رفتن به مطلب

چگونه وصیت نامه صحیح بنویسیم؟


ارسال های توصیه شده

[h=3]یک حقوقدان گفت: اطلاع نداشتن از تشریفات قانونی و یا رعایت نكردن آن در تنظیم وصیت‌نامه، موجب تنش و اختلاف در خانواده وراث شده و بر حجم پرونده‌های دادگستری نیز می‌افزاید.[/h] تنظیم وصیت نامه صحیح علاوه بر آنكه آخرین اراده موصی(وصیت كننده) پس از مرگ را به اجرا در می‌آورد، موجب كاهش اختلافات وراث پس از فوت مورث شده و مانع مراجعه آنان به مراجع قضایی می‌شود.

 

در همین زمینه "سیدعلی شاه‌صاحبی"حقوقدان و وکیل دادگستری، طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران، به اهمیت طریقه نوشتن صحیح وصیتنامه پرداخت، که متن این یادداشت به شرح زیر است:

 

تنظیم وصیت‌نامه به علایق دینی و حقوقی فرد بستگی دارد، در صورتی كه فرد مایل باشد برای امور شرعی، شخصی و مالی خود پس از فوت تعیین تكلیف كند، وصیت نامه تنظیم می‌کند. نوشتن وصیت‌نامه در بین مسلمانان امری متداول به شمار می‌رود.

 

وصیت از ریشه 'وصی' و به معنای عهد، فرمان دادن و سفارش كردن است و در اصطلاح حقوق وصیت عملی حقوقی است كه به موجب آن، شخص به طور مستقیم یا در نتیجه تسلیط (گماشتن) دیگران در اموال یا حقوق خود برای بعد از فوت تصرف می‌كند.

 

هر فردی چنانچه بخواهد از اجرایی شدن وصیت نامه خود پس از مرگ مطمئن شود می‌بایست شرایط و تشریفات قانونی تنظیم وصیت‌نامه را رعایت کند. اطلاع نداشتن از تشریفات قانونی و یا رعایت نكردن آن در تنظیم وصیت‌نامه، موجب تنش و اختلاف در خانواده وراث شده و بر حجم پرونده‌های دادگستری نیز می‌افزاید.

 

وصیتنامه طبق قانون امور حسبى سه نوع است: وصیتنامه خودنوشت، وصیتنامه رسمى و وصیتنامه سرى.

 

وصیتنامه خودنوشت‌، وصیتى است که وصیت‌کننده به خط خود مى‌نویسد و بدین اعتبار وصیتنامه مزبور را خودنوشت نامیده‌اند. به موجب ماده 287 قانون امور حسبى وصیتنامه خودنوشت در صورتى معتبر است که تمام آن به خط وصیت‌کننده نوشته شده و داراى تاریخ روز، ماه و سال به خط وصیت کننده بوده و به امضاى وی رسیده باشد. فرقى نمى‌کند که خط وصیتنامه فارسى باشد یا لاتین، به هر زبانى که باشد، امضاى وصیت‌کننده در وصیتنامه ممکن است قبل از تاریخ یا بعد از تاریخ درج شود.

در وصیت نامه رسمى ترتیب تنظیم و اعتبار آن به نحوى است که بیشتر براى اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمى مقرر شده است و از نظر رسمیت و اعتبار از 2 نوع دیگر بالاتر و بهتر است و اگر کسى وصیت خود را به طور رسمى تنظیم کند، دیگر هیچ خدشه‌اى به آن وارد نیست و هیچ کدام از ورثه بعد از فوت وصیت‌کننده نمى‌تواند ایرادى به آن وارد کند.

وصیتنامه سرى ممکن است به خط وصیت کننده و یا به خط دیگرى نوشته شده باشد ولى در هر صورت باید به امضاى وصیت‌کننده برسد و به ترتیبى که براى امانت اسناد در قانون ثبت اسناد مقرر شده در اداره ثبت حوزه اقامتگاه وصیت کننده یا محل دیگرى که در آئین‌نامه وزارت دادگسترى تعیین مى‌شود، امانت گذاشته می‌شود؛ طبق قانون امور حسبى کسى که سواد نداشته باشد نمى‌تواند به طور سرى وصیت کند.

