رفتن به مطلب

Oled در برابر led و lcd؛ کدام‌یک فناوری بهتری برای تلویزیون‌ها هستند؟


ارسال های توصیه شده

OLED در برابر LED و LCD؛ کدام‌یک فناوری بهتری برای تلویزیون‌ها هستند؟

 

 

فارنت: اگر برای خرید تلویزیون به بازار مراجعه کرده باشید متوجه می‌شوید فناوری‌های بسیاری در تولید آن‌ها وجود دارد که انتخاب را برایتان بسیار دشوار می‌کند. در این مطلب قصد داریم فناوری جدید OLED را با LED و LCD مقایسه کنیم.

OLED-vs-LED.jpg

فناوری OLED در گوشی‌های موبایل چیز جدیدی نیست و انواع آن حتی از سال ۲۰۰۱ در پنل‌های صفحه‌نمایش به کار می‌رفته است اما استفاده از آن در تلویزیون‌های خانگی به تازگی در محصولات سامسونگ و ال‌جی و در تلویزیون‌های خمیده جدید آن‌ها دیده می‌شود و این سوال پیش می‌آید که آیا OLED از LED و LCD بهتر است و این فناوری چه مزایا و چه معایبی دارد؟


فناوری LED چیست؟

LED مخفف عبارت Light-Emitting Diode است که در آن اجسام جامد کوچکی به دلیل عبور الکترون‌ها از درونشان روشن می‌شوند. این اجسام در مقایسه با لامپ‌های فلوئورسنت بسیار کوچک‌تر هستند اما می‌توانند نور زیادی تولید کنند. البته LED ها آن‌قدر کوچک نیستند که به عنوان پیکسل‌های جداگانه تلویزیون‌ها ایفای نقش کنند و بنابراین تنها به عنوان نور پس‌زمینه از آن‌ها استفاده شده و در واقع برخلاف تصور عمومی تلویزیون LED برای پیکسل‌ها از همان پنل LCD استفاده می‌کند و تنها نور پس زمینه را از LED دریافت می‌کند.


فناوری OLED چیست؟

OLED-self-emitting.jpg

OLED مخفف Orgaing Light-Emitting Diode بوده و به زبان ساده توسط مواد آلی یا ارگانیک تولید شده است. مزیت OLED در برابر LED در این‌جا باریک‌تر، کوچک‌تر و انعطاف‌پذیرتر بودن آن است که باعث شده بتوان از آن‌ها به عنوان پیکسل‌های جداگانه بهره برد و به طور کلی پنل‌های LCD را کنار گذاشت.


کدام بهتر است؟ OLED یا LCD و LED؟

در زمینه کیفیت تصویر OLED ها تقریباً از همه نظر بهتر از تلویزیون‌های LED و LCD عمل می‌کنند اما از آن‌جایی که همه‌چیز کیفیت تصویر نیست توجه شما را به مقایسه دقیق‌تر در همه زمینه‌های دعوت می‌کنیم:


سطح روشنایی رنگ مشکی – برنده: OLED

عمق رنگ مشکی در صفحه‌های نمایش یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها محسوب می‌شود و باعث ایجاد کنتراست عالی و تجربه جذابی می‌شود که اگر با صفحه‌نمایش‌های موبایلی AMOLED مانند سری گلکسی اس سامسونگ کار کرده باشید متوجه این موضوع خواهید شد. در این زمینه OLEDها بی‌رقیب هستند.

OLED-vs-LCD-Contrast.jpg

LED TV ها از آن‌جایی که تنها از LED برای نور پس‌زمینه بهره می‌برند حتی با وجود تکنولوژی پیشرفته برای خاموش کردن نور پس‌زمینه در نقاط مشکی باز هم نمی‌توانند روشنایی در حد صفر را ایجاد کنند. همچنین در LEDها معمولاً در لبه‌های تصویر مشکی نشانه‌هایی از درز کردن نور به چشم می‌خورد.

در تلویزیون‌های جدید OLED از هیچ‌یک از این مشکلات خبری نیست و وقتی لازم باشد پیکسلی را مشکی نمایش دهند به علت عدم عبور الکتریسیته به هیچ‌وجه روشن نمی‌شوند.


