S a d e n a 11333 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 بهمن، ۱۳۹۲ حقوق درياها برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Law of sea) مجموعه قواعد و مقررات حاكم بر روابط ميان دولتها، اعم از دولتهاي ساحلي و دولتهاي محصور در خشكي و يا سازمانهاي بين المللي در رابطه با مناطقي از دريا كه ميتواند تحت صلاحيت يك دولت ساحلي و يا در ماوراء صلاحيت دولتها باشد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مفهوم دريا در حقوق بين الملل. از نظر جغرافي دانان، دريا به مجموعه فضاهاي حاوي آب شور گفته ميشود، در حالي كه در حقوق بين الملل اين فضاها به شرط ارتباط آزاد و طبيعي در سرتاسر كرۀ زمين، دريا تلقي ميشوند، لذا تودههاي آب شور بسته مانند درياي خزر، بحر الميت و درياچههاي بزرگ شور، به لحاظ حقوقي نميتوانند دريا باشند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اقيانوسها در حقوق بين الملل در مفهوم دريا به كار ميروند. تفاوت حقوق درياها با حقوق دريايي برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Maritime Law). حقوق درياها يكي از شاخههاي حقوق بين الملل است كه مربوط به روابط بين المللي دولتها يا سازمانهاي بين المللي در مناطق مختلف دريايي است، ولي حقوق دريايي از شاخههاي حقوق خصوصي داخلي است كه بر روابط اشخاص و كشورها در در دريا و موضوعات مربوط به دريا ناظر و حاكم است. از جمله موضوعاتي مانند حمل و نقل دريايي، بيمۀ دريايي، وضعيت حقوقي كشتيها و ايمني درياها. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اهميت حقوق درياها. اهميت حقوق درياها، بي شك بسته به اهميت درياها خواهد داشت. در گذشته، درياها و اقيانوسها بيشتر به لحاظ راه ارتباطي داراي اهميت بودند، اما امروزه با پيشرفت تكنولوژي و در نتيجه شناخت بيشتر از منابع درياها و توان بهرهبرداري از اين منابع، درياها از اهميت خاصي برخوردار شدهاند و اين در حالي است كه 90% از مناطق بستر و زير بستر اقيانوسها براي انسانها تقريباً ناشناخته ماندهاند. اقيانوسها در حدود 71% سطح كرۀ زمين را در برگرفتهاند و سرشار از منابع عظيم نفت و گاز، كلوخههاي معدني و مواد غذايي ميباشند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حمل و نقل دريايي. از مناسب ترين و با صرفه ترين روشهاي حمل و نقل محسوب ميشود. همچنين درياها از لحاظ استراتژي از اهميّت ويژهاي برخوردارند. لذا درياها همواره مورد كشمكش دولتها خواهند بود، از اين رو، حقوق درياها ميتواند با تعيين قلمرو دريايي دولتها، چگونگي بهرهبرداري از منابع و استفاده از درياها و تنظيم روابط دولتها در اين عرصه، موجب حفظ محيط زيست دريايي و كاهش نزاعهاي مربوطه شود. تحولات اوليه حقوق درياها. درياها با توجه به اهميتشان، همواره مورد كشمكش دولتها بودهاند، اما اوج اين كشمكشها در قرن 15 با فرمان پاپ الكساندر 6 در سال 1493 آغاز ميشود، كه جهان را بين اسپانيا و پرتغال تقسيم ميكند و ساير دول بدون اجازه اسپانيا و پرتغال نميتوانستند از دريا استفاده كنند. اين عمل مورد اعتراض نهادهاي سياسي انگليسي قرار گرفت، كه از اصل آزادي درياها برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دفاع ميكردند. اما با اضمحلال امپراطوري اسپانيا و پرتغال از قرن 16، رفته رفته موضع انگليسي به سمت نظريۀ حاكميت بر دريا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تغيير كرد به اين صورت كه دولت ساحلي تا آنجا كه قدرتش اجازه ميدهد، حق دارد حاكميت خود را در دريا گسترش دهد. در این دوره جنگ انديشهها ميان اصل آزادي درياها و حاكميت بر درياها در ميگيرد. مهمترين نظريه در مقابل نظريه انگليسي (اصل آزاردی حاکميت بر دريا )، مربوط به هوگو گروسيوس برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هلندي است كه با تمسك به اينكه لازمۀ حاكميت، مالكيت است و چون دريا غير قابل تملك است، هيچ كس حق حاكميت بر آن ندارد، از اصل آزادي دريا دفاع ميكند. و نهايتاً در قرن 18 با پيروزي اصل آزادي روابط دولتها بر اين اساس شكل ميگيرد. اين روال تا تدوين مقررات عرفي ادامه مييابد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تدوين قواعد حقوق درياها چهار تلاش عمده در سطح رسمي براي تدوين قواعد حقوق درياها صورت گرفته است: 1- كنفرانس لاهه- 1930. جامعه ملل در سال 1924، تشكيل كميتهاي از كارشناسان، كه مأموريت تهيه فهرستي از موضوعات آمادۀ تدوين از جمله مسائل مربوط به حقوق دريا را نيز به عهده داشتند، تدارك ديد. منجر به تشكيل كنفرانسي در سال 1930 در لاهه در زمينه حقوق درياها شد كه متاسفانه، نتيجهاي جز اظهار اميدواري در بر نداشت. 