[h=3]وصیت كننده باید هنگام تنظیم وصیت به نكات زیر توجه كند:[/h]- آنچه وصیت می‌شود ارزش مالی و منفعت عقلایی داشته باشد و غیرمشروع نباشد بنابراین وصیت در موضوعاتی مانند مواد مخدر و مشروبات الكلی باطل است.

 

 

- مال مورد وصیت قابلیت معامله و نقل و انتقال داشته باشد، براین اساس اموال عمومی و موقوفه نمی‌توانند مورد وصیت قرار گیرند.

 

- آنچه وصیت می‌شود در مالكیت وصیت‌كننده باشد بنابراین وصیت بر مال غیر باطل است.

لینک به دیدگاه
منم چیزی ندارم که بخوام وصیت کنم.

 

وصیت کردن .. اصلا ارتباطی به این نداره که شما از نظر مالی باید چیزی داشته باشید. وصیت نامه میتونه یه حرف باشه. یه خواسته هم باشه...

ایشالله که تنتون سالم باشه.:icon_gol:

لینک به دیدگاه

با اجازه گندم جون::w16:

 

 

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

 

 

اقسام وصیت عبارتند از:

 

۱- وصیت خود نوشته

 

۲- وصیت سری

 

۳- وصیت رسمی

 

۱- وصیت خود نوشته :

 

وصیت نامه خود نوشت سند عادی است . وارثان موصی و سایر کسانی که در مقابل آن قرار می گیرند می توانند در اصالت سند تردید کنند . در این صورت، برعهده موصی له است که انتساب وصیتنامه را به شخص موصی اثبات کند و در این راه تابع قواعد عمومی است .

در موردی که اصالت وصیتنامه محرز است و به درستی تاریخ آن احراز می شود، مدعی کسی است که تاریخ برخلاف ظاهر نادرست می داند و باید آن را در دادگاه ثابت نماید . در این دعوا، شهادت به تنهایی نمی تواند کافی باشد (ماده ۱۳۰۹قانون مدنی ) و مدعی باید، به استناد اقرار موصی یا اسناد دیگر، غلط بودن تاریخ را اثبات نماید .

 

۲- وصیت نامه رسمی

 

وصیتنامه رسمی، از بسیاری جهات بر وصیتنامه خود نوشته رجحان دارد :

نخست آنکه بیسوادان و کسانی هم که توانایی نوشتن ندارند می توانند از آن استفاده کنند . دیگر اینکه، با ثبت وصیت نامه در دفتر اسناد رسمی، نگرانی ناشی از فقدان وصیت از بین می رود و اراده موصی از گزند حوادث مصون می ماند . در مقام اجرای وصیت نیز موصی له نیاز به اثبات اصالت آن ندارد و در بسیاری از موارد رجوع به دادگاه ضرورت پیدا نمی کند، و کوتاهی در ارسال وصیتنامه به دادگاه از اعتبار آن نمی کاهد .

با وجود همه این مزایا تمایل موصی از پنهان نگاهداشتن وصیت و پرهیز از نقارهای خانوادگی و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه ثبت سند، باعث می شود که رغبت عمومی بر وصیتنامه خود نوشت بیشتر باشد و جزء بعضی از اغنیاء یا خبرگان حقوقی بدان عنایت نورزند .

 

۳- وصیتنامه سری

 

در قانون امور حسبی تعریف نشده است ولی، از جمع مواد ۲۷۹ و ۲۸۰ می توان گفت : وصیت نامه سری، وصیتی است که توسط موصی امضاء و لاک مهر می شود و در اداره ثبت محل اقامت او یا محل دیگری که در آیین نامه وزارت دادگستری معین شده است، به امانت گذارده می شود، بنابرین وصیتنامه سری در واقع مخلوطی از وصیتنامه رسمی و خود نوشت است.

