Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 دی، ۱۳۹۲ در رابطه با برنامه ریزی، ساماندهی و احیا بافتهای قدیمی از دیر باز تاکنون نظریه های گوناگونی مطرح شده است. برخی به دخالت های شدید در بافت های قدیمی اعتقاد دارند، برخی دیگر به حفظ اصالت و هویت گذشته معتقدند، گروهی به تخریب و ساختن بناها به فرم قدیم معتقدند، برخی دیگر به مرمت و دخالت موضعی معتقدند، گروهی دیگر به حفظ تک بناهای قدیمی و تخریب فضاهای اطراف آن اصرار می ورزند(شماعي، 1380: 61). در جدول زیر، به مهمترین نظریه ها و مکاتب مطرح شده در راستای توسعه فیزیکی شهر و چگونگی برخورد با بافت های قدیمی در روند توسعه شهری پرداخته شدهاست. مهمترین نظریه ها و مکاتب مطرح شده در راستای توسعه فیزیکی شهر و چگونگی برخورد با بافت های قدیمی در روند توسعه شهری نظریه ها و مکاتب دوره زمانی نظریه پردازان و بزرگان مکتب چگونگی توسعه و اصول پیشنهادی در رابطه با بافت قدیم فرهنگ گرایان 1843-1940 کامیلوسیت، ابنزرهاورد، ریمون آنون، اوژن ویوله، لودوک، جان راسکین(حبیبی، 1375: 147-163) توجه به میراث فرهنگی . جلوگیری از نابودی تاریخ گذشته، توجه به فرهنگ ملی و سنتهای قدیمی در توسعه شهری بویژه احیا و ساماندهی بافتهای قدیمی، بازسازی موبه موو، تکمیل بناها به سبک گذشته، کاربری موزهای ترقی گرایان یا طرفداران مکتب آرمان گرایی 1869-1948 تونیگارنیه، زرزبنه وا- لوی، والتر گرو پیوس، لوکوربوزیه، ریرت اوئن، شارل فوریه (حبیبی، 1375: 81-144) توجه به تمایلات آرمانی،ایجاد شهرهای صنعتی، بلندمرتبه سازی، استفاده از مصالح جدید، حفظ تعداد محدودی از بناهای با ارزش و اصلی قدیمی، خلق فضاهای جدید در شهر، نوع مداخله: بازسازی طبیعت گرایان 1869-1959 فرانک لوید رایت (حبیبی،1375: 293-295) توجه به شرایط محیط طبیعی و مسخ نشدن در محیطهای مصنوعی و ماشینی، هماهنگی شهر با پدیدههای طبیعی از جمله مزارع، جنگلها، رودخانهها و غیره فن گرایان 1849-1923 اوژن هنار (حبیبی،1375: 311- 333) توسعه حمل و نقل شهری، ایجاد آسمانخراشها و پلهای هوایی و کم توجهی به بافت قدیم و میراث فرهنگی انسانگرایان 1854-1932 پاتریک گدس، مارسل پوئت، لوئیس مامفورد، کوین لینچ، لئونارددوهل توجه به انسان در شهر و مرمت شهر با توجه به حرکت انسان در فضاهای شهری، الهام از شالودههای پنهان و بارزکردن آنها در مرمت شهری، بهبود محیط شهری و شرایط زیستی ساکنان، مطرح نمودن طرحهای مرمتی بدون طرحهای آمایش، انجام دادن مرمت براساس بافت ارگانیک و سلسله مراتب عملکردی شهر قدیم و خلاصه توجه به برنامهریزی شهری و منطقهای اکولوژیستها (مکتب شیکاگو) 1864-1944 ارنس برگس، رابرت ازراپارک (شکویی،1374: 510- 520) (افروغ،1377: 95- 108) شهر به عنوان نظام اکولوژیک طبیعی و انسانی توسعه می نماید شهر را همچون یک ارگانیسم زنده در نظر گرفتن، توسعه شهری براساس نظریع داروین و اصل تنازع بقا و رقابت استوار است و در دوایر متحدالمرکزکه معمولا پنج منطقه متوالی را میتوان دید که دارای ساختار اجتماعی، اقتصادی متفاوتی هستند. بخش اول بخش مرکزی با عنوان CBD مرکز تمرکزامور اداری، اجتماعی و بازرگانی شهر میشود. سازمندگرایان 1900-1940 پاتریک گدس، ممفورد کوین لینچ، ابرکرومبی هیلای توجه به کلیت شهر، پیوند منسجم واحدهای شهری بایکدیگر، طرحهای منسجم و وحدت یافته، شهر را همانند موجود زنده و اثری هنری دیدن که مفهوم واحد همسایگی و ناحیه شهری نقش موثری در شهر