رفتن به مطلب

محمـد (ص) در نگاه اندیشمندان غیر مسلمان


z.b

ارسال های توصیه شده

«همیلتون گیب»: محمد(ص)، انسانیتی عظیم

 

 

«همیلتون الکساندر روسکین گیب»،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محقق و شرق شناس بزرگ معاصر، در سال 1895 میلادی در اسکندریه متولد شد. پدر و مادرش از اهالی اسکاتلند بودند. «گیب» دوران تحصیل را در اسکاتلند گذراند و در سال 1922 میلادی در رشته زبان عرب از دانشکده مطالعات شرقی در دانشگاه لندن فارغ التحصیل شد. در سال 1926 با سفر به خاورمیانه مطالعات و تحقیقات خود را در مورد اسلام و زبان عرب را گسترش داد و از نزدیک با مسلمانان و زندگی آنها آشنا شد. از جمله فعالیت‌های علمی و پژوهشی وی می‌توان به ویراستاری «دائره المعارف اسلام»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، استادی زبان عربی در دانشگاه‌های آکسفورد، لندن، هاروارد و ریاست مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد اشاره نمود. «همیلتون گیب» به جهت فعالیت‌های علمی‌اَش از دولت انگلیس لقب «سِر» و از فرانسه نشان «لژیون دونور» گرفت. یکی از همکاران وی استاد ویلیام ر. پولک درباره وی می‌گوید: «من برآنم که گیب را باید آخرین و بزرگترین شرق شناسان راستین شمرد.»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این محقق مسیحی، در سال 1975 در انگلستان، زندگی را وداع گفت.

از «همیلتون گیب» آثار متعددی بر جای مانده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که از آن جمله می‌توان به «اسلام، بررسی تاریخی»‌
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اشاره نمود. این کتاب که در سال 1949 در لندن به چاپ رسید، جنبه‌‌های مختلف اسلام را با زبان و بیان خاص تحولات تاریخی شرح می‌دهد.

 

او در قسمتی از این کتاب در مورد محمد (ص) چنین می‌گوید:

 

«باید اعتراف کرد که شخصیت محمد (ص) از ملغمه سخنان مبتذل و عوامانه‌ای که نسل‌های بعدی پیروانش به او نسبت داده‌اند سخت زحمت دیده است. مع هذا در میان توده‌ای از جزئیات زیاد از حد عادی و انسانی، بی شک انسانیتی عظیم می‌درخشد. همدردی با مستضعفان، ملایمت و نجابتی که به ندرت مبدل به قهر و غضب می‌شد (مگر در مواردی که ظاهراً نسبت به خدا بی‌حرمتی می‌کردند)، حتی حجب و حیا در روابط شخصی و بارقه‌ای از شوخی و مطایبه؛ تمام اینها به نحوی شگفت‌انگیز با خلق و خوی و روح زمان او و پیروان روزگار او چنان بیگانه است که محملی جز بازتاب حقیقت وجود آن مرد نمی‌تواند داشته باشد.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«گیب»، محمد (ص) و سجایای اخلاقی او را چنین می‌ستاید: «مرکز تمام مشغله‌های ذهنی او آموزش و پرورش و استقرار انضباط در میان افراد جامعه خود بود.»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«از نظر ما جای گفتگو نیست که تسلطی که محمد (ص) بر اراده و عواطف اصحاب خود داشت نتیجه نفوذ شخصیت وی بود و اگر چنین شخصیتی نداشت آنان اعتنایی به ادعای پیمبری او نمی‌کردند.»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
Hamilton A.R.Gibb

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
Encyclopedia of Islam.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«اسلام، بررسی تاریخی»، همیلتون گیب، ترجمه منوچهر امیری، تهران انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول 1367، ص 12.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مانند: «درآمدی بر ادبیات عرب»، «ادبیات نوین عرب»، «مطالعاتی در زمینه تمدن اسلام» و «جریانهای جدید در اسلام».

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
Islam: An Historical Survey.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«اسلام، بررسی تاریخی»، همیلتون گیب، ص 49.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همان، ص 48.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همان، ص 51.