لینک به دیدگاه

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h] مطابق قانون مدنی اثبات وصیت در صورتی ممکن است که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بر پایه وعنوان ویژه قانون تنظیم شود پس از احکامقانون امور حسبی و به ویژه ماده ۲۹۱ آن به خوبی بر می آید که وصیت شفاهی اعتبار ندارد و با شهادت نمی توان آن را اثبات کرد، مگر این که اشخاص ذینفع به صحت وصیت اقرار کنند ولی، شورای نگهبان در نظر شماره ۲۶۳۹-۴/۸/۶۷ اعلام کرده است که ماده ۲۹۱ قانون امور حسبی بر خلاف موازین شرعی است . به اعتبار نظر شورای نگهبان وصیت شفاهی با شهادت شهود قابل اثبات است زیرا که نسخ مواد ۱۳۰۶و ۱۳۰۸ قانون مدنی در مقابل قانون امور حسبی قانون عام جدید است و با نسخ مواد آن قانون، قانون خاص (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) نسخ نمی شود و باید به عنوان استثناء در کنار قانون عام حفظ شود .

لینک به دیدگاه

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

 

 

وصیت نامه سری بیشتر فواید وصیت نامه خود نوشت و رسمی را باهم دارد : چنانکه موصی می خواهد پنهان می ماند و همه اشخاص؛ حتی کسانیکه توانایی نوشتن را ندارند قادر به تنظیم آن هستند . برخلاف

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، جزء کاغذهای خصوصی موصی باقی نمی ماند و به اداره رسمی سپرده می شود و از حوادث و تزویرها مصون می ماند .

با وجود این، در عمل کمتر از این نوع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده می شود، زیرا دارای تشریفات پیچیده ای است که حوصله مردم عادی بیرون است . به همین جهت، آنانکه مایلند وصیتشان پنهان بماند وصیتنامه خود نوشت را ترجیح می دهند و آن را نزد دوستی مورد اعتماد به امانت می سپارند، کسانی هم که می خواهند سند رسمی مصون از دسترسی داشته باشند،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را انتخاب میکنند.

بنابراین بهتر است جهت تنظیم وصیت نامه، از خدمات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در این زمینه کمک بگیریم. نقل از وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، سایت وکالت

لینک به دیدگاه

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

 

درمواردی که شخص اهلیت وصیت کردن ندارد بر خلاف آنچه در سایر اعمال حقوقی مرسوم است، عدم اهلیت او از نوع تمتع است نه تصرف. بدین معنی که ارتباط وصیت به شخص موصی مانع از این است که ولی یا قیم یا وصی بتواند به نمایندگی از طرف او انشاء وصیت کند و به جای او تصمیم بگیرد.

موصی باید در زمان انشاء وصیت اهلیت داشته باشد زیرا در این لحظه است که نسبت به تملیک مال خود تصمیم می گیرد . ضرورتی ندارد که اهلیت موصی تا زمان فوت باقی بماند و عارضه جنون وسفه بعد از انشاء وصیت در نفوذ حقوقی آن بی اثر است . بدین ترتیب برخلاف سایر قراردادها که دو طرف باید در لحظه تراضی یا آخرین جز آن اهلیت داشته باشند تملک در وصیت زمانی تحقق می یابد که موصی زنده نیست و اهلیت و شخصیت خود را از دست داده است و همین ویژگی سبب نزدیک شدن مفهوم وصیت به ایقاع یا عملی میانه عقد و ایقاع می شود. موصی له نیز همین وضع را دارد و کافی است در زمانی که وصیت را قبول می کند اهلیت داشته باشد .

بعضی از محققان کوشیده اند که کسی که قبل از خود کشی وصیت کند عمل اورا به حجر او نسبت دهند ولی در مقابل شایسته است که معتقد باشیم کسی که خود کشی میکند حتما محجور نیست و همینطور است که قانون مدنی در این خصوص چنین بیان میکند ” هرگاه کسی به قصد خودکشی خود را مجروح یا مسموم کند یا اعمالی ازاین قبیل که موجب هلاکت است مرتکب گردد و پس از ان وصیت نماید، آن وصیت در صورت هلاکت باطل است !

