رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فرصت و مديريت استراتژيک

مزيت جويی و فرصت جويی در يک چارچوب

 

مقدمه

 

اولويت رفتاري در مديريت استراتژيک، با رفتارهاي مزيت جويانه است و نه فرصت جويانه.

امروزه رشته ي جديدي از تلفيق مديريت استراتژيک و کارآفريني متولد شده است که نويد دهنده ي نقش رو به مهم تر شدن فرصت شناسي و شيوه هاي تجاري سازي فرصت هاي شناسايي شده، در رويه هاي خلق ارزش، براي شرکت هاست.

هنري مينتزبرگ در كتاب سير تحول استراتژي ديدگاه هاي مختلف راجع به تشكيل استراتژي را در ده مكتب فكري مجزا دسته بندي كرد

 

ده مكتب مذكور به صورت زير مي باشند:

مكتب طراحي: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند مفهومي.

مكتب برنامه ريزي: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند رسمي.

مكتب موقعيت يابي: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند تحليلي.

مكتب كارآفريني: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند تخيلي و بينشي.

مكتب شناختي: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند ذهني و فكري.

مكتب يادگيري: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند نوظهور.

مكتب قدرت: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند مذاكره.

مكتب فرهنگي: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند جمعي.

مكتب محيطي: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند واكنشي.

مكتب تركيب بندي: تدوين استراتژي به عنوان يك فرايند تحول و دگرگوني.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...