  • Like 17
لینک به دیدگاه

«ویلیام جیمز دورانت»: محمد (ص)، بزرگ‌ترین مرد تاریخ

 

 

«ویلیام جیمز دورانت»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آمریکایی است. در سال ۱۹۱۳ وارد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
» شد و در رشته زیست‌شناسی و فلسفه آموزش دید. در ۱۹۱۷ دکترایش را گرفت و یک سال به تدریس فلسفه در آن دانشگاه مشغول گردید. با موفقیت کتاب «تاریخ فلسفه»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کار تدریس را رها کرد و در سال ۱۹۲۷ متقاعد شد تا تمام عمر خود را وقف نوشتن «تاریخ تمدن» کند.

 

مهم‌ترین اثر او مجموعه کتابی ۱۱ جلدی به نام «تاریخ تمدن »

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، است که آن را با همکاری همسرش «آریل دورانت»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، نوشت. او توانست در این کتاب با استفاده از آثار مورخانی که از ابتدای تاریخ مکتوب بشر تاکنون زیسته‌اند، مکتب نوینی از تاریخ‌نگاری را به وجود آوَرَد. بر خلاف دیگر تاریخ‌نگاران که تنها تمرکزشان روی وقایع تاریخی و سیر تمدن بشری بود، وی در اثر خود به عوامل تمدن‌ساز در طول تاریخ نیز توجه کرده است. عناوین کتاب‌های یازده جلدی تاریخ تمدن او عبارتند از: :1 مشرق زمین، گاهواره تمدن؛ 2- یونان باستان؛ 3- قیصر و مسیح 4- عصر ایمان؛ 5 - رنسانس؛ 6- اصلاح دین؛ 7- آغاز عصر خرد؛ 8- عصر لویی؛ 9- عصر ولتر؛ 10- روسو و انقلاب و 11 - عصر ناپلئون؛ که تاکنون از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان بوده و هستند.

 

این اندیشمند، در جلد چهارم تاریخ تمدن، از محمد (ص) می‌گوید:

 

«بارها او را می‌دیدند که پاپوش خود را می‌دوخت، یا لباس خود را وصله می‌زد، یا آتش روشن می‌کرد، یا خانه را جارو می‌کرد، یا بز خانگی را در حیاط می‌دوشید، یا از بازار خوراکی می‌خرید.

خوراک عمده وی خرما و نان جو بود. شیر و عسل، همه تجملی بود که گاهی از آن بهره می‌گرفت.

با بزرگان، خوش برخورد و با ضعیفان گشاده رو بود؛

و در مقابل گردن فرازان، مغرور، بزرگ، و با مهابت.

با یاران خود سختگیر نبود. هرگز به ابهت قدرت تظاهر نمی‌کرد. دوست نداشت که نسبت بدو با تکریم خاص رفتار کنند.

دعوت برده را برای غذا می‌پذیرفت. کاری که قوّت و فرصت انجام آن را داشت به برده واگذار نمی‌کرد.

با آنکه از غنیمت و منابع دیگر، مال فراوان به دست او می‌رسید، برای خانواده خود بسیار کم خرج می‌کرد؛ آنچه برای خودش تخصیص می‌داد از کم هم کمتر بود؛ قسمت اعظم مالی را که به دست او می‌رسید صرف صدقات می‌کرد.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این تاریخدان برجسته در ادامه تحقیقات خود چنین می‌افزاید:

 

«اگر بزرگی را به میزان اثر مرد بزرگ در مردمان بسنجیم، باید بگوییم محمد بزرگ‌ترین مرد تاریخ است. وی درصدد بود سطح معنویات و اخلاق قومی را که از شدت گرمای هوا و خشکی صحرا به تاریکی توحش گرفتار شده بودند، به اوج برساند. او در این زمینهتوفیقی یافت که از تمام مصلحان دیگر بیشتر بود.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
William James Durant

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
The Story of Philosophy

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
The Story of Civilization

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
Ariel Durant

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تاریخ تمدن، ویلیام جیمز دورانت، ترجمه جمعی نویسندگان با سر ویراستاری محمود مصاحب، انتشارات علمی فرهنگی، تهران 1385، چاپ دوازدهم، جلد چهارم، عصر ایمان، بخش اول، کتاب دوم، ص 221.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همان، ص 222.

