است که پیش از آن­که فرصتِ تودیعِ با هم­کاران را بیابد، مرده است.

 

مخرج مشترکِ همه داستان های مجموعه شب نشینی باشکوه فضای سرد، هم­خوانی شخصیت­ها، پیری و مرگ و عبارت­های نمادین است. فضای داستان­ها پیش از هرچیز بر باد و باران و سرما بنا می­شود؛ حرکتی از توصیفِ روزهای فصل­های سرد تا تغییر­موقعیتی گریزناپذیر. در مجموعه ­داستان شب نشینی باشکوه فصل ها نمی­گذرند، در زندگی شخصیت های داستان جا خوش می کنند. فضای حاکم بر این مجموعه را بر مبنای گزینشِ پاره­ای از قطعاتی که روزی سرد را توصیف می­کنند، در قطعه­ ای متوقف می­کنیم: آذرخش بدرنگی از پنجره به درون می ریخت. باد سردی می آمد و برف و باران به نوبت بر در می کوبیدند

 

 

 

برای دانلود کتاب شب نشینی باشکوه غلامحسین ساعدی شامل دوازده داستان کوتاه به لینک زیر مراجعه فرمایید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...