رفتن به مطلب

روزگار تلخ «اکباتان»


ارسال های توصیه شده

روزگار تلخ «اکباتان»

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اینجا سد اکباتان است؛سازه آبی که در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان واقع شده و برای ساخت و نگه داری آن صدها میلیون تومان هزینه شده است. اما امروز آب مخزن آن با کاهشی 80 درصدی دست به گریبان است و ارتفاع رسوبات مخزن سد به بالاترین حد خود رسیده. تلخ تر از این دو، مشاهده صدها درختی است که تنها تنه ای در رسوب مانده اند. در بالا دست و پایین دست روزگار یک رنگ دارد؛خاک بی رمق،درختان کم جان و رودخانه ای که تنها نامی از آن باقی است. امروز همدان و سد اکباتان روزگار سختی را در کم آبی طی می کنند؛ حوزه همدان با کاهش 40 درصدی در ریزش های جوی و رودخانه هایی که آورد اکباتان را تامین می کنند با کاهش 75 درصدی روبرو شده اند. اگر هزینه ساخت سد را برای حغاظت و نگهداشت رودخانه ها و منابع آب زیر زمینی هزینه می کردیم آیا امروز این گونه بی تاب آب بودیم؟ سرنوشت امروز اکباتان عبرتی است برای طرح های رنگ آمیزی شده ای که با عناوینی چون اشتغال زایی، کمر به نابودی داشته هایمان بسته اند!

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

متاسفانه این قبیل اتفاقات به جای اینکه مسئولین عزیز رو بیدار کنه انگار بیشتر باعث بی تفاوت تر شدن اونها میشه.

نظیر این اتفاق مطمئنا سالها بعد وقتی که سد گلورد در شهرستان بهشهر مرد بهره برداری قرار بگیره هم میفته. به بهانه عمران و آبادی و تامین آب مردم و اشتغال زایی دیگه چه بلاها که سر این منابع با ارزش نمیارن.

منطقه ای که سد گلورد در حال احداث هست با تحقیقاتی که خودم داشتم هیچ گونه کمبود آبی نداره و اتفاقا به علت کوهستانی بودن آب اون با ریزش های جوی و عوامل وابسته ی به اون تامین میشه. و من واقعا نمیفهمم که چه اصراری بر ساخت این سد لعنتی هست.:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...