  • Like 16
لینک به دیدگاه

«چیتیک» و«موراتا»: محمد(ص)، پیامبر،‌قاضی‌و‌مشاور‌ معنوی کل‌جامعه

 

 

«ویلیام چیتیک»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اسلام شناس و محقق معاصر آمریکایی است. او در سال 1943 میلادی در شهر میل فورد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، از توابع ایالت کنتیکت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آمریکا و در خانواده‌ای با مذهب پروتستان به دنیا آمد. چیتیک که رشته تاریخ را در کالج وستر، گذرانده بود، برای مطالعات تاریخی در خصوص مشرق زمین و خاورمیانه به لبنان مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت ادامه داد. او سپس دکترای ادبیات فارسی خود را در دانشگاه تهران دریافت نمود. وی قبل از انقلاب ایران مدتی نیز در دانشگاه صنعتی شریف علوم دینی تدریس کرد. چیتیک هم اکنون استاد گروه مطالعات تطبیقی ادیان دانشگاه استونی بروک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آمریکاست. وی مدتی از ویرایشگران دانشنامه ایرانیکا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بوده ‌است. او همچنین نخستین کسی است که صحیفه سجادیه را به زبان انگلیسی ترجمه کرده ‌است. چیتیک به همراه همسرش، «ساچیکو موراتا»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، که او نیز استاد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آمریکاست کتابی را منتشر کرده‌اند با عنوان «سیمای اسلام»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

 

این دو محقق در این کتاب به بررسی علمی اسلام و پیام محمد (ص) پرداخته‌اند و در ابتدای این کتاب چنین نوشته‌اند:

 

«این کتاب حاصل یک سلسه درسهای آشنایی با اسلام است که هر یک از ما به تناوب از سال 1983 میلادی به این طرف در «برنامه مطالعات ادیان» دانشگاه نیویورک در استونی بروک تدریس کرده‌ایم ... در این کتاب سعی کرده‌ایم تا کنجکاوانه دری را به سوی عالم اسلام باز کنیم ... »

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این دو پژوهشگر و محقق ادیان، در «سیمای اسلام» از محمد (ص) چنین می‌گویند:

 

«محمد در مقام پیامبر، سلطان، حاکم، قاضی و مشاور معنوی کل جامعه قرار داشت؛ بدین ترتیب وی از طرفی محل دریافت پیام الهی بود و از طرف دیگر در مورد اهداف سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی حکم صادر می‌کرد و بر مسند قضاوت و مرافعات اجتماعی قرار داشت و به صدور دستور و تنبیه و مجازات متخلفین از احکام خداوند و یا عفو و گذشت آنها می‌پرداخت.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


[1]- William C. Chittic

[2]- Milford.

[3]- Connecticut.

[4]- Stony Brook.

[5]- Encyclopaedia Iranica.

[6]- Sachiko Murata، ساچیکو موراتا، اسلام شناس و پژوهشگر حوزه ادیان است که 1943 میلادی در ژاپن متولد شده. وی در زمینه فقه اسلامی تحصیل کرده است.

[7]- The Vision of Islam

[8]- سیمای اسلام، ویلیام چیتیک و ساچیکو موراتا، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر انتشارات فرهنگ اسلامی، 1378، ص 1و 3.

[9]- همان، ص 27.

 

 

 

 

  • Like 15
لینک به دیدگاه

«توماس کارلایل»: محمد (ص)، قهرمان راستین

 

 

توماس كارلایل(1795- 1881.م)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نویسنده، فیلسوف و مورخ مشهور انگلیسی است که آثار متعددی از خود بر جای گذاشته. این اندیشمند برجسته، بر تفکرات سیاسی، مذهبی و ادبی قرن نوزدهم میلادی تاثیر بسزایی داشته است. او که در کتاب «تاریخ انقلاب فرانسه»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای اولین بار مفهوم قهرمان را مطرح کرده بود با ایراد سلسله سخنرانیهایی در باب قهرمانان تاریخ به چهره‌ای مطرح در بین مطبوعات ادبی و عامه مردم تبدیل شد. سخنرانیهایی که واکنش‌های متفاوتی در برداشت. به گونه‌ای که مجموعه این سخنرانیها با عنوان «قهرمانان، قهرمان‌پرستی، و قهرمانی در تاریخ»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بارها تجدید چاپ شد.

 

کارلایل در دومین سخنرانی اش با عنوان « قهرمانی در کسوت پیامبر، محمد: اسلام»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،محمد (ص) را در رده بزرگان و قهرمانان تاریخ جهان قرار می دهد و چنین می گوید:

 

«من قصد دارم همه خوبیهای او را چنان که بتوانم به انصاف بازگو کنم ... دروغ ها‌یی که‌ گرداگرد این مرد انباشته‌اند،تنها خودمان را زشت و ننگین کرده‌اند ...»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

و ادامه می دهد:

 

«در نفس او [محمد] تمایلات والاتر و نیکوتری ماورای هر گونه عطش و و ولع وجود داشت ... بگذار او را هر چه می خواهند بنامند. هیچ امپراطوری با تاج و دیهم خود چنین مورد اطاعت واقع نشده است که این مرد در عبای ساده دست دوخت خود؛ همو که طی بیست و سه سال محتمل سخت‌ترین مصایب و آزمایش‌های زندگی شد و مشقات فراوان بر او گذشت. من، بالشخصه تمام خصوصیات یک قهرمان راستین را در او مجسم می بینم، همین و بس »

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

او از محمد (ص) بسان یک قهرمان چنین می گوید:

 

«این فرزند صحرا با قلبی عمیق و چشمانی سیاه و نافذ و با روح اجتماعی وسیع و پر دامنه‌ای، همه نوع افکاری با خود همراه داشت غیر از جاه طلبی. چه روحی آرام و بزرگ! او از کسانی بود که جز با شور عشق و حرارت سر و کاری ندارد و از کسانی بود که طبیعت، آن‌ها را مخلص و صمیمی قرار داده است. در حالی که دیگران در طریق فرمول‌های (شعارهای) گمراه کننده و بدعت‌ها سیر می کردند و با همان حال راضی و خرسند بودند، این مرد نمی توانست خودش را در آن شعارها بپیچد و محصور کند. رمز بزرگ هستی با همه دهشت و جبروت و با همه جلال و شکوه در نظر او روشن و آشکار می درخشید. ... کلام چنان مردی، صدایی است مستقیم از قلب طبیعت. مردم باید به آن گوش دهند و اگر به چنان کلامی گوش ندهند، به هیچ صدایی نباید اعتماد کنند؛ زیرا همه چیز در برابر آن باد است. »

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


‍‏[1]- Thomas Carlyle

[History of The French Revolution -[2

[3]- On Heroes and Hero Worship and the Heroic in History

[4]-The Hero as Prophet Mahomet: Islam

[5]- توماس کارلایل،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.، لندن، 1881، ص40. به نقل از محمد در اروپا، نوشته مینو صمیمی، ترجمه عباس مهرپویا، تهران، انتشارات اطلاعات، 1388 ص 346.

[6]- توماس کارلایل،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.، لندن، 1881، ص65. به نقل از محمد در اروپا، نوشته مینو صمیمی، ترجمه عباس مهرپویا، تهران، انتشارات اطلاعات، 1388 ص 352.

[7]- Thomas Carlyle’s Collected Works,library edition, in thirty volume, vol. xii, Heros and Hero_Worship, London, Chapman and Hall,1869. P.65-64. ترجمه از سید غلامرضا سعیدی از کتاب «عذر تقصیر به پپیشگاه محمد و قرآن»، نوشته جان دیون پورت، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1388.ص 77 و 78.

  • Like 13
لینک به دیدگاه

«جان دیون پورت»: عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص)

 

«جان دیون پورت»، (1789-1877 م.)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، محقق و پژوهشگر انگلیسی قرن نوزرهم میلادی است. او مطالعاتی در زمینه اسلام و پیام‌آور آن انجام داده و کتابی با عنوان « An Apology for Mohammed and Koran» در سال 1869 میلادی به رشته تحریر درآورده. این کتاب با عنوان «عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن» به زبان فارسی ترجمه شده است. «دیون پورت» در کتابش سعی نموده فارغ از تعصب و به دور از امواج افکار حاکم در آن زمان، شخصیت محمد (ص) و پیام او را بررسی کند.