دارد، شناخت ساختارهای سازمند شهرها و محلات، توجه به هماهنگی تناسب، تقارن و ریتم فیزیکی - کالبدی شهر کارکردگرایی 1900-1950 والتر کریستلد، هارتشورن، کارل ساور، (شکویی، 1369: 198) (اشرف، 1353: 25 ) توجه به نقش و کارکرد فضاهای شهری در هر مقطع زمانی و متناسب کردن کارکردهای فضا با نیازهای روز مدرنیسم 1928-1960 تونی گارنیر، والتر گروپیوس، لوکوربوزیه، استروملین بکارگیری هنرهای تجسمی و هنر به کمک تکنولوژی جدید در فضاها، مدرن شدن و کم توجهی به گذشته، تاریخ و بافتهای قدیم و فقط به مسایل معماری برای سکونت، کار، رفت و آمد و اوقات فراغت پرداختن. عدم توجه به فرهنگهای اصیل و ارزشها و سنتهای قبلی شهری از مهمترین دیدگاه های این مکتب بود مکتب کل گرایان 1980 دیوید بوهم اهمیت کل بشر به عنوان منشا شکلگیری اجزا تمامیت هستی را مشتمل بر ماده و شعور به صورت یک کل لاینقطع تلقی کردن در توسعه شهری به دنبال کلیت هستند. جهان را به صورت یک کل یکپارچه دیدن، پدیدهها از طریق انسجام با سایر پدیدهها شناخته میشوند. بنابراین اجزا تابع روابط و اهدافی است که بر کل حاکم است تبعیت از روابط حاکم بر کل مکتب زیبایی شناسی 1991 هگل، هگارث، یورک، ویلبراند، کامیلوریته تقارن و توازن در کمیت و کیفیت توسعه فیزیکی شهر، تناسب و هماهنگی اجزا شهر، آرایش و ایجاد مناظر زیبا، ایمنی و شادی را برای مردم در شهر فراهم کردن، توجه به بهداشت محیط شهری، ایجاد فضای زیبا جذابیت محیط شهر، انتخاب بناها و یادمان های زیبا و تندیس هایی که عشق به هنر را نشان می دهند. ایجاد آرامش در فضای بصری و چشم اندازهای شهری خلاصه مبلمان شهری، ایجاد سبزینگی و آراستگی شهر مکتب ساختارگرایی 1978 ادموند بیکن، کوین لینچ، کریستوفر الکساندر، لوی اشتروس، (شیبای، 1347: 31) (سلطان زاده، 1365: 291) توجه به ارتباط فضاها، وحدت بخشیدن به فضاهای شهری، کل نگری در ساخت شهر و توجه به فرآیندکلیت در ساختار شهر، نظام مند کردن فضاها، رشد شهر همانند یک کل، به شکل تدریجی و منسجم پست مدرنیسم 1960-1970 مارتین هایدگر، کلودلوی، اشتروس (شکویی، 1377: 134-140) (حبیبی، 1373: 21) توجه به ار بصری فضا، چشم انداز، تولید انبوه، دگرگونی فرهنگ شهری، برجهای شیشهای و بلوکهای موزون و قطعات فولادی در شهر، توجه به ارزش افزوده در میراث فرهنگی هنر را به خدمت گرفتن، توجه به موقعیت و مکان منطقهگرایی، طراحی بومی، کثرتگرایی خردگرایان 1966-1975 آلدوراسی، تونی گارنیه (فلامکی، 1369: 27) توجه به مرمت ساختمان های مرکز شهرها، شناخت گونه های اصیل و ایجاد فضاهای جدید براساس فرمهای گذشته نظریه توسعه پایدار شهری 1990-... برانت لند، حسین بحرینی، سلمن، دونلامنادور (بحرینی، 1376: 28) (صرافی،1375: 39) حفظ عوارض طبیعی و فرهنگی، تعیین شکل شهر توسط پستی و بلندی و عوارض طبیعی، اطمینان از اینکه توسعه، سلامتی زیست محیطی را ارتقا بخشد، توسعه فشرده و متنوع، حفظ سنت های شهری، سازگاری با طبیعت، تعادل بهینه بین جمعیت و منابع، حداکثر تنوع از نظر کاربری زمین و فعالیت ها، حداقل دخالت در محیط طبیعی آینده نگری در تصمیمات، عدالت اجتماعی در جامعه و بین نسل ها، جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، بی هویتی بیگانگی و بی روحی و دوری از طبیعت در شهر و خلاصه ایجاد مظاهر پویا فعال و پایدار در تمام بخشهای شهری منبع: مرکز اطلاعات علمی تخصصی مدیریت شهری لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده