رفتن به مطلب

نطق آسانسوری!


ارسال های توصیه شده

برای اینکه بدانید قدر فرصت ها را می دانید یا نه به شما پیشنهاد می کنم یکبار خودتان را در آسانسور محک بزنید!

تعجب نکنید. احتمالا تعداد زیادی از شما خوانندگان محترم چیزی در مورد نطق آسانسوری نشنیده اید.

 

آدم های پولدار، سرمایه گذاران و به عبارت دیگر Mr.Moneybags همیشه عجله دارند و شاید شما هرگز این فرصت را پیدا نکنید که جلسه ای با آنها داشته باشید.

elevator%20pitch1.jpeg

 

pitch1.png

 

elevator-pitch-2.png

یکی از بهترین مکان‌هایی که شما باید آنها را در تور بیاندازید آسانسور است، اما در آسانسور زمان بسیار محدود است. در واقع آسانسور تمثیلی است برای زمان محدود. به خاطر بسپارید که ممکن است این شانس دیگر هیچ وقت به سراغتان نیاید و باید یاد بگیرید چگونه در زمانی در حدود 60 ثانیه به شیوه ای مختصر و مفید، با لحنی شفاف، پرشور، قانع کننده و قابل قبول آنچه را که در ذهن دارید انتقال دهید. البته این روش جایگزینی برای طرح کسب و کار نیست بلکه برای جلب نظر یک سرمایه گذار بالقوه است.

 

زمانیکه مجال یک نطق آسانسوری فراهم می گردد نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

1.ایده شما چیست؟

2.وضعیت کسب و کارتان چگونه است؟

3.بازار هدف کسب و کارتان چیست؟

4.مزیت ایده شما نسبت به سایر نیازهای بازار چیست؟

5.مزیت رقابتی ایده شما نسبت به ایده های مشلبه چیست؟

6.مدل درآمدی شما چیست؟ مثلاً تجارت الکترونیک یا عمده فروشی

7.تیمی که کسب و کار شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد شامل چه کسانی است؟

8.چشم انداز طولانی مدت و برنامه نهایی شما برای کسب و کار و بازگشت سرمایه ی سرمایه گذاران چیست؟

9.کل بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح کسب و کارتان چه قدر است؟

10.در ابتدا به دنبال تامین چه مقدار از منابع مالی هستید و شرایط سرمایه گذاری چگونه است؟

 

 

البته ترتیب موارد فوق می تواند بسته به توانمندیهای شما تغییر کند. مثلا اگر یک تیم مدیریتی قوی در کنار شما کار می‌کند یا اگر نتایج اولیه فروشتان باورنکردنی بوده است این موضوع را زودتر مطرح کنید. باید به هر روش و ترفندی که شده فرد سرمایه‌داررا قبل از اینکه از آسانسور خارج شود، شیفته و مجذوب کسب و کارتان کنید.

 

حالا که اصول اولیه یک نطق آسانسوری را به شما درمیان گذاشتیم ذکر یک مثال خالی از لطف نمی‌باشد:

جملات زیر را با در نظر گرفتن زمان با صدای بلند بخوانید.خواهید دید که این کار 60 ثانیه و یا کمتر زمان خواهد برد. شما هم باید بتوانید با تمرین و ممارست پیشنهادتان را در حدود همین زمان مطرح کنید.

 

«اسم شرکت ما constructionboot.com است. یک وب سایت تجارت الکترونیکی که چکمه هایی با نام تجاری construction را می فروشد.در حال حاضر هیچ شرکتی خدمات ما را ارائه نمی‌کند.سایت ما چون در سایتهای دیگر لینک دارد و بخاطر بازاریابی دهان به دهان از ترافیک بازدیدکننده خوبی برخوردار است. در یک نظرسنجی مشخص شد که بیش از 90 درصد از کارگران صنعتی این سه ویژگی را دارا می‌باشند:

 

* علاقه دارند برای تهیه چکمه، از یک برند تجاری استفاده کنند.

* سایزشان را می دانند.

* از خریدکردن ار مغازه ها متنفرند.

در آماری که خود ما تهیه کردیم، 70 درصد بیان کردند که ترجیح می دهند چکمه هایشان را آنلاین خریداری کنند و انها در هر کجا که خواستند تحویل بگیرند. با استناد به همین آمارها منتظر دریافت سفارش های بزرگی از بازار هستیم.

بودجه مورد نیاز ما برای رسیدن به خودکفایی 1.5 میلیون دلار است و طبق پیش بینی ما این اتفاق در نیمه دوم سال دوم رخ می دهد. در حال حاضر به دنبال بودجه 500،000 دلاری در ازای فروش 30 درصد از سهام مالکیت شرکت هستیم.

من مدیر عامل شرکت و دارای تجربه اجرایی بالا و ارتباط تنگاتنگ با تولیدکنندگان چکمه هستم. مدیر بازاریابی ما هم بسیار قوی است و دارای تجربه های موفقی از بازاریابی الکترونیکی در کارخانجات پوشاک است. انتظار ما این است که بتوانیم در کمتر از 3 سال شرکت را به جایی برسانیم که هم در عرصه تجارت الکترونیک موفق باشیم و هم در عرصه فروش فیزیکی و بازاریابی چهره به چهره (Brick & Mortar Business).

 

تمرین و تکرار:

 

زمانی که در دنیای واقعی این شانس را پیدا می کنید که توانایی خود برای ابراز ایده کسب و کارتان را به رخ بکشید، باید این کار را به نحو احسن انجام دهید.

کسی نمی‌داند چنین فرصتی مجددا چه زمانی برای شما پیش خواهد آمد! به همین علت بسیار مهم است که تسلط کافی بر نحوه بیانتان داشته باشید.

باید تمرین کنید، تمرین و تمرین، تا بتوانید بدون هیچ شک و تردید، سریع، مختصر و قانع کننده فحوای کلام را انتقال دهید. پیشنهاد ما برای رسیدن به توانایی قابل قبول تکرار راهکارهای ذیل می‌باشد:

جلوی آینه تمرین کنید.

جلوی دوربین فیلمبرداری تمرین کنید.

بهتر است که طرز بیانتان را در حضور فردی نکته سنج مثل یک دوست، یکی از اعضای خانواده، همکاران یا شرکاء تجاری نیز محک بزنید. مطمئن باشید نقد این افراد می تواند تغییر مثبتی در نحوه ارائه شما در کمترین زمان ممکن ایجاد نماید.

 

اگر اصولی که در این مقاله به شما معرفی گردید را به درستی اجرا نمایید خواهید توانست نظر سرمایه گذار بالقوه را جلب کنید. تنها راهی که برای اطمینان از عملکردتان وجود دارد این است که فرد سرمایه‌دار در انتهای صحبتتان از شما خواهد پرسید: چطور می توانم اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کارتان کسب نمایم؟

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ ترجمه: میرشریف - پایگاه اطلاع رسانی اشتغال فناوری نانو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...