 

2yafb2q7mhyw1p2o0dn.jpg

 

او در مقدمه کتابش درباره هدف و انگیزه خود در نوشتن کتابش چنین می‌نویسد: «تحقیقات و بررسی‌های حاضر، اثر ناچیزی است. ولی با منتهای صداقت و علاقمندی سعی شده ‌است تا دامن تاریخ حیات محمد از لکه تهمت‌های کذب و افتراهای ناجوانمردانه تطهیر شود و نیز جهد کافی در دفاع از صدق دعوی او که یکی از بزرگترین نیکوکاران و خیرخواهان جهان بشریت است، به کار رفته است.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این اندیشمند انگلیسی در ارتباط با دیدگاه متعصبانه و نادرست برخی افراد درباره محمد (ص)، چنین تذکر داده:

 

«آیا ممکن است باور کرد که آن مردی که چنان اصلاحات بزرگ و پایداری را در کشورش ایجاد کرد، در همان کشوری که مردم قرن‌ها در منجلاب بت‌پرستی غوطه‌ور شده ‌بودند و بت‌پرستی با زشت‌ترین صورتی جایگزین یگانه‌پرستی شده‌ بود ... و باز تکرار می‌کنم که آیا ممکن است باور کرد چنان مصلح بزرگ و غیوری، فریب‌کار باشد و یا تمام دوران زندگی او مقرون با نفاق باشد؟ آیا می‌توانیم تصور کنیم که رسالت الهی او فقط اختراع و ابداعی از خودش بوده است؟»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

«دیون پورت» معتقد بود نمی‌توان در برابر چنین مردی سکوت کرد و زبان به تکریم او نگشود:

 

«هرگاه وضع اعرب را قبل از ظهور محمد در نظر بگیریم و با اوضاع بعد از قیام او مقایسه کنیم و هرگاه اندک تفکری در شعله عشق و علاقه‌ای که در قلوب یکصد و شصت میلیون پیروان او

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برافروخته شده و تا به امروز به همان حال باقی است، توجه داشته‌ باشیم، به خوبی احساس می‌کنیم که اگر از تمجید و تکریم چنان مرد بزرگ و فوق‌العاده‌ای خودداری کنیم، بی‌شرمی و بی‌انصافی است و باز اگر ظهور او را تصادفی کورکورانه بدانیم مثل این است که درباره قدرت قاهر و نافذ خدای متعال شک کرده‌ایم!»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


[1]- John Davenport

[2]- عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن، جان دیون پورت، ترجمه غلامرضا سعیدی، به کوشش و مقدمه سیدهادی خسروشاهی، انتشارات اطلاعات، تهران، سال 1388. ص 29.

[3]- همان، ص 160.

[4]- این آمار مربوط به زمان انتشار کتاب یعنی سال 1869 میلادی است.

[5]- کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن، ص 30.

  • Like 13
لینک به دیدگاه

«ميخائيل هارت»: محمد (ص)، تاثیرگذارترین شخصیت در تاریخ بشریت

 

 

«میخاییل. هارِت»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، محقق معاصر آمریکایی، در سال 1932 میلادی در نیویورک به دنیا آمده است. این محقق آمریکایی در زمینه‌های متعددی مانند ریاضیات، علوم کامپیوتر، اخترشناسی، فیزیک و حقوق تحصیل کرده است. او مدتی پژوهشگر و محقق ناسا بوده و اکنون نیز در دانشگاه، فیزیک، تاریخ علم و اخترشناسی تدریس می کند.

 

5yijqtiqvxg52m82kazs.jpg

 

اولین کتاب هارت با عنوان «صد: رتبه بندی تاثیرگذارترین افراد در تاریخ »

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال 1978 چاپ گردید. این کتاب با اقبال جهانی مواجه شد به طوریکه به بسیاری از زبان‌های زنده دنیا ترجمه گردید. هارت در این کتاب 100 فرد موثر در تاریخ را به ترتیب از موثرترین فرد نام می برد و به دلیل انتخاب خود و نوع تاثیر و ویژگی هر یک از آنها می پردازد. «هارت» در کتابش، محمد (ص) را در رده نخست صد شخصیت تاثیرگذار تاریخ قرار داده. وی درباره انتخاب محمد (ص) به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت در تاریخ بشریت چنین گفته:

 

«انتخاب من برای جای دادننام محمد در سرآغاز شخصیت‌های تاثیر گذار جهان ممكن است موجب تعجب بعضی خوانندگان گردد و ممكن است برای دیگران سوال برانگیز باشد؛اما او در تاریخ تنها مردی بود كه فوق العاده در دو بعد دین و دنیا موفق بود.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


[1] - Michael H. Hart.

[2] - The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History.

[3]- M.H. HART, The 100: A Ranking Of The Most Influential Persons In History, Carol Publishing Group,1993, p.40.