2- كنفرانس ژنو 1958. پس از تشكيل سازمان ملل متحد در سال 1945، نهادي با عنوان كميسيون حقوق بين الملل برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در سال 1947، جهت تدوين حقوق بين الملل تأسيس شد. اين كميسيون، اقدام به تهيّه پيش نويس مواردي در زمينۀ حقوق درياها نمود كه شالودۀ كنفرانس 1958 ژنو در زمينۀ حقوق درياها بود. در كنفرانس 1958 ژنو چهار كنوانسيون تصويب شد. أ. كنوانسيون درياي سرزميني و منطقۀ مجاور ب. كنوانسيون درياي آزاد ج. كنوانسيون فلات قاره د. كنوانسيون ماهيگيري و حفاظت منابع زندۀ درياي آزاد. 3- كنفرانس 1960 ژنو. كنفرانس 1958 اگر چه موفق به تصويب كنوانسيوني با عنوان درياي سرزميني شد اما نتوانست مهمترين مسأله، يعني عرض درياي سرزميني برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام را تعيين كند، لذا در سال 1960، دومين كنفرانس ملل متحد در مورد حقوق درياها تشكيل شد كه به دليل تعارض ديدگاهها بدون نتيجه به كار خود پايان داد. 4- كنفرانس 1982 نیویورک. به دليل حضور دولتهاي جديد الاستقلال در سازمان ملل كه در كنفرانس 1958 دخيل نبودهاند و عدم پيش بيني منابع معدني موجود در بستر درياها در كنفرانس 1958 به خاطر عدم شناخت اين منابع و نداشتن دانش فني براي بهرهبرداري از آنها و پاسخگو نبودن كنوانسيونهاي موجود در برابر آلودگيهاي زيست محيطي و نامعين بودن عرض درياي سرزميني، نهايتاً به دنبال پيشنهاد آرويد پاردو برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام (Arrid pardo) در اعلام بستر اعماق درياها و منابع آن، به عنوان «ميراث مشترك بشريت» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در سال 1967 كميتۀ ويژۀ بستر درياها توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد تشكيل شد كه اولين جلسه كنفرانس براي اين موضوع در سال 1973 و پس از آن هر سال چند ماه به كار خود ادامه داد، تا در سال 1982 كنوانسيوني جامع از قواعد اساسي حقوق درياها را به تصويب رساند برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام كه از لحاظ شموليت اعضا و موضوعات از جايگاه خاصي برخوردار است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . Law of sea برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . والاس، ربه كا؛ «حقوق بين الملل»، ترجمه محمد شريف، تهران، نشر ني، 1378، چاپ اول، ص 208 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . كك دين، نگوين و دييه، پاتريك و پله، آلن؛ حقوق بين الملل عمومي، ترجمه حسن حبيبي، تهران، اطلاعات، 1382، چاپ دوم، جلد دوم، ص 685 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . Maritime Law برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . ضيائي بيگدلي، محمدرضا؛ حقوق بين الملل عمومي، تهران، گنج دانش، 1384، چاپ 22، ص 308. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . موسي زاده، رضا؛ بايستههاي حقوق بين الملل عمومي، تهران، نشر ميزان، 1382، چاپ دوم، ص 233- 234. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . اصل آزادي درياها در برابر اصل حاكميت بر درياها عبارت است از اينكه هيچ كشوري حق حاكميت بر درياها را نداشته و همه كشورها ميتوانند از درياها آزادانه استفاده كنند مانند حق آزادي كشتيراني يا آزادي بهره برداري از منابع دريا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . ضيائي بيگدلي، محمدرضا؛ حقوق بين الملل عمومي، تهران، گنج دانش، 1384، چاپ 22، ص 308. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . Hugo Grotius (1583 – 1645) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . بيگ زاده، ابراهيم؛ حقوق درياها (جزوه درسي)، تهران، دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي، سال تحصيلي 87- 86. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . كميسيون حقوق بين الملل: يكي از نهادهاي سازمان ملل متحد كه در سال 1947 باتصويب قطعنامه 174 توسط مجمع عمومي در راستاي انجام وظايف سازمان در برابر ماده 13 منشور سازمان ملل تدوين و توسعه حقوق بين الملل تأسيس شد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . چرچيل، رابين و آلن لو؛ حقوق بين الملل درياها، ترجمه بهمن آقايي، تهران، گنج دانش، 1377، چاپ اول، ص 32- 22 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . آرويد پاردو (Arvid pardo ) سفير مالت در سازمان ملل متحد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . ميراث مشترك بشريت (Common Heritage of Mankind): بستر اعماق دريا و منابع آن را شامل ميشود كه كشورهاي بهره بردار از منابع اين منطقه، بايد سالانه درصدي از درآمد خود را به صندوقي براي كمك به كشورهاي بدون ساحل و كشورهاي فقير بپردازند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . يكي از مناطق دريايي كه دولتهاي ساحلي حاكميت خود را بر آن اعمال ميكنند اگر چه حقوقي نيز براي ساير كشورها در نظر گرفته شده است. 3 لینک به دیدگاه
masi eng 47044 اشتراک گذاری ارسال شده در 14 خرداد، ۱۳۹۴ [h=2]مناطق دریایی از منظر حقوق دریا[/h] دریای سرزمینی تهیه و تدوین: مهندس هرمز یوسف نصیری از نظر تاریخی حقوق دریا اولین مقررات را نسبت به محموله ها و کالاها که از طریق دریا به بنادر کشورهای مختلف حمل می شود به وجود آورده است. این حقوق در ابتدا بر طبق عرف و عادت شکل می گرفت ولی به تدریج عرف و عادت دریایی جای خود را به قانونگذاری کشورهای مختلف و بعضی کنوانسیونهای بین المللی داد. دولت های ساحلی در گذشته حاکمیت خود را در نوار ساحلی به مسافت سه مایل و امروزه 12 مایل پذیرفته اند. بعد از این نوار، دریای آزاد برای کشتیرانی و صید آغاز می شود. در این قسمت از دریا و اقیانوس کشتی ها از پرچم کشور خود استفاده می کنند و تابع قوانین این پرچم هستند. از جمله کنوانسیونهای وضع شده در زمینه حقوق دریا، به موارد زیر می توان اشاره کرد. - کنوانسیون درباره صید - کنوانسیون درباره فلات قاره - کنوانسیون درباره دریای آزاد - کنوانسیون درباره سرزمین و منطقه مجاور از نظر حقوق دریاها اگر در جهت ساحل به طرف دریا پیشروی نماییم، ابتدا آب های داخلی و ساحلی، بعد دریای سرزمینی، بعد از آن منطقه مجاور دریای سرزمینی و در نهایت به آبهای آزاد می رسیم و هر کدام از نظر حقوق دریای تعاریف و ویژگی مخصوص به خود را دارند که به طور خلاصه به شرح هر کدام می پردازیم. [h=2]آب های داخلی[/h] آب های داخلی ، آب های حدفاصل بین ساحل و شروع خط آب های دریای سرزمینی است. آب های داخلی تحت حاکمیت مطلق دولت ساحلی قرار دارد که شامل خور،حوضچه بنادر، آب های بندر،آب های بین پایین ترین جزر و بالاترین مد و آب های پیشرفتگی دریا در ساحل می شود. [h=2]آب های سرزمینی[/h] فضا و مساحت موجود بین ساحل و آب های داخلی متصل به دریا از یک طرف و فاصله آن با آب های آزاد از طرف دیگر را دریای سرزمینی می گویند. به موجب قوانین ایران عرض دریای سرزمینی 12 مایل تعیین شده است در مناطقی که پیشرفتگی آب دریاها وجود ندارد از حد پایین ترین جزر و مد نقاطی که پیشرفتگی آب زیاد است و بریدگی های زیاد در ساحل وجود داشته باشد، محسوب می شود. [h=2]منطقه مجاور[/h] منطقه مجاور در مجاورت دریای سرزمینی قرار دارد و نمی تواند بیشتر از 26 مایل از خطوط مبداء که عرض آب های دریای سرزمینی از آنجا در نظر گرفته شده است، تجاوز نماید. کنترل به منظور جلوگیری از نقض قوانین و مقررات گمرکی، بهداشتی و مهاجرت در این منطقه اعمال می