نکته قابل توجه این است که اگر کسی وصیت کند که بعد از مرگم چنانچه آن زمان زمینی خریده باشم به مثلا پسرم و یا هر شخص دیگری برسد این وصیت باطل است. چنانچه قانون مدنی در این خصوص در صدرماده ۸۴۱ میگوید: مورد وصیت باید ملک موصی باشد و در دنباله این ماده مگوید و وصیت به مال غیر ولو با اجازه مالک باطل است .

اگر کسی وارثی نداشته باشد هم میتواند وصیت به هرشخصی که مایل است بکند، اما فقط تا یک سوم از مالش را می تواند برای آن شخص وصیت کند .

به موجب ماده ۸۳۷ قانون مدنی : اگر کسی به موجب وصیت یک یا چند نفر از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود را از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محروم کند وصیت مزبور نافذ نیست.

نتیجه : در صورتی که موصی وارثی را به طور مستقیم از ارث محروم کند وصیت باطل است و کلمه نافذ نیست در این ماده به معنی باطل است . اجتماع صغیر و کبیر

گفته شده کودکی را به همراه رشید می توان وصی کرد تا پس از رسیدن به بلوغ به اجتماع عمل کنند . در این فرض، تا زمان بلوغ کودک، وصی کبیر مستقل است و نفوذ اراده او به اجازه صغیر پس از رشد نیازی ندارد .آنچه اکنون به آن باید پرداخت ویژگیهای این فرض در صورت فوت و انعزال یکی از اوصیا است :

۱- در صورتی که صغیر پیش از رسیدن به سن رشد فوت کند، چون شرط ولایت او محقق نمی شود، وصی کبیر می تواند با استقلال به کار خود ادامه دهد وحاکم حق دخالت در کار او را ندارد .

۲- – اگر صغیر پس از بلوغ نیز به علت عدم رشد یا جنون نتواند با وصی کبیر همکاری کند در اینکه آیا نیاز به ضم امین است یا وصی کبیر استقلال دارد تردید است .منشاء تردید از آنجا است که وصی کبیر مدتی به استقلال عهده دار امور وصایت بوده است . پس، نمی توان آنرا از دیدگاه موصی شایسته اجرای وصایت به استقلال ندانست و تمام بحث بدین باز میگردد که آیا موصی مایل نبوده است که پس از دوران موقت صغر، وصی دیگر اوبه تعبیر نخست، قضیه مانند موردی است که در حالت اجتماع یکی از دو وصی نا توان شود . ولی، بر پایه تعبییر دوم ناتوانی وصی دیگر از اختیار وصی عامل نمی کاهد چرا که شرط ضرورت اقدام به اجتماع نشده است .

دادرس باید از تمام قرائن برای یافتن مقصود واقعی موصی استفاده کند ولی هرگاه از این کاوش نتیجه نگیرد، به نظر می رسد که استقلال وصی قوی تر باشد .

زیرا، ظاهر این است که کبیر در نظر موصی شایستگی احراز سمت وصی را به استقلال نیز دارد و مئداخله دادن صغیر بیشتر به منظور شخصیت دادن به او است .

لینک به دیدگاه

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

 

هیچ کس نمی تواند تمامی اموالش را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کند، که از میان وراثش فقط به یک نفر برسد… در قانون مدنی، ماده ۸۴۳ ذکر شد:
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زیاده بر ثلث ترک نافذ نیست. مگر به اجازه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و اگر بعضی از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجازه دهد، فقط نسبت به سهم اونافذ است !