روشنایی حداکثر – برنده: LED و LCD

درست مانند صفحه‌نمایش‌های موبایلی وقتی بحث حداکثر روشنایی می‌شود LED و LCD نسبت به OLEDها با اختلاف اندکی بهتر عمل می‌کنند هر چند اگر تلویزیون در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد نیازی به روشنایی بسیار زیادی ندارید.

البته OLEDها هم با بالابردن روشنایی می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند اما اگر به صورت دستی نور را زیاد کنید علاوه بر این‌که عمر پیکسل‌ها را کمتر می‌کنید مدت کوتاهی طول می‌کشد تا پیکسل‌ها به رنگ مشکی کامل بازگردند.


وسعت رنگ‌ها – برنده: OLED

OLED-Color-Gamut.jpg

OLEDهای جدید قادرند تا محدوده وسعت رنگی بیشتری را نسبت به LEDها و LCDهای کنونی نمایش دهند؛ به این معنی که تلویزیون رنگ‌های بیشتری را برای نمایش دادن در اختیار داشته باشد و در نتیجه کیفیت تصویر بالاتری را خواهد داشت. چیزی که صفحه‌نمایش‌های Triluminos سونی نیز سعی در دست‌یابی به آن با پنل LCD دارند.


زمان پاسخ‌گویی – برنده: OLED

زمان پاسخ‌گویی در LEDها و LCDها بسیار پیشرفت کرده‌اند اما OLEDها با اختلاف زیادی در این زمینه پیشتاز هستند و سریع‌ترین تکنولوژی از این نظر در تلویزیون‌ها محسوب می‌شوند. با زمان پاسخ‌گویی کمتر نمایش تصاویر سریع مانند حرکت اجسام بهتر به نظر می‌رسد.


زوایای دید – برنده: OLED

OLED-LCD-viewing-angles.jpg

از آن‌جایی که OLED برخلاف LCD ها و LED ها که جلوی نور پس‌زمینه را می‌گیرند خودش تولید نور می‌کند دارای زوایای دید بسیار بهتری است. اما از آن‌جایی که تلویزیون‌های OLED معرفی شده دارای خمیدگی هستند تماشای آن‌ها از اطراف زاویه موثر را اضافه کرده و همچنین پوشش ضد بازتاب آن‌ها کمی کیفیت تصویر را از اطراف کاهش می‌دهد؛ هر چند با این وجود باز هم OLED ها زوایای دید بهتری نسبت به LCDها و LEDهای کنونی دارند.


اندازه – برنده (فعلی): LED و LCD

Curved-3d-OLED.jpg

اگر از کاربرانی هستید که دوست دارید صفحه‌نمایش بزرگتری روبروی خود ببینید شاید از OLEDها ناامید شوید. در حال حاضر OLEDها حداکثر در اندازه ۵۵ اینچی تولید شده‌اند در صورتی که به طور مثال شارپ در حال عرضه تلویزیون‌های غول‌آسای ۹۰ اینچی است. در واقع رساندن OLEDها به این اندازه خودش یک عمل بسیار سخت و زمان‌بر بوده اما شاید در آینده نزدیک شاهد عرضه OLEDهای بزرگتری نیز باشیم.


ضخامت، وزن و مصرف برق – برنده: OLED

OLED-thickness.jpg

از آن‌جایی که برای تولید تلویزیون‌های LED و LCD کنونی به لایه‌های بیشتری برای ایجاد نور پس‌زمینه و *****ها و پنل‌ها نیاز است باریک‌ترین آن‌ها حدود ۱٫۵ سانتی متر ضخامت دارند در صورتی که به طور مثال OLED جدید ال‌جی تنها ۴ میلی‌متر ضخامت دارد؛ یعنی چیزی حدود نصب ضخامت باریک‌ترین گوشی‌های هوشمند کنونی.

OLED-vs-LED-thickness.jpg

OLEDها همچنین به طور قابل توجهی سبک‌تر هستند و مصرف برق کمتری نیز دارند.