  • Like 13
لینک به دیدگاه

«لورا واکسیا واگلیری»: محمد (ص)، مصلح رئوف یکتاپرستی

 

«لورا واکسیا واگلیری»، (1989-1893م.)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محقق و پژوهشگر معاصر ایتالیایی است. وی پروفسور ادبیات عرب و استاد تاریخ تمدن اسلام در دانشگاه ناپل بوده و مطالعاتی در زمینه زبان عرب و همچنین اسلام داشته است. واگلیری از ویرایشگران دانشنامه اسلام بود و کتابی در مورد اسلام به رشته تحریر در آورد که در ترجمه انگلیسی، با عنوان «شرح و تفسیر اسلام»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چاپ شد. تلاش وی در نگارش کتاب فوق، این بوده که محققانه و عالمانه به تحلیل شخصیت محمد (ص) و پیام او بپردازد.

 

واگلیری از رسالت محمد (ص) و تاثیر او بر یکتاپرستی بشریت می‌گوید و او را مصلحی نجیب می‌داند:

 

«عمل این مصلح [محمد]، چقدر نجیبانه و مقرون به شرافت بوده است، همان مصلحی که در ظرف چند سال جمعیت‌های بت‌پرست و وحشی را به جامعه متحد یگانه‌پرستی مبدل نمود و افراد این جامعه را به عالی‌ترین درجه احساسات اخلاقی ترقی داد.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«او [محمد] آشکارا خودش را با تمایلات ارتجاعی و رغبت های کهنه‌پرستی بشر که منتهی به شرک قرار دادن سایر موجودات با آفریننده می‌شود، طرف قرار داد.»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این زن محقق و اندیشمند درباره محمد (ص) اینگونه می‌نویسد:

 

«محمد به عنوان داعی و مبلغ دین خدایی حتی نسبت به دشمنان شخص خودش رئوف و رحیم بود. در نهاد او دو صفت ممتاز عدالت و رحم که مورد احترام فکر انسانی است، ممزوج شده بود.»

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


[1]-Loura Vaccia Vaglieri

[2]-An Interpretation of Islam

[3]- پیشرفت سریع اسلام، لورا واکسیا واگلیری، ترجمه سید غلامرضا سعیدی، ضمیمه کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1388.ص 337.

[4] - همان، ص 338.

[5]- همان، ص 337.

 

 

  • Like 13
لینک به دیدگاه

با زن به خاطر چهار چیز ازدواج می شود:

اموالش، دینداریش، زیبایی اش و اصل و نسب و خانواده اش. پس بر توست که با زن متدین ازدواج کنی.پیامبر (ص)

  • Like 7
لینک به دیدگاه

یا رسول الله ! مثل تو دیگر در پهنه زمین تکرار نخواهد شد، اما با تکرار صلوات بر تو، نور حضورت را در قلب خود احساس مى کنیم.

اللهم صلی علی محمد و آل محمد

  • Like 6
لینک به دیدگاه

10 درس طلایی از انیشتین

در این مطلب به 10

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از درسهای زندگی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این دانشمند بنام خواهیم پرداخت.امیداست با تفکر و تامل در این نکات طلایی و به کار بستن آنها در زندگی روزمره راههای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متعالی را بیاموزیم.

 

1. کنجکاوی را دنبال کنید

 

"من هیچ استعداد خاصی ندارم. فقط عاشق کنجکاوی هستم"

چگونه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خودتان را تحریک می کنید؟

من کنجکاو هستم، مثلا برای پیدا کردن علت اینکه چگونه یک شخص موفق است و شخص دیگری شکست می خورد.

به همین دلیل است که من سال ها وقت صرف مطالعه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کرده ام.

شما بیشتر در چه مورد کنجکاو هستید؟

پیگیری کنجکاوی شما رازی است برای رسیدن به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

 

 

2. پشتکار گرانبها است

 

"من هوش خوبی ندارم، فقط روی مشکلات زمان زیادی می گذارم"

تمام ارزش تمبر پستی توانایی آن به چسبیدن به چیزی است تا زمانی که آن را برساند.

پس مانند تمبر پستی باشید و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ای که شروع کرده اید را به پایان برسانید.

با پشتکار می توانید بهتر به مقصد برسید.

 

 

3. تمرکز بر حال

 

پدرم به من می گفت نمی توانی در یک زمان بر ۲ اسب سوار شوی.

من دوست داشتم بگویم تو می توانی هر چیزی را انجام بدهی اما نه همه چیز.