لینک به دیدگاه

نمونه ای از نوشتن یک وصیت نامه:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

اینجانب ملا بنویس در کمال صحت و سلامت عقل و روان و و با اقرار بوحدانیت خداوند متعال و نبوت حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبداله صل اله علیه و آله وسلم و امامت علی بن ابیطالب و حقانیت یازده فرزندان معصومش و انتظار به ظهور آخرین آنها حضرت مهدی موعود علیه سلام عج اله تعالی فرجه الشریف و اعتقاد به معاد و روز رستاخیز بشرح زیر وصیت می نمایم :

 

اینجانب فرزند ناخلف خود را بعنوان وصی خود قرار داد قرار می دهم تا پس از فوت اینجانب نسبت به جمع آوری ماترک و باقیمانده اموال اقدام نموده و پس از پرداخت دیون و واجبات شرعیه از جمله انتخاب نایب جهت اقامه پنجاه و پنج سال نماز! و شصت سال روزه ! و یک سفر حج تمتع ! و پرداخت اجرت آنها و نیز پرداخت خمس و زکات که میزان آن نزد وصی معلوم و مشخص است ( چون دلم برای وراث عزیز سوخته تا بحال خمس و زکات نداده ام ) و برگزاری مراسم (سوم , هفتم و چهلم و سالگرد و دو سالگرد و سه سالگرد و ... ) و کفن و دفن اینجانب مطابق شئونات خانوادگی اینجانب که وصی اینجانب صلاح و مقتضی بداند انجام دهد . پس از آن از اموالی که باقی می ماند تمام بشرح زیر تقسیم نماید : ششدانگ مغازه ام در پاساژ را بنام خود وصی ( پسر ناخلفه ) و عروس چشم تنگ نماید و تمام ده هکتار باغ واقع در شمال شهر را بتملک خانم گلنسا خانم ( همسر صیغه ای و مخفی خودم ) در آورد تا از فروش آن خرج دبستان فرزندانمان را بدهد. خانه ی فعلی ام را بنام همسرم نمودم تا بنحو متقتضی از آن استفاده یا فروش نماید. و از بقیه باقیمانده یک سوم اموال نسبت به احداث یک دانشگاه اگر نشد یک دبیرستان اگر باز نخواستند یم مدرسه راهنمایی و اگر باز دلشان نیامد پول را خرج کارهای خیر نمایند یک مدرسه شش کلاسه یا یک درمانگاه در یک روستای محروم بسازند و اگر باز دلشان نیامد جهیزیه یک نوعروس را بدهند و بقیه باقیمانده اموال را مطابق موازین شرعی بین بقیه وراث - که برای ملاقات اینجانب با عزراییل لحظه شماری می نمودند و البته خیلی هم بی چشم و رو تشریف دارند - تقسیم نماید بنحوی که نسبت به مورد وصیت برای سایر وراث هیچ حقی و ادعایی باقی نبوده باشد .

در ضمن وصیت می نمایم دفتر دار هزینه حق التحریر این وصیتنامه - حالا هر چقدر شد - را از داماد جز جیگر زده ام دریافت نماید . این وصیت نامه در دو نسخه تهیه و تنظیم شده است تا کور شود هر آنکه نتواند دید .

در ضمن وصیت می نمایم سر ارث و میراث با همدیگر درگیر نشوید و کارتان به جدایی و جنگ و دعوا و دادگاه نکشد آخر میدانید شرم هم خوب چیزی است . فکر آبروی خودتان نیستید فکر آبروی این مرحوم باشید .

مادرتان را هم مجبور نکنید اموالش را بنام شما بزند که اگر آن پیرزن را رنجاندید ایشالا خیر از زندگیتان نخورید.

همچنین وصیت می نمایم تا زنده اید کار خیر انجام دهید که دنیا وفا ندارد و وارث هم شرم و حیا . پس از اینجانب عبرت بگیرید که دارم دست خالی به ملاقات پروردگار خود می روم و هیچ توشه و کار خیری پیش نفرستاده ام و تمام عمر برای زن و بچه کار کرده ام و پول در آورده ام . همان زن و بچه ای که تا دم قبر کنارم ماندند ولی داخل آن به همراهم نیامدند.کاش مقداری هم برای خدا کار میکردم .