طول عمر – برنده (فعلی): LED و LCD

از آن‌جایی که OLED‌ها به تازگی عرضه شده‌اند هنوز دوام آن‌ها ثابت نشده است و همان‌طور که در صفحه‌نمایش‌های موبایلی OLED نیز دیده شده عناصر ایجاد کننده نور آبی رنگ طول عمر کمتری دارند و وقتی یک رنگ ضعیف‌تر شود کیفیت تصویر کلی پایین می‌آید. سامسونگ سعی دارد با حدود دوبرابر کردن اندازه پیکسل‌های آبی و کاهش ولتاژ آن ها این مشکل را حل کند و ال‌جی با استفاده از زیرپیکسل‌های سفید و *****های رنگی سعی در حل این مشکل دارد. مشکل راه چاره ال‌جی فدا شدن مصرف پایین OLED در نمایش تصاویر تیره و مشکل راه چاره سامسونگ هم افزایش مصرف به دلیل بزرگتر شدن پیکسل است.

LG-and-Samsung-OLED-durability-solutions.jpg

از آن‌جایی که تنها زمان مشخص می‌کند این ترفندها تا چه حدی چاره‌ساز هستند بهتر است برنده این قسمت را LEDها و LCDهای فعلی بدانیم.


عارضه Burn-in – برنده: LED و LCD

OLED-burn-in.jpg

شاید به خاطر داشته باشید که صفحه نمایش‌های بسیار قدیمی CRT وقتی برای مدت بسیار طولانی یک تصویر ثابت را نمایش می‌دادند پس از آن حتی در نمایش تصاویر دیگر نیز آثاری از تصویر قبلی به چشم می‌خورد؛ Screen Saverها یا محافظ صفحه‌های ویندوزهای XP و قبل از آن نیز به همین دلیل وجود داشتند. این مشکل هرچند بسیار ضعیف‌تر در OLEDها و نیز تلویزیون‌های پلاسما نیز وجود دارد هرچند امکان ایجاد چنین مشکلی در تلویزیون‌ها بسیار کم است. به هر حال LEDها و LCDها عاری از این‌گونه مشکلات هستند.


قیمت – برنده: LED و LCD

در حال حاضر تلویزیون‌های OLED ال‌جی حدود ۱۵۰۰۰ دلار و سامسونگ حدود ۹۰۰۰ دلار قیمت دارند (هرچند احتمالاً ال‌جی برای رقابت قیمت را تعدیل خواهد کرد.) این ارقام را در دلار آزاد ضرب کنید تا سرتان سوت بکشد و شاید فعلاً رویای خرید یک OLED را از سرتان بیرون کنید. در حقیقت با حدود نصب بودجه خرید یک OLED می‌توانید LEDها و LCDهای همان اندازه را با بهترین امکانات تهیه کنید. از آن‌جایی که ای فناوری نوظهور است پس احتمالاً تا چندین سال یک اختلاف قیمت بزرگ بین آن‌ها وجود خواهد داشت.


بالاخره برنده کدام است؟

LED-vs-OLED.jpg

از نظر کیفیت تصویر OLEDها بسیار بهتر از LEDها و LCDها عمل می‌کنند و باریکی و وزن کمتر نیز به جذابیت آن‌ها افزوده است. اما اگر قصد خرید آن‌ها را دارید باید هزینه بسیار بیشتری بپردازید و با اندازه کوچک‌تر آن‌ها کنار بیایید.

لینک به دیدگاه

ما که از همه چی 300 سال عقبیم چه عیبی داره از این یکی 10 سال عقب باشیم 10 سال دیگه که ارزون شد و ریزه کاری هاش تموم شد و عمر تلوزیون ما تموم شد یکی از این تلویزیون ها می خریم:ws3:

لینک به دیدگاه
راستش از بس همه شون پیشرفته و جدیدند آدم تو انتخابش واقعا میمونه:5c6ipag2mnshmsf5ju3

پیشرفته بودن بیشتر چنبه جانبی داره ولی کلی ترین پیشرفت برای تلوزیون کیفیت تصویر طول عمر پنل و مقاومت در برابر ضربه است