یاد بگیرید که در حال باشید و تمام حواستان را بدهید به کاری که در حال حاضر انجام می دهید.

انرژی متمرکز، توان افراد است، و این تفاوت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.

 

 

4. تخیل قدرتمند است

 

"تخیل همه چیز است. می تواند باعث جذاب شدن زندگی شود. تخیــل به مراتب از دانش مهم تر است"

آیا شما از تخیلات روزانه استفاده می کنید؟

تخیل پیش‌درآمد تمام داشته‌های شما در آینده است.

نشانه واقعی هوش دانش نیست،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.

آیا شما هر روز ماهیچه های تخیل تان را تمرین می دهید؟

اجازه ندهید چیزهای قدرتمندی مثل تخیل به حالت سکون دربیایند.

 

 

 

5. اشتباه کردن

 

"کسی که هیچ وقت اشتباه نمی کند هیچ وقت هم چیز جدید یاد نمی گیرد"

هرگز از اشتباه کردن نترسید چون اشتباه شکست نیست.

اشتباهات شما را بهتر،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تر و سریع تر می کنند، اگر شما از آنها استفاده مناسب کنید.

قدرتی که منجر به اشتباه می شود را کشف کنید.

من این را قبل گفته ام، و اکنون هم می گویم، اگر می خواهید به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برسید اشتباهاتی که مرتکب می شوید را ۳ برابر کنید.

 

 

 

6. زندگی در لحظه

 

"من هیچ موقع در مورد آینده فکر نمی کنم، خودش بزودی خواهد آمد"

تنها راه درست آینده شما این است که در همین لحظه باشید.

شما زمان حال را با دیروز یا فردا نمی توانید عوض کنید.

بنابراین این از اهمیت فوق العاده برخوردار است که شما تمام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود را به زمان جاری اختصاص دهید.

این تنها زمانی است که اهمیت دارد، این تنها زمانی است که وجود دارد.

 

 

 

7. خلق ارزش

 

"سعی نکنید موفق شوید، بلکه سعی کنید با ارزش شوید"

وقت خود را به تلاش برای موفق شدن هدر ندهید بلکه وقت خود را صرف ایجاد ارزش کنید.

اگر شما با ارزش باشید،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را جذب می کنید.

استعدادها و موهبت هایی که دارید را کشف کنید.

بیاموزید چگونه آن استعدادها و موهبت های الهی را در راهی استفاده کنید که برای دیگران مفید باشد.

تلاش کنید تا با ارزش شوید و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شما را تعقیب خواهد کرد.

 

 

 

8. انتظار نتایج متفاوت نداشته باشید

 

"دیوانگی یعنی انجام کاری دوباره و دوباره و انتظار نتایج متفاوت داشتن"

شما نمی توانید کاری را هر روز انجام دهید و انتظار نتایج متفاوت داشته باشید، به عبارت دیگر، نمی توانید همیشه کار یکسانی (کارهای روزمره) را انجام دهید و انتظار داشته باشید متفاوت به نظر برسید.

برای اینکه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تان تغییر کند، باید خودتان را تا سر حد تغییر افکار و اعمالتان متفاوت کنید، که متعاقبا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تان تغییر خواهد کرد.

 

 

 

9. دانش از تجربه می آید

 

"اطلاعات به معنای دانش نیست. تنها منبع دانش تجربه است"

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می آید. شما می توانید درباره انجام یک کار بحث کنید، اما این بحث فقط دانش فلسفی از این کار به شما می دهد.

شما باید این کار را تجربه کنید تا از آن آگاهی پیدا کنید.

تکلیف چیست؟ دنبال کسب تجربه باشید!

وقت خودتان را صرف یاد گرفتن اطلاعات اضافی نکنید. دست بکار شوید و دنبال کسب تجربه باشید.

 

 

 

10. اول قوانین را یاد بگیرید بعد بهتر بازی کنید

 

"اگر شما قوانین بازی را یاد بگیرید از هر کس دیگر بهتر بازی خواهید کرد"

دو گام هست که شما باید انجام بدهید:

اولین گام اینکه شما باید قوانین بازی که می کنید را یاد بگیرید، این یک امر حیاتی است.

گام دوم هم اینکه شما باید بازی را از هر فرد دیگری بهتر انجام بدهید.

اگر شما بتوانید این دو گام را حساب شده انجام دهید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از آن شماست .

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...
AM 00 : 1

Hour
Minutes
AM PM
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12