ای ایها الناس بفکر باشید و قبل از آنکه به حسابتان برسند به حساب خود برسید.

دیگر وصیتی ندارم و و السلام

دیدار ما کمتر از بیست سی سال دیگر و به قیامت

لینک به دیدگاه

[h=1]شرايط و چگونگي نوشتن وصيت نامه را توضيح دهيد؟[/h]

 

پاسخ:

در روايات سفارش أكيد بر وصيت كردن شده است. مي‏ فرمايد "وصيت ثابت است بر هر مسلماني" يا "سزاوار نيست مسلمان بخوابد، مگر اين كه وصيت نامه‏ اش زيرسرش باشد" "وصيت حق است، پيامبر وصيت كرد پس سزاوار است هر مسلماني وصيت كند" پيامبر فرمود: "هر كس هنگام مرگش خوب وصيت نكند در مردانگي و عقل او نقص و كاستي است".

گفته شد يا رسول الله چگونه وصيت كنيم؟ فرمود: "شهادت به وحدانيت خدا، نبوت پيامبر، حق بودن بهشت و جهنم، زنده شدن و حساب و ميزان در قيامت و اين كه اسلام حق است و قرآن حق است... و بعد مواردي را كه مي ‏خواهد وصيت مي ‏كند."

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در صورتي كه علائم مرگ در انسان ظاهر شود و اموال مردم يا حقوق الهي بر گردن او باشد، واجب است وصيت كند كه اموال مردم را به صاحبانش بدهند و نماز، روزه، خمس، زكاة، حج و سائرحقوق الهي كه بر عهده او بوده و ادا نكرده را انجام دهند.

بديهي است اين گونه اموال (حقوق مردم و حقوق الهي) از اصل مال ميت برداشته مي‏شود و بدهي‏ها داده مي‏شود و مابقي اموال بين ورثه تقسيم مي‏شود.

انسان مي‏تواند براي امور مستحبي وخيرات هم وصيت كند، مثلاً مقداري را صرف ساختن مدرسه يا مسجد يا بي بضاعت‏ها، حج مستحبي، روضه خواني براي حضرت اباعبدالله(علیه السلام) و ديگر امور بنمايند. البته وصيت به امور مستحبي از ثلث اموال ميت برداشته مي ‏شود، در صورتي كه ورثه راضي نباشند و اگرراضي باشند مي‏توان از اصل مال كم كرد گر چه از ثلث بيش‏تر باشد.

در وصيت، بايد شخصي را به عنوان وصي انتخاب كند كه بعد از مردن من آقاي الف مثلاً وصي من مي‏باشدو امور مذكور را انجام دهد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پي نوشت:

1. وسائل الشيعه، ج 6، كتابالوصايا، باب 1 و 3.

2. تحرير الوسيله، ج 2، 93.

لینک به دیدگاه
گندم جون با اجازت چندمطلب درمورد وصیت نامه گذاشتم.. ببخشید تو کارت دخالت کردم خانومی...:icon_gol:

 

عزیزم کلی ذوق زده ام کردی...:ws3:

ممنون که کمک کردی منو خانومی:a030:

لینک به دیدگاه
عزیزم کلی ذوق زده ام کردی...:ws3:

ممنون که کمک کردی منو خانومی:a030:

خواهش میکنم. امیدوارم تونسته باشم. مطلب خوبی دراین زمینه گذاشته باشم.. قربونت برم عزیزدلم:icon_gol:

لینک به دیدگاه
ممنون گندم جون مث همیشه مطالب جالب میزاری:a030:

 

سلامت جون مطالب توم جالب بود ممنون

ممنون دوست گرامی// مطالب استارتره.(گندم عزیز)..ما چیکاره ایم. ما فقط یه مطلب به مطلب اصلی اضافه کردیم. درهرصورت متشکرم. و خوشحالیم که مطالب مفید واقع شد.:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...