لینک به دیدگاه

داش عباس من پیامتو خوندم وچون خودت پاک کردی منم هم مجبور شدم پاک کنم اخه چرا توی تاپیکای من پیام نمیزاری داداشی

لینک به دیدگاه
قیمتاشونم لطف میکنید ..........:ws52:

آخه با تمام ویژگی های خوبن قیمتشونم برا انتخاب ملاکه خوب:ws37:

به قول قدیمی ها هر که طاووس خواهد جور هندوستون کشد

هرکه کیفیت پیشرفت و جنس خوب میخواد پول خوبم میده دیگه

لینک به دیدگاه
وای که چقدر هم برنامه های تلویزیون جذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذابه:banel_smiley_4:

فقط قرار نیست که تلوزیون ببینید که با این تلوزیونها تلوزیونهای جدید همه کاری میکنند نون میگیرمن اب میگیرن نفت میگیرن :ws3::whistle:

لینک به دیدگاه
ما که از همه چی 300 سال عقبیم چه عیبی داره از این یکی 10 سال عقب باشیم 10 سال دیگه که ارزون شد و ریزه کاری هاش تموم شد و عمر تلوزیون ما تموم شد یکی از این تلویزیون ها می خریم:ws3:

فکر خوبیه ها میشه 10سال دیگه صبر کرد بعد این تلوزیونهارو بخریم ولی فکر کنم چند سال دیگه یک سیستمه جدید کشف بشه باز ما به گیم صبر میکنیم تا جدیده بیا

لینک به دیدگاه
به قول قدیمی ها هر که طاووس خواهد جور هندوستون کشد

هرکه کیفیت پیشرفت و جنس خوب میخواد پول خوبم میده دیگه

 

طاووس چیه ما به بچه گنجیشکم راضی هستیم.این کارا ماله ژاپن،کره،آمریکاست که بخوان کیفیت 2 تا تلویزیون فوق العاده رو مقایسه کنن.:w16:

لینک به دیدگاه
طاووس چیه ما به بچه گنجیشکم راضی هستیم.این کارا ماله ژاپن،کره،آمریکاست که بخوان کیفیت 2 تا تلویزیون فوق العاده رو مقایسه کنن.:w16:

در این که شکی نیست ما ایرانی ها عادت داریم که فقط کلاس بذاریم با هر چیزی مهم بودن جنس توی خونست توی ایران

لینک به دیدگاه
فکر خوبیه ها میشه 10سال دیگه صبر کرد بعد این تلوزیونهارو بخریم ولی فکر کنم چند سال دیگه یک سیستمه جدید کشف بشه باز ما به گیم صبر میکنیم تا جدیده بیا

 

هر کالایی یه عمری داره عمرش که تموم شد سیستم اون موقع رو جایگزینش می کنیم

من وقتی این لپ تاپم عمرش تموم شد یکی در همین سطح می خرم چون به سطح بالاترش احتیاج ندارم و به دردم نمی خوره(4 سال پیش خریدمش)

لینک به دیدگاه

مطلب جالبی بود ، روز به روز علم داره پیشرفت میکنه

من یکی که عااااااااااااااااااااشق کیفیتم ، همیشه هر فیلمی هم که می خوام دانلود کنم اول دنبال با کیفیتشم اگه پیداش نکردم دانلود نمیکنم !!!!!:whistle:

خب بگذریم در مورد OLED بگیم ! کیفیتش حرف نداره ! :gnugghender:

همون LED کیفیتش خوب بود حالا این یکی رو دست زده من که خوشحالم ، ایشالله که قسمت منم بشه فیلم های با کیفیت توپی باهاش ببینم . :w16:

لینک به دیدگاه
فقط قرار نیست که تلوزیون ببینید که با این تلوزیونها تلوزیونهای جدید همه کاری میکنند نون میگیرمن اب میگیرن نفت میگیرن :ws3::whistle:

 

پس یه دفه بگین:

 

 

"یه پسرخاله ی به تمام معناس دیگه"

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...