شود. [h=2]منطقه تحت حاکمیت دولت ها[/h] این منطقه شمامل دریای آزاد میی شود و دریای آزاد به آن قسمت از دریاها و اقیانوسها که جزء منطقه اقتصادی انحصاری دریای سرزمینی، آب های داخلی، آب های مجمع الجزایر یک کشور نباشد و تحت جاکمیت همه دولت ها اعم از همجوار یا ساحلی و.. باشد اطلاق می گردد. در آب های آزاد کشیرانی آزاد، پرواز، قرار دادن کابل و لوله در اعماق، ساختن جزایر مصنوعی و مبادرت به صید و تحقیقات علمی انجام می شود. در این منطقه کشتی ها دارای ملیتی هستند که پرچم آن را افراشته اند. در صورت وقوع تصادم در دریای آزاد، مسببین تصادم را تنها به وسیله مقامات قضایی کشور صاحب پرچم کشتی می توان تعقیب کرد. به عبارتی در دریای آزاد هر کشتی تابع صلاحیت قضایی کشوری است که پیوسته با پرچم آن کشور دریانوردی می کند. نظام برقرار شده در ارتباط بین قاره ای نیز شمال تنگه های بین المللی می شود که راههای طبیعی کشیرانی بین المللی محسوب شده و دو قسمت دریای آزاد و مناطق انحصاری را به هم متصل می نماید. در موقع تعیین نظام حقوق دریایی به اصل آزاد کشتیرانی در دریای آزاد و به مناطق استراتژیک دولت های نزدیک وهمجوار توجه شده است. غیر از تنگه ها، کانالهای بین المللی نیز جزو راههای ارتباطی مهم و اقتصادی در دریای آزاد است. تنها فرقی که با تنگه ها دارد، این است که تنگه ها گذرگاههای طبیعی ولی کانالها راههای آبی ساخته شده به دست انسان هستند و طبیعی است که اداره آنها تحت نظام کنوانسون حقوق دریا نباشد. و نظام حقوقی کانالها توسط کشوری که کانال در آن حفرشده و کنوانسیون هایی که به همین منظور با سایر دولتها منعقد می کند برقرار شود؛ درست مانند کانا سوئز که مشمول همین موضوع است. [h=2]آب های جزیره یا مجمع الجزایر[/h] یک کشور زمانی جزیره محسوب می شود که از یک یا چند جزیره تشکیل شده باشد. کشوری که به شکل مجمع الجزایر است یا غیر از خاک اصلی جزایری در اطراف سرزمین اصلی خود باشد، می تواند برای جزایر خود خطوط مبدأ در نظر بگیرد به طریقی که این خطوط نقاط بیرونی جزایر، صخره ها و تخته سنگهای بزرگ آشکار و در معرض دید را، با رعایت نصاب مساحت آبها و خشکی موجود به یکدیگر متصل نماید.ولی طول خطوط مبدأ نباید از 100 مایل تجاوز کند. در آب هایی که در داخل خط مبدأ آب های مجمع الجزایری قرار دارند، دولت امور مربوط به حق حاکمیت خود را در سطح و عمق آب و فضای مجازی آن اعمال می کند. در داخل آب های مجمع الجزایر دولت مربوطه می تواند آب های داخلی خودش را مشخص سازد و کشتی های خارجی در آب های مجمع الجزایر از حق عبوری زیان و آسیب برخوردارند. [h=2]فلات قاره[/h] حد فلات قاره امتداد شیب طبیعی زمین تا عمق 200 متر تاجایی است که عمق آب اجازه استخراج منابع طبیعی را می دهد. و کشورهایی که فلات قاره آنها به طور طبیعی تا بیش از 200 متری دریا هم ادامه داشته باشد حد خارجی فلات قاره آنها از یک خط فرضی ترسیم شده به فاصله 350 مایل از خطوط مبدأ یا خطی که به فاصله 100 مایلی تا جایی که عمق دریا به 2500 متر رسیده باشد محدود خواهد شد. هر گاه فلات قاره کشور بیش از 200 مایل گسترش داشته باشد سهمی از استخراج و بهره برداری از منطقه ای که بعد از300 مایل قرار دارد، به سایر کشورها تعلق خواهد گرفت؛ زیرا پهنه دریایی مورد بحث در منطقه بین المللی دریا قرار دارد و جایی است که ملک عمومی و میراث بشری محسوب می شود. [h=2]منطقه اقتصادی انحصاری[/h] این منطقه در یک پهنه دریایی ویژه است که از حد خارجی دریای سرزمینی شروع شده و حداکثر فاصله 200 مایلی از خطوط مبدأ اندازه گیری دریای سرزمینی به طرف دریا امتداد می یابد و دولت ساحلی حق حاکمیت خود را نسبت به منابع طبیعی، بیولوژی و غیر بیولوژی در این آب ها و اعماق آن و زمین زیر آب ها و صلاحیت قضایی در باب پژوهش های علمی در حفظ محیط زیست دریایی اعمال می کند و سایر دولت ها در این منطقه از آزادی های دریای آزاد مانند کشتیرانی ، پرواز در فضای مجازی آن، کابل گذاری و عبور دادن لوله زیردریای برخوردارند. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده